Bidsprinkhaan Mallorca

Gestart door Stefan v. Schaik, november 30, 2013, 16:30:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Deze bidsprinkhaan op Mallorca gezien. Wie kan mij vertellen welke het betreft?

Stefan van Schaik

Douwe van der Ploeg

Een bidsprinkhaan is geen sprinkhaan  ;D
Douwe van der Ploeg

Stefan v. Schaik

Stefan van Schaik

jck

Bidsprinkhanen zitten in de familie Mantidae en zijn eerder aan kakkerlakken verwant.

James

Douwe van der Ploeg

Mantidae is slechts één van de families bidsprinkhanen, de hele orde (of suborde, afhankelijk van wie het zegt) heet Mantodea.. Inderdaad erg dicht bij kakkerlakken en termieten. Bij ons valt dat onder "Insecten overig".

Er komt vanzelf een admin langs die het topic die kant op schopt :) Als je de naam van het topic aanpast naar onbekende bidsprinkhaan, bijvoorbeeld, zullen de juiste mensen er sneller naar kijken.
Douwe van der Ploeg

Stefan v. Schaik

Super,
Alvast bedankt voor de reacties.
Stefan van Schaik

arpwifi

Het is een nimfje van één van de twee grote soorten - ik denk Iris oratoria, maar met een slag om de arm. Ik ken ze zelf niet en kan weinig zien op de foto.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Arp

#7
Omdat het beest me niet helemaal lekker zat, heb ik nog even verder zitten zoeken ....

Het zou me niks verbazen als het een Sphodromantis sp. zou blijken te zijn(!)

Volgens Fauna Europae komen die niet voor op Mallorca (c.q. op de Balearen) -vandaar dat ik daar aanvankelijk niet naar had gekeken- maar ik vond in elk geval wel de titel van een publicatie die wat anders doet vermoeden:

Canyelles, Xavier Canyelles; Alomar,  Guillem (2006) Sobre la presència de Sphodromantis viridis (Forskal, 1775) (Dictyoptera, Mantoidea) a Mallorca. (Presence of Sphodromantis viridis (Forskal, 1775) (Dictyoptera, Mantoidea) in Mallorca.) - Bolletí de la Societat d'Història Natural de les Balears; Vol.49, pp.83-87. PDF

P.S. jaartal publicatie en link naar PDF toegevoegd

P.P.S. Ik heb Sphodromantis viridis aangemaakt. Voer je de waarneming in s.v.p.? Wat mij betreft "onzeker" (ben geen expert) maar het kan eigenlijk niet missen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stefan v. Schaik

Had hem al ingevoerd maar dan onder sprinkhaan. Ik zal de soort wijzigen.  Bedankt voor de moeite!
Stefan van Schaik

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)