Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

dupont

Vandaag ruim half uur rond gefietst daar met junior Uit de Weerd. Noppes.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Chang

Ook vandaag waren er mensen zoekende in Zwolle. Toen ik er langs fietste een man of 8.
Zelf een ritje langs de spoorbaan tot voorbij Herfte gemaakt een geen uil gezien!

Groeten,
Geert

hendrik.h

gr hendrik.

Stefan v. Schaik

Ach, dat is ook goed zo. We hebben al ontzettend veel geluk gehad om zo lang van het beestje te genieten. Ik ben in ieder geval blij dat ie zijn weg terug naar huis heeft gekozen in plaats van onder een auto langs de Marsweg is beland haha.
Stefan van Schaik

jeroenroelofsen

Nu afwachten op beslissing van de CDNA.

Mijn gevoel zegt dat dat wel goed gaat komen. Wat mij betreft geen reden om aan te nemen dat het om een escape zou gaan.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

garryb

#725
CiteerIk ben in ieder geval blij dat ie zijn weg terug naar huis heeft gekozen in plaats van onder een auto langs de Marsweg is beland haha.


Zijn weg naar huis heeft gevonden? Of een eind verderop door een auto is geschept, of door een kat is gepakt, of door een Havik is geslagen, of toch door een vogelvanger, vergiftigd, of ... , of ...  Ik ben blij dat ik het NIET weet (en dat geldt niet alleen voor deze Sperweruil). Maak je vooral geen illusies over de overlevingskansen van de meeste wilde vogels!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: garryb op februari 19, 2014, 01:15:21 AM
CiteerIk ben in ieder geval blij dat ie zijn weg terug naar huis heeft gekozen in plaats van onder een auto langs de Marsweg is beland haha.


Zijn weg naar huis heeft gevonden? Of een eind verderop door een auto is geschept, of door een kat is gepakt, of door een Havik is geslagen, of toch door een vogelvanger, vergiftigd, of ... , of ...  Ik ben blij dat ik het NIET weet (en dat geldt niet alleen voor deze Sperweruil). Maak je vooral geen illusies over de overlevingskansen van de meeste wilde vogels!

Over de soort hoef je je in ieder geval niet ongerust te maken: http://www.iucnredlist.org/details/22689189/0 (Status = "Least concern" en er zijn meer dan 130.000 individuen).  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Edwin Schuller

#727
Dat betekent dat 06-02 de laatste dag is die door het CDNA zal worden geaccepteerd, gok ik zo?

Edit: ik bedoel 10-02 :). Daarna is er nog maar één (onzekere) waarneming ingevoerd zonder foto. Die zal het dus wel niet gaan halen...
Edwin Schuller

dupont

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 18, 2014, 22:49:22 PM
Nu afwachten op beslissing van de CDNA.

Mijn gevoel zegt dat dat wel goed gaat komen. Wat mij betreft geen reden om aan te nemen dat het om een escape zou gaan.


Nee, natuurlijk niet Jeroen. Het is evident dat dit geval aanvaard wordt. Deze discussie is ook al in een veel eerder stadium gevoerd.  :duim:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM


In (noord-)Duitsland werd in winter 13/14 op negen plekken een Sperweruil gezien. Het is niet zeker of het ook om negen verschillende exemplaren ging maar dat wordt wel aannemelijk geacht. De waarnemingen liepen van eind september tot begin maart.

Winter 2013/14: Sommergoldhähnchen,Buchfinken und Sperbereulen
http://www.falke-journal.de/cms/red/download/2014-04-Ornitho_Winter.pdf

(Er wordt ook nog melding gemaakt van verstoring door "offenbar vornehmlich Fotografen")
Herman van der Meer

Edwin Schuller

#730
Citaat van: dupont op februari 19, 2014, 17:06:08 PM
Nee, natuurlijk niet Jeroen. Het is evident dat dit geval aanvaard wordt. Deze discussie is ook al in een veel eerder stadium gevoerd.  :duim:

Is inmiddels inderdaad aanvaard.
-> http://www.dutchavifauna.nl/record/26380

Ik snap alleen niet waarom hij vanaf 25-11 is aanvaard. Dat betekent dat de ontdekking van Anne Reitsma, maar ook de waarnemingen van de "eerste dag" (24-11) vooralsnog niet zijn aanvaard? Foutje?
Edwin Schuller

dupont

Ik snap alleen niet waarom hij vanaf 25-11 is aanvaard. Dat betekent dat de ontdekking van Anne Reitsma, maar ook de waarnemingen van de "eerste dag" (24-11) vooralsnog niet zijn aanvaard? Foutje?


De vogel is op 12-11-2014 ontdekt door Anne Reitsma. Dus hij dient m.i. vanaf die datum aanvaard te worden. Ik kan mij niet voorstellen dat de CDNA waarnemingen van zondag 24 november (de dag dat Jos Schouten de vogel (her)ontdekte) en eerder bewust heeft willen 'afwijzen'.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

snwja3

Citaat van: dupont op augustus 05, 2014, 14:40:04 PM
Ik snap alleen niet waarom hij vanaf 25-11 is aanvaard. Dat betekent dat de ontdekking van Anne Reitsma, maar ook de waarnemingen van de "eerste dag" (24-11) vooralsnog niet zijn aanvaard? Foutje?


De vogel is op 12-11-2014 ontdekt door Anne Reitsma. Dus hij dient m.i. vanaf die datum aanvaard te worden. Ik kan mij niet voorstellen dat de CDNA waarnemingen van zondag 24 november (de dag dat Jos Schouten de vogel (her)ontdekte) en eerder bewust heeft willen 'afwijzen'.


Waarom niet melden/vragen bij cdna@dutchbirding.nl, heb je m.i. het snelst antwoord/actie.
Wietze Janse

Edwin Schuller

Heb ik ook gedaan, kreeg het volgende antwoord: "De aanvaarde gevallen worden altijd pas definitief aanvaard als ze ook gepubliceerd zijn. Dat gebeurt in het CDNA jaarverslag, en die van 2013 komt eind 2014 (zesde nummer van DB). Daarin worden ook de definitieve datumgrenzen vastgesteld. Meestal wordt al geprobeerd deze te verwerken in de aanvaarde gevallen maar dat lukt niet altijd."

Kortom, komt goed!
Edwin Schuller

MarcelHaas

Citaat van: Edwin Schuller op augustus 05, 2014, 15:45:12 PM
Kortom, komt goed!


Zeker! Dat is ook (oa) het handige aan waarneming.nl: de CDNA is niet meer afhankelijk van personen die hun waarnemingen allemaal afzonderlijk indienen, maar nu wordt gewoon gekeken naar de laatste datum (met documentatie) in w.nl. Daar wordt de schrijver van het jaarverslag (ik dus dit jaar) erg vrolijk van ;D .

HPM

Citaat van: MarcelHaas op augustus 05, 2014, 18:02:03 PM
Citaat van: Edwin Schuller op augustus 05, 2014, 15:45:12 PM
Kortom, komt goed!


Zeker! Dat is ook (oa) het handige aan waarneming.nl: de CDNA is niet meer afhankelijk van personen die hun waarnemingen allemaal afzonderlijk indienen, maar nu wordt gewoon gekeken naar de laatste datum (met documentatie) in w.nl. Daar wordt de schrijver van het jaarverslag (ik dus dit jaar) erg vrolijk van ;D .

De laatst gedocumenteerde in Waarneming is van 6 februari en dus niet 10 februari.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Startdatum is inmiddels aangepast naar 12-11, de dag van de ontdekking door Anne Reitsma. Die staat dus goed.
@ Herman: de laatste datum is wél 10-02, zie de link in mijn bericht #728.
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op augustus 06, 2014, 08:21:36 AM

..
@ Herman: de laatste datum is wél 10-02, zie de link in mijn bericht #728.

Niet in Waarneming.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Folkert Jan

Wordt wel echt bedoeld laatste waarneming met bewijs of wordt de laatste aannemlijke waarneming bedoeld?
10-2 is de laatste als zeker ingevoerde waarneming.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 06, 2014, 12:29:39 PM

Wordt wel echt bedoeld laatste waarneming met bewijs of wordt de laatste aannemlijke waarneming bedoeld?
10-2 is de laatste als zeker ingevoerde waarneming.

Mensen voeren de meest gekke dingen in als zeker, zelfs als ze op het forum moeten vragen wat het is.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Van 10-02 is toch gewoon bewijs, dat het niet op w.nl staat is voor DB toch niet van belang? Mis ik het punt nou of gaat het gewoon nergens over?
Edwin Schuller

JohanvantBosch

Citaat van: Edwin Schuller op augustus 06, 2014, 14:51:01 PM
Van 10-02 is toch gewoon bewijs, dat het niet op w.nl staat is voor DB toch niet van belang? Mis ik het punt nou of gaat het gewoon nergens over?

heeft de cdna die foto dan ook ontvangen?
Anders weten ze dat natuurlijk niet

MarcelHaas

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 06, 2014, 15:04:31 PM
Citaat van: Edwin Schuller op augustus 06, 2014, 14:51:01 PM
Van 10-02 is toch gewoon bewijs, dat het niet op w.nl staat is voor DB toch niet van belang? Mis ik het punt nou of gaat het gewoon nergens over?

heeft de cdna die foto dan ook ontvangen?
Anders weten ze dat natuurlijk niet


De CDNA leest ook mee, Johan  :angel:


En over het bewijs: het blijft natuurlijk lastig om de laatste datum te bepalen van een geval. Bij zeer zeldzame soorten die door veel mensen bezocht zijn, is het vaak vrij eenvoudig (immers de dag erna zoeken vaak nog mensen en meldden dan als ze de soort niet meer hebben aangetroffen). Bij soorten die inmiddels al niet veel bezoekers trekken, is dit erg lastig. De CDNA bekijkt dan van elk geval wat de meest waarschijnlijke laatste datum is. Zo kan het zijn dat een soort op de laatste dag een paar keer nog in w.nl is ingevoerd; dat wordt dan de laatste dag. Bij een keer invoeren wordt het al lastiger en zal ook de ervarenheid en betrouwbaarheid een rol gaan spelen, maar dat blijft uiteraard een lastige zaak.

Vincent Hart

Citaat van: MarcelHaas op augustus 06, 2014, 15:22:28 PM
De CDNA leest ook mee, Johan  :angel:
Top, natuurlijk. Maar het lijkt me (ook voor jou) niet handig als mensen (topics op) het forum van Waarneming.nl gaan beschouwen als correspondentiemogelijkheid met de CDNA. Je zult vast niet elk topic trouw volgen dus eenvoudig om info/vragen over het hoofd te zien.

Dus zoals eerder Wietze hier al meldde: heb je info/een vraag over iets wat de CDNA aangaat, stuur een mailtje naar cdna@dutchbirding.nl
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op augustus 06, 2014, 14:51:01 PM

Van 10-02 is toch gewoon bewijs, dat het niet op w.nl staat is voor DB toch niet van belang? Mis ik het punt nou of gaat het gewoon nergens over?

We hadden het over gedocumenteerde waarnemingen op Waarneming.
Herman van der Meer

MarcelHaas

Citaat van: Vincent Hart op augustus 06, 2014, 15:57:14 PM
Citaat van: MarcelHaas op augustus 06, 2014, 15:22:28 PM
De CDNA leest ook mee, Johan  :angel:
Top, natuurlijk. Maar het lijkt me (ook voor jou) niet handig als mensen (topics op) het forum van Waarneming.nl gaan beschouwen als correspondentiemogelijkheid met de CDNA. Je zult vast niet elk topic trouw volgen dus eenvoudig om info/vragen over het hoofd te zien.

Dus zoals eerder Wietze hier al meldde: heb je info/een vraag over iets wat de CDNA aangaat, stuur een mailtje naar cdna@dutchbirding.nl


Vincent slaat hier (uiteraard) de spijker op de kop. Als je vragen of opmerkingen hebt, stuur een mailtje naar cdna@dutchbirding.nl en ze komen bij mij terecht. Ik stuur ze dan door naar de leden (als ik ze zelf niet kan beantwoorden). Dat geldt overigens ook voor vragen (veelal datumuitbreidingen) aangaande aanvaarde gevallen die op Dutchavifauna (DA) staan. Die komen vaak bij de DA beheerders terecht, terwijl ze feitelijk aan de CDNA gesteld zouden moeten worden. Nou is er gelukkig goed contact tussen de CDNA en de beheerders van de DA, maar ideaal is het niet natuurlijk.

JohanvantBosch

Citaat van: MarcelHaas op augustus 06, 2014, 16:24:52 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 06, 2014, 15:57:14 PM
Citaat van: MarcelHaas op augustus 06, 2014, 15:22:28 PM
De CDNA leest ook mee, Johan  :angel:
Top, natuurlijk. Maar het lijkt me (ook voor jou) niet handig als mensen (topics op) het forum van Waarneming.nl gaan beschouwen als correspondentiemogelijkheid met de CDNA. Je zult vast niet elk topic trouw volgen dus eenvoudig om info/vragen over het hoofd te zien.

Dus zoals eerder Wietze hier al meldde: heb je info/een vraag over iets wat de CDNA aangaat, stuur een mailtje naar cdna@dutchbirding.nl


Vincent slaat hier (uiteraard) de spijker op de kop. Als je vragen of opmerkingen hebt, stuur een mailtje naar cdna@dutchbirding.nl en ze komen bij mij terecht. Ik stuur ze dan door naar de leden (als ik ze zelf niet kan beantwoorden).
En dat  was natuurlijk ook de gedachte achter mijn opmerking  O0

snwja3

Vincent praat gewoon na en omdat hij mij napraat, slaat die uiteraard de spijker op zijn kop  :angel:  (leve de inkoppertjes!)  O0
Wietze Janse

Vincent Hart

Tja Wietze, na jouw (door mij herkauwde) wijze woorden ging het gekeuvel gezellig door, dus ik dacht 'ik probeer het nog een keertje'  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers