Waarom niet zeer zeldzaam?

Gestart door e.walstra, februari 04, 2016, 18:42:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Beste mensen,

Ik heb vorig jaar een hybride wintertaling x Amerikaanse Wintertaling  gevonden en gefotografeerd.  Ik ben er super blij mee etc. Maar vraag me wel wat af.
Waarom  is hij geklasseerd als zeldzaam en niet zeer zeldzaam? Dit omdat hij aldus waarneming pas de tweede waarneming is ooit en de eerste geaccepteerde. En volgens de CDNA ook pas de twee ooit en tweede geaccepteerde.
Hoort hij dan niet in de erg zeldzame classes toe? Of is er een andere reden waarom dit zo is?

Groeten Erwin



Edwin Schuller

Lijkt mij terecht om hem op 'zeer zeldzaam' te zetten.
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op februari 04, 2016, 20:39:20 PM

Lijkt mij terecht om hem op 'zeer zeldzaam' te zetten.

Een soepeend op zeer zeldzaam zetten?
Herman van der Meer

e.walstra

Soepeend?  Er zijn hybriden die veel  meer voorkomen die zeldzamer ingeschaald worden. 

e.walstra

Bijvoorbeeld  hybride ringsnavel x kuifeend. Kuifeend en wintertaling  lijkt me vergelijkbaar dan al niet wintertaling  minder voorkomend. Ringsnavel  en Amerikaanse  Wintertaling  lijken mij vergelijkbaar. Toch?

e.walstra

Zie nu trouwens  ook dat de hybride  ringsnavel  x kuifeend veel vaker word gemeld dan wintertaling  x Amerikaanse. 
En wat iemand persoonlijk  een  soepeend vind is toch niet een argument  om de zeldzaamheid  te bepalen  hoop ik?

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

De zeldzaamheid wordt bij hybriden waarbij een dwaalgast is betrokken waarschijnlijk niet bepaald door de zeldzaamheid van de combinatie, maar door de zeldzaamheid van de dwaalgast die er bij betrokken was. Amerikaanse Wintertaling is geen beoordeelsoort meer, dus niet 'zeer zeldzaam'.

August

Citaat van: Gert Ottens op februari 05, 2016, 09:04:31 AM
De zeldzaamheid wordt bij hybriden waarbij een dwaalgast is betrokken waarschijnlijk niet bepaald door de zeldzaamheid van de combinatie, maar door de zeldzaamheid van de dwaalgast die er bij betrokken was. Amerikaanse Wintertaling is geen beoordeelsoort meer, dus niet 'zeer zeldzaam'.
Maar Wintertaling x Am. Wintertaling wel Gert, ( trouwens vreemd eigenlijk !)
August van Rijn

HPM

Citaat van: e.walstra op februari 04, 2016, 22:57:00 PM
... 
En wat iemand persoonlijk  een  soepeend vind is toch niet een argument  om de zeldzaamheid  te bepalen  hoop ik?

Wat iemand persoonlijk een echte eend vindt ook niet toch?

Hoe is het je trouwens gelukt om dat ding van jou zo snel geaccepteerd te krijgen en dan nog met zo'n foto ook? 21 dec 2015!
Zijn Zeer Zeldzame Baggereenden tegenwoordig hamerstukken van het Eerst Aanwezig Commissielid?
Bij andere soorten met die zeldzaamheid moeten altijd minstens de cloacaveertjes worden nageteld en gecontroleerd of er niet eentje van geknakt is.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: Gert Ottens op februari 05, 2016, 09:04:31 AM
De zeldzaamheid wordt bij hybriden waarbij een dwaalgast is betrokken waarschijnlijk niet bepaald door de zeldzaamheid van de combinatie, maar door de zeldzaamheid van de dwaalgast die er bij betrokken was. Amerikaanse Wintertaling is geen beoordeelsoort meer, dus niet 'zeer zeldzaam'.

Amerikaanse Wintertaling is nog steeds gewoon 'zeer zeldzaam', er is (helaas :angel:) geen direct verband tussen het zijn van een beoordeelsoort en de status op waarneming.nl.
Edwin Schuller

Vincent Hart

Amerikaanse Wintertaling is nog steeds gewoon zeer zeldzaam.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Overigens zijn er natuurlijk nog meer hybriden vogels die erg zeldzaam zijn om in Nederland aan te treffen, maar die status niet hebben. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat dit veelal gebeurd omdat de meeste vogelaars niet geïnteresseerd zijn in deze hybriden en die niet op de voorpagina willen hebben. Maar de status van al deze hybriden lijkt inderdaad niet gebaseerd op hun zeldzaamheid. Wellicht eens tijd voor een revisie?
Ik merk veelal op dat hybriden snel geclaimed worden en er veel te makkelijk over gedacht wordt. Mijn gevoel is dat dit minder prioriteit heeft bij admins vergeleken met alle andere soorten vogels. Klopt dit, of heb ik dit mis?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

migratorius

Hybriden zijn natuurlijk (bijna*) altijd zeldzamer dan hun oudersoorten. Dus de zeldzaamheid van een hybride kun je beter niet aan hun daadwerkelijke voorkomen koppelen, maar (bijvoorbeeld) aan die van de zeldzaamste oudersoort.
Als één van de oudersoorten zeer zeldzaam is, is er meestal wel interesse om de vogel te zien, ondanks het feit dat ze "niet meetellen". Een Pleske's Mees zou heus wel bezoekers trekken; dat geldt natuurlijk niet voor die eeuwige Ross' × Brandgans (hybride ganzen dan maar onder de algemeenste soort rangschikken?)

Ik geloof overigens niet dat hybriden (te) snel geclaimd worden.

JanHein

*Voordat er iemand over een of andere weggehybridiseerde Australische honeyeater o.i.d. gaat beginnen.

Rob Koelman

#15
Citaat van: Yeronimo op februari 05, 2016, 14:15:33 PMOverigens zijn er natuurlijk nog meer hybriden vogels die erg zeldzaam zijn om in Nederland aan te treffen, maar die status niet hebben.

Als je uitgaat van een wilde herkomst zijn dit inderdaad zeer zeldzame vogels, in principe nog zeldzamer dan de oudersoorten.

Laten we elkaar echter niet teveel voor de gek houden. Een niet-wilde herkomst (escape) voor veel van deze hybriden - specifiek die van eenden en ganzen - ligt natuurlijk veel meer voor de hand dan een wilde herkomst... Pleskes mees is nou juist een van de uitzonderingen.

De reden dat er voor veel dergelijke hybriden niet veel interesse is onder vogelaars is dan ook niet zo zeer dat ze 'niet telbaar' zijn, maar eerder dat zelfs de meest fanatieke twitchers er gewoon niet in geloven...
Met vriendelijke groet, Rob

Thijs Fijen

Citaat van: Rob Koelman op februari 05, 2016, 15:37:19 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 05, 2016, 14:15:33 PMOverigens zijn er natuurlijk nog meer hybriden vogels die erg zeldzaam zijn om in Nederland aan te treffen, maar die status niet hebben.
Laten we elkaar echter niet teveel voor de gek houden. Een niet-wilde herkomst (escape) voor veel van deze hybriden ligt natuurlijk veel meer voor de hand dan een wilde herkomst...

De reden dat er voor dergelijke hybriden niet veel interesse is onder vogelaars is dan ook niet zo zeer dat ze 'niet telbaar' zijn, maar eerder dat zelfs de meest fanatieke twitchers er gewoon niet in geloven...
Als je er vanuit gaat dat elke zeldzaamheid ook ontsnapt is, dan zijn hybriden dat natuurlijk ook.
Deze fanatieke twitcher denkt daar anders over.. Maar laten we die discussie niet opvoeren.

Er is (te) weinig aandacht voor hybriden. Waardoor dat komt laat ik dan maar even in het midden. Maar het is wel duidelijk als je de Nederlandse soortenlijst bekijkt op http://www.dutchavifauna.nl/list. Je ziet daar nauwelijks hybrides op staan, terwijl die wel gewoon op de lijst moeten komen (na indienen en accepteren). Simpele voorbeelden die missen zijn de kruisingen tussen de verschillende (onder)soorten Rotgans.
Thijs Fijen

e.walstra

Als ik dit zo lees is het niet zo raar dat ik niet snapte Hoe en waarom de zeldzaamheid van hybriden word bepaald, er zijn meerdere visies blijkbaar.  ;D
Ik ben blij dat er wel een vorm van logica in mijn vraag zit aangezien hij is veranderd  :duim:

@HPM,  geen idee waarom het zo snel is gegaan. Heb hem gewoon ingediend bij CDNA en hier op waarneming. En hij is inderdaad snel goed gekeurd, maar ik ben daar alleen maar blij mee  :angel:

Erwin

migratorius

Thijs: ik neem aan dat hybriden tussen niet-beoordeelsoorten niet beoordeeld worden. Daarom verschijnen ze ook niet op deze lijst, hoewel er gepubliceerde gevallen zijn. Ik denk bv. aan Ringmus × Huismus, Bonte × Zwarte Kraai, Meerkoet × Waterhoen en allerlei geinige meeuwen en eenden. Op zich is het interessant om een lijst van bewezen hybriden te hebben, alleen moet er zich een vrijwilliger melden om die op te stellen.

Een interessant geval is wat dat betreft de mogelijke Temmincks × Kleine Strandloper uit 1995 (destijds door iedereen getwitcht als mogelijke Kleinste Strandloper): deze zou wat mij betreft niet op de lijst komen wegens gebrek aan doorslaggevend bewijs ([duur] kern-DNA-onderzoek was daarvoor nodig geweest: zo is ook de Cox's Sandpiper uiteindelijk ontmaskerd).

Bij zeldzamere combinaties is het ook maar de vraag of ze aanvaard kunnen worden. Zelfs voor de Helderse rotslijster heeft men het niet aangedurfd.

JanHein

Vincent Hart

Citaat van: migratorius op februari 05, 2016, 17:53:55 PM
Thijs: ik neem aan dat hybriden tussen niet-beoordeelsoorten niet beoordeeld worden.
Dat lijkt me inderdaad de logische gevolgtrekking uit http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_9
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: e.walstra op februari 05, 2016, 17:19:17 PM
...
@HPM,  geen idee waarom het zo snel is gegaan. Heb hem gewoon ingediend bij CDNA en hier op waarneming. En hij is inderdaad snel goed gekeurd, maar ik ben daar alleen maar blij mee  :angel:


Dat jij er blij mee bent kan ik me voorstellen, maar ik begrijp er niets van.
Herman van der Meer