Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

dupont

Citaat van: Theovanv op november 25, 2013, 11:36:37 AM
De groep was te groot, t ging te snel en ik was te verbaasd om meteen in te grijpen, maar ik heb wel duidelijk laten merken hoe ik erover dacht en vond bijval bij andere achterblijvers. Heb geen fotos gemaakt. Normaal als zoiets gebeurd is t een eenmansactie. Dit was kuddegedrag en haantje de voorste. Dit is niet zoals t hoort en t was ook totaal niet nodig.


Ik vind hier het volgende van: als je zo nadrukkelijk op dit forum hierover schande durft te spreken, dan moet je ook mans genoeg zijn om medestanders te vinden en daar actief in te grijpen. Ik heb jou vaker hierover schande horen spreken Theo, op zich prima natuurlijk. Mijn vraag aan jou Theo: welke concrete actie heb jij precies (gezamenlijk) uitgevoerd om de situatie te verbeteren? Eigen verantwoordelijkheid nemen! Maar misschien beoordeel ik dat verkeerd.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

hiskodevries

#61
Citaat van: HPM op november 25, 2013, 12:20:11 PM

Klopt de kaart van de Sperweruil met twee clusters van waarnemingen een kilometer van elkaar?
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=134445&id_soort=1554&u[]=1&j[]=2013&a[]=0&orignal_precision=0&markers=0
klopt helemaal, die links boven is van gisteravond (bp station) de onderste is van nu. de ene helemaal rechts is van die ns machinist. Conclusie deze uil is een treinen liefhebber
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gerdwichers8

Wel zorgelijk met druk autoverkeer dichtbij. Maar misschien willen we in democratisch Nederland ook onze eigen Needle-tail  en is het tijd voor een nieuw spektakelstuk?
Zijn de veroorzakers van die dode Sneeuwuil in Limburg eigenlijk ooit beboet, of liepen die allen  in  anonimiteit weg en zagen ze opeens af van hun naampje op Wrn.nl?



gerdwichers8

Volgens mij heeft het woord "Held" betrekking op het redden van levens; niet het in het ongeluk storten ervan.

HPM

Citaat van: hiskodevries op november 25, 2013, 12:24:57 PM
Citaat van: HPM op november 25, 2013, 12:20:11 PM

Klopt de kaart van de Sperweruil met twee clusters van waarnemingen een kilometer van elkaar?
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=134445&id_soort=1554&u[]=1&j[]=2013&a[]=0&orignal_precision=0&markers=0

klopt helemaal, die links boven is van gisteravond (bp station) de onderste is van nu. de ene helemaal rechts is van die ns machinist. Conclusie deze uil is een treinen liefhebber

Dat heet een spotter.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gerdwichers8

Citaat van: dupont op november 25, 2013, 12:20:31 PM
Citaat van: Theovanv op november 25, 2013, 11:36:37 AM
De groep was te groot, t ging te snel en ik was te verbaasd om meteen in te grijpen, maar ik heb wel duidelijk laten merken hoe ik erover dacht en vond bijval bij andere achterblijvers. Heb geen fotos gemaakt. Normaal als zoiets gebeurd is t een eenmansactie. Dit was kuddegedrag en haantje de voorste. Dit is niet zoals t hoort en t was ook totaal niet nodig.


Eigen verantwoordelijkheid nemen!


Tsja meneertje, die verantwoordelijkheid heeft nèt zo veel variabelen als er verschillende individuen zijn. Dus u bepleit eigenlijk dat iedereen daar van af moet blijven  :-*

RasManen

Citaat van: gerdwichers8 op november 25, 2013, 12:25:16 PM
Wel zorgelijk met druk autoverkeer dichtbij. Maar misschien willen we in democratisch Nederland ook onze eigen Needle-tail  en is het tijd voor een nieuw spektakelstuk?
Zijn de veroorzakers van die dode Sneeuwuil in Limburg eigenlijk ooit beboet, of liepen die allen  in  anonimiteit weg en zagen ze opeens af van hun naampje op Wrn.nl?
Ik meende dat die verstoring vooral veroorzaakt werd door een cameraploeg van de lokale tv, althans zo is het mij destijds vanuit het veld verteld door aanwezigen. Er is hier vast wel iemand die daar meer van weet.
Wim Nap

Edwin Nagel

Citaat van: RasManen op november 25, 2013, 13:27:11 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 25, 2013, 12:25:16 PM
Wel zorgelijk met druk autoverkeer dichtbij. Maar misschien willen we in democratisch Nederland ook onze eigen Needle-tail  en is het tijd voor een nieuw spektakelstuk?
Zijn de veroorzakers van die dode Sneeuwuil in Limburg eigenlijk ooit beboet, of liepen die allen  in  anonimiteit weg en zagen ze opeens af van hun naampje op Wrn.nl?
Ik meende dat die verstoring vooral veroorzaakt werd door een cameraploeg van de lokale tv, althans zo is het mij destijds vanuit het veld verteld door aanwezigen. Er is hier vast wel iemand die daar meer van weet.

Als ik de foto's op Waarneming bekijk heeft er in ieder geval eentje vlak onder de sperweruil gestaan. Lijkt mij niet dat de foto van de cameraploeg is.

jeroenroelofsen

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 25, 2013, 12:47:29 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 25, 2013, 11:52:35 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 25, 2013, 11:40:52 AM
Dat belooft wat straks:
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/sperweruil-blijft-nieuwsgierige-vogelspotters-trekken-1.4113108
Natuur beleving in optima forma :huh: :(

Yep! :duim: (Ik vind het prachtig!)


(Wederom van Leon)
Ben het gelijk met je eens dat het een prachtig beest is.  Krijg alleen nogal jeuk van de massa hysterie en de bijkomende overlast (met name voor het dier in kwestie)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jvdlaan

@Edwin
Bedoeld wordt de cameraploeg bij de Sneeuwuil van Limburg een aantal jaren geleden (eind jaren negentig?). Daar bestaan nogal wat misverstanden over.

hiskodevries

dit soort discussies hoeven echt niet per mega zeldzaamheid opnieuw gevoerd te worden.
Wil je toch los, open dan een separaat onderwerp.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op november 25, 2013, 13:37:13 PM
dit soort discussies hoeven echt niet per mega zeldzaamheid opnieuw gevoerd te worden.
Wil je toch los, open dan een separaat onderwerp.
Is het zowiezo niet beter dat het sperweruil stuk af wordt gesplitst? Gaat al meerdere pagina's alleen daar over.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Edwin Nagel

Citaat van: jvdlaan op november 25, 2013, 13:36:25 PM
@Edwin
Bedoeld wordt de cameraploeg bij de Sneeuwuil van Limburg een aantal jaren geleden (eind jaren negentig?). Daar bestaan nogal wat misverstanden over.

Ah ok. Bedankt!

RasManen

Citaat van: jvdlaan op november 25, 2013, 13:36:25 PM
@Edwin
Bedoeld wordt de cameraploeg bij de Sneeuwuil van Limburg een aantal jaren geleden (eind jaren negentig?). Daar bestaan nogal wat misverstanden over.
Wim Wiegant heeft volgens mij die misverstanden aardig samengevat in een carnavalslied vertolkt tijdens een DB-dag
Wim Nap

HPM

Citaat van: hiskodevries op november 25, 2013, 13:37:13 PM

dit soort discussies hoeven echt niet per mega zeldzaamheid opnieuw gevoerd te worden.
Wil je toch los, open dan een separaat onderwerp.


