Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Ik geef het maar even door
CiteerBeste vogelspotters,



Ik weet niet of ik dit naar het juiste mailadres stuur, of dat u er iets aan heeft, maar we hebben toch besloten u dit bericht te sturen.



Zondagmiddag, lieten mijn vrouw en ik de hond uit in Wierden. Het was rond 14.30 u.

Op een gegeven moment zegt mijn vrouw: "Zit daar een uil op die lantaarnpaal"? Even daarna vliegt hij weg. Nee zegt ze dan, het is een sperwer.



's-Avonds laat ze me via de app. van RTVOost een foto zien van de sperweruil in Zwolle. Ze zegt, dit is inderdaad eenzelfde vogel, die we vanmiddag gezien hebben.

De vogel zat op de lantaarnpaal boven het fietspad op de Akkerwal (de oude rondweg) in Wierden, tussen het verzorgingscomplex "Residentie De Aa" en de school "De Passie".



Uiteraard/helaas hebben we er geen foto van, maar zoals gezegd, willen we u deze informatie niet onthouden.



M.vr.gr.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

August

Citaat van: hiskodevries op november 25, 2013, 22:06:23 PM
Ik geef het maar even door
CiteerBeste vogelspotters,



Ik weet niet of ik dit naar het juiste mailadres stuur, of dat u er iets aan heeft, maar we hebben toch besloten u dit bericht te sturen.



Zondagmiddag, lieten mijn vrouw en ik de hond uit in Wierden. Het was rond 14.30 u.

Op een gegeven moment zegt mijn vrouw: "Zit daar een uil op die lantaarnpaal"? Even daarna vliegt hij weg. Nee zegt ze dan, het is een sperwer.



's-Avonds laat ze me via de app. van RTVOost een foto zien van de sperweruil in Zwolle. Ze zegt, dit is inderdaad eenzelfde vogel, die we vanmiddag gezien hebben.

De vogel zat op de lantaarnpaal boven het fietspad op de Akkerwal (de oude rondweg) in Wierden, tussen het verzorgingscomplex "Residentie De Aa" en de school "De Passie".



Uiteraard/helaas hebben we er geen foto van, maar zoals gezegd, willen we u deze informatie niet onthouden.



M.vr.gr.

Grappig zo,n soort gelijk bericht ook in Noordwijk
August van Rijn

Bram Rijksen

"Hmm. Zal wel een sperwer zijn geweest..."

Marcel van kammen

ooeeh...dat is vloeken in de kerk jeroen. maar we hebben vrijheid van meningsuiting dus ik vloek graah mee ;-) er zijn natuurlijk allerhande dingen te bedenken die de redelijk verdachte zaken kunnen tegenspreken,maar ook ik vind de locatie,het te tamme gedrag en de aanwezigheid van 2 weken op zo n drukke onnatuurlijke locatie erg raar. ook dacht ik dat vooral een dagactieve soort is,terwijl deze dat juist niet is. als dit een roodhalsgans was geweest op die plek,dan was ie allang weggeschoven als escape.

C.Dekker

En wie ben jij dan wel niet van Kammen jij bent er toch zo eentje met zo'n grote lens die de boel altijd loopt te verkloten?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Marcel van kammen op november 25, 2013, 22:11:18 PM
ooeeh...dat is vloeken in de kerk jeroen. maar we hebben vrijheid van meningsuiting dus ik vloek graah mee ;-) er zijn natuurlijk allerhande dingen te bedenken die de redelijk verdachte zaken kunnen tegenspreken,maar ook ik vind de locatie,het te tamme gedrag en de aanwezigheid van 2 weken op zo n drukke onnatuurlijke locatie erg raar. ook dacht ik dat vooral een dagactieve soort is,terwijl deze dat juist niet is. als dit een roodhalsgans was geweest op die plek,dan was ie allang weggeschoven als escape.

En die roodhalsgans zou op die plek waarschijnlijk al wel doodgereden zijn! 2 weken op een drukke plek en dan toch zo lang niet gezien? Wel heel knap, zou ik zeggen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Yeronimo

Citaat van: C.Dekker op november 25, 2013, 22:13:41 PM
En wie ben jij dan wel niet van Kammen jij bent er toch zo eentje met zo'n grote lens die de boel altijd loopt te verkloten?

Beter als zo een lijstjesgeiler als jou die er naartoe gaat puur voor de +1 en niet nadenkt over de oorsprong van zo een vogel  ;D ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marcel van kammen

dat was vandaag niet nodig cock,dr waren genoeg anderen om dat voor me te doen.  2 weken op zo n drukke plek en niet opgemerkt worden...dat is niet zozeer een prestatie van sie uil masr ligt meer aan het feit dat bijna niemand die eerste waarnemer geloofde omdat t geen lijstjestreper was en het zn eerste ingevoerde waarneming was.

C.Dekker

En jij bent erheen gegaan om je escape lijst aan te vullen zeker?Het is dat je vriendinnetje ***SPAM*** heeft anders kwam je nergens en zou je nu in dat dorp van je zitten huilen dat je erheen wilde
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan2002

Opvallend trouwens dat er nog geen stennis is gemaakt over het veelvuldig gebruikte woord vogelspotter  ;D
Groet,
Jan

C.Dekker

Maar nog altijd liever een lijstjes streper dan een domme verstorende fotograaf
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Yeronimo

Citaat van: C.Dekker op november 25, 2013, 22:20:29 PM
En jij bent erheen gegaan om je escape lijst aan te vullen zeker?Het is dat je vriendinnetje ***SPAM*** heeft anders kwam je nergens en zou je nu in dat dorp van je zitten huilen dat je erheen wilde

Beetje jammer ouwe Brabander om van onderwerp te veranderen en zo op de man te spelen. Wijsheid komt dus niet met de jaren!
En nu terug op het onderwerp. Wat is jouw kijk op de vogel? Of val je Marcel en mij nu aan omdat je bang bent dat de status van een +1'tje op je lijst wat bespreekbaar wordt gesteld in de negatieve zin?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marcel van kammen

dat dorp in duitsland was wel heel wat anders dan t dorp zwolle trouwens. het is dat er een paar huozen stonden maar anders had t zo een natuurgebied kunnen zijn. of zat er in zwolle ook een groene specht, boomklever,goudvinken en 40 mezen op dezelfde lantaarnpaal? ik zeg niet dat het een escape is maar snap niet dat de optie niet overwogen wordt. de laatse die in nederland gezien is was er ook 1 en ik geloof dat we over ontsnapte oehoes en dwergooruil look a likes uit amerika ook niet te klagen hebben de laatste weken. maar lijstjetechnisch past deze wat beter denk ik? :-)

C.Dekker

Nee hoor maar valt me gewoon op dat jij het bent die altijd loopt te zeuren en dan al snel een stakker als van Kammen mee krijgt. En sorry had je vriendin er niet bij mogen betrekken.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Tim de Boer

Volgens mij zijn er al genoeg mensen die hebben aangegeven waarom deze vogel prima papieren heeft...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

C.Dekker

En ook daar heb je hem verstoord hoorde ik al. Blijf bij deze dan maar ook gewoon lekker in dat dorp van je.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

ArjenDrost †

#139
Slecht geslapen vannacht Cock?? Ruzie gehad op het werk??


edit: naam aangepast, was in de war door de link hierboven

C.Dekker

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

C.Dekker

Maar nee hoor maar stoor me aan mensen die het plezier van anderen op zo'n manier willen vergallen
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Henri van Dodeweerd

Citaat van: C.Dekker op november 25, 2013, 22:38:48 PM
Maar nee hoor maar stoor me aan mensen die het plezier van anderen op zo'n manier willen vergallen

Dan is je punt nu wel gemaakt, dacht ik zo!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankneijts

Citaat van: H.Valkema op november 25, 2013, 22:04:45 PM

Tsja.. wie heeft er gelijk? Volgens mij heeft de CDNA beleid voor 'twijfelachtige' vogels: Bewijzen dat het geen escape is. Er zijn geen foto's waar dit overtuigend wordt bewezen dus dat betekend dat je de vogel niet accepteert.. Simpel..

Simpel maar niet juist... De CDNA kent t.a.v. een paar soorten de zogenaamde 'omgekeerde bewijslast' (de waarnemer dient aan te tonen dat de vogel niet geringd is of andere tekenen van ontsnapping uit gevangenschap toont) maar dat is slechts een beperkt lijstje:
Op dit moment zijn er acht soorten waarvoor deze regel ('omgekeerde bewijslast') geldt: Ross' Gans, Siberische Taling Anas formosa, Bronskopeend A falcata, Buffelkopeend Bucephala albeola, Kokardezaagbek, Roze Pelikaan Pelecanus onocrotalus, Lammergier Gypaetus barbatus, Sakervalk Falco cherrug en Jufferkraanvogel. Kopie uit het CDNA-handboek.

Alle andere soorten zijn niet per definitie 'twijfelachtig' tenzij een waargenomen individu door uiterlijk of gedrag daartoe aanleiding geeft. Dat is hier tot dusverre niet het geval: geen ringen gezien (is wel lastig bij uilen!), gaaf verenkleed en biotoopkeuze/gedrag lijken weliswaar opvallend maar niet fundamenteel afwijkend.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Yeronimo

Citaat van: Tim de Boer op november 25, 2013, 22:31:26 PM
Volgens mij zijn er al genoeg mensen die hebben aangegeven waarom deze vogel prima papieren heeft...

En ik heb zojuist een aantal redenen aangegeven waarom deze vogel deze prima papieren ook kan verliezen. Die vogel in Zeist had toch ook gewoon ergens kunnen gaan zitten en dan hadden we die ook vrolijk getwitcht? Kwam in de juiste trektijd, had een puntgaaf verenkleed, als hij een jaartje had gewacht had hij ook prima binnen de invasie gepast en Zeist kan je meer een 'goed' biotoop noemen in vergelijking met Zwolle...
Kortom die papieren die gegeven worden zijn zwart, deze geven enkel een kansverhoging op een wild individu maar sluiten een escape niet uit. Dat is waar ik naar zoek, en dat is waar we allemaal naar zouden moeten zoeken.
De papieren voor zijn net zo zwart als de papieren tegen uiteraard. Maar als één van de kanten echter hard gemaakt kan worden dan moeten we dat doen. We willen allemaal ons lijstje zuiver houden, toch?

Citaat van: Edwin Russer op november 25, 2013, 22:32:50 PM
http://corfikkert.blogspot.nl/2013/11/2013-11-25-zwolle-sperweruil.html#more
Zo te zien geen verdachte ringen aan de poten zien.

Lijkt er inderdaad niet op. Maar hoe goed zou dit te zien moeten zijn als een individu geringd is? Ik kan zo snel geen foto's van geringde sperweruilen op het internet vinden. Iemand die toevallig dit wel weet? Zijn ze in Blijdorp wellicht geringd en zo ja, hoe opvallend is dat te zien?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marcel van kammen

haha...in duitsland was ik erg braaf cock,dat staat zelfs op film zag ik op youtube :-)  nu jij nog bewijzen dat je braaf bent geweest vandaag. trouwens...aangezien deze uil snachts actief is en overdag slaapt pleit ik voor een dwaler uit amerika die gewoon zn biologische ritme volg. wat is t tijdsverschil tusswn hier en canada? dat bied ook weer perspectief voor dat andere gekke uiltje wat ze laatst hadden gevonden. heb je die ook cock? dan ist weer plus 1 op de lijstje ;-) maar even serieus: ik zou escape niet meteen uitsluiten en als ik tijd kan maken ga ik domderdagmiddag ook ff kijken. boeit me geen snars namelijk of ie tam of wild is opgegroeid...tis en blijft een gaaf beest.

C.Dekker

Ben het met je eens dat het qua ritme een amerikaan kan zijn ook dat zou dus voor wild pleiten in plaats van escape. Trouwens voor jullie, lijstjes zegt mij ook niks maar is gewoon een vet beest
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Marcel van kammen

dat zou meer voor ship assisted pleiten... -1 ;-) of hij heeft een verrekt goeie conditie en is hier heen gevlogen natuurlijk.

HPM

Herman van der Meer