Afwijkende rui Zeekoet en Zwarte Zeekoet Zierikzee

Gestart door Ben Wielstra, juni 01, 2007, 17:03:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

De Zwarte Zeekoet van Zierikzee wordt momenteel vergezeld door een gewone Zeekoet. Beide vogels zien ze er uit alsof ze al 20 jaar met de zelfde set veren doen, van slagpennen lijken slechts nog schachten over te zijn. Erg apart. Voor zwemmen en foerageren zal het niet zo uitmaken (hoewel waterdicht zijn misschien wel zo fijn is), maar om nou helemaal naar een broedklif te zwemmen schiet ook niet op natuurlijk.

Voor foto's van beide beestjes zie:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2478246
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2468933

Wie kan hier slimme dingen over zeggen? Zie je dit wel vaker?

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

Dag Ben,

Ik dacht dat dit soort vogels de vleugels ook onder water gebruikt om zich mee voort te bewegen. Is het niet?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

Iets slims iets slims iets slims.....

Ik heb iets... of het slim is weet ik niet.
Misschien zijn beide hier losgelaten door een vogelasiel. Schoongemaakt van olie oid, gerevalideerd, maar de veren nog niet geruid. De oude zo aangetast door de de olie dat dit ervan over is, nadat ze weer schoon zijn....

't Is maar een ideetje....

Ben Wielstra

CiteerIk dacht dat dit soort vogels de vleugels ook onder water gebruikt om zich mee voort te bewegen. Is het niet?

Klopt, maar alken hebben daar maar een klein vleugeloppervlak voor nodig, ze zwemmen normaal met half open vleugels. Ik heb het idee dat zwemmen daarom nog wel gaat.

CiteerMisschien zijn beide hier losgelaten door een vogelasiel. Schoongemaakt van olie oid, gerevalideerd, maar de veren nog niet geruid. De oude zo aangetast door de de olie dat dit ervan over is, nadat ze weer schoon zijn....

Dat vind ik wel een heel goed idee. Er hangt ook nog een winterkleed Roodkeelduiker daar rond...  Ik vind het suf om zo'n beest weer in het wild uit te zetten terwijl ie niet eens kan vliegen. Draai 'm dan z'n nek om...

Halen AZjes deze grappen vaker uit? Zo is van Groene Reigers bekend dat ze hun rui uit kunnen stellen tot wanneer ze maar willen, maar het Zierikzeekoeten verhaal vind ik frapant!

laatvlieger

#5
CiteerIets slims iets slims iets slims.....

Ik heb iets... of het slim is weet ik niet.
Misschien zijn beide hier losgelaten door een vogelasiel. Schoongemaakt van olie oid, gerevalideerd, maar de veren nog niet geruid. De oude zo aangetast door de de olie dat dit ervan over is, nadat ze weer schoon zijn....

't Is maar een ideetje....
Dat was ook mijn idee. Ik had Ben 's middags op deze koeten en duiker gewezen en vond het te toevallig dat die alledrie daar nu opeens opdoken, waarbij er ook nog eens twee koeten hetzelfde vreemde vleugelpatroon vertoonden...


Jammer dat asielbeesten vrijwel nooit geringd worden. Het zou volgens mij uitermate interessante informatie opleveren over in hoeverre dat opvangen en weer loslaten nu zinvol is. Redden die beesten het of nauwelijks? Nemen ze ziekten mee uit de opvangcentra of valt dat wel mee? worden ze weer opnieuw opgevangen? etc etc.

Zijn er overigens ergens statistieken te vinden van de aantallen en soorten die opvangcentra per jaar binnenkrijgen en welke soorten en aantallen daarvan weer zijn vrijgelaten?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HJDT

CiteerDe Zwarte Zeekoet van Zierikzee wordt momenteel vergezeld door een gewone Zeekoet. Beide vogels zien ze er uit alsof ze al 20 jaar met de zelfde set veren doen, van slagpennen lijken slechts nog schachten over te zijn. Erg apart. Voor zwemmen en foerageren zal het niet zo uitmaken (hoewel waterdicht zijn misschien wel zo fijn is), maar om nou helemaal naar een broedklif te zwemmen schiet ook niet op natuurlijk.

Voor foto's van beide beestjes zie:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2478246
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2468933

Wie kan hier slimme dingen over zeggen? Zie je dit wel vaker?
Ik sprak gisteren Pim W toevallig en dit onderwerp kwam ook nog ter sprake. Hij vertelde dat hij dit vaker ziet bij Zeekoeten die rond deze tijd nog in Nederland verblijven. We hebben het niet gehad over hoe vaak hij dit soort beesten ziet maar misschien kan hij dat zelf nog toelichten. De laatste tijd is hij ook wel eens actief op dit forum.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.


ArjenDrost †

CiteerJammer dat asielbeesten vrijwel nooit geringd worden. Het zou volgens mij uitermate interessante informatie opleveren over in hoeverre dat opvangen en weer loslaten nu zinvol is. Redden die beesten het of nauwelijks? Nemen ze ziekten mee uit de opvangcentra of valt dat wel mee? worden ze weer opnieuw opgevangen? etc etc.
Ik heb ergens eens een Noord-Amerikaans onderzoek gelezen waarbij ze wel vogels geringd hadden die na een grote olieramp binnengebracht waren bij een asiel. Het bleek dat een groot aantal (meer dan de helft) binnen een jaar alsnog het loodje legde.
Het lijkt er dus op dat die grootschalige reddingsacties niet heel veel zin hebben.
Helaas ben ik de referentie kwijt, dus ik kan het niet meer nazoeken.

Groeten, Arjen

MLANG

#9
CiteerJammer dat asielbeesten vrijwel nooit geringd worden. Het zou volgens mij uitermate interessante informatie opleveren over in hoeverre dat opvangen en weer loslaten nu zinvol is. Redden die beesten het of nauwelijks? Nemen ze ziekten mee uit de opvangcentra of valt dat wel mee? worden ze weer opnieuw opgevangen? etc etc.

Zijn er overigens ergens statistieken te vinden van de aantallen en soorten die opvangcentra per jaar binnenkrijgen en welke soorten en aantallen daarvan weer zijn vrijgelaten?
Hoi Wouter. Zie Sula Vol. 11 nr. 3 (Het voormalige blad van de NZG). Behandeld worden de overleving van in Nederland en Engeland gerevalideerde Zeekoeten. Gr. M. (Een groot deel overlijdt kort na vrijlating).

Guus Peterse

Het ligt natuurlijk wel voor de hand dat het juist niet-zo-fitte beesten zijn die zo laat in het jaar nog hier verblijven. Fitte vogels zijn allang naar hun broedgebieden vertrokken. Dus dan is het ook weer niet zo toevallig dat zowel die gewone als die zwarte zeekoet van die gebrekkige vleugeltjes hebben.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Mars Muusse

Het is geenszins vreemd dat midden in de zomer de hand- en armpennen gesleten zijn bij zeevogels. Iets vergelijkbaars is te zien bij mening Zilvermeeuw in juni. Mogelijk speelt de leeftijd van de vogel mee; vaak hebben 2cy vogels minder 'sterke' slagpennen dan volledig adulte vogels. De zwarte zeekoet zou wellicht hier een voorbeeld van kunnen zijn?
Volgens mij is er weinig dat duidt op een afkomst uit een asiel, en 2cy vogels hebben wellicht niet zo heel veel te zoeken op de broedgronden, en kunnen beter voedselrijke wateren opzoeken om de zomer door te komen.

Voor meer Zilvermeeuwen: www.gull-research.org

Mars

Ben Wielstra

Dus het is normaal dat 2e kj AZjes zulke gesleten vleugels hebben???

Mars Muusse

CiteerDus het is normaal dat 2e kj AZjes zulke gesleten vleugels hebben???

Ben, je leest het niet goed. Indien je 100 vogels met sterk gesleten arm- en handpennen op een rijtje zet, is de kans groot dat het merendeels onvolwassen (2cy) vogels betreft.
Dit zegt echter niets over het feit of het een 'normaal' verschijnsel is onder 2cy vogels. Daarvoor zou je random 100 2cy vogels op een rij moeten zetten en ze moeten scoren op gesleten vleugels :-)

Mars

Ben Wielstra

Tja, wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de beesten er hoe dan ook raarrr bij zwemmen, ongeacht de leeftijd. Idd is 2e kj het uitgelezen moment voor die beesten om een belabberd verenkleed te hebben. Een 1e zomer Zwarte Zeekoet zou normaal gesproken veel donker in het witte vleugelveld moeten hebben, maar als dat allemaal weggesleten is...

Rein Genuït

En volgens de vogellijn nu ook nog een winterkleed Parelduiker op die plek ???
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

laatvlieger

CiteerEn volgens de vogellijn nu ook nog een winterkleed Parelduiker op die plek ???
Zou dat niet die roodkeelduiker zijn?

Zo niet, dan moeten jullie toch allemaal toegeven dat dit uitermate verdacht is, en dat de kans dat het asielbeesten zijn, toch wel weer wat groter is geworden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

CiteerEn volgens de vogellijn nu ook nog een winterkleed Parelduiker op die plek ???
Daarvan wil ik dan eerst wel eens een plaatje zien, en zolang vermoed ik dat dat een determinatiefout is. Ik heb daar gisteren erg goed gezocht (zwarte zeekoet immers) en er zat echt maar één zeeduiker en dat was een roodkeel. En ik heb daar van niemand anders gehoord dat er nog een andere duiker aanwezig zou zijn. Het verbaasd me eerlijk gezegd dat Dutchbirding die parelduiker zomaar heeft overgenomen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Citeer
CiteerEn volgens de vogellijn nu ook nog een winterkleed Parelduiker op die plek ???
Daarvan wil ik dan eerst wel eens een plaatje zien, en zolang vermoed ik dat dat een determinatiefout is. Ik heb daar gisteren erg goed gezocht (zwarte zeekoet immers) en er zat echt maar één zeeduiker en dat was een roodkeel. En ik heb daar van niemand anders gehoord dat er nog een andere duiker aanwezig zou zijn. Het verbaasd me eerlijk gezegd dat Dutchbirding die parelduiker zomaar heeft overgenomen.
http://pets.groups.yahoo.com/group/DVN/message/11979

Nog wat meer info m.b.t. die Parelduiker,

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

#19
Overigens, nog bedankt voor jullie reactie met betrekking tot de asielvogels!

En die parel/ roodkeelduiker, ik mis nog steeds een beetje waarom het een parelduiker zou zijn en hoe dan die roodkeelduiker is uitgesloten. Overigens blijkbaar wel weer een exemplaar met gerafelde vleugels als je dat commentar op DVN leest. Dat is toch op zijn minst verdacht?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


Bas vd Burg

Hoe zit het overigens met die zeekoeten op 't Oostvoornse Meer. Heb wel eens gehoord dat die overzomerende beesten daaro ooit zijn vrijgelaten door een vogelasiel. Zijn die zeekoeten daar ook zo raar in de rui?

Enne, is nu nergens iets te vinden omtrent de binnengekomen vogels bij een vogelasiel. Ik ga ervan uit dat een vogelasiel een registratie bijhoudt (volgens mij verplicht). Als die registratie er is, dan moet het toch te achterhalen zijn of er onlangs een Zwarte Zeekoet is binnengebracht danwel is vrijgelaten
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JaapHennevanger

Ik heb ze daar ook een paar keer gezien volgens mij 6 ook midden in de zomer maar ze vlogen langs en de vleugels leken wel gaaf te zijn en me pa gaat daar wel eens vissen en ziet ze dan ook langs vliegen..Dus denk dat ze wel aardig gave vleugels hebben of kunnen ze ook vliegen met alleen schachten?
Jaap Hennevanger



Ben Wielstra

Ze kunnen met een gave vleugel al nauwelijks vliegen!

Jan Harteman

CiteerEnne, is nu nergens iets te vinden omtrent de binnengekomen vogels bij een vogelasiel. Ik ga ervan uit dat een vogelasiel een registratie bijhoudt (volgens mij verplicht). Als die registratie er is, dan...
Ik geloof dat ze zelfs exact moeten aangeven waar/wanneer/welke vogels ze loslaten. Of ze die gegevens vrijgeven is de vraag natuurlijk.
Wat betreft het ringen van losgelaten vogels en het mogelijk (opnieuw) moeten opvangen omdat ze weer aanspoelen... tjah, dat is natuurlijk een risico lopen voor je eigen asiel. Als dat zo blijkt te gaan, ben je natuurlijk zo je subsidiepot kwijt ;)

Lees eens de volgende pagina van Dr. R.M. Dwars (Universitair docent klinische pathofysiologie, Faculteit Diergeneeskunde, Utrecht)
Wat koop je voor de prijs van schuld?

Erg interessant.

Hortulana

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2508468

Misschien is het het overwegen waard de verfromfraaide zwarte zeekoet, roodkeelduiker, parelduiker alsmede de zeekoet te voorzien van een Escape-symbool oid....  of iig niet te zien als volledig "correcte dwaalgasten". Het is nu toch wel erg waarschijnlijk dat ze hier niet van nature zo ronddobberen.

Jammer trouwens dat er tussen vogelaars en vogelasielen blijkbaar weinig contact en gegevensuitwisseling is. Zou voor beiden nuttige informatie kunnen opleveren.

Over de zeekoeten op het Oostvoornse Meer; naar mijn weten wordt het Oostvoornse Meer al jarenlang gebruikt als uitzetplek voor net (of net niet?) opgekalefaterde zeekoeten. Van daaruit is het de bedoeling dat de zeekoeten zelf weer de Noordzee op gaan...
Ik weet niet of de zeekoeten die hier ieder jaar gezien worden telkens andere zijn of dat het (deels) vogels zijn die hier blijven hangen na loslating. Als het zou werken zoals het moet zou het telkens om andere vogels moeten gaan!

Ies Meulmeester

CiteerMisschien is het het overwegen waard de verfromfraaide zwarte zeekoet, roodkeelduiker, parelduiker alsmede de zeekoet te voorzien van een Escape-symbool oid....  of iig niet te zien als volledig "correcte dwaalgasten". Het is nu toch wel erg waarschijnlijk dat ze hier niet van nature zo ronddobberen.
Hoezo? je hebt toch helemaal geen bewijzen behalve dat de vogels er niet zo fit uitzien. Het is mischien wel wat opvallend maar goed de onmogelijkste dingen kunnen. Ik kan me ook niet voorstellen dat een asiel verzwakte vogels loslaat.

Guus Peterse

Overigens, van een parelduiker is zeer waarschijnlijk nooit sprake geweest.
En verder is het natuurlijk niet onlogisch dat juist verzwakte vogels op ongebruikelijke tijdstippen op ongebruikelijke plekken terechtkomen. Lijkt me dat dat eerder vooraf gaat aan het vogelasiel, dan dat het erop volgt. Want inderdaad: zou een vogelasiel een zeekoet, al dan niet zwart, alweer uitzetten als die nog zulke stompjes van vleugels heeft, bijvoorbeeld?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rinie van Reenen

En verder: misschien is het juist van een (Zwarte) Zeekoet met zulke stompjes wel logischer dat'ie hier opduikt: niet in staat geweest om weer weg te vliegen richting broedgebieden.
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

Ik denk dat het de combinatie van verschillende beesten op één plek is die opvalt.