Waarom wind uit noordelijke hoek slecht voor zeetrek langs kust ZH?

Gestart door Bas vd Burg, december 06, 2013, 23:08:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

Hallo allemaal, naar aanleiding van het topic "Zeevogels vandaag" en de berichten in dit topic mbt de recente noordwesterstorm, vroeg ik me af waarom een windrichting uit de noordhoek (WNW, NW, NNW) slecht is voor zeetrek bij diverse posten in ZH (Katwijk, Scheveningen) maar ook bij Camperduin. Ook voor Westkapelle is het geloof ik niet de beste windhoek. En dat terwijl het voor de waddeneilanden en Den Oever wel weer goed is (toch?)

Heeft iemand hier een theorie over? Spelen zeestromingen een rol? Heeft het te maken met feit dat de golfdalen dan niet goed zijn af te zoeken? Volgen de vogels dan meer de luwte van de Britse Kust en blijven ze daardoor weg van onze kust?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Thomas Luiten

#1
Hoi Bas,

Interessant vraagstuk, maar de theorie dat noordwestenwind slecht is voor zeetrek bij Westkapelle is niet de juiste. Alle goede dagen vallen bijna steevast samen met wind uit west tot noordwest, zoals de legendarische 10 november 2007 (http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=3&site=0&land=1&taal=1&datum=20071110) of 23 september 2004 (http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=3&site=0&land=1&taal=1&datum=20040923). Voor goede aantallen jagers en Vaaltjes heb je bij Westkapelle altijd W tot NW-wind nodig, met WZW kunnen pijlstormvogels het ook goed doen (bijvoorbeeld http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=3&land=1&site=0&datum=20110908&taal=1).

Mijn theorie: de mate van stuwing wordt bepaald door de hoek van de wind t.o.v. de kustlijn. Hoe haakser de wind op de kustlijn, hoe meer stuwing en hoe meer vogels we zien. NNW-wind is bijvoorbeeld erg goed voor de Noord-Franse en Belgische kust (Cap Gris Nez, Clipon) en de Waddeneilanden, omdat de kustlijn daar bijna haaks op staat (WZW-ONO). Dat geldt ook voor de Waddeneilanden. De Hollandse kust loopt globaal ZZW-NNW; een westelijke(re) wind zorgt daar dus weer voor meer stuwing.

Waarom de zee langs de kust vandaag zo leeg was, is voor iedereen denk ik een raadsel. Aan de wind kan het echter niet gelegen hebben.
Thomas Luiten

Oenanthe

Misschien is er een verband met de waterstand? Noordwesten wind stuwt het water van de Noordzee altijd richting een vernauwing waardoor het water stijgt. Vandaar de dijkbewaking van de afgelopen dagen. Misschien is het moeilijker prooi bemachtigen onder die omstandigheden en zoeken de zeevogels dan de richting waar de wind vandaan komt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bas vd Burg

bedankt Thomas/maarten voor de reactie. Voor wat betreft Westkapelle ik schreef niet voor niks "geloof ik". Ik dacht ooit ergens eens wat te hebben opgevangen dat een wind uit de noordhoek voor WK niet goed is. Dus niet!

Thomas jouw theorie is op zich wel aardig, maar als ik die toepas voor Katwijk klopt die dus niet. De kustlijn tussen grofweg Hoek van Holland en IJmuiden is ZW->NO georiënteerd. een haakse windrichting op dit stuk kust is dan NW. Terwijl iig voor Katwijk de beste dagen voor "echte" zeevogels vrijwel altijd samen vielen met een wind uit de WZW-hoek, en dat is niet bepaald een haakse hoek thv de Katwijkse kust.

Ben benieuwd of andere zeetrektellers (Rinse, Nick) nog ideetjes hebben
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

rinsevdvliet

Bas e.a.,

WNW (6-)7 is zowel bij Scheveningen als bij Katwijk vrij vaak de beste wind in het (late) najaar voor bewegingen dicht onder kust van diverse soorten zee- en kustvogels.
Dat er nu zo weinig biomassa wordt gezien (behalve Storm-, Zilver- en Drieteenmeeuwen (de laatste alleen bij Egmond) is, naar ik aanneem, een teken dat er dicht onder kust weinig zit. Dat en niets meer of minder. Overigens niet verwonderlijk gezien de weersomstandigheden langs onze kust de afgelopen tijd.

Realiseer je dat eea vaak zeer nauw luistert en van veel factoren afhankelijk is.
Beetje vaag allemaal misschien, maar (zee)vogeltrek laat zich niet in een paar regels samenvatten.

Groeten,
Rinse





Albert de Jong

#5
Misschien waren er al weinig vogels op het Continentale Plat? Het is toch echt opmerkelijk dat er zo weinig als er nu gezien wordt. Het centrum van de storing lag op de 5e volgens mij best noordelijk: ter hoogte van de zuidpunt van Scandinavië. Is de bulk misschien richting het Kattegat gewaaid?

Hé, ik zie nu dat de storm de naam 'Xaver' heeft gekregen. Ik wist niet dat Atlantische stormen ook namen krijgen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.