Nieuws over Wolf Luttelgeest: doodgeschoten

Gestart door arnoniehof, oktober 24, 2013, 12:07:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper


frankmeer

Frank van der Meer

Cygnus

Er is al een topic waarin alle eerdere discussie over de Wolf van Luttelgeest heeft plaatsgevonden. Is het niet beter daar de discussie voort te zetten en dit nieuwe topic te sluiten?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

arnoniehof

Ik snap het ook niet helemaal, had gereageerd in andere topic en nu was er ineens een nieuw topic, geen idee
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

maurice.lahaye

Het nieuws stond 'verstopt' in het andere topic. Het leek en lijkt mij voldoende belangwekkend voor een eigen topic. Vandaar.
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Bart van Hoogstraten

Het nieuws begint door te dringen in andere media: http://www.nu.nl/binnenland/3610226/wolf-luttelgeest-doodgeschoten-in-polen.html
Alterra, Naturalis en Wolven in Nederland komen vandaag nog met nieuws hierover.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vreemd stukje journalistiek -> Powned komt meteen met de voorbarige conclusie dat het dier door Polen is doodgeschoten: http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/10/polen_mollen_wolf.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

De wolf is dus aangevoerd. Dat is dan ook weer duidelijk. We gaan vrolijk verder met wachten op de eerste ECHTE wolf (dat is: een dier dat geheel zelfstandig ons land is binnengewandeld).

Er valt dus nog een primeur te scoren!


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#9
Hoe zit het nou met die geclaimde wolvendrollen die in dezelfde tijd in ons land werden gevonden? Zijn die nu opeens minder zeker?

Of zijn er ook Polen (dan wel bewoners uit enig ander land ter wereld, waaronder Nederlanders   ;) ) die met wolvenkeutels hebben lopen slepen?


Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

GijsB

Ik geloof er nog niet zoveel van.
Beetje apart dat 2 anonieme bronnen melden dat er kogelgaten in zitten terwijl dit niet was ontdekt bij de autopsie. Dat moet toch opvallen, het is niet iets dat je zomaar over je hoofd ziet. Waarom zou je anoniem willen blijven. Hoe kan het dat er ook een stuk of 6 drollen in het bos gevonden die van een wolf zouden zijn, met botresten van vos en edelhert haren.
En als je naar de foto's kijkt, waarbij het bloed nog niet was opgedroogd kan je zien dat het dier nog niet lang dood is.
http://waarneming.nl/waarneming/view/77334907
Gijs

Rob Koelman

Citaat van: GijsB op oktober 24, 2013, 15:12:09 PMIk geloof er nog niet zoveel van

Ik proef een complot-theorie!  ;)  ;D

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: Rob Koelman op oktober 24, 2013, 15:30:19 PM
Citaat van: GijsB op oktober 24, 2013, 15:12:09 PMIk geloof er nog niet zoveel van

Ik proef een complot-theorie!  ;) ;D

Rob
(op persoonlijke titel)

Dacht ik ook al aan; de Overheid die het daadwerkelijk bestaan van wolven in NL tracht te verdoezelen. Ligt politiek nog te gevoelig... :-X :duim:
Jelle


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Arthur op oktober 24, 2013, 16:04:14 PM
twee kogelgaten gevonden

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/NL/Actueel/nieuwsfaculteit/Pages/Wolf_persbericht.aspx#.Umkh_35OO3k.twitter

"Nadere analyse van de resten van de bever door Naturalis laat zien dat deze hoogstwaarschijnlijk afkomstig was uit een Oost-Europese populatie. De combinatie van deze twee nadere conclusies suggereert dat het dier zijn laatste maaltijd op grote afstand van Nederland heeft gegeten en dat een aanrijding bij Luttelgeest vermoedelijk niet de doodsoorzaak is". Dat is een andere conclusie dan die van PowNed... ("Polen molden wolf").
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rikstar

#15
Tja, Het blijft vreemd allemaal.
Ik dacht dat onderzocht was dat de wolf door een aanrijding om het leven was gekomen...
Inderdaad, hoe zit het dan met die drollen......
Ik dacht dat ze onderzocht hadden dat het dier niet ingevroren is geweest... is het dan na het doodschieten meteen vervoerd naar nl?........
En volgens mij waren en nog meer conclusies getrokken uit dat onderzoek waarbij ik nu denk van.... dat past niet in het plaatje van een doodgeschoten wolf uit Polen.
Daarbij zeg ik niet dat ik het verhaal van een doodgeschoten wolf niet geloof. In tegendeel, ik denk dat de onderzoekers behoorlijk gefaald hebben....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 24, 2013, 16:15:35 PMDat is een andere conclusie dan die van PowNed... ("Polen molden wolf").

Laten we clubs als PowNed vooral niet al te serieus nemen in hun berichtgeving over nieuwsfeiten in Nederland. Ze presenteren vooral op een schreeuwerige manier kort-door de bocht conclusies. Daarbij is de inhoud ondergeschikt aan de presentatie.

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gerdwichers8

Dat de onderzoekers gefaald zouden hebben vind ik te ver gaan; ze zijn immers niet zo ver gegaan dat ze latere bevindingen hebben verzwegen om hun in-het-duister-tasten te verbergen. Per slot van rekening komen ze met de opheldering die de zaak in een ander, beter,  perspectief plaatst.


Maar is dat nu eindelijk het juiste? Dat de Bever uit een Poolse populatie afkomstig is stelt toch ook aan de kaak of de Wolf direct uit de Karpaten afkomstig was. En die gaatjes, uit welk soort (jacht) geweer komt dat? Als iemand opzettelijk op wolven gaat jagen en hij/zij hééft de mogelijkheid, zou die niet een krachtiger kogelgeweer nemen voor zijn doel?
Dus die persoon heeft  een baldadige bui gehad om met een minder/on-geschikt wapen op wat hem voor de loop kwam af te schieten òf hij had niet beter en heeft met opzet een wolf opgewacht en vervolgens heeft ie hem af geschoten. De geraffineerde variant daarop is, dat er bewust voor gekozen is om sporen te wissen.
In het eerste geval betreft het een samenloop van omstandigheden dat die persoon zelf of een bekende van hem toevallig direct daarop naar Nederland zou gaan om te werken en in het tweede geval is met voorbedachten rade geweest.


Het tweede geval vraagt afgezien van het minimale geweer om méér investering met het oog op de grap.


Verder zou ik niet weten of er nog ruimte is voor een scenario dat de Wolf helaas een baldadig type is tegengekomen die hem met een ongeschikt geweer heeft geraakt, wat (mogelijk?) het dier een ernstige afwijking in zijn normale handelen heeft veroorzaakt..dus haar heeft ontwricht van haar territorium in Polen.


Of Luttelgeest een bewust uitgekozen plek is, dan wel door de grapjas dan wel door de Wolf zelf, vind ik in beide gevallen van belang dat dat onderzocht wordt.

Maarte5n

en die desbetreffende persoon(die de wolf geschoten en meegenomen heefd en neer gelegd) zit vast achter de laptop/tv in flevoland of waar dan ook,
en denk heb ik ze mooi lekker voor de gek gehouden,
Snap ook een paar feiten niet. als je een huid van een geschoten dier open maakt die beschoten is door middel van 2 kogels moeten er wel interne bloedingen zijn geweest lijkt me wel logich, dus bij onder zoek hebben ze die niet gezien.....
en die drollen in het bos in de buurt en die zogenaamde boswachter die al zij dat hij sporen heefd gezien en geclaimd dat hij het al wis dat die in omgeving had opgemerkt hmmmmm.

