Nieuws over Wolf Luttelgeest: doodgeschoten

Gestart door arnoniehof, oktober 24, 2013, 12:07:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

#60
Voor informatie over de bever kun je ook terecht op de duitstalige website: http://www.bibermanagement.de/Europa/body_europa.html
De kaart is per land aanklikbaar. Er verschijnt dan per land meer gedetailleerde informatie. Je ziet dan ook dat de Bever (nog) relatief weinig voorkomt in de andere landen dan Polen waar de Wolf van Luttelgeest vandaan zou kunnen komen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op oktober 25, 2013, 21:33:37 PMVoor informatie over de bever kun je ook terecht op de duitstalige website: http://www.bibermanagement.de/Europa/body_europa.html De kaart is per land aanklikbaar. Er verschijnt dan per land meer gedetailleerde informatie.

Deze website bezocht en even op ons land geklikt. Daarbij helaas moeten constateren dat de site behoorlijk verouderde informatie toont (nog los van de vele taalfouten).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

#62
Citaat van: Rob Koelman op oktober 25, 2013, 21:55:35 PM
Citaat van: Cygnus op oktober 25, 2013, 21:33:37 PMVoor informatie over de bever kun je ook terecht op de duitstalige website: http://www.bibermanagement.de/Europa/body_europa.html De kaart is per land aanklikbaar. Er verschijnt dan per land meer gedetailleerde informatie.

Deze website bezocht en even op ons land geklikt. Daarbij helaas moeten constateren dat de site behoorlijk verouderde informatie toont (nog los van de vele taalfouten).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Ja klopt, ik heb alleen gekeken naar de landen in Oost-Europa. Van bijvoorbeeld Hongarije en Servië is de informatie van recentere datum. Voor populatie aantallen van de Bever van recentere datum is het misschien beter om het artikel van Halley et al uit 2012 in Balticforestry te raadplegen (bijgevoegd).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Sjuul V

Is er ook bekend waar alle bevers vandaan komen die in Nederland zijn uitgezet of ontsnapt zijn?

Groet
Sjuul Verhaegh

maurice.lahaye

De meeste bevers die in NL zijn uitgezet/ontsnapt zijn afkomstig uit de Elbe-populatie. In Limburg komen echter ook dieren uit Duitsland binnen zwemmen. De Duitse dieren komen uit Beieren, waar een mengelmoes van verschillende populaties is gebruikt bij de herintroductie. Met name Wit-Russische bevers dacht ik. Kortom, het is genetisch gezien een 'zooitje' met de bever-populaties in Europa. Grappig genoeg, lijken de huidige meng-populaties (afkomstig van de verschillende 'ondersoorten/sub-populaties') daardoor weer heel sterk op de 'oorspronkelijke' Europese bever (maar dat is wel heel erg off-topic).


Maurice
admin

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

Je krijgt een klein beetje het gevoel dat door het enthousiasme van de onderzoekers er een "beetje naar het resultaat is toegewerkt".

Op zich klopten de resultaten wel met de 1e conclusies, echter was er toen bij veel mensen al de nodige twijfel. Achteraf was het handiger geweest om toch NOG meer slagen om de arm te houden bij de perspresentatie.
Neemt niet weg dat dit wel een goede wake-up call is geweest voor alle betrokkenen.
-hoe dan ook al de wolf over niet al te lange tijd wel degelijk zelfstandig Nederland binnen wandellen
-het wolven plan is dan dus ook hard nodig
-de wetenschappers zijn nu alerter op waar ze op moeten letten mocht zo'n geval zich wederom voor doen
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 26, 2013, 17:13:32 PM
Je krijgt een klein beetje het gevoel dat door het enthousiasme van de onderzoekers er een "beetje naar het resultaat is toegewerkt".

Op zich klopten de resultaten wel met de 1e conclusies, echter was er toen bij veel mensen al de nodige twijfel. Achteraf was het handiger geweest om toch NOG meer slagen om de arm te houden bij de perspresentatie.
Neemt niet weg dat dit wel een goede wake-up call is geweest voor alle betrokkenen.
-hoe dan ook al de wolf over niet al te lange tijd wel degelijk zelfstandig Nederland binnen wandellen
-het wolven plan is dan dus ook hard nodig
-de wetenschappers zijn nu alerter op waar ze op moeten letten mocht zo'n geval zich wederom voor doen


Het is wel een geinig verhaal Mijn interpretatie van wat er gebeurt is wordt nu: Mensen uit polen op weg naar Nederland rijden in eigen land een wolf aan en leggen die in hun auto. Deze wolf was al eerder door een klein kaliber kogel geraakt maar was daar niet aan overleden.  De polen moeten een flink stuk rijden richting Nederland en hebben de tijd om na te denken over de wolf in hun kofferbak. Aanvankelijk hadden ze misschien nog het idee om de huid eraf te halen en te verkopen, maar als ze in Nederland zijn bedenken ze dat dit toch geen goed idee is. Misschien is het zelfs zo dat ze in Nedrland trots de wolf laten zien aan hun landgenoten die dan direct vertellen dat men in Nederland dode wolven niet ziet zitten en dat er zeker geen markt is voor een wolfshuid. Ze zeggen dat Polen al een slechte naam hebben. Ze adviseren om de wolf direct te dumpen,  ergens. Het advies wordt opgevolgd en de wolf wordt op een rustig weggetje gedumpt.


Ik denk dus niet aan een voorbedachte rade of een grap, meer aan een toevallige samenloop van omstandigheden.


Het voordeel van deze situatie is wel dat het als een mooie testcase gediend heeft. Nu is bekend wie wat doet als er een dode wolf gevonden wordt.


Dan verder de beoordeling van deze testcase:
Volgens mij is het wel goed gegaan. De wolf is goed onderzocht. De mensen in het traject hebben er van geleerd en misschien wordt de volgende dode wolf nog beter onderzocht. Er was al een wolf in Meppen vlak aan de grens, er was ook al een wolf in België. De duitse wolven zitten niet ver en breiden zich uit. Binnenkort ligt de volgende dode wolf op een Nederlandse snijtafel  :)  We zijn er klaar voor.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Yeronimo

Een nogal vreemd verhaal. Het ziet eruit alsof het allemaal met voortbedachte rade gedaan is, een complot. Terwijl het, volgens mij, nog steeds erg zeldzaam is om in de genoemde gebieden een wolf tegen het lijf te lopen. Die dieren zijn nou eenmaal heel schuw wordt gezegd. Ik ben wel benieuwd wat nou echt de doodsoorzaak was. De kogel of de aanrijding? En hoe lang was het dier al dood toen het gevonden werd? Kan dat nog achterhaald worden of is dat ergens gezegd?
Als we het allemaal in scene moeten zetten dan krijg ik erg merkwaardige gedachtes erover... Kan er een logisch verhaal sowieso nog in elkaar gezet worden met alle gegevens die nu op straat liggen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Yeronimo op oktober 27, 2013, 20:10:43 PM
Als we het allemaal in scene moeten zetten dan krijg ik erg merkwaardige gedachtes erover... Kan er een logisch verhaal sowieso nog in elkaar gezet worden met alle gegevens die nu op straat liggen?

Ik vind de hypothetische deductie van Freek wel erg sterk maar wil er graag aan toevoegen dat volgens mij degene die gezegd heeft dat Polen een slechte naam hebben in Nederland, vermoedelijk de aangetrouwde schoonzus is geweest van de aan drugsverslaafde achterneef van de dader die als enige in aanmerking komt voor de erfenis van de grootvader...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Cygnus

#69
Nu we toch scenario's aan het bedenken zijn wil ik ook graag een poging wagen. Gezien het zwaartepunt van de verspreiding van de in de maag van de Wolf gevonden Bever ga ik er van uit dat de kans dat de oorsprong van dit verhaal ergens in Polen ligt het grootst. M.i. bedenkt iemand in Polen niet dat het grappig is om een dode Wolf in Nederland langs de weg te leggen, gewoon omdat een gemiddeld iemand in Polen niet weet of de Wolf wel of niet in Nederland voorkomt. Het zou kunnen dat de basis ligt bij een Nederlander die Poolse werknemers in dienst heeft. Toen het verhaal van de mogelijke Zevenaarse Wolf speelde bedacht hij dat het wel grappig zou zijn dat de "eerste officiele Wolf" bij hem in de buurt gevonden zou worden. Hij zocht uit dat in Oost-Europa Wolven voorkomen. Hij vroeg aan de Poolse werknemers die hij in dienst heeft of zij ook aan een dode Wolf konden komen. Veel mensen in Polen en de rest van Oost-Europa hebben wel een familielid of kennis die jaagt, dus na een tijdje diende zich een mogelijkheid aan. Er werd (vermoedelijk clandestien) een Wolf geschoten en om te laten lijken dat het een Wolf betrof die door een aanrijding om het leven was gekomen sloegen ze de schedel van de Wolf in. De Wolf werd vanuit zuid Polen binnen een halve dag naar Nederland gebracht en werd bij Luttelgeest langs de weg gelegd. De rest van het verhaal is bekend. Mogelijk zit er ergens in de buurt van Luttelgeest iemand in z'n vuistje te lachen over de commotie die hij teweeg heeft gebracht. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gerdwichers8

Hoe langer het duurde voordat de toedracht uitgevonden werd hoe langer de neus die getrokken is, lijkt me ook een belangrijk hoofdstuk te zijn. Me dunkt dat het succesverhaal wel een keer ergens opduikt. "Al die doorgedraaide wetenschappers waarvan je nog geen paddenstoel plukken mag omdat dit en omdat dat....zó doen we dat bij ons thuis; en natuur? Daar weten ze natuurlijk helemaal niks van"
Eigenheimersche bewijsvoering cum laude. Trots als pauwen.

Rene Janssen

Weet iemand hoe het bewezen is dat die beven van Poolse komaf was? Dat lijkt me namelijk moeilijk vast te stellen...


René
René Janssen

jeroenroelofsen

Citaat van: Rene Janssen op oktober 28, 2013, 14:46:28 PM
Weet iemand hoe het bewezen is dat die beven van Poolse komaf was? Dat lijkt me namelijk moeilijk vast te stellen...


René
Isotopen of DNA onderzoek wellicht? Een bever heeft vlgns mij een relatief klein gebied waar ie leeft (zeker t.o.v. wolf), zo zal het isotopen spectrum dan denk ik ook vrij specifiek zijn. Als daarbij dan ook nog eens het DNA van een populatie bekend is, dan zou het niet heel moeilijk moeten zijn....

Citaat van: Naturalis
Hoe kwamen jullie erachter dat er op deze wolf is geschoten?
De bever die in de maag van de wolf zat, zette ons op het spoor. DNA- en isotopenonderzoek aan deze bever wees uit dat hij uit de Karpaten kwam, een bergketen in Oost-Europa. Wolven verteren hun voedsel in ongeveer 6 uur. Deze bever was nog niet helemaal verteerd.
zie link
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Henry van Lierop

850 km van Luttelgeest wordt een wolf aangereden door een auto. Het dier leeft nog en wordt doodgeschoten. Kofferbak gaat open en bij Luttelgeest gaat de kofferbak nogmaals open. De auto reed 155 kmpu gemiddeld richting Nederland. En dan moet de wolf ook nog gevonden worden. Tenzij de wolf wordt gevonden door.........  :wacko:

maurice.lahaye


Nu ook een Natuurbericht van het DWHC: http://www.natuurbericht.nl/?id=11666
Meest waarschijnlijke volgorde volgens DWHC: eerst doodgeschoten, daarna over heen gereden en vervolgens vervoerd naar Luttelgeest.


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

marcel123

De nederlandse bevers komen uit de Elbe of uit de Eiffel en niet uit de Karpaten? Als je een bever vangt in de karpaten en los laat in de noordoostpolder. Kan je dan door het DNA aantonen dat ie oorspronkelijk uit de Karpaten komt en door isotopenonderzoek dat hij daar recent vandaan komt?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: henryvanlierop op oktober 28, 2013, 19:46:51 PM
850 km van Luttelgeest wordt een wolf aangereden door een auto. Het dier leeft nog en wordt doodgeschoten. Kofferbak gaat open en bij Luttelgeest gaat de kofferbak nogmaals open. De auto reed 155 kmpu gemiddeld richting Nederland. En dan moet de wolf ook nog gevonden worden. Tenzij de wolf wordt gevonden door.........  :wacko:

Is dit een speculatie gebaseerd op de verteringstijd van 6 uur? Zo ja -> spijsvertering stopt zodra het beest is overleden... Al ligt die wolf daar 2 dagen en hebben ze er 2 dagen mee lopen zeulen, dan nog zit er een onverteerde bever in zijn maag die hij van tevoren gegeten heeft.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jva

Citaat van: maurice.lahaye op oktober 28, 2013, 20:15:31 PM

Nu ook een Natuurbericht van het DWHC: http://www.natuurbericht.nl/?id=11666
Meest waarschijnlijke volgorde volgens DWHC: eerst doodgeschoten, daarna over heen gereden en vervolgens vervoerd naar Luttelgeest.


Maurice
admin


Ik weet het Maurice, don't shoot the messenger, maar vreemde volgorde niet? Ik vraag me ook af hoe men dit zo vaststelt als het kennelijk vlak na elkaar is gebeurt? Het dier zou dan in de koplampen op de weg gevangen moeten zijn, vervolgens neergelegd met weet ik wat voor kaliber en vervolgens overreden of sterker eerst op de weg gelegd om er vervolgens overheen te rijden. Daarna linea recta naar NL. Het lijkt me logischer te veronderstellen dat het dier is aangereden en vervolgens uit zijn lijden verlost. Hoe dan ook, het lijkt me geen vooropgezette actie, eerder een actie voortkomend uit een in eerste instantie ongelukkig samenzijn van voertuig en wolf..
Jelle

maurice.lahaye

Hallo Jelle,


Ik schiet niemand  8)  en zeker geen messengers. Gezien de verwondingen aan de kop, zou 'uit haar lijden' verlossen niet veel meer om het lijf hebben gehad. In die zin is de volgorde schieten-overrijden-verplaatsen wel logisch.... Het blijft natuurlijk speculeren zolang de eerlijker 'neerlegger' zich niet meldt.


@Marcel, stabiele isotopen zijn een weergave van de omgeving waar je de afgelopen maanden/jaar hebt rondgehangen. Het is een beetje afhankelijk van het weefsel (haren ruien, dus dat geeft maximaal een half jaar terug-kijk-signaal). Ik ben geen stabiele isotopen-expert, maar conclusie was dat de bever niet uit NL afkomstig kon zijn. DNA-analyse aan de bever was, kennelijk, niet meer mogelijk en vrij kansloos. Alle bever-populaties lijken op elkaar en je moet dan ook precies het geluk hebben dat in de Karpaten (of ander gebied) net een andere genetische populatie rond zwemt dan in de gebieden die je wil uitsluiten.


Voor de echte die-hards zijn er dus nog wel wat open eindjes die de onderzoekers vast nog wel gaan uitpluizen. Het is voor de laatste loodjes/vraagtekens wachten op het definitieve verslag (of zoiets). Belangrijkste conclusie: de wolf is neergelegd en dus niet de 1e bewezen wilde wolf in Nederland.


Maurice
admin

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ArjenDrost †

Citaat van: optilete op oktober 28, 2013, 21:18:54 PM
De nederlandse bevers komen uit de Elbe of uit de Eiffel en niet uit de Karpaten? Als je een bever vangt in de karpaten en los laat in de noordoostpolder. Kan je dan door het DNA aantonen dat ie oorspronkelijk uit de Karpaten komt en door isotopenonderzoek dat hij daar recent vandaan komt?
Ja, DNA vergelijk je namelijk met familie/(sub)populaties en kan dus ook nadat een beest een tijd geleden zich verplaatst heeft/is. Isotopen vind je terug in stoffen die een dier maakt (bijv. haar). Deze vergelijk je dan met de isotopenverhouding van verschillende plekken en op die manier kun je zien op welke plek dat haar gevormd is.


Groeten, Arjen

Merel

Ik denk dat er maar 1 winnaar is in deze situatie, en dat is de Provincie Flevoland!
Opvallend toch dat die wolf nu net in een beetje saai deel van Nederland terechtkwam en dat Prov. Flevoland binnen no-time grote billboards langs de weg zette met hun eigen reclame. Zou er niet ergens een slimme ambtenaar/reclameman met het vooruitzicht op een flinke bonus voldaan achteroverleunen van zijn bureau? :P
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jeroenroelofsen

Citaat van: Merel op oktober 31, 2013, 11:18:42 AM
Ik denk dat er maar 1 winnaar is in deze situatie, en dat is de Provincie Flevoland!
Opvallend toch dat die wolf nu net in een beetje saai deel van Nederland terechtkwam en dat Prov. Flevoland binnen no-time grote billboards langs de weg zette met hun eigen reclame. Zou er niet ergens een slimme ambtenaar/reclameman met het vooruitzicht op een flinke bonus voldaan achteroverleunen van zijn bureau? :P

Gewaagde uitspraak ;) :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


KorHaan

Citaat van: Merel op oktober 31, 2013, 11:18:42 AM
Ik denk dat er maar 1 winnaar is in deze situatie, en dat is de Provincie Flevoland!
Opvallend toch dat die wolf nu net in een beetje saai deel van Nederland terechtkwam en dat Prov. Flevoland binnen no-time grote billboards langs de weg zette met hun eigen reclame. Zou er niet ergens een slimme ambtenaar/reclameman met het vooruitzicht op een flinke bonus voldaan achteroverleunen van zijn bureau? :P


:duim: ;D 


Dit is het betere complottheorieënwerk!!! En omdat het zo onwaarschijnlijk lijkt, is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid waar.
(En ik bedoel dit niet cynisch.)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Cygnus op november 05, 2013, 17:35:09 PM
In "de Noordoostpolder" van vandaag 2 artikelen over de Wolf van Luttelgeest:
http://www.denoordoostpolder.nl/nieuws/49160/bossen-noordoostpolder-te-klein-voor-wolf/
http://www.denoordoostpolder.nl/nieuws/49153/keutels-kuinderbos-mogelijk-door-mens-neergelegd/



'The plot thickens...'

Ik ben geneigd die De Bruin te geloven, en de gasten van Naturalis eens op de pijnbank te leggen... (so to speak)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

tekenaar

Citaat van: Bartdevries op oktober 24, 2013, 23:24:30 PM
Ik meende dat het alfa wolf gebeuren achterhaald was en dat een wolvenroedel simpelweg uit een familie bestaat. Alfa wolf was gebaseerd op wolven in gevangenschap en niet wilde wolven.

(ik zeg maar wat)

Alpha-wolf is van toepassing op het dominante paartje. Andere wolven in de roedel zijn doorgaands (maar niet noodzakelijk altijd) jongen van de alpha-dieren. Wanneer alpha-wolven sneuvelen is er een grote kans dat de overige wolven niet in de roedel blijven maar gaan zwerven op zoek naar een nieuw(eigen) leefgebied: dispersie. Omdat ze zich dan op onbekend terrein begeven hebben ze een grote(re) kans te verongelukken.

In gevangenschap treden vaak rangorde problemen op wanneer dispersie van 3-4 jaar oude wolven verhinderd wordt: op deze leeftijd proberen wolven dan de alpha-positie te bereiken omdat ze in de natuur de roedel verlaten zouden hebben en hun eigen roedel gesticht hadden (en dus alpha geweest zouden zijn als ze zo oud waren geworden).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Cygnus

Er is een wetenschappelijk artikel geschreven over "de Wolf van Luttelgeest" zo is te lezen in een artikel wat vandaag is verschenen in "de Noordoostpolder": http://www.denoordoostpolder.nl/nieuws/49770/wetenschappelijke-publicatie-wolf-van-luttelgeest-in-lutra/
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

maurice.lahaye

Kortom, geduld  ;D .


Maurice
(admin/werknemer Zoogdiervereniging/lid van de redactie van Lutra)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

#88
Natuurlijk neemt u nu allemaal gelijk een abonnement op Lutra (indien u dat nog niet had, natuurlijk)!    ;)

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg