Larfje van een kever ?

Gestart door Remco (en Violet), november 18, 2013, 19:03:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

Bij het (per ongeluk) afbreken van een takje kwamen we deze larve tegen.
Lijkt op een keverlarve, maar is dat zo en valt er wellicht een naampje aan te geven ?

http://waarneming.nl/waarneming/view/80296393
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-11-17 Soest - De Stompert
Foto's:








bij voorbaat dank IVN Eemland Vlinderwerkgroep
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Arp

De larfjes van Malachiidae zien er qua habitus ongeveer zo uit. Hier is er eentje die qua kleurpatroon (en beharing?) op jullie larve lijkt, maar ik heb zware twijfels aan de identificatie door Klaas. De larven van Malachiidae die ik ken zijn kaler en hebben allemaal een vrij typsiche rugtekening op de thoraxsegmenten. Er zullen ongetwijfeld nog wel een paar families zijn met een dergelijk bouwvorm en urogomphi (o.a. Mycetophagidae, Erotylidae?).

Enfin, dat zijn dus een paar zoekrichtingen, maar beslist ook niet meer dan dat.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Ingrid merkt op dat zij een zeer vergelijkbare larve van Dasytes plumbeus op haar website heeft die destijds door Frank Kohler (via-via?) op naam is gebracht en ook op koleopterologie.de staat (Foto1, foto2, foto3)
Daar vind je ook een larve van Dasytes aeratus van Gabi Krumm die is uitgekweekt (meer op haar Keverlarvenpagina).

Dit lijken mij hele goede opties, Dasytes/Melyridae zitten dicht bij Malachiidae in de buurt en deze lijken prima te passen terwijl Malachiidae me totaal niet lekker zat. Invoeren als Dasytes spec. of Melyridae spec. lijkt me beide te verantwoorden, maar ze bestaan beide nog niet, ik zal ze dadelijk even aanmaken.

P.S. Ik hou het maar even bij Dasytes spec. - men is kennelijk weer met de families aan het schuiven en het niet overal met elkaar eens...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)