drijfjacht hazen - de wandeling

Gestart door Robert Heemskerk, november 26, 2013, 16:45:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Drijfjacht op hazen nodig voor de hazenstand?
De hazenstand is volgens mij flink afgenomen volgens onderzoeken(-30%) (lees bijvoorbeeld: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47142)
Dat jacht nodig is voor de hazenstand lijkt mij kletskoek..
Een praatje om het jagen 'te verantwoorden' ?
Of zie ik het nu verkeerd?

http://dewandeling.kro.nl

bas waanders

Dit is een vraag die door alle betrokkenen anders uitgelegd word .... de jagers zullen beweren dat het nodig is , dierenliefhebbers daarentegen zullen er tegen zijn . Ik kan het niet beoordelen . Één ding moet mij wel van het hart . Ik woonde ooit eens in Merkelbeek aan de rand van een landbouwgebied en daar was een groep jagers in een lijn ook een drijfjacht aan het houden . 12 man op een rijtje en een konijn rende voor zijn leven . Het was een bijna karikatuur , bij het belachelijke af . Ik denk dat in een land als Nederland , wat zo druk bebouwd is , er haast geen gebieden meer zijn om überhaupt te kunnen jagen , het is een achterhaalde bezigheid uit de vroege middeleeuwen , toen mensen nog moesten zorgen voor een stukje vlees op tafel . Voor mij mag dat stoppen .

KorHaan

#2
Citaat van: bas waanders op november 26, 2013, 17:30:03 PM
Dit is een vraag die door alle betrokkenen anders uitgelegd word .... de jagers zullen beweren dat het nodig is , dierenliefhebbers daarentegen zullen er tegen zijn . Ik kan het niet beoordelen . Één ding moet mij wel van het hart . Ik woonde ooit eens in Merkelbeek aan de rand van een landbouwgebied en daar was een groep jagers in een lijn ook een drijfjacht aan het houden . 12 man op een rijtje en een konijn rende voor zijn leven . Het was een bijna karikatuur , bij het belachelijke af . Ik denk dat in een land als Nederland , wat zo druk bebouwd is , er haast geen gebieden meer zijn om überhaupt te kunnen jagen , het is een achterhaalde bezigheid uit de vroege middeleeuwen , toen mensen nog moesten zorgen voor een stukje vlees op tafel . Voor mij mag dat stoppen .



Daar ben ik ooit ook getuige van geweest, zo'n drijfjacht met - in dit geval - 6 mensen op een rijtje. Bij mij in de Ondermeent, weidegebied naast de Bovenmeent, bij het Naardermeer. Je beschrijft het als "een karikatuur" en dat is de spijker op zijn kop!!
6 sneue mannen met geweren op een rijtje door het weiland. 1 haas die wegvlucht en afgeknald wordt. De SUV's stonden breeduit in de berm geparkeerd, want dit soort "weidelijke" jagers is te beroerd om een stukje te lopen. Het zijn waarschijnlijk allemaal kakkers met dure banen, die het jagen er een beetje bij doen als hobby. Rijkman Groenink-types. Zo zagen ze er ook uit.


Van mij mag het ook stoppen, maarrrrrrrrrrr... nog een maandje en het is Kerst! Wild eten! Overal laagbegaafde consumenten, die haas op hun bordje willen! Yes! Het is weer wildtijd!


Daarom stopt het ook nooit; omdat de knullige burger "wild" wil eten, is er een markt voor, en gaan sneue mannen met geweren de wei in. Dag, haas!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


joostheeremans

Ronald, ik ben me vorig jaar eens gaan verdiepen in het wild dat in Nederland wordt aangeboden en dan met name de hazen. Het merendeel is afkomstig vanuit Argentinië, waar de haas een exoot is. Ik moet zeggen dat ze niet bijzonder scheutig zijn met informatie over de herkomst, liever sturen ze je naar aanleiding van je vragen maandenlang ongevraagd aanbiedingen en 'smaakvolle wildbereidingen'  dan dat ze je vraag beantwoorden. Overigens, misschien ook wel aardig om in het achterhoofd te houden, de hazen die in de supermarkt hier worden aangeboden hoeven enkel aan de Nederlandse wetgeving rond voedselhygiëne te voldoen, maar niet aan wetgeving rond dierenwelzijn. De hazen mogen dus op alle manieren worden verzameld in Argentinië zonder dat dit een belemmering vormt om te worden toegelaten op de Nederlandse voedselmarkt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-