2 maal waarvan 1 goede poging

Gestart door cekay, mei 28, 2007, 16:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

CiteerKortom, genoeg uit te zoeken!
Zeker zeker, dóen mensen! Series details van eenzelfde dier, niet eenvoudig, maar des te leuker. De gewone pantserjuffer lijkt nog wel het interessantst, maar ook van de andere is de eerste dag nog lang niet goed genoeg vastgelegd.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Alles sehr gut verstanden und vielen Dank Bart! De makke in mijn eigen verhaal blijft natuurlijk dat ik als direct vergelijk alleen een Tang en geen Gewone heb (in dit stadium!) en het kan dus inderdaad een heel specifiek soort- en leeftijdskenmerk zijn (hoewel iets dergelijks dus ook bij Hout voorkomt!). Aan de andere kant zou ik dolgraag eens zo'n 100% Gewone dame zien die een dergelijke scherpe afscheiding op het achterhoofd toont! Tot die tijd blijf ik toch scepsis houden, ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt. Mede gevoed omdat veel recentere publicaties dit niet melden, sterker: steeds dat kenmerk heel specifiek als verschil tussen die soorten noemen. En dat mannetje zal 'gewoon' een Tengere zijn en staat dan verder buiten de discussie.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohnvR

Citeer
CiteerEr lopen twee discussies door elkaar helaas:
de foto's van Carl: een krom mannetje en twee details
de foto's van Frank: een mannetje en een vrouwtje

Bij de afgebeelde mannetjes van zowel Carl asl Frank zijn de aanhangsels erg licht, bij een tangpanster past dat niet (zie foto, mannetje van een paar uur oud), maar van een gewone weet ik het niet...
Dat was me ook duidelijk maar zowel Bart (in 1e instantie) als Roy refereren aan hetzelfde: het koppatroon van Tengere vs. Gewone (+ Tang zeg ik er maar gemakshalve bij) dat op zowel de foto's van Carl als van mij richting Tengere (evt. Zwervende) wijst. Bart wijst bovendien op eventueel te lange onderste aanhangsels bij het door mij geplaatste mannetje. Hierbij en detail van die aanhangsels (helaas niet erg scherp, sorry) en met wat contrast- en scherptetoevoeging is te zien dat die zogenaamde langere aanhangsels in werkelijkheid iets anders is/zijn (wat weet ik niet maar weer te lang voor die aanhangsels!). Linksboven is (in mijn ogen) wel 'n kort aanhangsel zichtbaar. Beetje puzzelen wellicht maar met wat goede wil zie je wat ik bedoel.

Groet,

Frank
Het komt op mij over dat dit wel degelijk lange onderste aanhangsels zijn, die dan inderdaad (nog) licht gekleurd zijn. Als dat met de achterhoofden kan, waarom dan met andere lichaamsdelen niet?

frankneijts

Citeer
Het komt op mij over dat dit wel degelijk lange onderste aanhangsels zijn, die dan inderdaad (nog) licht gekleurd zijn. Als dat met de achterhoofden kan, waarom dan met andere lichaamsdelen niet? [/quote]
Op de uitvergroting is te zien (beetje puzzelen zei ik al) dat de aanhangsels te lang zijn (raken de buitenste), en halverwege of iets hoger van kleur èn vorm 'veranderen' (vooral bij de linkse is dat te zien). Het bovenste donkere deel is in mijn ogen het aanhangsel, het lichtere deel iets anders.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maaswitje

Deze waarneming van een jong vrouwtje Sponsa (van Marijn Prins) staat in de database  nog op onzeker:

Gewone pantserjuffer

Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Weia

CiteerDeze waarneming van een jong vrouwtje Sponsa (van Marijn Prins) staat in de database  nog op onzeker:

Gewone pantserjuffer
Omdat er nog geen consensus was... En nog...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Jonge sponsas met lichte achterhoofden hebben ik vrij vaak gezien daarom gebruik ik dat kenmerk niet meer voor jonge beesten. Ik twijfel er zelfs aan of het niet ook bij mannetjes voor komt. Ik zal er dit jaar eens op letten.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

theomuusse

Is er nu een nieuwe tussenstand voor de kenmerken tussen deze lastige pantsers?
Erg goede discussies trouwens! (komt omdat ik niets zeg, ha)

Theo

frankneijts

CiteerIk twijfel er zelfs aan of het niet ook bij mannetjes voor komt. Ik zal er dit jaar eens op letten.
Je hebt waarschijnlijk gelijk Roy. Na werktijd vandaag toch nog even naar het Vlasroot (Veldhoven) gegaan om wat pantsertjes op te sporen. Ondanks de harde wind en bewolking toch nog 2 mannetjes en 2 wijfjes kunnen fotograferen en hier alvast een compilatietje van mannetje 1. Aan de aanhangsels te zien duidelijk een Gewone! Het kopje hoort bij dit mannetje......

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

En hierbij een vrouwtje: kopje en schede van hetzelfde beestje. Lijkt mij ook een Gewone! Beide exemplaren (mannetje vorige upload en dit wijfje) erg vers met vleugels nog in 'jufferhouding' en moeizaam opfladderend vanaf de vegetatie aan de waterkant. Geeft in elk geval extra sjeu aan de discussie en ik buig deemoedig het hoofd..........

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

CiteerEn hierbij een vrouwtje: kopje en schede van hetzelfde beestje. Lijkt mij ook een Gewone! Beide exemplaren (mannetje vorige upload en dit wijfje) erg vers met vleugels nog in 'jufferhouding' en moeizaam opfladderend vanaf de vegetatie aan de waterkant. Geeft in elk geval extra sjeu aan de discussie en ik buig deemoedig het hoofd..........

Frank
Als ik dat legapparaat bekijk zou ik er toch echt een tengere van maken. (en dan ook nog met zo'n enorm geel achterhoofd - ik neem toch aan dat er grenzen aan de hoeveelheid geel op het achterhoofd zitten).
Waarom?
- kleur van de valve- volledig licht ipv met donkere onderzijde. Zie de KD hoewel ik nu zie dat de tabel in de atlas hier wat anders heeft staan.
- vorm en kleur van de valvifer, met een veel minder scherpe hoek dan bij sponsa (en dryas, barbarus heeft een ronde valvifer)

Of verandert dat ook nog bij het ouder worden.

Wat mij verder opvalt is het geel op S9 en 10 vrij ver naar boven omhoog loopt. Dit is bij sponsa en dryas toch niet zo?

frankneijts

En nog een mannetje Gewone van vandaag, deze was mogelijk iets ouder (zat al in de normale pantser-houding). Hierbij is het achterhoofd duidelijk 'bewolkt' en zelfs op vrij korte afstand met het blote oog leek dit geheel donker. Pas op de foto's zag ik hoe licht het feitelijk was!

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citeer
CiteerEn hierbij een vrouwtje: kopje en schede van hetzelfde beestje. Lijkt mij ook een Gewone! Beide exemplaren (mannetje vorige upload en dit wijfje) erg vers met vleugels nog in 'jufferhouding' en moeizaam opfladderend vanaf de vegetatie aan de waterkant. Geeft in elk geval extra sjeu aan de discussie en ik buig deemoedig het hoofd..........

Frank
Als ik dat legapparaat bekijk zou ik er toch echt een tengere van maken. (en dan ook nog met zo'n enorm geel achterhoofd - ik neem toch aan dat er grenzen aan de hoeveelheid geel op het achterhoofd zitten).
Waarom?
- kleur van de valve- volledig licht ipv met donkere onderzijde. Zie de KD hoewel ik nu zie dat de tabel in de atlas hier wat anders heeft staan.
- vorm en kleur van de valvifer, met een veel minder scherpe hoek dan bij sponsa (en dryas, barbarus heeft een ronde valvifer)

Of verandert dat ook nog bij het ouder worden.

Wat mij verder opvalt is het geel op S9 en 10 vrij ver naar boven omhoog loopt. Dit is bij sponsa en dryas toch niet zo?
Ik raak in de war... als de determinatietabel in de altlas wat anders zegt en toont dan de KD, wie moet ik dan geloven?

Wat betreft de mannetjes ga ik trouwens met je mee hoor, maar dat vrouwtje....

frankneijts

Het 2e wijfje (weer een vers beestje maar wel al vleugels in pantser-houding), toch ook een Gewone lijkt me. Weliswaar geeft KD inderdaad aan dat de schede bij sponsa 2-kleurig moet zijn maar ik ben bang dat (ook?) dat alleen opgaat bij rijpere wijfjes. Immers is de vorm erg puntig en bij Tengere moet die meer vierkant zijn. Zie de eerdere discussie op dit platform waarnaar gisteren werd verwezen met een mooi plaatje van de schede van Tengere.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

#44
CiteerHet 2e wijfje (weer een vers beestje maar wel al vleugels in pantser-houding), toch ook een Gewone lijkt me. Weliswaar geeft KD inderdaad aan dat de schede bij sponsa 2-kleurig moet zijn maar ik ben bang dat (ook?) dat alleen opgaat bij rijpere wijfjes. Immers is de vorm erg puntig en bij Tengere moet die meer vierkant zijn. Zie de eerdere discussie op dit platform waarnaar gisteren werd verwezen met een mooi plaatje van de schede van Tengere.

Frank
Kwa vorm zijn deze inderdaad toch meer van gewone....
(een uur geleden had ik trouwens nog nooit van de woorden valve en valvifer gehoord, voor de duidelijkheid)

Niet alleen geeft de KD aan de de schede tweekleurig moet zijn bij sponsa.
Bij virens geeft KD aan dat ie geheel licht is, terwijl de tabel in de atlas aangeeft dat ie tweekleurig is....
Kwa kleur ga ik (mede op basis van de foto's) op de KD af. Maar het lijkt alsof bij piepjonge vrouwtjes de schede inderdaad nog niet is uitgekleurd.

b.achterkamp

Frank, dat zijn leuke foto's!
Bart

Weia

Super mensen, heel goed werk!!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Kijk daar kunnen we wat mee.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

#48
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2474392

Deze staat als onzekere zwervende, maar als ik kijk naar de valvifer, zou ik er weer zo'n vervelende sponsa van maken met een geel achterhoofd en een niet uitgekleurde legschede. De valviver lijkt me veel te puntig voor zwervende en eigenlijk ook voor tengere.

EDIT: ik ben overigens ook erg blij met dit topic. Man wat leer ik veel! :)

EDIT2: misschien kunnen we ook bij barbarus en virens eens naar de borststukken, heupschildjes en halsschildjes gaan kijken. Ik begin namelijk het idee te krijgen dat daar ook wel lijn in zit. En nu in ieder geval zeer jonge sponsa ook een licht achterhoofd blijkt te kunnen hebben, kunnen aanvullende kenmerken altijd van pas komen.

grunsven

Lijkt me geen zwervende inderdaad.

Voor mannetjes werken de tangen prima en voor vrouwtjes de valvifers volgens mij ook. Verder is de habitus ook heel verschillend.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)