Siberische Tjiftjaf revisited

Gestart door maartenwielstra, december 06, 2013, 22:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra




oops die was niet doorgekomen, nog een poging.

maartenwielstra




Zoals beloofd het oranje wangetje, waar iedereen gretig op heeft zitten wachten ;). Overigens was de vogel makkelijk te herkennen; wit onder, lichtgrijs boven. Vaak opvallend als een wit bolletje tussen het groen!

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

maartenwielstra

En ik hou niet zo van ongebonden soepjes...

Stijnb

Interessant, Maarten! Blijven posten!

maartenwielstra




Gek hoe de belichting de pootjes soms zwart, soms bleek maakt. Deze is speciaal voor Lars.


Leuk trouwens dat de vogel er al zeker 2 weken zit!

maartenwielstra



maartenwielstra

In eerste instantie een spannende vogel vond ik ook Steven, maar na even goed kijken zou het goed een gewone kunnen zijn denk ik. Lijk gelig op wenkbrauw boven teugel,te uigebreid bij zijborst, en in vage strepen over buik, Maar ik vind de kleur moeilijk te bepalen (vanaf mijn beeldscherm?). Graag meer foto's...

andrestr

Ik zag toevallig deze posts en gelukkig heb ik de neiging om Phyllo's in deze tijd altijd zo goed en veel mogelijk te fotograferen.
Ik heb inmiddels flink gecropte foto's toegevoegd.
Vanwege het late tijdstip heb ik wel moeten overbelichten.
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.
Met vriendelijke groet André.

maartenwielstra

Bedankt Andre. Blijft een moeilijke belichting. Neigt mijns inziens meer naar gewone dan naar tristis.

andrestr

Maakt niet uit jammer had wel leuk geweest.
Met vriendelijke groet André.

maartenwielstra

http://waarneming.nl/foto/view/6001701

tristis. Wel een lekkere foute met groen op de mantel zo lijkt het.

ArthurvD

Hoi, begrijp ik nu dat er een Siberische Tjif in mijn tuin zat te foerageren gisteren???

Jacob Molenaar

Citaat van: ArthurvD op januari 23, 2014, 21:58:05 PM
Hoi, begrijp ik nu dat er een Siberische Tjif in mijn tuin zat te foerageren gisteren???
Het zou goed kunnen ja!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

ArthurvD

Extra foto toegevoegd. Hij foerageerde langere tijd in mijn grasveld, flink wat foto's gemaakt maar de twee toegevoegde zijn de duidelijkste denk ik. Ik probeer morgenochtend even te checken of ie niet nog ergens rondhangt hier.

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op januari 23, 2014, 01:49:45 AM
http://waarneming.nl/foto/view/6001701

tristis. Wel een lekkere foute met groen op de mantel zo lijkt het.

Waarom is dit nou een tristis Maarten? "Lekker fout", "groen op de mantel" zoals je zelf al zegt + geel op de onderzijde, weinig wenkbrauwstreep, geen vleugelstreepje: wat hou je dan nog over? Ik bedoel: zonder geluid en met de wetenschap dat er nogal wat variatie is in de verschillende Tjif-taxa, moet je toch ergens een grens trekken w.b. de ID als tristis. In elk geval zou ik die grens willen trekken bij vogels die toch tenminste een páár van de betere kenmerken van tristis hebben en niet alleen maar omdat ze r 'toevallig' een beetje grijzig uitzien (wat dan ook nog 's door de belichting enz. kan zijn beinvloed...).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Ik gok dat Maarten doelt op de wangkleur  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

#138
Citaat van: Folkert Jan op januari 23, 2014, 23:42:51 PM
Ik gok dat Maarten doelt op de wangkleur  ;)

Als je beide foto's (dus linker & rechter wang) ogenschouw neemt kun je toch niet beweren dat het wangetje "licht rossig" is o.i.d.?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op januari 24, 2014, 08:26:51 AM
Citaat van: Folkert Jan op januari 23, 2014, 23:42:51 PM
Ik gok dat Maarten doelt op de wangkleur  ;)

Als je beide foto's (dus linker & rechter wang) ogenschouw neemt kun je toch niet beweren dat het wangetje "licht rossig" is o.i.d.?

