Hoofdmenu

smalbok ?

Gestart door GerardL, juni 01, 2007, 22:31:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,


Wie kent de naam van deze "smalbok".
Ik vond 2 namen voor dit beestje :

Gevlekte Smalbok - Leptura maculata
Vierbandsmalbok - Leptura quadrifasciata

Deze heeft echter geen zwarte antennes.

Wie kan me op weg helpen ?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard









Th.Heijerman

Waar is de foto gemaakt????

Theodoor

GerardL

Hallo Theodoor,


Foto is gemaakt in Brunssum Zuid - Limburg.

Grtzzzz

Gerard

Th.Heijerman

Ik hoop dat je hem gevangen hebt !?

Theodoor

GerardL

Nee Theodoor, ik heb hem niet gevangen, was al moeilijk zat om er een foto van te maken!

Maar wat is het nu voor een "smalbok" , ik word er nieuwsgierig van!

Grtzzzz

Gerard

jan cuppen

Hij lijkt verdacht veel op Anastrangalia sanuinolenta (in het verleden Leptura sanguinolenta). Dan is het ook een grote bijzonderheid :D  :D  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Met een kleine slag om de arm: Leptura aurulenta. Dat zou een nieuwe soort voor de Nederlandse fauna zijn! En die zou dus gemeld moeten worden, maar dan toch het liefst op basis van een exemplaar dat "echt" edetermineerd is geworden, voor alle zekerheid. Kan je geen poging doen om het dier alsnog te verzamelen?

Theodoor

Th.Heijerman

Nee, geen sanguinolenta ...

jan cuppen

Ja, daar was ik weer te snel en zonder in de boeken te kijken. Theodoor heeft volkomen gelijk :D  :D .  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

GerardL

Hallo Theodoor en Jan,

Aha nu begrijp ik het, een nieuwe soort voor nl.
Dankjewel voor jullie determinatie

Ik ga zeker mijn best doen om hem nog eens te fotograferen, maar deze ging hier effe zitten en was vrij snel weer weg. Ik heb zelfs maar een foto ervan.
Mijn probleem was in eerste instantie die gele antennes, anders had ik hem gewoon als smalbok hier geparkeerd.

Let wel: Brunssum ligt redelijk dicht vij de Duitse grens, en misschien is die daar wel algemeen ?

Grzzzz

Gerard

Th.Heijerman

Nou Gerard, je weet wat je te doen staat. Morgen wordt het mooi weer. De kevers kan je op bloemen vinden in de buurt van de voedselboom of op de boom zelf. De larven leven in dode takken en stommels van verschillende loofboomsoorten, waaronder els, beuk, populier ...

Th.Heijerman

Ja, hij komt in Duitsland voor en ook in het Rheinland ...