2 stippig of niks stippig

Gestart door cekay, mei 28, 2007, 16:36:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

cekay

dit LHB heeft maar twee kleine stipjes en dan ook nog onderaan zijn schild.
is dit dan toch een tweestippige???

graag hulp

alvast bedankt
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Jeroen Nagtegaal

Nee, het is een Veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cekay

alweer bedankt jeroen, :duim:

ik zat er aan te twijfelen door zijn deuk in de achterkant.
alleen zo weinig stippen, die had ik nog niet gezien.

nogmaals dank
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Arp

#3
Heb ook wel de neiginging om "Aziaat" te roepen, maar ik zou 10-stip (Adalia decempunctata) ook niet op voorhand uit durven sluiten - zeker niet als je in eerste instantie aan tweestip dacht :unsure:   Hoe groot was het diertje??

Ook de vage kleuring aan de onder/buitenrand van de dekschildjes zie je bij AdaDec veel. De "hoogglans" finish vind ik dan weer meer Aziaat.

Aziaten van dit type lopen overigens traploos van geheel ongestippeld tot 19-stips (volgens sommige bronnen 21-stips) met deels hele dikke stippen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jeroen Nagtegaal

Staat de stip niet vreemd voor 10 stip? en de gedachte 2 stip kwam doordat het beest maar 2 stippen had, en niet door een bepaalde grootte,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Arp

#5
CiteerStaat de stip niet vreemd voor 10 stip?
Tja, ik mis eigenlijk nog (node!!) een goed en vooral (over)compleet overzicht van alle 10-stipvarianten.

Deze vorm staat bijvoorbeeld als zodanig niet in het overzichtje met 28 varianten in "De Gunst (1978)", maar weer wel in dezelfde uitgave in het overzichtje met vormen die een nog niet geheel uitgekleurd dier aan kan nemen. Nou lijkt deze me tamelijk ver uitgekleurd, dus dat zou tegen 10-stip pleiten _ALS_ het overzicht van de Gunst compleet is. En daar twijfel ik dan weer aan, want ik heb deze week twee AdaDec-jes gehad die ik er niet in onder zou kunnen brengen (bruine zonder duidelijke stippen die ik aanvankelijk voor Bruinlieveheesbeestje had gehouden).  :wacko:

Maar hoe groot was het diertje nou (ook als dat niet je reden voor 2-stipverdachtmaking was)??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

geertje

Een tweestippelig lieveheersbeestje kan het niet zijn, vanwege de kleur van de pootjes; die zijn bij een tweestip altijd zwart.
Zelf neig ik ook naar een adalia decempunctata, omdat de stip juist op de juiste plaats zit.
De plaatsing van een stip wijzigt nooit, maar stippen kunnen wel ontbreken.
Verder het kattenpootpatroon en de deuk die je toch vaker zo bij een adadec ziet dan bij een aziaat.
Groeten,
Gera Nieland

cekay

tja de grote.

ik kijk net in een knnv gids en zie dat de tweestippel te klein is.
zevenstip te groot

dus ongeveer maatje vijf/elfstippig

mischiendat dit nog verhelderend werkt.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Stippen

Ik heb er ook een hele poos naar zitten kijken, maar ik denk ook dat de stip meer op een 10-stippenplaats dan op een harmoniaplaats zit. Soms helpt de vorm van de kever nog, ik vind 10stipjes wat platter dan H.a. maar dat haal ik niet uit de foto. Toch ga ik ook voor Adalia 10
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

jan cuppen

Ik heb lichte exemplaren van Adalia decempunctata en Harmonia axyridis vergeleken met bovenstaande foto. Op grond daarvan een Harmonia axyidis met als argumenten:
1) Het dekschild heeft de "gewone" rode kleur van Harmonia, Adalia is meer oranjerood.
2) het vlekkenpatroon op het halsschild is karakteristiek voor deze lichte vormen van Harmonia, bij de lichte vormen van Adalia is het meer een boogje van vijf vlekken boven het scutellum met in het boogje nog een stipje.

De plaats van de vlek op de dekschilden ligt bij beide soorten op ongeveer dezelfde plaats, daar kun je hier niet zo veel mee in dit geval. De grootte van het dier valt niet goed af te leiden, maar het dier oogt "groot".  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#10
Ik vind dit soort dingen wel lollig en vooral leerzaam, dus ik zaag nog even door ;)

Mijn (lichte) voorkeur was ook voor HarAxy, maar mijn probleem is dus duidelijk dat ik niet genoeg 10-punt-ervaring heb om die goed in beeld te hebben. Ben het met Kees eens dat de oranje 10-puntjes die ik heb gezien platter ogen. De glans van de dekschilden zat me ook niet helemaal lekker voor oranje 10-stip, al ben ik daarvan ook wel glimmende tegengekomen (rechtsboven). De kleur? Tja - vind deze toch niet heel duidelijk "rood", maar het oranje van de 10-stipjes is idd misschien wat "geler" oranje al kan juist de glans ook parten spelen voor de kleur...

Ik moet nog meer/betere recente kiekjes hebben (nog te sorteren), maar deze uit de oude doos zijn misschien toch behulpzaam bij het "snappen" (boven Adadec, onder Haraxy)

Voor punt (2) van Jan bijvoorbeeld: De Adadec linksboven is een wat minder gestippelde vorm (met nog minder stippen heb ik niet, sorry) en heeft ook het dunne streepje in het midden ipv een puntje. Dat doet vermoeden dat dit bij nog minder stippen ook nog geprononceerder zou kunnen zijn?? Terzijde: Grappig genoeg hadden mijn helemaal ongestippelde bruine Adadec-jes van laatst (inzet midden) juist een vrijwel zwart halsschild.

Kleur en halsschildpatroon zijn voor mij dus nog wat te lastig als "kenmerkend" te ontwaren, maar ik kom ook net pas kijken :huh: ...

Met de locatie van die stip komt m.i. idd voor beide soorten wel goed, maar ...
- In het overzicht van de Gunst komt die stip op Adadec niet "solo" voor, tenzij tijdens het proces van bijkleuren - of die tabel is incompleet.
- Bij Haraxy heb ik zelf het idee gekregen dat bij minder gestippelde dieren de stippeen van achter naar voren "wegvallen" (die rechtsonder is halverwege ;) ) en dan zou je die stip daar ook niet "solo" verwachten, maar eerder een enkele stip verder naar voren.

Voor beide soorten kan ik dus niet bepalen of die ene stip solo op die plek een geldige "combinatie" is :unsure:

Het meest veelzeggende blijft voor mij momenteel dan ook nog de 5/11-stip indicatie voor de grootte (groter dan 2-stip!), waarmee ik dan op een klein uitgevallen Haraxy uitkom - al mijn 10-stipjes waren namelijk eerder kleiner dan de nominale 2-stip. Dat, en toch ook wel een beetje de habitus van het hele beest.

Daar waar ik helemaal de plank missla zou ik volgaarne afgeschoten (of desnoods vriendelijk gecorrigeerd) worden  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cekay

tjonge tjonge toch wel leuk zo´n klein beestje.

hierbijj nog een foto, al maak ik uit de discussie op dat het probleem
niet in de slechte foto zit. maar toch uit een andere hoek.

begin nu toch echt benieuwd te worden wat het nu eigenlijk is
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Arp

#12
Citeerbegin nu toch echt benieuwd te worden wat het nu eigenlijk is
Wat mij betreft is het daarmee beklonken op "Aziaat". Die nagenoeg witte kop (met grauw/vuil bovenrandje - of is dat nog het halsschild?) en grote vale/grauwe/blauwe ogen ken ik zo alleen van HarAxy. Als je hem zo ziet begrijp ik bijna niet meer dat ik AdaDec voor mogelijk hield (maar enfin, die ken ik ook nog niet zo goed) ....  maar ik ben zonder enige twijfel de meest onervaren en onkundige nitwit in deze discussie, dus wat je aan mijn mening hebt blijft een gok  :rolleyes:

Wel interessante variant dus (daar gáát mijn theorietje van de naar voren toe verdwijnende stippen :gap: weer wat geleerd) - zeker eentje voor het fotovergelijkingsarchief  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Erg belangrijk blijft natuurlijk het nauwkeurig meten van de lengte van de dieren. Met een juiste meting sluiten Harmonia axyridis en Adalia decempunctata elkaar nagenoeg uit qua grootte!!! en heb je dus ook geen problemen met aan- en afwezigheid van stippen. Adalia decempunctata is inderdaad ook vrijwel altijd kleiner dan A. bipunctata, die ook vrijwel altijd kleiner is dan H. axyridis.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen