Nieuws over Wolf Luttelgeest: doodgeschoten

Gestart door arnoniehof, oktober 24, 2013, 12:07:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Citaat van: jva op oktober 24, 2013, 20:50:48 PM
Opmerkelijke ommezwaai van de situatie ineens. Is aangifte doen voor de dood van deze Europees beschermde soort een idee en de politie eens grondig onderzoek laten doen naar die club Polen die daar in de buurt is gehuisvest? Zal waarschijnlijk wel niet te bewijzen zijn ben ik bang.


Rectificatie. Kennelijk heb ik met deze uitspraak wat kwaad bloed gezet. Natuurlijk kan de wolf door iedereen zijn gedood en verplaatst. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat het Polen zijn geweest. Ze zijn daar in de buurt wel in redelijke getale aanwezig en er zijn aanwijzingen dat het dier ook uit Polen afkomstig is. Een link is dan natuurlijk al vrij snel gelegd, maar, ik geef toe, vooralsnog voorbarig.
Jelle

Bartdevries

Citaat van: jva op oktober 24, 2013, 21:53:12 PMMee eens Rob, dat is natuurlijk van een heel ander orde. Ook de wijze waarop er gejaagd wordt is helaas niet altijd om over naar huis te schrijven. Vaak zijn het ook de alpha dieren die er als eerste tussenuit geknald worden, zeker in Spanje.

Ik meende dat het alfa wolf gebeuren achterhaald was en dat een wolvenroedel simpelweg uit een familie bestaat. Alfa wolf was gebaseerd op wolven in gevangenschap en niet wilde wolven.

Heb ik gelezen.

Misschien was deze grap zo slecht nog niet. Het heeft wel de aandacht gevestigd op het wolven gebeuren, en dat maakt het misschien makkelijker als de wolven daadwerkelijk komen. (ik zeg maar wat)

Groeten,

Bart de Vries

lennartv

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 24, 2013, 20:42:12 PM
Citaat van: HPM op oktober 24, 2013, 19:19:32 PM
Het blijkt om kogelgaatjes van 5-6 mm te gaan. Dat kan inderdaad op een klein handwapen duiden maar er zijn ook geweren en zelfs machinegeweren met zo'n kaliber.


Nee, dat ziet er inderdaad zeer serieus uit: Dat zijn geen kogelgaatjes. Die vent was niet op musjes aan het schieten; compagnieën zoeken daarvoor dekking of rukken er tegen op... Streep er door.


Met zo'n kaliber schiet je echt niet zomaar een wolf dood. Er zit nogal wat verschil tussen een 9mm en een 6mm. Bijvoorbeeld een luchtbukskogel heeft al een doorsnede van 5,6mm, die is gewoon toegestaan in Nederland (en wordt door sommige lieden inderdaad gebruikt om op musjes te schieten). Ik meen ergens in een artikel ook gelezen te hebben dat de wolf eerst is aangeschoten en vervolgens is aangereden. Het lijkt mij aannemelijker er vanuit te gaan dat de kogels de wolf niet hebben gedood, maar slechts verzwakt, waardoor hij uiteindelijk is aangereden.


Uiteraard blijft het gissen...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Tom1980

Citaat van: Bartdevries op oktober 24, 2013, 23:24:30 PM
Citaat van: jva op oktober 24, 2013, 21:53:12 PMMee eens Rob, dat is natuurlijk van een heel ander orde. Ook de wijze waarop er gejaagd wordt is helaas niet altijd om over naar huis te schrijven. Vaak zijn het ook de alpha dieren die er als eerste tussenuit geknald worden, zeker in Spanje.

Ik meende dat het alfa wolf gebeuren achterhaald was en dat een wolvenroedel simpelweg uit een familie bestaat. Alfa wolf was gebaseerd op wolven in gevangenschap en niet wilde wolven.

Heb ik gelezen.

Misschien was deze grap zo slecht nog niet. Het heeft wel de aandacht gevestigd op het wolven gebeuren, en dat maakt het misschien makkelijker als de wolven daadwerkelijk komen. (ik zeg maar wat)

Groeten,

Bart de Vries

Vind het een slechte grap dan,
Een wolf 2 kogels bezorgen :'(
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428


lennartv

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 25, 2013, 11:18:05 AM
Lennart, 5,56 mm is serieus een hoop narigheid


https://www.google.nl/search?q=5.56+mm&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=_zZqUpGbDeea1AX24IDYCw&ved=0CE4QsAQ&biw=1366&bih=643


Het overgrote deel van de afbeeldingen die jij ziet laat 5.56  x 45 nato munitie zien, is gewoon zwaarkaliber munitie. Dit is normale klein kaliber munitie Hoewel 6mm kogels wel effectief kunnen zijn ( ik zou er in elk geval niet graag mee worden beschoten), gaat niemand die bij z'n volle verstand is er mee op wolven jagen, zelfs voor vossenjacht in Nederland wordt vrijwel altijd zwaar kaliber gebruikt.  Het verschil is alleen al aan het geluid en terugslag te horen en te zien.


Een 6mm kogel geeft totaal geen terugslag, bij het afschieten van een 7,62mm, 9mm of ander zwaarkaliber kogels moet je je schouder er stevig tegenaan zetten.
Bij het afschieten van een kleinkaliber geweer in een afgesloten ruimte kun je prima zonder oorbescherming er bij staan, bij het afschieten van een zwaarkaliber geweer zou ik dat zeker niet aanraden.


Er zit echt heel veel verschil tussen. Ik zou er niet graag beschoten mee worden en een zes milimiter kogel kan ook veel interne schade aanrichten, maar je moet een wolf er toch echt heel goed mee raken, wil het fataal zijn.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

HPM

Overigens blijkt nergens uit de verstrekte informatie dat de wolf daadwerkelijk aan de schoten is overleden. Er zijn kogelresten gevonden in het skelet en kogelgaten in de vacht.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Bij onderzoek aan het skelet van het dier werden kleine restanten van de mantel en de centrale loodinhoud van een kogel gevonden (http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/NL/Actueel/nieuwsfaculteit/Pages/Wolf_persbericht.aspx)

De gebruikte kogels zijn dus volkomen uit elkaar gespat, wat wijst op zwaarkaliber munitie...

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

lennartv

#38
Citaat van: Rob Koelman op oktober 25, 2013, 12:02:02 PM
Bij onderzoek aan het skelet van het dier werden kleine restanten van de mantel en de centrale loodinhoud van een kogel gevonden (http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/NL/Actueel/nieuwsfaculteit/Pages/Wolf_persbericht.aspx)

De gebruikte kogels zijn dus volkomen uit elkaar gespat, wat wijst op zwaarkaliber munitie...

Rob
(op persoonlijke titel)


Ik ben er wat dieper ingedoken en ik zie dat het vaak zeer veel gebruikt geweerkaliber .223 Remington ook pas binnen de beschrijving. Er kan dus inderdaad ook zwaar kaliber zijn gebruikt. Toch is dat uit elkaar spatten op zich geen kenmerk van een zwaar kaliber patroon, ik zou zelfs willen zeggen integendeel. Een gewone zwaar kaliber kogel vliegt vaak dwars ergens doorheen, terwijl een klein kaliber blijft steken en de kracht in zijn geheel wordt overgebracht. Wat je in films ziet over iemand die een lichaam als bescherming gebruikt is bij gewone kogels dan ook onzin, een normale zwaarkaliber kogel zal gewoon door je heen vliegen.  Maar inderdaad, wat Herman zegt, of dat de doodsoorzaak is weten we niet.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 25, 2013, 12:02:02 PM
Bij onderzoek aan het skelet van het dier werden kleine restanten van de mantel en de centrale loodinhoud van een kogel gevonden (http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/NL/Actueel/nieuwsfaculteit/Pages/Wolf_persbericht.aspx)

De gebruikte kogels zijn dus volkomen uit elkaar gespat, wat wijst op zwaarkaliber munitie...

Rob
(op persoonlijke titel)

Kogelgaten van 5-6 mm:  http://www.rtlnieuws.nl/video

Maar het belangrijkste lijkt me toch dat er een Poolse Bever in de maag zat.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: lennartv op oktober 25, 2013, 10:16:57 AM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 24, 2013, 20:42:12 PM
Citaat van: HPM op oktober 24, 2013, 19:19:32 PM
Het blijkt om kogelgaatjes van 5-6 mm te gaan. Dat kan inderdaad op een klein handwapen duiden maar er zijn ook geweren en zelfs machinegeweren met zo'n kaliber.


Nee, dat ziet er inderdaad zeer serieus uit: Dat zijn geen kogelgaatjes. Die vent was niet op musjes aan het schieten; compagnieën zoeken daarvoor dekking of rukken er tegen op... Streep er door.


Bijvoorbeeld een luchtbukskogel heeft al een doorsnede van 5,6mm, die is gewoon toegestaan in Nederland


"kleine restanten van de mantel en de centrale loodinhoud van een kogel"

Dat duidt niet op een luchtbuks kogel. Dat erbij moet je je afvragen of die twee kogelgaten niet inhouden dat het grootste gedeelte van de kogel net zo hard het lichaam heeft verlaten als dat het er in kwam. Dat zal wat makkelijker gaan bij bepaalde types die er niet op gebouwd zijn om in het lichaam uit elkaar te spatten maar veeleer om over verre afstand toch nog accuraat te zijn.



Tom1980

Citaat van: HPM op oktober 25, 2013, 12:29:28 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 25, 2013, 12:02:02 PM
Bij onderzoek aan het skelet van het dier werden kleine restanten van de mantel en de centrale loodinhoud van een kogel gevonden (http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/NL/Actueel/nieuwsfaculteit/Pages/Wolf_persbericht.aspx)

De gebruikte kogels zijn dus volkomen uit elkaar gespat, wat wijst op zwaarkaliber munitie...

Rob
(op persoonlijke titel)

Kogelgaten van 5-6 mm:  http://www.rtlnieuws.nl/video

Maar het belangrijkste lijkt me toch dat er een Poolse Bever in de maag zat.

Lijkt me ook Herman,
1000 km zonder deze bever te verteren is onmogelijk
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

gerdwichers8

"Er zat geen bloed om de kogelgaatjes heen, helemaal niks"


:duim:  Dat is dus geen ravage veroorzakende kogel met stopkracht, maar 1 die door het lichaam nog 'fif' zegt.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 25, 2013, 12:51:35 PM
"Er zat geen bloed om de kogelgaatjes heen, helemaal niks"


:duim:  Dat is dus geen ravage veroorzakende kogel met stopkracht, maar 1 die door het lichaam nog 'fif' zegt.

Euh, Gerd...., wat doe jij eigenlijk voor de kost?  :rolleyes:
(Of kijk ik niet genoeg CSI? ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gerdwichers8

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2013, 12:54:16 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 25, 2013, 12:51:35 PM
"Er zat geen bloed om de kogelgaatjes heen, helemaal niks"


:duim:  Dat is dus geen ravage veroorzakende kogel met stopkracht, maar 1 die door het lichaam nog 'fif' zegt.

Euh, Gerd...., wat doe jij eigenlijk voor de kost?  ::)
(Of kijk ik niet genoeg CSI? ;) ).


Als klein jochie was ik gebiologeerd door vuurwapens, maar na het gebruik ervan tijdens mijn militaire dienst was dat direct over. Ik ben er dankbaar voor dat veel beroepsmilitairen uit mijn tijd veeleer de verschrikking van  een moderne oorlog ( en de inzet van wapens) uitdroegen in plaats van een obsessief adoreren van een geweldcultuur.
Die waardeloze geweldverheerlijking in de bioscopen kan me dan ook sinds die tijd totaal niet meer boeien.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 25, 2013, 14:01:03 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2013, 12:54:16 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 25, 2013, 12:51:35 PM
"Er zat geen bloed om de kogelgaatjes heen, helemaal niks"


:duim:  Dat is dus geen ravage veroorzakende kogel met stopkracht, maar 1 die door het lichaam nog 'fif' zegt.

Euh, Gerd...., wat doe jij eigenlijk voor de kost?  ::)
(Of kijk ik niet genoeg CSI? ;) ).


Als klein jochie was ik gebiologeerd door vuurwapens, maar na het gebruik ervan tijdens mijn militaire dienst was dat direct over. Ik ben er dankbaar voor dat veel beroepsmilitairen uit mijn tijd veeleer de verschrikking van  een moderne oorlog ( en de inzet van wapens) uitdroegen in plaats van een obsessief adoreren van een geweldcultuur.
Die waardeloze geweldverheerlijking in de bioscopen kan me dan ook sinds die tijd totaal niet meer boeien.

:duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


gerdwichers8

versus: "Bij onderzoek aan het skelet van het dier werden kleine restanten van de mantel en de centrale loodinhoud van een kogel gevonden."

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 25, 2013, 15:28:13 PM
versus: "Bij onderzoek aan het skelet van het dier werden kleine restanten van de mantel en de centrale loodinhoud van een kogel gevonden."

Meer eerder was al sprake van 'kogelgaten'.  Eén kogel kan twee gaten veroorzaken.
Herman van der Meer

gerdwichers8

In de geschreven text van de NOS vermeldt men "kogel" ;in het enkelvoud. De video is de bron van het meervoud.

arend

even kort,

Kogels maken bij de inslag gaten die kleiner zijn dan de diameter van de kogel,
als er uitschot is dan is deze groter dan de diameter.
Bij het inschot van een dergelijk kaliber als die van een .223/5,56 hoeft er geen bloed zichtbaar te zijn. zeker niet in de vacht van een dier zoals een wolf of vos. Maar dit zegt helemaal niets over de ravage die de kogel binnen in heeft aangericht.

Een "zwaarkaliber"kogel zoals de .223rem met een versplinterende kogel maakt wel een inschot maar hoeft zeker geen uitschot te geven.
de diameter van het inschot zegt niet zoveel over de huls en dus de kruitlading die kogel heeft afgevuurd. het kan dus ook een schot zijn van een .22-250 of een .22 swift of nog andere gotere/kleinere patronen. zeer snelle patronen met een zachte kogel richten een grote verwoesting aan binnen het lichaam maar daar hoeft je niets van te zien aan de buitenkant.

Een 223rem(5.56  x 45 nato) is meer dan voldoende om met een hart of schot op de wervel om een wolf te doden.

Arend


GijsB

Het feit dat er geen bloed bij de kogelgaten zat zou er op kunnen wijzen dat het oude wonden waren die niet fataal waren. Sowieso vind ik het vaag dat het beest en is aangereden (waarbij een bloedende wond aan de bek is veroorzaakt) en is neergeschoten (geen bloedende wonden). Zou iemand eerst het beest hebben aangereden om hem daarna uit zijn lijden te verlossen met een kogel?
En ik ben ook nog wel heel erg benieuwd welke verklaring ze dan hebben voor de drollen die in het bos gevonden waren waar resten van vos en edelhert in zaten.

Gijs

arend

Als de wolf een hart longschot heeft gehad en hij word aan de achterpoten opgepakt dan stroomt het bloed uit de longen door de luchtpijp naar de bek. Maar zoals ik al eerder beschreef hoeft er geen bloed bij het kogelgat te zien te zijn. Dit kan juist wijzen op een snelle intreding van de dood.

Arend

Cygnus

#53
Op de website van Naturalis is vandaag weer een heleboel achtergrondinformatie gepubliceerd over de Wolf van Luttelgeest. Kijk hiervoor op: http://blog.naturalis.nl/?p=8693
Het "Polen-verhaal" is ook flink genuanceerd, de Wolf kan net zo goed uit Roemenië, Tsjechië, Hongarije, Oekraïne of Servië komen. De Bever die de Wolf heeft genuttigd dan dus ook.
Het schieten van een Wolf wordt een misdrijf genoemd. In de landen waar de Wolf vandaan kan komen is er echter ook legale jacht op de Wolf mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema



maurice.lahaye


Voor verspreidingskaart van bever is de IUCN beter (hoewel aan die kaarten regelmatig ook wel wat aan schort):http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=4007


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op oktober 25, 2013, 19:21:55 PMOp de website van Naturalis is vandaag weer een heleboel achtergrondinformatie gepubliceerd over de Wolf van Luttelgeest. Kijk hiervoor op: http://blog.naturalis.nl/?p=8693

Citaat:
Waren de drollen die gevonden zijn van een wolf?
Dat weten we niet. Wel weten we zeker dat ze niet van deze wolf zijn; het DNA van deze wolf matcht niet met DNA gevonden in de drollen. De drollen kunnen afkomstig zijn van een andere wolf, maar ook van wolfshond of hond.


Dat is een behoorlijke nuancering ten opzichte van eerdere berichten, toen werd gemeld dat er op een bepaalde locatie in ons land toch wel zekere wolvenkeutels waren gevonden. Blijkbaar een interpretatie gebaseerd op iets teveel 'wishful thinking'...


Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob