(boom?)valk

Gestart door hdijk, oktober 20, 2013, 18:08:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

Dag,

Op basis van foto 1 & 2 kwamen we in het veld (op het scherm van de camera) tot een boomvalk. Maar als ik de laatste foto zie ben ik niet meer zeker. Okay, de laatste foto is - expres overigens - overbelicht.


groeten,
Hendrik Jan

http://waarneming.nl/waarneming/view/79695861
Boomvalk - Falco subbuteo gezien op 2013-10-12 Telpost Kinderdijk - Overwaard
Foto's:








Hendrik Jan van Dijk

Alexander Devos

Met die korte vleugels met relatief brede arm en spitse hand + rossige onderzijde denk ik eerder aan mannetje Smelleken.  Maar met zulke foto's durf ik mij wel eens te vergissen... .

Heb je Smelleken in het veld kunnen uitsluiten?

hdijk

Dag Alexander,
Dat in inderdaad een goede optie die we nieteens besproken hebben. Omdat we bij aanvang een masker dachten te zien (foto 1). De gekleurde onderzijde heb ik in het veld ook gezien, al leek het meer gel dan roze dan roze. Maar dat kan ook het moeilijke licht zijn.
groeten,
Hendrik Jan
Hendrik Jan van Dijk

Dirk van Opheusden

Ik zie niets rossigs. Wel denk ik een slechtvalk te zien.
Dirk van Opheusden

frankneijts

Citaat van: Dirk van Opheusden op oktober 22, 2013, 09:08:08 AM
Ik zie niets rossigs. Wel denk ik een slechtvalk te zien.


Ik zie eerlijk gezegd niks dat op Slechtvalk wijst Dirk maar wel op Smelleken. De (Boom-/Slechtvalkachtige) koptekening op de eerste foto's wordt waarschijnlijk veroorzaakt door belichting, onscherpte (en bewerking daarvan..) e.d.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Adri Clements

Hoi allen,

Hierbij nog wat foto's van dezelfde vogel:


Het is GEEN Smelleken of Slechtvalk, postuur/tekening/gedrag/formaat was daar niet naar. Het was een boomvalkachtige vogel, in het veld viel me de brede vleugelbasis op. Uiteindelijk hebben we het op een 1kj Boomvalk gehouden, met wat twijfels in de onderbuik. Verder opvallend dingetje vind ik het ontbreken van duidelijke streping op de borst.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankneijts

Ik zou, op basis van jouw foto's, niet weten wat er mis is voor een (adult man) Smelleken Adri: brede vleugelbasis van niet superlange vleugels, middellange staart, tamelijk effen lichtbruine onderzijde, staart met donkere eindband, lichte kop met wat donkerder tekening. En we hebben het hier al 's eerder gezegd: het is een misverstand te denken dat àlle Smellekens als doldrieste voetzoekertjes laag langs een telpost komen scheuren...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Adri Clements

@Frank: eens! Mooi leermoment, Smellekens zie je niet zo vaak op deze manier langsvliegen. Dank.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's