Hoofdmenu

Wolf?

Gestart door Remco Ploeg, oktober 30, 2013, 16:39:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

#30
Er wordt vaak gezegd dat wolven ontzettend schuw zijn. Dat lees ik in ieder geval veel, maar ik lees ook het tegendeel.


Mijn inschatting is dat de "voorstanders" van wolven het dier (te) positief promoten, door te zeggen dat het dier schuw is, mensen zal vermijden en dat je gelukkig mag zijn als je er een hoort of ziet. Ze proberen duidelijk eventuele tegenstand weg te nemen.

Aanvankelijk geloofde ik dat ook, totdat ik ook andere dingen las. Ik las bijvoorbeeld dat een eenzame soldaat op een nachtelijke orientatieoefening door (jonge) wolven was omgeven. Kennelijk waren de jongen gewoon nieuwsgierig en volgden de soldaat. Klinkt geloofwaardig.

Ook lees ik dat arbeiders op het land bang worden voor rondneuzende wolven en zich in hun voertuigen (trekkers) terugtrekken.


Ook lees ik dat wolven met zenders om, via hun zender getracked kunnen worden, waaruit blijkt dat ze gewoon door menselijke nederzettingen lopen.


Ook lees ik dat wolven gewoon gebruik maken van menselijke bouwwerken als wegen en bruggen.


Ook lees ik dat wolven slim zijn, opportunistisch, kansen zien en benutten. Ik lees bijvoorbeeld dat ze best wel schapen en geiten doden die bijvoorbeeld aan een Spit (lijn) vast zitten op enkele meters van woningen. Ik lees dat wolven reeen achtervolgen op open velden in het zicht van mensen.


Een van de belangrijkste doodsoorzaken van wolven is het verkeer. En ook stroperij zou ik niet onderschatten. Mensen zijn dodelijk voor wolven dus ver wegblijven is voor wolven een overlevingsstrategie, aan de andere kant lopen ze zo nu en dan ook een (bewust) risico.


Mijn conclusie is dat wolven niet zo schuw zijn als wel gezegd wordt.


Dus dat een wolf over straat loopt zoals hier op de foto, zou zomaar kunnen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

maurice.lahaye

Hallo Freek,

Schuw is een relatief begrip, wat jouw betoog mooi aantoont :-) en dat heeft verder weinig te maken met voor of tegen wolven zijn. Op de foto staat overigens overduidelijk een hond.

Vriendelijke groet,
Maurice
Admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

tekenaar

Ik zou van dit dier op de foto een Saarloos Wolfhond (zonder "s"!) maken, wat een erkent Nederlands hondenras is wat voortgekomen is uit kruisingen tussen duitse herder en (Amerikaanse) wolf een jaar of 80 geleden + daarna heel, heel veel selectie.

Ik woon in een gebied met wolven en geloof niet dat "schuw" en "door het dorp lopen" met elkaar in tegenspraak zijn. Dorpen in centraal en oost europa zijn 's nachts erg stil, de meeste mensen in landelijk gebied gaan kort na zonsondergang slapen. Laten die wolven (en beren en zwijnen enz) nu juist 's nachts in de buurt van huizen komen ... Wanneer ze dan toch iemand gewaar worden gaan ze er als de wiedeweerga vandoor. Mijn ervaring met wolven (enkele zichtwaarnemingen) is juist wel dat ze enorm schuw zijn (en door jacht schuw worden gehouden), maar dat schuw zijn voor mensen niet inhoud dat ze op stille momenten uit de buurt van bebouwing blijven.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/