Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Allereerst mijn complimenten voor de mooie App. Het invoerscherm kent voor zeer effectieve verbeteringen in vergelijk met WebObs.


Er zijn twee dingen bij de huidige functionaliteiten die ik als onhandig ervaar in vergelijking met webobs en voor verbetering vatbaar.
1. Je kunt de soortnaam niet direct intypen in het invoerscherm, maar moet eerst een keer klikken.
2. Je moet de soortenlijst elke keer opnieuw selecteren als je naar een andere soortgroep gaat. Dit was vroeger bij WnPDA ook, maar gelukkig bij WebObs niet. Ik ben een brede waarnemer die niet naar slechts een soortgroep kijkt en dan is dit lastig.


Belangrijkste functionaliteit die er nog niet in zit is dat je de kleden niet kunt vastzetten. Vooral bij insecten levert dit onnodig veel geklik op. Maar dat is vast wel iets dat nog een keer komt.


Maar vooral alle lof en grote dank voor alle vrije uurtjes die de makers erin gestopt hebben.!! :duim: :duim: :duim:
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hoven

nogmaals ook mijn complimenten!!

Ik heb nog maar 1 verzoek: foto's toevoegen die ik ter plekke met de iphone maak.
Mvg,
Alrik

Ronny Hullegie

Mooie app geworden, complimenten.
Vraag: is het mogelijk om een kaart in te bouwen (bijvoorbeeld door te klikken op de coördinaten) om een waarneming ergens anders in te voeren ten opzichte van de plaats van de waarnemer?
Ook eens met de vraag van Erik; soortnaam direct invoeren zonder een keer door te klikken, en kleden vastzetten.
Geweldig werk hebben jullie geleverd!
Ronny

rob_jansson

Mis alleen nog de knop "omgeving" voor bijvoorbeeld waarnemingen in eigen regio. Verder helemaal top en en heb mijn webobs alvast verwijderd 👍
Met vriendelijke groet,

Rob
[/font]

JKimstra

 :right:  :duim: ik kan je wel zoenen! :wub: :wub: :wub: hij is prachtig geworden. Ben het eens met de heren voor mij qua wensen.
Groetjes, en nu lekker naar buiten!

Xyuny

Ook van hieruit mijn felicitaties. Een heel mooie start!


Mijn eerste wens is ook het kunnen invoeren op een andere plaats dan de waarnemer zelf.
Dat zal eigenlijk de voornaamste reden zijn iObs voorlopig niet te gebruiken, maar wel nog webobs (toch in eigen land): waargenomen vogels zitten slechts zelden op dezelfde plaats als de waarnemer.  ;)


Verder heb ik er me vandaag op betrapt dat de locatie zich niet automatisch update, maar dat daarvoor op het vak met de coördinaten moet geklikt worden (ik moet eens de handleiding zien te vinden en lezen  :-\ ). Het ware misschien handig een checkbox te voorzien waarbij je kunt instellen dat de toepassing al dan niet telkens automatisch, de positie update.

Sander Haak

#7
Dat hij ook voor iOS6 beschikbaar komt. Of ben ik nog de enige met een iPhone 3S die niet naar iOS7 kan updaten?

:-\
Groet, Sander Haak (Woerden)

Maurice Elf

#8
Complimenten voor deze super snelle en fijn werkende app! :duim:

Mijn wens is dat de optie "automatisch uploaden", zoals je dat
ook hebt bij webobs, toegevoegd wordt.
Ook de optie "omgeving" zou ik leuk vinden in de app te zien komen.

Mvg Maurice
Mvg Maurice

Baudewijn

Het lijkt alsof ik alleen Nederlandse namen kan invoeren, geen wetenschappelijke.


Verder heel fijn dat ie er is!


Baudewijn





hiskodevries

Citaat van: Baudewijn op december 16, 2013, 16:59:23 PM
Het lijkt alsof ik alleen Nederlandse namen kan invoeren, geen wetenschappelijke.


Verder heel fijn dat ie er is!


Baudewijn
klopt, dat is nu in Betatest
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Jeetje wat gaat die app lekker snel! Eindelijk een reden om m.waarneming.nl niet meer te gaan gebruiken (behalve dan voor het uploaden van foto's  ;) )
Begrijp ik uit bovenstaande dat als ik mijn gps niet update ik alles op de verkeerde plek ga invoeren?  :o
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Bij normaal gebruik zal de gps altijd de juiste plek aangeven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Ik heb 5 waarnemingen ingevoerd en ontdek dat ik bij 1 een fout heb gemaakt. Ik zie alleen een optie om alles te verwijderen. Kan ik ook 1 waarneming uit mijn lijstje verwijderen voordat ik ga uploaden?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Stijn E.

#14
Citaat van: Folkert Jan op december 18, 2013, 10:29:24 AM
Kan ik ook 1 waarneming uit mijn lijstje verwijderen voordat ik ga uploaden?

Zoals in wel meer iPhone apps: swipe naar links over de waarneming.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

of de waarneming even editen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjaak Schilperoort

Iedereen bedankt voor de reacties, overweldigend!

Ook bedankt voor alle suggesties. Ik noteer de wensen, maar kan niet alles meteen implementeren. De volgende toevoegingen zijn het eerst aan de beurt:

       
  • Gebruik van wetenschappelijke namen bij tonen van naam en zoeken op naam
  • Aanpassen van tijd en lokatie van waarneming aan de hand van een kaart (liefst ook offline)
  • Verzenden van waarnemingen naar de SOVON-portal
  • Meerdere soortgroepen in een lijst
Er zijn nog maar weinig problemen gemeld. De enige bug die is gemeld is dat er soms een oude GPS-positie wordt gebruikt. Die probeer ik zsm op te lossen.

Sjaak Schilperoort

Twee mensen melden dat het kiezen van een soort meer moeite kost dan bij bijvoorbeeld Webobs, b.v.:

Citaat van: Erik van Dijk op december 14, 2013, 08:29:39 AM
Er zijn twee dingen bij de huidige functionaliteiten die ik als onhandig ervaar in vergelijking met webobs en voor verbetering vatbaar.
1. Je kunt de soortnaam niet direct intypen in het invoerscherm, maar moet eerst een keer klikken.

Ik heb er juist op gelet dat het aantal benodigde handelingen in iObs zo beperkt mogelijk is, en qua volgorde zo logisch mogelijk. Als ik b.v. een Buizerd wil invoeren dan doe ik in iObs:

       
  • Klik op "Soort"
  • Type "b"
  • Type "u"
  • Klik op "Buizerd"
In Webobs gaat dit via:

       
  • Klik op "Type 3 karakters"
  • Type "b"
  • Type "u"
  • Type "i"
  • Klik op "Buizerd"
en dat is een handeling meer.

Erik suggereert dat je in Webobs de eerste stap (klikken op het invoerveld) kunt overslaan, maar ik snap niet hoe dat werkt. Misschien kan iemand dat toelichten?

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Sander Haak op december 15, 2013, 21:54:08 PM
Dat hij ook voor iOS6 beschikbaar komt. Of ben ik nog de enige met een iPhone 3S die niet naar iOS7 kan updaten?

:-\

Ha Sander,

Het probleem hier is dat support voor iOS6 inhoudt dat ik code dubbel moet ontwikkelen (sommige zaken werken en tonen in iOS6 wezenlijk anders) en vooral ook alles dubbel moet testen. De keuze is dan: stoppen we tijd en moeite in het supporten van iOS6 voor een enkeling, of in nieuwe mogelijkheden voor alle anderen. De keuze ligt vooralsnog bij het tweede.

Een goede aanleiding voor een upgrade van je iPhone ...  8)

Groeten, Sjaak.

Sander Haak

Dag Sjaak,

Ik begrijp het. Ik vrees dat ik dan toch maar naar een nieuwe telefoon uit moet gaan kijken! Van wat ik tot nu toe heb gezien heb je een mooi product afgeleverd.

Groet, Sander
Groet, Sander Haak (Woerden)

Ruben Vermeer

Het zou nog wel handig zijn om de activiteit vast te kunnen zetten, bijvoorbeeld alleen op overvliegend.
Groeten, Ruben Vermeer

Erik van Dijk

#21
CiteerIk heb er juist op gelet dat het aantal benodigde handelingen in iObs zo beperkt mogelijk is, en qua volgorde zo logisch mogelijk. Als ik b.v. een Buizerd wil invoeren dan doe ik in iObs:

       
  • Klik op "Soort"

       
  • Type "b"

       
  • Type "u"

       
  • Klik op "Buizerd"

       
  • In Webobs gaat dit via:

       
  • Klik op "Type 3 karakters"

       
  • Type "b"

       
  • Type "u"

       
  • Klik op "Buizerd"

       
  • en dat is een handeling meer.
Erik suggereert dat je in Webobs de eerste stap (klikken op het invoerveld) kunt overslaan, maar ik snap niet hoe dat werkt. Misschien kan iemand dat toelichten?


Als ik eerst een aalscholver invoer en daarna een dagvlinder wil invoeren kost me dat vier klikken meer. Je moet namelijk ook naar een andere soortgroep.


Het is meest storende is echter:

       
  • Klik op "Soorten" (0,5 sec.)

       
  • Klik op "Type 2 karakters"

       
  • [size=78%][/size]Type "b"

       
  • [size=78%][/size]Type "u"

       
  • [size=78%][/size]Klik op "Buizerd"

       
  • [size=78%][/size]Het scherm gaat terug (0,5 sec.)

       
  • [size=78%][/size]Klik op "opslaan"

       
  • [size=78%][/size]Klik op "Lijsten" (0,5 sec.)

       
  • [size=78%][/size]Klik op "Dagvlinder" (0,5 sec.)

       
  • Klik op "Soorten" (0,5 sec.)

       
  • [size=78%][/size]Klik op "Type 2 karakters"

       
  • [size=78%][/size]Type "d"

       
  • [size=78%][/size]Type "a"

       
  • [size=78%][/size]Klik op "Dagpauwoog"

       
  • [size=78%][/size]Het scherm gaat terug (0,5 sec.)

       
  • [size=78%][/size]Klik op "opslaan"
Nu dezelfde exercitie bij Websobs:

       
  • Klik op "Type 3 karakters"
  • Type "b"
  • Type "u"
  • Type "i"
  • Klik op "Buizerd"
  • Klik op "opslaan" (0,5 sec.)
  • Klik op "Type 3 karakters"
  • Type "d"
  • Type "a"
  • Type "u"
  • Klik op "Dagpauwoog"
  • Klik op "opslaan" (0,5 sec.)
iObs      16 klikken en 3 sec. vertraging. en dat terwijl de app eigenlijk veel sneller is.
WebObs 12 klikken en 1 sec. vertraging. Hiervan zouden voor de eerlijkheid zelfs nog twee klikken weggehaald moeten worden als ook de lijst bij twee karakters wordt opgehaald. D
ie drie karakters bij Websobs zijn er ooit op mijn advies ingezet om het geheel te versnellen bij wnPDA. Anno 2013 is dat niet meer nodig gezien de snelheid in iObs. Dat zou dus in Webobs ook weer teruggezet kunnen worden. Toen ging wnPDA eerst alle soorten met de B zoeken en daarna met BU, en dat duurde een eeuwigheid.
Overigens zijn een aantal andere veranderingen in het invoerscherm juist heel positief. Met minder klikken kun geslacht, onzeker, verbergen, etc doen. Dat is suppergoed. :duim: 
Vat het dus op als opbouwende kritiek.

NB
Ik kan natuurlijk ook nog wel een paar andere nadeeltjes opnoemen van WebObs. Start slecht op met wifi aan en vervolgens krijg je de mededeling dat de gps nauwkeuriger is met wifi aan. Bij een reeks nieuwe soortlijsten laadt hij de onderste lijst niet. Hij loopt soms vast. Hij is gevoelig voor het verlies van cache geheugen etc. Kortom ga vooral door met iObs.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Erik van Dijk

Sorry voor al die HTML hierboven. Ik weet niet waarom, maar hij zet het er mij altijd bij als ik ga editten.