Ik beweer niks en durf mij zelf niet op basis van kleed te wagen aan zekere determinatie
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Ik had er net nog een mooi grijsbruin lijkend phyllobeesie op mijn stadsbalkon, op een meter of drie afstand. Zou zomaar een collybita geweest kunnen zijn.
Herman van der Meer

maartenwielstra

Citaat van: frankneijts op januari 23, 2014, 22:38:49 PM
Citaat van: maartenwielstra op januari 23, 2014, 01:49:45 AM
http://waarneming.nl/foto/view/6001701

tristis. Wel een lekkere foute met groen op de mantel zo lijkt het.

Waarom is dit nou een tristis Maarten? "Lekker fout", "groen op de mantel" zoals je zelf al zegt + geel op de onderzijde, weinig wenkbrauwstreep, geen vleugelstreepje: wat hou je dan nog over? Ik bedoel: zonder geluid en met de wetenschap dat er nogal wat variatie is in de verschillende Tjif-taxa, moet je toch ergens een grens trekken w.b. de ID als tristis. In elk geval zou ik die grens willen trekken bij vogels die toch tenminste een páár van de betere kenmerken van tristis hebben en niet alleen maar omdat ze r 'toevallig' een beetje grijzig uitzien (wat dan ook nog 's door de belichting enz. kan zijn beinvloed...).


De vogel heeft een minimale hoeveelheid groen in de mantel lijkt het; iets wat veelvuldig voorkomt in tristis. Echter lijken er ook wat gelige streepjes op de zijborst te zitten, vrij ver van de vleugelboeg. Ik kan de kleur daar moeilijk beoordelen; maar dit zou niet mooi op tristis passen. Alle overige kenmerken die ik zie; incl wangkleur en vleugelstreep, en duidelijke wenkbrauwstreep; passen prachtig op tristis. En dan bedoel ik ook de tristissen die als zodanig zijn geDNA't, en de vogel lijkt hierin niet op de collybita's zoals ik die ken. Kweste van andere interpretatie van moeilijk objectief te omschrijven kenmerken Frank?

ArthurvD

Onzekere Sib van gemaakt. Ik dacht wel  een rossig wangetje te zien maar ik dacht sowieso niet aan Sib. Ook omdat ik onbekend was met de ondersoort.
Alles te onzeker om er iets over te zeggen. Ik zal dit weekend extra alert zijn, mocht ik een phyllo tegenkomen probeer ik ook geluid op te nemen.

maartenwielstra

Volgens de huidige norm moet elke kandidaat Siberische die niet is gehoord (en zelfs: niet is opgenomen), als onzekere Siberische of gewone tjiftjaf gemeld worden. Onzekere Siberische lijkt mij dan het beste om de waarneming terug te kunnen vinden. Persoonlijk denk ik dat dergelijke vogels, als die van jou, zekere Siberische zijn (gezien eigen ervaringen, en de bewezen gevallen), maar omdat mijn persoonlijke mening niet gelijk staat aan de criteria voor de zuiverheid van de database van waarneming.nl, is een vraagtekentje op zijn plaats. Zo heb ik zelf ook enkele eigen meldingen van dit soort vogels met een vraagtekentje gemeld, behalve wanneer het correcte geluid werd gehoord/opgenomen.

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op januari 24, 2014, 12:48:10 PM
Citaat van: frankneijts op januari 23, 2014, 22:38:49 PM
Citaat van: maartenwielstra op januari 23, 2014, 01:49:45 AM
http://waarneming.nl/foto/view/6001701

tristis. Wel een lekkere foute met groen op de mantel zo lijkt het.

Waarom is dit nou een tristis Maarten? "Lekker fout", "groen op de mantel" zoals je zelf al zegt + geel op de onderzijde, weinig wenkbrauwstreep, geen vleugelstreepje: wat hou je dan nog over? Ik bedoel: zonder geluid en met de wetenschap dat er nogal wat variatie is in de verschillende Tjif-taxa, moet je toch ergens een grens trekken w.b. de ID als tristis. In elk geval zou ik die grens willen trekken bij vogels die toch tenminste een páár van de betere kenmerken van tristis hebben en niet alleen maar omdat ze r 'toevallig' een beetje grijzig uitzien (wat dan ook nog 's door de belichting enz. kan zijn beinvloed...).


De vogel heeft een minimale hoeveelheid groen in de mantel lijkt het; iets wat veelvuldig voorkomt in tristis. Echter lijken er ook wat gelige streepjes op de zijborst te zitten, vrij ver van de vleugelboeg. Ik kan de kleur daar moeilijk beoordelen; maar dit zou niet mooi op tristis passen. Alle overige kenmerken die ik zie; incl wangkleur en vleugelstreep, en duidelijke wenkbrauwstreep; passen prachtig op tristis. En dan bedoel ik ook de tristissen die als zodanig zijn geDNA't, en de vogel lijkt hierin niet op de collybita's zoals ik die ken. Kweste van andere interpretatie van moeilijk objectief te omschrijven kenmerken Frank?

Op zijborst en flank heeft de vogel duidelijke 'primrose yellow' (sleutelbloemgele) streepjes en dat is inderdaad niet goed voor tristis. De vleugelstreep is erg matig (rechts iets meer dan links lijkt het) en ook de wbs is zwak ontwikkeld (zowel links als rechts..) en dat is in mijn ogen geen kwestie van een "andere interpretatie van moeilijk objectief te omschrijven kenmerken" maar lijken me eerder 'gewoon' feiten en dan niet erg sprekend voor tristis. Jouw voorstel om deze als een tristis 'met ?' in te voeren zodat-ie onder de aandacht blijft, lijkt me overigens prima .
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra





Misschien leuk ter vergelijking met de vogel van Arthur die nu bij Zoetermeer zit. Deze tristis geplukt van 'birdingfrontiers'. Vogel riep klassiek, en reageerde in tegenstelling tot collybita's goed op zang op tape. Over deze twee foto's van een en dezelfde vogel wordt dit gezegd: 'The head pattern varies from very weak looking for [/size]tristis[/color] in top photo to obviously [/font][/color][/size]tristis[/size][/color] in 3rd photo.'[/font][/color]

August

#146
August van Rijn

maartenwielstra

Citaat van: frankneijts op januari 24, 2014, 17:27:34 PM
Citaat van: maartenwielstra op januari 24, 2014, 12:48:10 PM
Citaat van: frankneijts op januari 23, 2014, 22:38:49 PM
Citaat van: maartenwielstra op januari 23, 2014, 01:49:45 AM
http://waarneming.nl/foto/view/6001701

tristis. Wel een lekkere foute met groen op de mantel zo lijkt het.

Waarom is dit nou een tristis Maarten? "Lekker fout", "groen op de mantel" zoals je zelf al zegt + geel op de onderzijde, weinig wenkbrauwstreep, geen vleugelstreepje: wat hou je dan nog over? Ik bedoel: zonder geluid en met de wetenschap dat er nogal wat variatie is in de verschillende Tjif-taxa, moet je toch ergens een grens trekken w.b. de ID als tristis. In elk geval zou ik die grens willen trekken bij vogels die toch tenminste een páár van de betere kenmerken van tristis hebben en niet alleen maar omdat ze r 'toevallig' een beetje grijzig uitzien (wat dan ook nog 's door de belichting enz. kan zijn beinvloed...).


De vogel heeft een minimale hoeveelheid groen in de mantel lijkt het; iets wat veelvuldig voorkomt in tristis. Echter lijken er ook wat gelige streepjes op de zijborst te zitten, vrij ver van de vleugelboeg. Ik kan de kleur daar moeilijk beoordelen; maar dit zou niet mooi op tristis passen. Alle overige kenmerken die ik zie; incl wangkleur en vleugelstreep, en duidelijke wenkbrauwstreep; passen prachtig op tristis. En dan bedoel ik ook de tristissen die als zodanig zijn geDNA't, en de vogel lijkt hierin niet op de collybita's zoals ik die ken. Kweste van andere interpretatie van moeilijk objectief te omschrijven kenmerken Frank?

Op zijborst en flank heeft de vogel duidelijke 'primrose yellow' (sleutelbloemgele) streepjes en dat is inderdaad niet goed voor tristis. De vleugelstreep is erg matig (rechts iets meer dan links lijkt het) en ook de wbs is zwak ontwikkeld (zowel links als rechts..) en dat is in mijn ogen geen kwestie van een "andere interpretatie van moeilijk objectief te omschrijven kenmerken" maar lijken me eerder 'gewoon' feiten en dan niet erg sprekend voor tristis. Jouw voorstel om deze als een tristis 'met ?' in te voeren zodat-ie onder de aandacht blijft, lijkt me overigens prima .


Ha Frank, ik lees nu pas je post (we waren 'tegelijk'); ik twijfel ten eerste over het 'primrose', of dat echt wel geel is. Het 'buffige' van zijborst en wenkbrauw kan onder sommige omstandigheden bijna geelachtig lijken, zo weet ik. En als dat het al echt gelig zou zijn, dan is het zeer beperkt aanwezig. Het weegt mijns inziens niet op tegen de andere dingen die ik zie. Het groen is moeilijk te bepalen in deze foto's, en zou er net zo goed niet kunnen zijn op de mantel. En als het er al een beetje was; geen enkel probleem. En ja, er is grijs op de bovendelen; een uiterst belangrijke indicator voor tristis zulk uitgebreid over de gehele bovendelen (en wellicht een bewijs voor tristis, gezien de feiten). Met name de nek en kruin zien er perfect kleurloos uit. De oorstreek is toch echt van de juiste kleur, welke mij zeldzaam lijkt bij de gewone ondersoorten. De anaalstreek en keel zijn zonder geel, maar witachtig; niet bepaald collybita! De wenkbrauw is gewoon lekker, ik begrijp niet waarom jij er een feit in ziet dat deze niet o.k. is voor tristis; qua kleur en qua duidelijkheid achter het oog; prima! Een beetje vleugelstreep geef je toe, lijkt me prima toch? Alle ondersoorten kunnen vleugelstreep hebben, ik zie ook zat collybita's in de winter die dat hebben. Ik gebruik het zelf nooit als kenmerk, meestal is het iets wat in bepaalde belichtingen pas opvalt nadat de overige kenmerken al zijn vastgesteld. Over belichting gesproken; deze vogel zit onder de bewolking. Ik weet zeker dat met een volle zon erop er niemand meer denkt dat deze niet op een tristis lijkt. Collybita's hebben grote zeemkleurige tot gelige gebieden op de onderdelen, en de bovendelen zijn donkerder, en van zo dichtbij als deze ook met meer mosgroen. De wenkbrauwstreep is bij collybita (en abietinus; want die verschillen in wezen niet echt) kleurrijker, zeker van dichtbij boven de teugel met meestal geel hier. Zonder roep, en op basis van de strenge wetenschappelijke norm; geen tristis. Maar verder wel een vogel die niet past in het plaatje van de Europese tjiffen, en tot nu toe zijn deze vogels op DNA altijd tristis gebleken. Nooit is er zo'n vogel een collybita/abietinus geworden op DNA, en anders hoor ik dat heel graag. tristis roept wel eens niet-klassiek; en ik denk dat daar uit ook een hoop verwarring is ontstaan. Natuurlijk zijn er twijfelvogels, zoals in dit topic. Maar deze valt wat mij betreft buiten de twijfelzone, en is zonder geluid een tristis met een vraagtekentje. En de kenmerken zijn niet goed te beschrijven, dat blijkt uit dit topic, en dat blijkt uit ons meningsverschil; wat mij betreft wel degelijk een kwestie van interpretatie. Mijn interpretatie is op basis van 6 zelf ontdekte vogels, waarvan 2 met het juiste geluid, en de rest zwijgzaam en dus alleen op kleed. Daarnaast 1 vogel getwitched, en heel veel plaatjes vergeleken. Ik bekijk daarnaast veel gewone tjiffen in de winter; die zijn er goed uit te pikken. Af en toe een wat grijzere, met name in de nek. Dit soort vogels met tuinfluiter-nek zie ik vooral in september. Ik zeg niet dat ik het allemaal beter weet dan anderen met die tjiffen, maar vanuit mijn eigen ervaring en de verdieping die ik heb gedaan, geloof ik gewoon meer dan anderen in een herkenbaar uiterlijk van een deel van de tristis-vogels.

maartenwielstra

Citaat van: August op januari 24, 2014, 22:40:25 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/80973018

http://waarneming.nl/waarneming/view/80947569

Wat denken jullie van deze? Zit er trouwens nog


Valt in de categorie tristis met vraagteken. Maar het geluid zal (wanneer klassiek roepend) tristis bewijzen lijkt mij.

maartenwielstra




Een voorbeeld van een tjif (uit eind oktober), welke in mijn ogen een extreme collybita/abietinus is. Ziet er op het gebrek aan grote hoeveelheid geel/groen op onderdelen, kruin en mantel, uit als een 'gewone' tjif. Ondanks dat ie veel grijs heeft en een vleugelstreepje e.d. Bij het beest van Zoetermeer gaan bij mij wel de alarmbellen af, als is het alleen maar om de kleuren en tekening van de kop! Maarja, hoe maak ik dat nou hard...