3x rosse woelmuis??

Gestart door jurgen74, november 04, 2013, 15:02:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

jurgen74

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80055031
Rosse Woelmuis - Myodes glareolus gezien op 2013-11-04 Wijk bij Duurstede - Bosscherwaarden
Foto's:






Toelichting:
het zij 3 muizen volgens mij dezelfde
bij voorbaat dank Jurgen, Geven

Joris Verhees

Dacht het wel ja, duidelijke oren, roodbruine vacht en een tweekleurige staart.

Groet,
Met groet, Joris Verhees

Rob Koelman

#2
Inderdaad rosse woelmuizen. Ze zien er alle drie wat verkleumd uit. Indien het gaat om vangsten -> vochtig hooi in de vallen tijdig verversen!

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

jurgen74

Heeft het eten voor de muis ook voorkeuren in de vriendelijke val
Ik gebruikte nu boterham met pindakaas vogelvoer en zout arme kaas

Rob Koelman

#4
Citaat van: jurgen74 op november 04, 2013, 18:57:03 PMHeeft het eten voor de muis ook voorkeuren in de vriendelijke val Ik gebruikte nu boterham met pindakaas vogelvoer en zout arme kaas

Even een algemene opmerking over het vangen van muizen, anders dan binnenshuis i.v.m. overlast.

Als je buiten muizen gaat vangen moet je:
a) weten wat je doet; ga een paar keer mee met een ervaren vanger
b) een ontheffing hebben; vrijwel alle muizen in Nederland zijn beschermd onder Flora- en faunawet en mogen niet zomaar door iedereen worden gevangen
c) een duidelijk doel hebben; zomaar vangen voor de lol is uit den boze, geeft alleen maar veel ongemak/risico op overlijden voor de gevangen muizen

Uit het gebruikte aas (boterham met pindakaas, zoutarme kaas e.d.) maak ik op dat hier een onervaren vanger bezig is. Tegenwoordig wordt door veel ecologische bureaus het volgende aas gebruikt:
- wortel (voor vocht); appel kan ook
- kippengraan
- meelwormen (voor de spitsmuizen)

Verder is het uitermate belangrijk dat er voldoende droog hooi in een val aanwezig is. Gevangen muizen moeten vaak langere tijd in een val zitten en dan is de mogelijkheid tot het maken van een warm nestje cruciaal voor de overleving.

Een 'diervriendelijke val'  is alleen diervriendelijk als je zorgt voor voldoende voedsel en droog hooi in de vallen en de vallen tenminste twee keer per dag controleert. Anders is het een een val als elke andere die voor ongemak / verzwakking / sterfte bij de gevangen muizen leidt.

NOGMAALS: GA NIET ZOMAAR VANGEN! WEET WAT JE DOET EN ZORG VOOR EEN ONTHEFFING!!!


Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob