Hoofdmenu

Ijsvogel

Gestart door Gert Kremer, mei 28, 2007, 22:50:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Vandaag twee ijsvogeltjes gezien, ze kwamen uit hun nest vliegen, prachtig gezicht.
Maar of ik ze nog op de foto krijg?

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Foto van het Nest, vergeten sorry.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

michel.wissink

Dat wordt posten (met een snelle camera!).
Succes.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Robert

zeer mooi dat je het nest hebt ontdekt van zo`n mooi vogeltje.
succes met de foto`s ^_^

Gr. Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Jelle Aalders

Leuk hoor,

Wij weten drie nesten De IJsvogels hebben jongen we weten het van 2 paar we kunnen de nesten van dichtbij zien en we maken foto's de jongen zijn nog niet uitgevlogen.

Jelle en Lex
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Gert Kremer

Hallo Jelle en Lex,
Ik ben zeer benieuwd naar jullie foto's, ik kan ook gewoon naar het nest lopen maar de volwassen vogeltjes zijn direct weg als ze mij zien.
Foto's maken zal wel moeilijk worden, mogelijkheden beperkt, maar ik doe mijn best.

 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

HJDT

#6
Wat jullie hier beschrijven is voor een aantal sites en verenigingen de reden om geen nestfoto's te publiceren. Het bezoeken van een nest, en ook nog meerdere keren achter elkaar, is niet nodig en zelfs strafbaar. Zeker als dat zonder dekking gebeurt (zoals ik uit jullie verhaal begrijp).
Het enige wat je zou kunnen/mogen doen is zo ver mogelijk uit de buurt blijven !!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Gert Kremer

Hallo HJDT,
Maak je geen zorgen hoor, ben al heeeeeeel lang met vogel bezig. ;)



Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ArjenDrost †

CiteerHallo HJDT,
Maak je geen zorgen hoor, ben al heeeeeeel lang met vogel bezig. ;)
Nou hoeft dat natuurlijk nog niet in te houden dat je het al die tijd goed gedaan hebt...

Ik zou er ook voorzichtig mee zijn, vogels zijn altijd erg gevoelig voor verstoring in de broedperiode...

Groeten, Arjen

HJDT

#9
De foto die je hier eerder liet zien bewijst dat je dicht bij het nest bent geweest. Die is namelijk niet genomen met een telelens maar met een korte brandpuntsafstand. Je hebt er dus op een hele korte afstand bij gestaan.

Zoals Arjen ook al aangeeft is het feit dat je al heel lang naar vogels kijkt geen enkele garantie dat je dan niets verstoort. Daarnaast spoor je andere mensen aan om hetzelfde te doen wat ook blijkt uit de reacties die andere mensen schrijven. Je helpt hier dus niet alleen dit nest potentieel mee om zeep maar ook dat van andere vogels.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Hortulana

Moet zeggen dat mijn mond openviel van verbazing :o toen ik dit topic en (vooral) de foto in kwestie zag. IJsvogels zijn zeer gevoelig voor verstoring tijdens het broeden en dit soort activiteiten zijn dus uit den boze (en idd ook strafbaar... en terecht!). Uit de buurt blijven dus! :angry:  :(  
(Leuk bewijsplaatje van een delict...)

henkjanvdkolk

ik had eens vier mensen gezien die aan de overkant van de rijn bij een bezette oeverzwaluwkolonie liepen, ze liepen gewoon eronder zodat ze met hun hoofden ter hoogte van de gaten zaten. Ik dacht even dat ze weer op de dijk wilden gaan door met hun voeten in de nesten te gaan staan en zo de nesten als een soort trap gebruiken.... dat deden ze nog net niet, maar hoe kun je nou zo stom zijn om voor zo'n wand te gaan lopen vroeg ik mij af.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

AmyB

Hiya all,

Laten we voor dit onderwerp door emoties te hoog oploopt er van uit gaan dat de meeste verstoorders niet dom zijn maar onwetend.
De gecombineerde kennis van de regelmatige bezoekers van dit forum moet toch in staat zijn om op een gefundeerde manier duidelijk te maken wat verstoring is en wanneer dit plaats vindt? Wie kent niet de verhalen van vogels die op de punt van je schoen komen zitten of op je hoofd landen? Dit maakt het voor "onwetenden" onbegrijpelijk dat men op een ander moment (bijv. in de broedtijd) voor onherroepelijke verstoring kan zorgen terwijl men toch op grote afstand blijft. Onherroepelijk omdat sommige vogels hun nest in de steek laten en niet meer terugkeren. Wanneer je gewend bent aan een nest koolmezen in je achtertuin die zowat uit de hand eten kun je denken dat dat de norm is.

Dit onderwerp keert regelmatig terug. Kan er niet een pagina met uitleg in Waarneming.nl worden opgenomen die A. preventief werk kan doen en B. kan worden gebruikt om naar door te verwijzen als dit weer nogmaals aan de orde komt?

Ik ga er van uit dat iedereen die van vogels houdt het beste voor ze wil.. maar dan moet wel bekend zijn wat dat is  :rolleyes:

Noodhandleiding voor in 't veld:
1. Geniet van vogels.
2. Blijf bij broedende vogels uit de buurt.
3. Loop je toevallig tegen een nest aan en heb je je camera mee, neem dan wanneer je dit wilt zo snel mogelijk een foto en maak jezelf uit de voeten.
4. Ga niet weer terug.
5. Ga naar punt 1  ;)

Enjoy!

Amy
Amy Bergman

Gert Kremer

Hallo,
Voor de vogelliefhebbers: geen foto,s kunnen maken, wel twee jongen met  twee volwassen vogels op +/_ 100 meter van het nest bij een stomende Beek gezien.
eind goed al goed.  :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Freehand

CiteerHiya all,

Laten we voor dit onderwerp door emoties te hoog oploopt er van uit gaan dat de meeste verstoorders niet dom zijn maar onwetend.
De gecombineerde kennis van de regelmatige bezoekers van dit forum moet toch in staat zijn om op een gefundeerde manier duidelijk te maken wat verstoring is en wanneer dit plaats vindt? Wie kent niet de verhalen van vogels die op de punt van je schoen komen zitten of op je hoofd landen? Dit maakt het voor "onwetenden" onbegrijpelijk dat men op een ander moment (bijv. in de broedtijd) voor onherroepelijke verstoring kan zorgen terwijl men toch op grote afstand blijft. Onherroepelijk omdat sommige vogels hun nest in de steek laten en niet meer terugkeren. Wanneer je gewend bent aan een nest koolmezen in je achtertuin die zowat uit de hand eten kun je denken dat dat de norm is.

Dit onderwerp keert regelmatig terug. Kan er niet een pagina met uitleg in Waarneming.nl worden opgenomen die A. preventief werk kan doen en B. kan worden gebruikt om naar door te verwijzen als dit weer nogmaals aan de orde komt?

Ik ga er van uit dat iedereen die van vogels houdt het beste voor ze wil.. maar dan moet wel bekend zijn wat dat is  :rolleyes:

Noodhandleiding voor in 't veld:
1. Geniet van vogels.
2. Blijf bij broedende vogels uit de buurt.
3. Loop je toevallig tegen een nest aan en heb je je camera mee, neem dan wanneer je dit wilt zo snel mogelijk een foto en maak jezelf uit de voeten.
4. Ga niet weer terug.
5. Ga naar punt 1  ;)

Enjoy!

Amy
+1 voor Amy, mooi gefundeerd verhaal. :duim:  

Gerard Kenter

#15
Ik kan mij volledig vinden in het betoog van Amy. Ik vraag mij echter af of een oplossing zoals die wordt voorgesteld tot waarneming.nl beperkt moet blijven. Als je deze link bekijkt begrijpen jullie waarschijnlijk wel wat ik bedoel: http://www.natuurshot.nl/forum/viewtopic.php?t=200

Het riet aan de voorzijde van het nest is verwijderd. Het lijkt me sterk dat de kiekendief dit zelf gedaan heeft.

Kenmerkend bij de fotografen is dat zij altijd claimen over de benodigde vakkennis te beschikken. Voor mij overigens een raadsel waar die dan verworven is. In de praktijk blijkt dat dit meestal zelf aangeleerd is.
Groeten,

Gerard Kenter

frankmeer

Oehh... zie 'm eens boos kijken.
Maar allemaal: wegblijven van nesten, ook van algemene soorten!  :gun:  
Frank van der Meer

Jos Welbedacht

Oei, bij die Kiekendief is sowieso sprake van verstoring, tenminste, hij "lijkt" de camera door te hebben.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

petermeer

Dit geldt niet alleen voor broedvogels, maar ook voor roestende wintervogels zoals uilen.

Afgelopen winter waren we een keer in de OVP en hoorden daar dat er Ransuilen bij de 1e brug zaten. Uiteraard zijn we daar gaan kijken. Wel op gepaste afstand.

Een paar weken later waren we er weer. Ik vroeg aan de man achter de kassa van het bezoekerscentrum of de Ransuilen er nog zaten. Hij keek me aan en vertelde me vol emotie: "Dat kan ik helaas niet zeggen. Laatst waren er mensen met kinderen die een foto wilde maken met een wegwerpcamera. De ouders hebben de kinderen over het hek getild. Deze zijn heel dicht bij de Ransuilen gaan staan om foto's te nemen. Het gevolg was dat de Ransuilen te veel verstoord waren en zijn vertrokken. We hebben ze ook niet meer gezien."

Na dit verhaal moest ik wel even slikken en dacht "stel dat dit ook bij de Zeearend zou gebeuren, vogelend Nederland zou te klein zijn."  :gun:  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Guus Peterse

En de boete groot, als ik het goed begrepen heb.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ronald nuiver

En een broedpaar Wilde Zwaan met jongen fotograveren, kan dat wel dan ?

Jeroen Nagtegaal

CiteerEn een broedpaar Wilde Zwaan met jongen fotograveren, kan dat wel dan ?
Was daar niet al een ander topic over?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


grutto

Inderdaad veel "natuurliefhebbers" maken fotos die m.b.t. de verstoring twijfelachtig zijn.

Ik zou zeggen blijf altijd op de openbare weg en of op de gebaande paden. Veel vogelvrienden zie je overal in de wilde natuur rondstuinen met het idee wij zijn natuurbeschermers maar vaak is het net anders om.

Bij elk terrein van Natuurmonumenten en of andere terreinbeheerders kan je dit ook op het bordje bij de toegang lezen.
Boerenland is ook verboden terrein voor onbevoegden ook al kan je vaak zo het land oplopen. De aantrekkelijkheid van dat boerenland is vaak ook nog hoger om er te gaan kijken omdat in de meeste gevallen de soortenrijkdom bij boeren hoger is dan die van de Natuurbeschermings organisaties. Maar zonder toestemming(eigenaar) heeft niemand daar iets te zoeken.

Swarovski heeft iets moois bedacht . Digiscoping een behoorlijk grote vaste telescoop met een handig houdertje erachter waar je zo je normale digitale camera in kan hangen.  De kwalitiet fotos is enorm.

http://www.swarovskioptik.at/


Groet,

Grutto



(Tjeerd)
Groet
Tjeerd

Vincent Hart

CiteerDe aantrekkelijkheid van dat boerenland is vaak ook nog hoger om er te gaan kijken omdat in de meeste gevallen de soortenrijkdom bij boeren hoger is dan die van de Natuurbeschermings organisaties.
:huh:

Dat hangt wel erg af van het type boerenland (en het type natuurgebied) waar je het over hebt, Tjeerd...

Als je een maisakker in Brabant vergelijkt met, zeg de OVP...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

petermeer

CiteerEn de boete groot, als ik het goed begrepen heb.

Ongeveer 2000 euro heb ik gehoord.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Tim Asbreuk

CiteerDe aantrekkelijkheid van dat boerenland is vaak ook nog hoger om er te gaan kijken omdat in de meeste gevallen de soortenrijkdom bij boeren hoger is dan die van de Natuurbeschermings organisaties.

Als je voor weidevogels gaat misschien wel. Maar in alle andere gevallen is een natuurgebied veel soorten rijker.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

HJDT

#27
Allemaal naar Grutto luisteren lui want die heeft er pas echt verstand van. We gaan dan voor het gemak maar even voorbij aan al die weidevogelsoorten die het (in alle gevallen in ieder geval mede) dankzij diezelfde landbouw zwaar hebben dan wel al uitgestorven zijn als broedvogel in Nederland. Ik hoef denk ik niet op te noemen over welke soorten het dan gaat ??
Maar je hebt wel gelijk over het toegang vragen voor het betreden van prive-terreinen.
En denk je echt dat Swarovski het digisopen heeft uitgevonden ??

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

petermeer

#28
Laat iedereen zich aan de gedragsregels houden zoals die beschreven zijn op onze 'eigen' waarnemingssite.

zie: http://waarneming.nl/gedragsregels.php
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

grutto

Nou persoonlijk heb ik een hogepet op van de boerennatuur.
En noem eens welke soorten door boeren zijn uitgestorven ?

Onlangs nog een bezoekje gebracht aan een gebied van het Gooisnatuurreservaat nou leuk om je hond uit te laten (aan de lijn) maar meer niet.

Boerennatuur zal denk ik erg belangrijk gaanw worden en qua hectares overstijgen ze natuurlijk alles.


Groet


Grutto

Groet
Tjeerd