Siberische Tjiftjaf revisited

Gestart door maartenwielstra, december 06, 2013, 22:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra








Vandaag kwam ik weer een tristis tegen. Geen geluid, dus puur op uiterlijk gebaseerd. Heb de vogel van november (enkele kilometers verder en in andere habitat; dus wat mij betreft 2 individuen), op de achtergrond, en de vogel van vandaag als 'inzetje'. Alle verschillende belichtingen weer gezien; thee-met-melk, bruin, grijs, en steeds een compleet ander beest maar wel in alle varianten herkenbaar als mijn beeld van tristissen die ik heb gezien. Op deze twee plaatjes (alvast) de bruine belichting, en de thee-met-melk belichting. Wat mij betreft steeds een herkenbaar type vogel, en anders dan collybita/abietinus.

MarcelHaas


maartenwielstra

Dat type van jou (veel groen), roept dikwijls als tristis. Daarentegen heb ik nog nooit het tegendeel bewezen vernomen. Nu CDNA het loslaat zou ik persoonlijk dit soort vogels als zekere tristis melden. Maar ik ben wel heel eigenwijs ;)

maartenwielstra

Correctie: veel groen lijkt vooralsnog beperkt tot vleugel bij jouw beest. Mantel (schoudergroen kan doorschemeren) en wenkbrauw (buffig boven teugel) lijken mij clean (=zonder groengeel), al is mantel moeilijk te zeggen door de belichting. Verder: nog steeds een typische tristisvogel, ondanks gebrek aan bewijs ben ik er volledig van overtuigd bij dat beest van jou.

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op december 15, 2013, 19:32:28 PM
Correctie: veel groen lijkt vooralsnog beperkt tot vleugel bij jouw beest. Mantel (schoudergroen kan doorschemeren) en wenkbrauw (buffig boven teugel) lijken mij clean (=zonder groengeel), al is mantel moeilijk te zeggen door de belichting. Verder: nog steeds een typische tristisvogel, ondanks gebrek aan bewijs ben ik er volledig van overtuigd bij dat beest van jou.

Maarten ik vrees dat we jouw persoonlijke overtuiging, hoezeer ook gewaardeerd, toch niet als enige criterium voor de beoordeling van mogelijke 'tristisvogels' kunnen gebruiken....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

Citaat van: frankneijts op december 15, 2013, 20:53:17 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 15, 2013, 19:32:28 PM
Correctie: veel groen lijkt vooralsnog beperkt tot vleugel bij jouw beest. Mantel (schoudergroen kan doorschemeren) en wenkbrauw (buffig boven teugel) lijken mij clean (=zonder groengeel), al is mantel moeilijk te zeggen door de belichting. Verder: nog steeds een typische tristisvogel, ondanks gebrek aan bewijs ben ik er volledig van overtuigd bij dat beest van jou.

Maarten ik vrees dat we jouw persoonlijke overtuiging, hoezeer ook gewaardeerd, toch niet als enige criterium voor de beoordeling van mogelijke 'tristisvogels' kunnen gebruiken....  8)
Geeft niets ;), vindt die beesten net zo leuk als ze niet roepen. Zal ik alvast vraagtekens bij mijn gevallen zetten?

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op december 15, 2013, 21:31:34 PM
Citaat van: frankneijts op december 15, 2013, 20:53:17 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 15, 2013, 19:32:28 PM
Correctie: veel groen lijkt vooralsnog beperkt tot vleugel bij jouw beest. Mantel (schoudergroen kan doorschemeren) en wenkbrauw (buffig boven teugel) lijken mij clean (=zonder groengeel), al is mantel moeilijk te zeggen door de belichting. Verder: nog steeds een typische tristisvogel, ondanks gebrek aan bewijs ben ik er volledig van overtuigd bij dat beest van jou.

Maarten ik vrees dat we jouw persoonlijke overtuiging, hoezeer ook gewaardeerd, toch niet als enige criterium voor de beoordeling van mogelijke 'tristisvogels' kunnen gebruiken....  8)
Geeft niets ;) , vindt die beesten net zo leuk als ze niet roepen. Zal ik alvast vraagtekens bij mijn gevallen zetten?

Fijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra




Ok dan, speciaal voor jou Frank: De middelste van de achtergrondfoto is een bewezen tristis (2009 Noordwijkerhout, incl. zang en roep), de linker is een mogelijke tristis van vandaag in Noordwijk, en de rechter is een mogelijke tristis van vorige maand in Noordwijkerhout. ;)

Weia

Zo'n lastig taxon met zulke vage foto's, ik zou me er niet aan wagen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

maartenwielstra

Haha, dat is nou juist het probleem wat ik probeer te verhelpen! Vroeger bestond de Pontische Meeuw ook niet; veel te vaag! En daarvóór was de Geelpootmeeuw veel te vaag! De info ligt voor het grijpen; ook met mooiere foto's! Nu nog hoop en motivatie (en obsessie ;) ).

firecrest

Citaat van: maartenwielstra op december 16, 2013, 00:06:20 AM
Haha, dat is nou juist het probleem wat ik probeer te verhelpen! Vroeger bestond de Pontische Meeuw ook niet; veel te vaag! En daarvóór was de Geelpootmeeuw veel te vaag! De info ligt voor het grijpen; ook met mooiere foto's! Nu nog hoop en motivatie (en obsessie ;) ).
Het verschil met die soorten, is dat er bij Siberische Tjiftjaf (nog) geen harde kleedkenmerken zijn, waarop andere (onder)soorten zijn uit te sluiten.
Natuurlijk is het goed om spannende Tjiffen in deze tijd van het jaar te documenteren, want wie weet zijn ze binnen enkele jaren wel op kleed te determineren. Maar tot die tijd moeten we het wat mij betreft doen met roep en DNA.
Om je foto's te vergelijken met bewezen tristis gevallen en overeenkomsten te zoeken is natuurlijk vrij makkelijk. Vergelijk ze ook eens met gewone Tjiftjaffen en leg dan eens uit wat volgens jou de verschillen zijn. En dan bedoel ik niet de Tjiftjaffen die we hier als broedvogel hebben, maar de vogels die we hier in het najaar zien. En dan bedoel ik ook niet ondersoort abietinus, want het bestaan daarvan is nog steeds niet bewezen.

Leuke materie, maar ik vrees dat er nog te weinig over bekend is om er echt over te discussiëren. Laten we het lopende DNA onderzoek afwachten ;)

Steven Wytema

Citaat van: firecrest op december 16, 2013, 08:05:38 AM
En dan bedoel ik niet de Tjiftjaffen die we hier als broedvogel hebben, maar de vogels die we hier in het najaar zien.

Tsja Lars, ik ben het met je eens dat we hier in het najaar/winter diverse ('gewone') tjiffen hebben, maar waarom zouden alle grijzige sibtjif lookalikes geen sibtjiffen zijn?
Als je bekijkt dat zo ongeveer elke geringde sibtjif-lookalike uit het artikel een sibtjif blijkt te zijn, is de kans groot dat (zoals Maarten zegt) we hier gewoon veel meer sibtjiffen hebben dan we denken.
Het taxon is al eens eerder van de lijst met beoordeeltaxa afgehaald, en dat is denk ik niet zonder reden (Alleen vond de AERC dat een beetje voorbarig).

Wat betreft de oplossing: ik denk dat deze niet enkel bij DNA onderzoek ligt, maar dat (wat Maarten nu aan het doen is) we ons ook kunnen focussen op alle verdachte vogels.
Als die meer aandacht krijgen, is bv ook de kans groter dat je op een gegeven moment een roepje hoort.
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op december 16, 2013, 09:00:12 AM
Citaat van: firecrest op december 16, 2013, 08:05:38 AM
En dan bedoel ik niet de Tjiftjaffen die we hier als broedvogel hebben, maar de vogels die we hier in het najaar zien.

Tsja Lars, ik ben het met je eens dat we hier in het najaar/winter diverse ('gewone') tjiffen hebben, maar waarom zouden alle grijzige sibtjif lookalikes geen sibtjiffen zijn?
Als je bekijkt dat zo ongeveer elke geringde sibtjif-lookalike uit het artikel een sibtjif blijkt te zijn, is de kans groot dat (zoals Maarten zegt) we hier gewoon veel meer sibtjiffen hebben dan we denken.
Het taxon is al eens eerder van de lijst met beoordeeltaxa afgehaald, en dat is denk ik niet zonder reden (Alleen vond de AERC dat een beetje voorbarig).

Wat betreft de oplossing: ik denk dat deze niet enkel bij DNA onderzoek ligt, maar dat (wat Maarten nu aan het doen is) we ons ook kunnen focussen op alle verdachte vogels.
Als die meer aandacht krijgen, is bv ook de kans groter dat je op een gegeven moment een roepje hoort.


Ik geloof niet dat Lars (grofweg) iets anders zegt Steven maar hij zegt er ook bij dat we op dit moment (nog) geen goede criteria hebben om op basis van verenkleed dergelijke Tjiffen 100% zeker als tristis te determineren. Het kan best dat veel van die "grijze lookalikes" echte Sibtjiffen zijn en dat we (dus) "veel meer Sibtjiffen hebben dan we denken" maar daar hebben we, evenmin als aan de rotsvaste overtuiging van Maarten, natuurlijk (nog) niet zoveel aan als het gaat om een 100% betrouwbare beoordeling.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

Ik denk dat, al we onze krachten even bundelen, we wel degelijk 'harde kenmerkencombinaties' (zoals bij meeuwen) kunnen bedenken. Ik zal binnenkort eens iets proberen, maar is tijdrovend. En een geoefend oog ziet dan als in een flits een combinatie, omdat ze allemaal afzonderlijk alleen subjectief te omschrijven zijn. Een Geelpootmeeuw heeft allerlei kenmerken die een Zilver ook kan hebben. Maar toch zie je meestal BAM Geelpootmeeuw, ZEKER, door de combi van kenmerken. En dat is ook met tristis, op een enkele twijfelvogel na. Helaas zijn meeuwen groot, hebben ze meer afzonderlijk zichtbare veren, en is de rui kenmerkend. Maar ik doe dit allemaal juist om het proces wat te doen versnellen. Straks blijkt dat abientinus bijv. niet bestaat, of retezeldzaam is, of precies op collybita lijkt, en dan geloven wij op dat moment niet eens in de herkenning van tristis? Omdat we ze afschrijven als afgesleten collybita door mindere waarnemingsomstandigheden. Ik zeg maar wat. Beetje snel getypt allemaal, moet maar weer eens snel iets gaan doen in het echte leven ;)

frankneijts

Ik denk dat we, niet alleen als waarneming.nl-medewerkers maar ook als geïnteresseerde vogelaars, alle initiatieven moeten toejuichen die meer en beter licht werpen op de ID van lastige taxa. Tot zover dus alleen maar lof Maarten. Maar een belangrijke voorwaarde is (in elk geval voor mij) wèl dat eventueel te ontwikkelen ID-criteria ook (voor iedereen) bruikbaar zijn en dat ze zo kernachtig mogelijk kunnen worden weergegeven, als het even kan op/met een handvol duidelijke foto's. Dus geen 'jizz-achtige' aanduidingen s.v.p., hooguit als aanvulling op concrete zaken. Mocht het zo zijn dat dit niet lukt (en dat alleen geluid en/of DNA diagnostisch is/blijkt) dan moeten we dat óók durven/willen erkennen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra






Omdat mijn eigen foto's in mijn ogen goed genoeg, maar voor een ander te vaag kunnen zijn, hier een voorbeeld van een thee-met-melk-belichting. Herinnerd mij altijd sterk aan Kleine Spotvogel. Vergelijk deze met mijn duovogel-compilatie van enkele posts geleden van mij. Zegt nog niets over direct onderscheid met gewone tjif (wil graag ook gewone tjif en twijfeltristis uitlichten gauw), maar zegt wel alvast dat tristis er compleet anders uit kan zien dan gewone tjif (als we naar de feiten kijken, en niet denken aan nooit aangetoonde spooktjifs). Oftwel, in mijn opinie; een Kleine Spotvogeltjif is altijd een tristis ;)





Vergelijk deze bruine belichting met de andere 'duo-compilatie' uit de vorige foto-post van mij. Leuk bijv. dat bij deze belichting het groene vleugelveld zichtbaar wordt. Kenmerkende kleur van oorstreek valt beetje weg tegen het bruin van het geheel, verdwijnt zelfs bij 'grijze belichting', en bij bepaalde belichtingen knalt oorstreek er zelfs uit als oranjeroze wanneer de kop en mantel van de vogel lichtgrijs belicht worden...Terug naar deze bruine belichting--> doet denken aan gewone tjif omdat bij gewone ook groen/geel weg kan vallen in deze belichting. Bij twijfel dus even wachten op andere belichting, en geloof me; ik heb vogels als bovenstaande zien veranderen in een Kleine Spotvogel! Wat ik hiermee ook wil zeggen; er is variatie in tristis, maar deze is niet zo enorm als men misschien denkt aan de hand van foto's; belichting speelt een ontzettend grote rol. Zo ook natuurlijk bij de gewone tjif; en daarom zijn veldwaarnemingen overtuigender voor velen dan het beschrijven van (vage) plaatjes. Ringvangsten werden door CDNA aanvaard vanwege de goede foto's. D.w.z. dat er geen geel/groen in kop, mantel, en onderdelen mocht zitten. Tristis mag wel wat van die kleur hebben, maar voor de zekerheid worden dergelijke vogels zonder geluid en/of DNA niet geaccepteerd (totdat er meer duidelijk wordt over de variatie en eventuele overlap tussen abietinus en tristis).

maartenwielstra

Sorry Frank, was tegelijk aan het posten. Ben nog steeds op de jizz-tour, betreft omschrijven van kleur en belichting, omdat ik denk dat dit toch een belangrijke stap is. Mensen geven de moed gauw op als ze zoveel verschillende varianten van tristis voorbij zien komen, terwijl de varianten juist te reduceren zijn omdat belichting zo veel kan doen. Het is leuk om als tweede stap dan naar overeenkomsten te gaan kijken, en om te bedenken waarom bepaalde kleurkenmerken wegvallen in bepaalde belichtingen. En om te kijken in welke belichting een tristis het meest duidelijk is, en in welke belichting de verwarring met gewone tjif het grootst is. Dit praatje zou mensen kunnen stimuleren om een tjif beter te checken, een belichting af te wachten, een ROEPJE af te wachten, etc. Het lijkt allemaal zo lastig, maar dit soort door mij vermeende trististjifs pik je er echt patsboem uit in het veld! Zo ook de gewone tjifs in deze tijd van het jaar! De 'harde' kenmerken zijn wel omschreven in de artikelen, maar belichting is een onderbelicht thema vind ik. Dit is namelijk iets wat je makkelijker in het veld leert kennen, dan dat je moet geloven dat meerdere vage plaatjes van dezelfde vogel zouden moeten zijn.

maartenwielstra






Ook deze vogel zou eruit kunnen zien als een bruintje of een Kleine Spot. Een wolk voor de zon, en de warmgekleurde oorstreek valt weg in het veld. Op een close-up als hier, is die kleur nog net aan zichtbaar. Je kunt je misschien voorstellen; het grijs kan nog veel egaler en donkerder naarmate de vogel minder zon vangt.





De vaalmakende belichting, kan van Kleine Spotvogel veranderen naar meer lichtgrijs. Bij deze is dat wel aardig te zien, maar vooral ook bij de foto waar Marcel Haas in dit topic naar linkte. Ook deze vogel, zou er soortgelijk kunnen uitzien als de 'bruine' uit vorige foto-post. In deze belichting is het groen in vleugel (en eventueel stuit en staart bij 'fluvescens'-type, westelijke tristis) vaak Bergfluiterachtig aanwezig. Ook eventuele groene veertjes op foute plekken (mantel) vallen vaak meer op. Vaak valt ook het voor tristis te accepteren groen van de schouder op wanneer deze doorschemert in de onderste mantelveren. Met iets meer zon knalt ook de roze oorstreek eruit, en is de kleur van de wenkbrauw tussen oog en snavel buffig. Bij mindere kwaliteit foto's is die wenkbrauwkleur soms met gelig te verwarren --> en dan ontstaat er (onnodige) twijfel. Tristis heeft daar ook wel eens lichtgeel, maar dergelijke vogels willen we op roep en/of DNA. Vooralsnog terecht, voor nu althans.





Voor mij persoonlijk het meest overtuigende uiterlijke kenmerk, waar ik steeds op wacht het te zien bij een verdachte vogel (maar altijd in combinatie gebruiken natuurlijk ;) ) : de oorstreekkleur, in contrast met de restkleur van de vogel. Ook leuk om te zien hoe de bovenste helft van de (bijna altijd witte i.p.v. gele) oogring vaak wegvalt in de wenkbrauwkleur, terwijl dit bij gewone tjif dikwijls opvalt in de gele ondergrond. Hooguit een ondersteunend kenmerk dat laatste --> al met al valt de oogring dan minder op, en geeft dat een andere gezichtsuitdrukking (uitzonderingen daargelaten nogmaals).

BramtK

Maarten, ik vraag me af of fotobelichting zo'n groot verschil kan maken in de weergave kleuren als jij eraan lijkt toe te dichten. Natuurlijk, de instelling van de witbalans waarmee een foto wordt gemaakt, heeft grote invloed op kleur, maar die is doorgaans ook achteraf eenvoudig aan te passen. Een bekend voorbeeld daarvan is de reeks foto's die in de eerste dagen van de Steppeklapekster van Texel verscheen (zie dutchbirding.nl). Sommige van onze topfotografen wisten de zandkleurige zweem op de onderdelen van die vogel helemaal weg te werken met onjuiste witbalans en een veels te blauwe foto (ik stel het een beetje scherp  ;)). Maar 'vaalmakende belichting'...!? Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen met 'belichting'.
Groeten,

Bram ter Keurs

maartenwielstra

Ha Bram, ik denk als je mijn compilaties van vage plaatjes in dit topic begrijpt, zie je wat ik bedoel. Het is, geloof me, zoals het in het veld ook gaat; je 'ziet' enorme kleurverschillen bij tristis. Dat de bruine vogel uit de scherpe plaat misschien nooit een Kleine Spotvogelkleur zal krijgen zou kunnen, maar vogels die vergelijkbaar bruin zijn, kunnen wel thee-met-melk oplichten. En je hebt ook gradaties in thee-met-melk natuurlijk. Het gaat om het idee; dat het lijkt alsof je naar verschillende vogels kijkt, terwijl het wel zeker om hetzelfde individu gaat. Als je dan Dutch Birding erbij pakt, met de foto's van Arend Wassink, zie je 10-tallen compleet verschillende vogels, maar als ze allemaal hetzelfde belicht zouden worden, zouden er wel meer overeenkomsten zijn in kleur. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.


@familie Buckx; de foto die ik heb geURL't van een tristis met gekleurde oorstreek, heb ik in photoshop beplakt met tekst over kenmerken. Graag zou ik met toestemming die foto willen plaatsen hier, ik neem aan dat hij door een van jullie is gemaakt namelijk...

firecrest

Citaat van: maartenwielstra op december 16, 2013, 16:27:32 PM
@familie Buckx; de foto die ik heb geURL't van een tristis met gekleurde oorstreek, heb ik in photoshop beplakt met tekst over kenmerken. Graag zou ik met toestemming die foto willen plaatsen hier, ik neem aan dat hij door een van jullie is gemaakt namelijk...
Ik weet niet welke foto je bedoelt, maar als hij van mij is mag je hem plaatsen.
Ik spreek overigens op persoonlijke titel, niet namens mijn familie ;)

maartenwielstra

Citaat van: firecrest op december 16, 2013, 17:28:47 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 16, 2013, 16:27:32 PM
@familie Buckx; de foto die ik heb geURL't van een tristis met gekleurde oorstreek, heb ik in photoshop beplakt met tekst over kenmerken. Graag zou ik met toestemming die foto willen plaatsen hier, ik neem aan dat hij door een van jullie is gemaakt namelijk...
Ik weet niet welke foto je bedoelt, maar als hij van mij is mag je hem plaatsen.
Ik spreek overigens op persoonlijke titel, niet namens mijn familie ;)


Oei, straks krijg ik Han achter me aan! (je pa toch?) Hier die foto, hopelijk door jullie gemaakt, anders krijg ik sowieso ruzie. Misschien weet de fam. Buckx ook nog een goede foto van een intermediaire tjif om daar de 'kenmerken' die ik noem eens aan te meten? Of het dan een tristis of abietinus is maakt niet uit, het gaat er juist om, om de 'duidelijke' tristis te onderscheiden van de twijfelgevallen.





Weia

Je bericht #45, maak je daar twee tristissen van?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

maartenwielstra


Weia

Die onderste wel, de bovenste zie ik niet.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

maartenwielstra

Daar denk ik uit op te maken, dat je de laatste ontwikkelingen niet hebt gevolgd betreft tristis? Voorheen waren alleen de 'onderste' type-vogels tristis, en alles wat grijzig was werd abietinus genoemd, of 'fluvescens', een soort hybride. Die hybride bleek later een westelijke variant van tristis te zijn, op DNA, roep en zang. Het is echter de vraag of abietinus er ook zo ongeveer uit zou kunnen zien, iets wat nooit volgens mij alleen gebaseerd is op een verkeerd beeld van vroeger, en het gerucht dat abietinus iets grijzer zou zijn dan collybita (wat wellicht ook zo is, misschien clinaal richting oost?). De 'bovenste' type vogels zijn op basis van DNA en vaak ook op roep en zang, tot nu toe tristis gebleken, maar aangezien er o.a. ook wel eens anders wordt geroepen door tristis, en mengzang bestaat in de overgangszone, en veel variatie is binnen tristis, maar misschien ook in abietinus, wil men meer DNA verzamelen.

Justin Jansen

@maarten, ik hoop dat je van den Berg, A B & The Sound Approach 2009. Calls, identification and taxonomy of Siberian Chiffchaff: an analysis. Dutch Birding 31: 79­-85 gelezen hebt? Daar staat het nodige over identificatie wat in het broedgebied en doortrekgebied is verricht.

M.v.g., Justin Jansen


maartenwielstra




Dit vind ik wel een vage vogel van fam. Buckx. Is er DNA? Zelfs oorstreek neigt naar roze, en vogel is ietwat vaal op kruin en mantel. Mede door houding misschien, twijfelachtig over er groen in de mantel zit, en het 'lichtgeel' op wenkbrauw,snorstreep en zijborst is ook niet echt knallend. Misschien door de houding is de wenkbrauw wat opgefrommeld; ik zou bij een 'makkelijke' tristis evenwijdiger brede en achter het oog langere wenkbrauw verwachten. Deze is  niet al tristis genoteerd, en terecht lijkt mij volgens de veiligheidsnorm van geel/groen-pigmenten. Maar is er DNA van deze? Ben benieuwd wat daar uit zo komen. Dat zou m.i. nog een oostelijk DNA'tje kunnen opleveren. Ik moet wel zeggen dat ik nu achter een labtop ben gaan zitten met behoorlijk vale belichting ;) , dus hopelijk ziet ie er op de andere computer ook nog steeds hetzelfde uit qua kleurbeoordelingen.

maartenwielstra

Citaat van: Justin Jansen op december 16, 2013, 20:28:53 PM
@maarten, ik hoop dat je van den Berg, A B & The Sound Approach 2009. Calls, identification and taxonomy of Siberian Chiffchaff: an analysis. Dutch Birding 31: 79­-85 gelezen hebt? Daar staat het nodige over identificatie wat in het broedgebied en doortrekgebied is verricht.


Dat heb ik, zijn er zaken die tegenstrijdig klinken? Mijn vingers typen soms sneller dan mijn logische verstand, waardoor nuances nogal eens anders kunnen zijn dan dat het zou moeten...

Weia

Citaat van: maartenwielstra op december 16, 2013, 19:51:02 PM
Daar denk ik uit op te maken, dat je de laatste ontwikkelingen niet hebt gevolgd betreft tristis?
Wel een beetje, maar meer ook niet. Met wat overdrijving zou ik kunnen zeggen dat dat DB-nummer mede werd veroorzaakt door 'mijn' tristis uit De Bilt 2007. Die met lichte pootjes maar prima roepjes.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0