Ik heb alles handmatig aangepast. En toen opslaan. En toen was het er weer. :-(
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Stijn E.

Citaat van: Erik van Dijk op december 24, 2013, 15:34:25 PM
Sorry voor al die HTML hierboven. Ik weet niet waarom, maar hij zet het er mij altijd bij als ik ga editten.

Weliswaar off topic, maar kijk even hier Erik.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sjaak Schilperoort

Helder Erik, maar ik had het over je eerste punt.

ruud_altenburg

Frisse interface, mijn complimenten! Als ik kort en krachtig mijn wensen voor een update mag samenvatten, naast een kaartje natuurlijk:

- mogelijkheid om bij ingevoerde waarnemingen "na afloop" ook tijd en locatie aan te passen.
- mogelijkheid om taal van de interface aan te passen, onafhankelijk van gekozen taal iOS7.

Kleine bug:

- bij opgeven verkeerd wachtwoord bij de login klaagt de app over een verkeerde url.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Sjaak Schilperoort

Citaat van: ruud_altenburg op december 25, 2013, 21:33:16 PM
Frisse interface, mijn complimenten! Als ik kort en krachtig mijn wensen voor een update mag samenvatten, naast een kaartje natuurlijk:

- mogelijkheid om bij ingevoerde waarnemingen "na afloop" ook tijd en locatie aan te passen.
- mogelijkheid om taal van de interface aan te passen, onafhankelijk van gekozen taal iOS7.

Kleine bug:

- bij opgeven verkeerd wachtwoord bij de login klaagt de app over een verkeerde url.

Dank je, Ruud! Kaartje toevoegen en aanpassen locatie gaan hand in hand. Dit komt nog. Tijd aanpassen zou eerder kunnen.

Ik heb het even gecheckt, maar in iOS7 is geen support aanwezig voor het instellen van een aparte interface taal voor een app. Zelfs als ik handmatig support voor een taalvoorkeur toe zou voegen aan iObs, dan nog verschijnen teksten uit andere componenten die de app gebruikt (networking, mail, straks maps) in de systeemtaal. Deze wens is dus technisch niet mogelijk. Je kunt natuurlijk wel een soortenlijst downloaden in de taal die je wilt.

Kun je me een screenshot mailen van de melding over een verkeerde url, of anders de letterlijke foutmelding? Ik heb verschillende foutcondities geprobeerd en via misconfiguratie van de app nog meer foutcondities geforceerd maar ik krijg geen melding over een verkeerde url te zien. Bij invoeren van een fout wachtwoord krijg ik altijd "Login mislukt".

Tello Neckheim

Beste mensen,


Sinds een aantal dagen maak ik gebruik van de app iObs. Invoeren met mijn Iphone 4S gaat veel sneller dan voorheen via de "gewone website". Bedankt  :D


Vraag: is het mogelijk om in de Voeg toe pagina de locatie met Amerfoort coordinaten te laten zien? Zie nu alleen de andere locatiecodes. Vaak schrijf ik de AC ook op een verzamelzak als ik grondmonsters verzamel.


Bij voorbaat dank

Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Tello Neckheim op december 29, 2013, 19:57:20 PM
Vraag: is het mogelijk om in de Voeg toe pagina de locatie met Amerfoort coordinaten te laten zien? Zie nu alleen de andere locatiecodes. Vaak schrijf ik de AC ook op een verzamelzak als ik grondmonsters verzamel.

Tello, staat genoteerd.

sjakgielen

Mijn ervaringen tot nu toe zijn heel positief. Heel erg fijn dat dit voor elkaar is. Erg vanzelfsprekend zijn de diverse mogelijkheden.
Ik mis wel de mogelijkheid om in een reeks van opgeslagen waarnemingen er 1 te verwijderen.