Not Good

Maarten
Maarten vd Berg

HPM

Het blijkt om kogelgaatjes van 5-6 mm te gaan. Dat kan inderdaad op een klein handwapen duiden maar er zijn ook geweren en zelfs machinegeweren met zo'n kaliber.
Herman van der Meer

Johan Helmus

Wolf-sceptici met dood bedreigd
Kwaliteits opiniestukje van de krant van wakker Nederland, uiteraard voorzien van de mogelijkheid om de intelligente achterban gal te laten spuwen.  :-X
Groeten, Johan Helmus

Cygnus

#22
De uitkomst van het aanvullende onderzoek dat de Wolf toch als grap is neergelegd verwondert velen, maar mij niet. Vanaf het begin stond voor mij al vast dat er een grote kans was dat aan deze Wolf een luchtje zat. De Wolf kwam uit een populatie waarvan in Duitsland noch nooit een dier is vastgesteld, terwijl daar per jaar tientallen dode Wolven worden gevonden. Dat alleen was al reden om voorzichtig te zijn met conclusies. Daar heeft men niet voor gekozen. Het enige wat feitelijk vast stond was dat het dode dier een "raszuivere Wolf" was (hoewel 0,5% van het DNA van Hond afkomstig was) en het dier in het wild had geleefd (hoefde niet in Nederland geweest te zijn). De rest van alles wat is geschreven en is gezegd door de onderzoekers was gebaseerd op aannames en veronderstellingen. Men heeft er voor gezorgd dat het grote publiek dacht dat het een wilde Wolf betrof die ver uit Oost-Europa kwam en zelf naar Nederland was gelopen en die bij Luttelgeest was doodgereden. Ondanks enige voorbehouden werd de indruk gewekt dat de onderzoekers dat zelf ook echt geloofden. Op de persconferentie van begin augustus werd zonder blikken of blozen gezegd dat de Wolf bijvoorbeeld vanuit Kroatie naar Nederland zou kunnen zijn gewandeld. M.i. is dit een goed voorbeeld hoe men geen wetenschap moet bedrijven. Men heeft zich veel te veel mee laten slepen door emoties en de drang om te scoren zonder rekening te houden met wat feitelijk wetenschappelijk was vastgesteld. Daarnaast speelden vermoedelijk ook nog andere (publicitaire) belangen een rol om het officieel voorkomen van Wolven in Nederland te bespoedigen. Een indicatie hiervoor is het grote aanbod aan lezingen en bijeenkomsten over de Wolf die sinds "Luttelgeest" is losgebroken. Het meest zorgelijk vindt ik nog wel dat hier wetenschappers bij betrokken zijn van zogenaamd gerenomeerde instituten en instellingen. Die gerenomeerdheid is m.i. ernstig te grabbel gegooid. Het is maar goed dat in de doodgevonden Wolf nu kogelgaten zijn gevonden. Nu zijn zelfs de onderzoekers overtuigd dat aan deze Wolf een luchtje zit. Hiermee is een grote dwaling bij de vaststelling van de eerste Wolf in Nederland na 150 jaar in ieder geval voorkomen. Men heeft gegokt en verloren. Hopelijk is men een volgende keer zorgvuldiger bij het publiek maken van resultaten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gerdwichers8

Onzin Trinus met vingertjes wijzen en een drama aanwijzen wat er niet is.
Als de hond van de buren onder de auto komt of de kat opvreet en iedereen het heeft zien gebeuren of als je zelf naar Thailand gaat om een echte Hot dog op te peuzelen kraait er geen kip naar.
De eerste Wolf in 150 jaar ordent mij echt geen zaak van levensbelang, al was het de grap van de eeuw. Daar moeten geen koppen om hoeven rollen.


Maar mooi voor je dat je terechte inzicht spoor heeft weten te houden. Klasse daarvoor.

gerdwichers8

Citaat van: HPM op oktober 24, 2013, 19:19:32 PM
Het blijkt om kogelgaatjes van 5-6 mm te gaan. Dat kan inderdaad op een klein handwapen duiden maar er zijn ook geweren en zelfs machinegeweren met zo'n kaliber.


Nee, dat ziet er inderdaad zeer serieus uit: Dat zijn geen kogelgaatjes. Die vent was niet op musjes aan het schieten; compagnieën zoeken daarvoor dekking of rukken er tegen op... Streep er door.

jva

Opmerkelijke ommezwaai van de situatie ineens. Is aangifte doen voor de dood van deze Europees beschermde soort een idee en de politie eens grondig onderzoek laten doen naar die club Polen die daar in de buurt is gehuisvest? Zal waarschijnlijk wel niet te bewijzen zijn ben ik bang.
Jelle

gerdwichers8

De zaak moet de aandacht van de kadaverdienst hebben niet van een Nederlandse opsporingsdienst. Dan wordt het helemaal een klucht: Wie heeft de Wolf van Luttelgeest vermoord?
Waarschijnlijk is dit een grap die 'ze' niet al te vaak kunnen flikken dus op vervoer of import van wolven, al dan niet dood, is dit niet bij herhaling te betrappen. Misschien dat ze in hun eigen land ooit een keer door een opzichter voor de een of andere overtreding bekeurd worden, hooguit de enige hoop in dit geval ben ik bang.

Cygnus

Citaat van: jva op oktober 24, 2013, 20:50:48 PM
Opmerkelijke ommezwaai van de situatie ineens. Is aangifte doen voor de dood van deze Europees beschermde soort een idee en de politie eens grondig onderzoek laten doen naar die club Polen die daar in de buurt is gehuisvest? Zal waarschijnlijk wel niet te bewijzen zijn ben ik bang.

Veel landen hebben een uitzonderingspositie bedongen voor wat de jacht op o.a Wolven betreft bij de toetreding to de EU. Op basis van verschillende regelingen betreft volgens de meest recente opgaven het legale afschot van Wolven gemiddeld per jaar het volgende:
Zweden 10
Finland 89
Estland 150
Letland 163
Litouwen 40
Polen 2
Roemenie 312
Slowakije 149
Bulgarije 380
Slovenie 10
Spanje 203

In Polen dus weinig legaal afschot, wel wordt opgegeven dat o.a. "illegal killing" een bedreiging is voor de populatie.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

#28
Citaat van: Cygnus op oktober 24, 2013, 21:10:34 PMOp basis van verschillende regelingen betreft volgens de meest recente opgaven het legale afschot van Wolven gemiddeld per jaar het volgende:
Zweden 10
Finland 89
Estland 150
Letland 163
Litouwen 40
Polen 2
Roemenie 312
Slowakije 149
Bulgarije 380
Slovenie 10
Spanje 203


Tjonge, dat zijn gemiddeld tenminste 1.500 (!!!) wolven per jaar in Europa die 'legaal' worden afgeschoten. Als deze getallen kloppen is dat m.i. iets om je daar eens flink druk over te maken. Ik ben het vaak niet eens met de Partij voor de Dieren, maar wellicht is dit een topic voor hen. Anders wel voor de 'dierenliefhebbers' van de PVV. Is nuttiger dan te fulmineren tegen buitenlanders (waaronder Polen, die nu opeens weer meerdere keren genoemd worden als het gaat over dit item).

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: Rob Koelman op oktober 24, 2013, 21:40:02 PM
Citaat van: Cygnus op oktober 24, 2013, 21:10:34 PMOp basis van verschillende regelingen betreft volgens de meest recente opgaven het legale afschot van Wolven gemiddeld per jaar het volgende:
Zweden 10
Finland 89
Estland 150
Letland 163
Litouwen 40
Polen 2
Roemenie 312
Slowakije 149
Bulgarije 380
Slovenie 10
Spanje 203


Tjonge, dat zijn gemiddeld tenminste 1.500 (!!!) wolven per jaar in Europa die 'legaal' worden afgeschoten. Als deze getallen kloppen is dat m.i. iets om je daar eens flink druk over te maken. Ik ben het vaak niet eens met de partij voor de dieren, maar wellicht is dit een topic voor hen. Anders wel voor de 'dierenliefhebbers' van de PVV. Is nuttiger dan te fulmineren tegen buitenlanders (waaronder Polen, die nu opeens weer meerdere keren genoemd worden als het gaat over dit item).

Rob
(op persoonlijke titel)


Mee eens Rob, dat is natuurlijk van een heel ander orde. Ook de wijze waarop er gejaagd wordt is helaas niet altijd om over naar huis te schrijven. Vaak zijn het ook de alpha dieren die er als eerste tussenuit geknald worden, zeker in Spanje.
Jelle