op een reeenkeutel

Gestart door Ismael, mei 28, 2007, 18:58:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Vandaag tijdens het doorsnuffelen van het wierdense veld deze kleintjes op een keutel, ze kwamen met haartjes uit de keutel

1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Arno van Stipdonk

Hoi Ismael,

Misschien is het Lasiobolus papillatus - Dwegborstelbekertje, komt voor op mest van o.a. Ree. Zie voor beschrijving:

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soor...nstoelen&id=214

Corryabbink

#3
Hoe kan dat nou dat ik bij mij in de buurt met zoveel diersoorten niets op de mest kan vinden? Zit dat in de biotoop of zijn er nog andere factoren?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Even een opmerking met betrekking daarop, de keutels lagen in het gras/mos op zand/veen met kalk. Dat laatste zou wel eens doorslag kunnen geven
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

CiteerEven een opmerking met betrekking daarop, de keutels lagen in het gras/mos op zand/veen met kalk. Dat laatste zou wel eens doorslag kunnen geven
Ismael waar jij die kalk vandaan haalt is me een raadsel. Veen is zuur en kalkarm. Wel kan er enig (kalkrijk)gebufferd grondwater soms aan de oppervlakte komen maar gemiddeld zit er in het Wierdense veld weinig kalk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

CiteerHoe kan dat nou dat ik bij mij in de buurt met zoveel diersoorten niets op de mest kan vinden? Zit dat in de biotoop of zijn er nog andere factoren?
Corry, heb ik je niet een foto gestuurd hoe Ismael het veld doorkruist?
groetjes,
Dini

knabenkraut

Tja zo zie je wel konijnenkeutels :D  
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk


Ismael

Citeer
CiteerEven een opmerking met betrekking daarop, de keutels lagen in het gras/mos op zand/veen met kalk. Dat laatste zou wel eens doorslag kunnen geven
Ismael waar jij die kalk vandaan haalt is me een raadsel. Veen is zuur en kalkarm. Wel kan er enig (kalkrijk)gebufferd grondwater soms aan de oppervlakte komen maar gemiddeld zit er in het Wierdense veld weinig kalk.
Haha ja dat kan ik mij voorstellen dat je dat op zn zachts gezegd vreem vind. Maar uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de grond die aan beide kanten van het pad ligt opgebracht is. Deze grond is dus bekalkt (daar is vast een ander woord voor) ik geloof dat het uit de polder kwam, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Vandaar dat ik kan zeggen dat er kalk inzit. Oftewel er is hier sprake van biotoopvervalsing. Het andere pad heeft dat niet en daar kun je ook helemaal niet zoon gevarieerdheid aan paddestoelen vinden (paarsharttrechtertje en oranjegeel trechtertje en barnsteenklokje is het enige wat ik daar heb gezien). Daar staat erg veel zonnedauw (1000-en) dat staat op de opgebrachte weer helemaal niet. Is het nu een beetje helderder?
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

CiteerTja zo zie je wel konijnenkeutels :D
Zo kruip ik bij inventarisaties ook over het veld anders zou ik de mosjes toch niet zien. Nou ja niet zo languit :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Corry, het pad is voor een jaar of 10 terug flink opgehoogd, vermoedelijk is dat met erg kalkrijke grond gebeurt. Gezien de vele kalkminnende paddestoelen en planten die er staan.
Deze informatie kreeg ik voor een paar jaar terug van Johan Alfrink, jou wel bekend geloof ik.
groetjes,
Dini

Ismael

Heeeeeeeeeeeeej wat krijgen we nou! Ik op mn mooist :rolleyes: , wat motten ze wel niet denken nu! Zucht nu hebben ze een beeld bij mij daar gaat t mysterieuze  :D Op die plek ook nog niks gevonden ook!  :P (sorideus ledermos dat wel) Achja  
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Het kalkverhaal is dus alleen van toepassing op het weggetje en ik denk dat dat leemhoudende grond is. Daar is van alles op te verwachten.

Er is wel enige opstuwing van kalkrijk water maar dat is meer richting Sallandse heuvelrug.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Citeeren ik denk dat dat leemhoudende grond is
Dat denk ik ook
Groeten Ismaël Wind

knabenkraut

Ik zie er nog 1 staan in de Breitenbach op keutels  Lasiobolus ciliatus, zou het die ook nog kunnen zijn?
groetjes,
Dini

Corryabbink

CiteerHeeeeeeeeeeeeej wat krijgen we nou! Ik op mn mooist :rolleyes: , wat motten ze wel niet denken nu! Zucht nu hebben ze een beeld bij mij daar gaat t mysterieuze  :D Op die plek ook nog niks gevonden ook!  :P (sorideus ledermos dat wel) Achja
Niets gevonden? Je ligt er natuurlijk bovenop.
Ismael jammer maar nu weten we allemaal hoe je eruit ziet ........weg droom :twisted:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

De vraag van Corry over gebieden waar je nooit iets op poep vindt en andere gebieden waar je van alles vindt ken ik ook.
Over het algemeen geldt dat op verruigde natuur op oude landbouwgrond er weinig gebeurd. Begraasd duingebied kan van alles opleveren.
Heeft iemand hier een verklaring voor.

Kik

Ismael

CiteerNiets gevonden? Je ligt er natuurlijk bovenop.
Ismael jammer maar nu weten we allemaal hoe je eruit ziet ........weg droom :twisted:
Dat bedoel ik nou.... :(  :censored:   :D  :grin:  
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#19
CiteerDe vraag van Corry over gebieden waar je nooit iets op poep vindt en andere gebieden waar je van alles vindt ken ik ook.
Over het algemeen geldt dat op verruigde natuur op oude landbouwgrond er weinig gebeurd. Begraasd duingebied kan van alles opleveren.
Heeft iemand hier een verklaring voor.

Kik
Misschien is dan het kalkverhaal van Ismael toch nog van toepassing. Dan zou dat ook moeten opgaan in stuwwalgebieden waar kalkrijk water aan de oppervlakte komt. Daar kan ik je op paddestoelengebied niets over vertellen want daar heb ik (nog) geen ervaring mee. Als dat gelijke tred houdt met de hogere planten zullen ook daar dergelijke zwammetjes te vinden moeten zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Zo, en nu mijn keuteltje er even bij :D  
groetjes,
Dini

Corryabbink

CiteerIk zie er nog 1 staan in de Breitenbach op keutels  Lasiobolus ciliatus, zou het die ook nog kunnen zijn?
deze vraag hoort eronder.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Citeer
CiteerIk zie er nog 1 staan in de Breitenbach op keutels  Lasiobolus ciliatus, zou het die ook nog kunnen zijn?
deze vraag hoort eronder.
Inderdaad Corry, ik heb het geloof ik al eerder gezegd ik ben een beetje warrig.
groetjes,
Dini

knabenkraut

CiteerDini,
Lasiobolus papillatus = L. ciliatus.

Tja, oudere boeken en dan gebeurt dat wel eens.

Bedankt.
groetjes,
Dini