Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Karel Hoogteyling

Beste andre123,
CiteerKan ik op de iOBs ook ergens waardplanten voor paddenstoelen en gallen opgeven ?
In iObs is het opgeven van een dergelijke 'relatie' (nog) niet mogelijk.

CiteerEn iets met een kaartje, track bijv gebaseerd op al ingevoerde waarnemingen of op momenten dat toch al een positie bepaald is. Ik gebruikte dat kaartje vroeger bij ObsMapp altijd om de auto terug te vinden.
iObs maakt gebruik van gps en toont dit via verschillende kaarten voor invoer van waarnemingen: Standaardkaarten, met de keuze voor 'Standaard, Hybride, Satelliet'; en OpenStreetMap-kaarten metkeuze voor 'Straten, Fiets, Outdoors'. Indien je iObs op een iPhone draait, ga ik er vanuit dat je dus óók over de apps 'Maps/Kaarten' of 'Googlemaps' kunt beschikken. Die lijken me meer geschikt om je auto terug te vinden dmv geplaatste pin.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

wvreusel

Een nulwaarnemingen toevoegen is niet mogelijk in iObs.
In obsmapp wel.
Hierdoor komt er verschillende informatie in databank afhankelijk van toestel waarmee men invoert.

Kunnen nullen in iobs worden toegelaten zodat de invoermogelijkheden gelijk blijven lopen?

Wouter

Grada Menting

Handleiding gelezen maar kan het volgende niet vinden:

Ik mis waar je in kunt stellen dat de waarnemingen automatisch verwijderd worden als ze geupload zijn.

Graag wil ik diverse groepen aanzetten?  Tot nu toe zie ik alleen de mogelijkheid van of bv planten of dagvlinders.

Ook mis ik de coördinaten in beeld.


Andre321

#123
Hamburgermenu ->Lijsten ->
Verzamelgroep: LinksOnder door een folder aan de maken en daarin alle lijsten aan te geven die je daarin Actief wilt zien.
Downloaden :Rechtsonder +

Die coordinaten heb je idd gelijk aan. Ik miste zowel de AmCo als de NumGoogle.

VoegToe->GoogleDruppel MiddenBoven->Kaartjebekijken LinksOnder

Grada Menting

#124
Nieuwe lijst is gelukt maar als ik die kies dan wordt er toch maar 1 lijst bv planten gekozen.

Coordinaten zijn wel aan maar niet direct in beeld. Als je een kmhok doet is het wel handig om te weten of je er nog in zit.

Hannie Luijten

Citaat van: Grada Menting op november 18, 2016, 22:46:00 PM
Nieuwe lijst is gelukt maar als ik die kies dan wordt er toch maar 1 lijst gekozen.

Ga naar lijsten. Scroll down, dan kom je bijna onderaan tegen: Alles
Tik op het pijltje daar, dan kan je alle lijsten aanvinken die je tegelijk wilt hebben.
Denk dat je dat bedoelt?
Groet, Hannie

Grada Menting

Het werkt wel. Alle lijsten in een lijst.  :duim:

Grada Menting

Weer wat...kun je standaard het kleed invoeren. Bv bij wespen gal en bij planten in het seizoen bloeiend.

hiskodevries

Gewenste kleed en of aktiviteit instellen en dan links onder op punaise klikken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Grada Menting

Het vastzetten kan alleen bij een gekozen soort. bv Aalbes vruchtdragend. Daar heb ik niets aan.
Ik wil een lijst bv planten standaard op bloeiend zetten. Ik wil bijen/wespen standaard op gallen zetten.

hiskodevries

Nee Grada dat werkt dan voor de gekozen soortgroep tot je het weer wijzigt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Grada Menting

Verdeurie...je hebt gelijk. Bedankt.
Nu nog de ccordinaten in beeld.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Grada Menting op november 19, 2016, 15:29:47 PM
Het vastzetten kan alleen bij een gekozen soort. bv Aalbes vruchtdragend. Daar heb ik niets aan.
Ik wil een lijst bv planten standaard op bloeiend zetten. Ik wil bijen/wespen standaard op gallen zetten.

Grada, het alternatief voor het gebruik van vastzetten (punaise) is het sorteren van kleden en/of activiteiten naar eigen wens. De sortering wordt per soortgroep onthouden. Kies eerst een soort van de gewenste soortgroep. Klik dan op kleed of activiteit. In het selectiescherm klik je rechtsboven op Wijzig, je sleept het gewenste item naar boven en je klikt rechtsboven op Gereed. Dit item is nu de nieuwe default waarde bij invoer.

Grada Menting

@ Sjaak Is een goede oplossing. Bedankt!

Grada Menting

Is het mogelijk om de coordinaten in een andere notatie te krijgen? Rds.

Andre321

Kan dit in een handleiding ? Want dit had ik graag veel eerder geweten
Citeerrada, het alternatief voor het gebruik van vastzetten (punaise) is het sorteren van kleden en/of activiteiten naar eigen wens. De sortering wordt per soortgroep onthouden. Kies eerst een soort van de gewenste soortgroep. Klik dan op kleed of activiteit. In het selectiescherm klik je rechtsboven op Wijzig, je sleept het gewenste item naar boven en je klikt rechtsboven op Gereed. Dit item is nu de nieuwe default waarde bij invoer.

Grada Menting

Citaat van: Grada Menting op november 19, 2016, 21:20:54 PM
Is het mogelijk om de coordinaten in een andere notatie te krijgen? Rds.
Misschien is deze vraag over het hoofd gezien.

Karel Hoogteyling

Citaat van: Grada Menting op november 19, 2016, 21:20:54 PM
Is het mogelijk om de coordinaten in een andere notatie te krijgen? Rds.
Beste Grada, we hebben deze wens genoteerd voor iObs.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Timo Roeke

Is het mogelijk om een overzicht te krijgen naar welke veranderingen er op de agenda staan?

Karel Hoogteyling

Citaat van: Timo Roeke op mei 22, 2016, 20:41:01 PM
Is het mogelijk om een melding te krijgen dat het een zeldzame soort betreft? Vooral met planten is dat in mijn specifieke geval praktisch. Maar wellicht dat een melding bij een zingende spotvogel in maart ook een melding kan geven. De Android versie heeft dat al.
Zodra je een soortnaam selecteert, is deze voorzien van een ongekleurde (wit) een roze-tint, of donkerder roze achtergrond. Ongekleurd is voor 'onbekend, algemeen, vrij algemeen', de roze-tint voor 'zeldzaam' en donkerder roze voor 'zeer zeldzaam'; deze kleurstellingen zijn vereenvoudigd en volgt de aanduiding van waarneming.nl.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Timo Roeke

Is het mogelijk om alle ssp soorten uit te schakelen? Als ik op de fiets zit wil ik een snel en makkelijk overzicht hebben. Ook soorten als grijze koolmees boeien me dan niet zo.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Timo Roeke op december 12, 2016, 00:13:20 AM
Is het mogelijk om alle ssp soorten uit te schakelen? Als ik op de fiets zit wil ik een snel en makkelijk overzicht hebben. Ook soorten als grijze koolmees boeien me dan niet zo.
Komt in 3.1.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Timo Roeke op november 24, 2016, 11:57:29 AM
Is het mogelijk om een overzicht te krijgen naar welke veranderingen er op de agenda staan?
Niet een agenda maar wel een wensenlijst, op https://iobs.observation.org/nl/wensenlijst. Laat maar weten als je iets mist dat nog niet op de lijst staat.

Andre321

#143
CiteerToevoegen van Arabisch als nieuwe UI-taal: De voorbereiding voor het toevoegen van een rechts-naar-links taal is gedaan, maar uiteindelijk bleken we geen vertaler te kunnen vinden.

Ik zal het wel gemist hebben, maar is er op het forum al om een  Arabische vertaler gevraagd ? Niet dat deze mensen in mijn kring nu zo algemeen zijn...maar het gaat om een honderd tal woorden die omgezet moet worden in Arabish ? Heeft Observado dan geen Arabische gebruikers die je persoonlijk zou kunnen benaderen ?

Hoe voer ik soorten als Riet, Mol en Ree op een eenvoudige manier in zodat mijn selectielijst zo kort mogelijk wordt ? Ik dacht dat dit met een spatie kon..of '.' (heel onhandig) maar beide werken niet.

marcel123

#144
http://observado.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php?g=10&l=222&p=0 bevat geen 'plant onbekend'
http://observado.org/waarneming/view/120037416 iObs heeft geen 'plant onbekend' terwijl Obsmapp dat wel heeft..

Kan iObs ook altijd een <groep> onbekend hebben?

Sjaak Schilperoort

"Plant onbekend/Plantae indet." staat er gewoon tussen. Gebruik je wellicht iObs 3.1 en heb je verzamelsoorten uitgevinkt voor de plantenlijst?

marcel123

#146
Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 17, 2017, 09:47:44 AM
Gebruik je wellicht iObs 3.1 en heb je verzamelsoorten uitgevinkt voor de plantenlijst?
iObs 3.1, Verzamelsoorten aangevinkt.
Let op: iObs & de nederlandse lijst werkt wel, iObs & de Armeense lijst werkt niet, Obsmapp werkt altijd.
Mijn vraag is: Kan iObs net als de Obsmapp ook altijd een <groep> onbekend hebben?

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 23, 2015, 15:09:38 PM
Soortgroepinstellingen (Planten uiteraard) en dan 'verzamelsoort' aanklikken. In de komende Obsmappversie zal 'Plant onbekend' automatisch worden toegevoegd.
Citaat van: Alex Kwak op juli 28, 2015, 18:45:17 PM
Bij de landenlijsten worden altijd automatisch de "onbekend" van de betreffende soortgroep toegevoegd, juist met het idee dat deze lijsten vaak als vakantielijsten worden gebruikt, en dan is de kans op een "onbekend" groot.
Het lijkt mij persoonlijk wel een goed idee om dit voor alle lijsten te doen.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=329957.msg1839243#msg1839243
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=331027

Kun je in het geval van de Armeense plantenlijst het probleem reproduceren?
[Het is natuurlijk maar de vraag of je het hier =iObs moet oplossen, misschien navragen bij Alex?]

Sjaak Schilperoort

Dit is een lokale hack in obsmapp. Dit gaat netjes opgelost worden aan de bronkant, en daar is geen wijziging in iObs voor nodig.

marcel123

Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 17, 2017, 10:52:32 AM
Dit is een lokale hack in obsmapp. Dit gaat netjes opgelost worden aan de bronkant, en daar is geen wijziging in iObs voor nodig.
Werkt het dan ook voor WinObs?

Sjaak Schilperoort