Bij ieder megazeldzaamheid een apart topic openen over de verstoring ervan lijkt me geen verbetering.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#76
Zie net op twitter een bericht langskomen dat DWDD vanavond de Sperweruil van Zwolle als item heeft met aan tafel Marc Guyt, Ronald Messemaker en Debby Doodeman. (NL3, 19:30 uur)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gerdwichers8

Het ludieke karakter van een twitch vind ik niet negatief moet ik zeggen.
Citaat van: jvdlaan op november 25, 2013, 13:36:25 PM
@Edwin
Bedoeld wordt de cameraploeg bij de Sneeuwuil van Limburg een aantal jaren geleden (eind jaren negentig?). Daar bestaan nogal wat misverstanden over.


Mediahype kleeft ons allen aan Jan; dat heeft zo zijn keerzijde ben ik bang. Over het optreden van David gisteravond ben ik positief. Moet ook gezegd worden.




Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bastiaan van de Wetering

Gaat er nog iemand vanuit Gorichem of Betuwe naar de Sperweruil. Die langs Alblasserdam komt om 1 of mogelijk 2 mensen op te pikken. Uiteraard wordt er mee betaald met de benzine kosten. Als je reageert kun je dit via een persoonlijk bericht doen. Alvast bedankt.

Eigenlijk hoort dit in het topic carpoolen maar vooruit.
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

la2re

GEZOCHT:
alle ik ben larse ben 18 jaar en woon in Eijsden.
ik wil super graag die sperweruil zien! maar heb geen vervoer en om met het ov naar een sperwer uil te zoeken is lastig.
is er iemand uit (Zuid of midden) limburg waar ik morgen of overmorgen mee kan rijden met de auto????

groetjes
larse
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

JohanvantBosch

Citaat van: la2re op november 25, 2013, 17:52:22 PM
GEZOCHT:
alle ik ben larse ben 18 jaar en woon in Eijsden.
ik wil super graag die sperweruil zien! maar heb geen vervoer en om met het ov naar een sperwer uil te zoeken is lastig.
is er iemand uit (Zuid of midden) limburg waar ik morgen of overmorgen mee kan rijden met de auto? ???

groetjes
larse


Mocht het nou niet lukken.... deze sperweruil is echt goed te doen met het ov (behalve dat het ver is vanuit zuid-limburg).

wumizusume

Waarom moest er eigenlijk zoveel media-aandacht aan deze vogel gegeven worden? Berichtje in de krant is leuk hoor, maar op prime time op de landelijke TV lijkt mij toch wat teveel van het goede. Ik kan alleen maar hopen dat dit geen gevolgen gaat krijgen! Denk aan overlast door dagjesmensen die geen idee hebben wat verstoring is, tegenreacties (tegen de 'groene mafia' enzo), verzamelaars die hun slag (denken te kunnen) gaan slaan, etc., etc.
Ik hoop natuurlijk dat ik e.e.a. te somber inzie, maar de vraag uit eerste regel blijft voor mij staan.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

KorHaan

#86
Citaat van: dupont op november 25, 2013, 12:20:31 PM
Citaat van: Theovanv op november 25, 2013, 11:36:37 AM
De groep was te groot, t ging te snel en ik was te verbaasd om meteen in te grijpen, maar ik heb wel duidelijk laten merken hoe ik erover dacht en vond bijval bij andere achterblijvers. Heb geen fotos gemaakt. Normaal als zoiets gebeurd is t een eenmansactie. Dit was kuddegedrag en haantje de voorste. Dit is niet zoals t hoort en t was ook totaal niet nodig.


Ik vind hier het volgende van: als je zo nadrukkelijk op dit forum hierover schande durft te spreken, dan moet je ook mans genoeg zijn om medestanders te vinden en daar actief in te grijpen. Ik heb jou vaker hierover schande horen spreken Theo, op zich prima natuurlijk. Mijn vraag aan jou Theo: welke concrete actie heb jij precies (gezamenlijk) uitgevoerd om de situatie te verbeteren? Eigen verantwoordelijkheid nemen! Maar misschien beoordeel ik dat verkeerd.


Ja, dat beoordeel je inderdaad verkeerd. Theo heeft gelijk.

Het zijn allemaal volwassen mensen die daar staan, iedereen heeft het tot vervelens toe op dit forum gehad over afstand houden bij zeldzaamheden, en keer op keer gaat kuddegedrag vóór verstand. Daar doe je als eenling helemaal niks aan! Dat heb ik als eenling ook wel eens geprobeerd bij een twitch van een mogelijke Sibsprink in de Flevo. Ik was nota bene degene die de eerste was om de vogelmeute op te vangen. Iedereen stond in no time om het piepkleine rietkraagje heen, en veel te dichtbij. Het beest durfde zich niet te laten zien. Toen ik zei: "Mensen, laten we wat achteruit gaan, want zó vertoont-ie zich niet!" , keken de vogelaars achterom wie dit zei. Ik zag schattende blikken; je zàg ze denken: " Wie is dit? Geen topranker? F*ck maar op dan".


Zoiets heb ik nog een keer meegemaakt op Texel, bij een Sperwergrasmus. We moesten allemaal in de auto blijven, want de vogel liet zich af en toe mooi zien, zolang er geen mensen bij de heg gingen staan. Toen ik wat bekende koppen die uitstapten, door het open raampje toeriep, dat het beest vanuit de auto goed te zien zou zijn, keken ze me aan. Weer die schattende blik; je zag ze denken: "Die kennen we niet. F*ck maar" en vervolgens liepen ze zonder aarzeling op de heg af.


Ik heb ondertussen mijn scoop en statief verkocht. Ik wil weer vogelen zonder dat ik allerlei lulhannesen op mijn pad vind. En die Sperweruil is mooi, hij is prachtig, maar ik ga er niet naar toe.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

ArjenDrost †

Citaat van: wumizusume op november 25, 2013, 18:37:57 PM
Waarom moest er eigenlijk zoveel media-aandacht aan deze vogel gegeven worden? Berichtje in de krant is leuk hoor, maar op prime time op de landelijke TV lijkt mij toch wat teveel van het goede. Ik kan alleen maar hopen dat dit geen gevolgen gaat krijgen! Denk aan overlast door dagjesmensen die geen idee hebben wat verstoring is, tegenreacties (tegen de 'groene mafia' enzo), verzamelaars die hun slag (denken te kunnen) gaan slaan, etc., etc.
Ik hoop natuurlijk dat ik e.e.a. te somber inzie, maar de vraag uit eerste regel blijft voor mij staan.
Ach ja, eens in de zoveel tijd komt er eens een vogel die door de media opgepikt wordt (vast omdat er verder weinig belangrijks gebeurt in de wereld, de orkaan in de Filipijnen is intussen al weer oud nieuws....). Hebben we dat ook weer gehad, denk ik dan maar... Men moest eens weten hoe algemeen zeldzame soorten zijn (als groep).

Timo Roeke

De derde levende in Nederland.
De laatste is een tijdje terug.
Een rosse waaierstaart zegt mensen niet, uilen hebben iets 'magisch' - er is een hoog harry potter gehalte.
Schijnbaar is er weinig 'echt' nieuws.

Dit alles gaat hand in hand met veel media aandacht :) .

garryb

CiteerWaarom moest er eigenlijk zoveel media-aandacht aan deze vogel gegeven worden? Berichtje in de krant is leuk hoor, maar op prime time op de landelijke TV lijkt mij toch wat teveel van het goede. Ik kan alleen maar hopen dat dit geen gevolgen gaat krijgen! Denk aan overlast door dagjesmensen die geen idee hebben wat verstoring is, tegenreacties (tegen de 'groene mafia' enzo), verzamelaars die hun slag (denken te kunnen) gaan slaan, etc., etc.
Ik hoop natuurlijk dat ik e.e.a. te somber inzie, maar de vraag uit eerste regel blijft voor mij staan.

Teus, beetje naïeve vraag vind ik. Het antwoord luidt: 'het is een uil'.