Hoofdmenu

Maanwaterjuffer?

Gestart door Limosa, mei 31, 2007, 16:30:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Ter controle.... Zijn dit maanwaterjuffers?

1.
Groeten,

Joachim

Limosa

Groeten,

Joachim

grunsven

Nee dit is de variabele waterjuffer. Een donker exemplaar maar hij heet niet voor niets variabel.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Limosa

Bedankt Roy, ik zal eens verder zoeken of ik nog maanwaterjuffers vinden kan.
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

CiteerBedankt Roy, ik zal eens verder zoeken of ik nog maanwaterjuffers vinden kan.
Hoi Joachim,
Je weet neem ik aan dat Maanwaterjuffers vooral in heidegebieden zitten?
Variabele waterjuffer is meer een soort van laagveengebieden.
Groeten,
Johan

Limosa

Nou eerlijk gezegd niet helemaal, maar bedankt voor de tip! Ik zal eens een heideterrein in de buurt nazoeken op maanwaterjuffer.
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

CiteerNou eerlijk gezegd niet helemaal, maar bedankt voor de tip! Ik zal eens een heideterrein in de buurt nazoeken op maanwaterjuffer.
Wat je kunt doen, is kijken of op waarneming.nl waarnemingen bij jou uit de buurt staan.

Limosa

Groeten,

Joachim

Goyatlah

Heide is op zich niet voldoende, ondanks dat er in Noord-Drenthe redelijk wat heideveldjes zijn ben ik ze maar op 3 plaatsen tegengekomen, en de 1 was notabene een bosje vlakbij de Drentse Aa. Ook op bv het Ballooerveld heb ik ze niet gezien - ze zitten wel in de Gasterse Duinen en het Dwingelderveld, maar lastig om ze daar tussen de andere blauwtjes uit te halen. Bargerveen schijnt een grote populatie te hebben, maar ben daar nooit geweest.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerHeide is op zich niet voldoende, ondanks dat er in Noord-Drenthe redelijk wat heideveldjes zijn ben ik ze maar op 3 plaatsen tegengekomen, en de 1 was notabene een bosje vlakbij de Drentse Aa. Ook op bv het Ballooerveld heb ik ze niet gezien - ze zitten wel in de Gasterse Duinen en het Dwingelderveld, maar lastig om ze daar tussen de andere blauwtjes uit te halen. Bargerveen schijnt een grote populatie te hebben, maar ben daar nooit geweest.
Op het Fochteloƫrveen wordt je er echt mee doodgegooid....

frankneijts

Ook op de vennen in de Brabantse Kempen is het beslist een schaarse soort! Slechts op 3 van de vele vennen die ik dit voorjaar heb bezocht heb ik ze aangetroffen en dan nog in kleine aantallen. Alle 3 waren dit zeer voedselarme watertjes ('zo zuur als de pieten'). Maar ook Variabele is hier beslist niet algemeen, in elk geval zeer plaatselijk maar uiteraard op geheel andere plekken (sloten, visvijvers) dan Maantjes.......

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MC

Bargerveen zaten er inderdaad op alle locaties wel meerdere exemplaren.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois