Bruine Korenbout VS Gewone Oeverlibel

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 28, 2007, 13:05:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik zou graag eens willen weten wat nou de verschillen zijn tussen Gewone Oever en Bruine Korenbout, Ik heb namelijk nooit de Bruine Korenbout bewust gezien en waarschijnlijk heb ik ze ook benoemd als Gewone oever, Hier wat foto's
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Eryngium

Jeroen,

wn.nl heeft daar een makkelijke functie voor (als je geen gids hebt):

ga naar het overzicht van een soort, bv:

http://waarneming.nl/soort.php?id=628&wno_...070527&tab=info

en klik dan onder "kenmerken" op "vergelijk met andere soorten", daar kies je in jouw geval de Gewone oeverlibel.

Succes!
Groeten,
Ernst-Jan

Eryngium

#3
foto is een man Bruine korenbout inderdaad

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

CiteerJeroen,

wn.nl heeft daar een makkelijke functie voor (als je geen gids hebt):

ga naar het overzicht van een soort, bv:

http://waarneming.nl/soort.php?id=628&wno_...070527&tab=info

en klik dan onder "kenmerken" op "vergelijk met andere soorten", daar kies je in jouw geval de Gewone oeverlibel.

Succes!
Ik ken de functies, en heb ook al vergeleken met foto's maar ik kom er dan niet uit, bij het vergelijkingsonderdeel komt alleen een foto van een jong beest of een vrouwtje te staan bij gewone oever, en daar heb ik niks aan, vandaar mijn vraag hier,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Ook een korenbout?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

weer een Korenbout?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

ook een korenbout?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

en gewone oever?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Volgens mij heeft Weia hier pas ook nog e.e.a. over gezegd? In elk geval: alle Libellula-soorten (Viervlek, Platbuik, Br. Korenbout) hebben een donkere vlek in de basis van de achtervleugel, de 'oeverlibellen' niet, zo simpel is het! Daarnaast: op de eerste 2 Br. Korenbouten van jou (inderdaad dus) is een donker vlekje aan het uiteinde van de voorvleugel zichtbaar: niet bij alle exx. (jouw 3e)maar indien aanwezig diagnostisch. Verder hebben veel mannetjes Br. Korenbout al van ver zichtbare donkere vlekken op het achterlijf (de berijping is a.h.w. weggekrast bij de paring). Jouw laatste foto is inderdaad een Oever: de kenmerkende gele vlekjes aan de zijkant van het achterlijf zijn vaag zichtbaar.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Sorry Jeroen, ik zag de bovenste 2 foto's over het hoofd maar ook dit zijn Korenbouten. Voor de telling zoals in de vorige mail dus uitgaan van de laatste 4 (en die donkere vleugelpunten kunnen ook bij de achtervleugels).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Maar die geel vlekjes trekken toch nog weg? En je moet dus kijken naar de vlekken aan de aanhechting van de achtervleugel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Jeroen, kunstje is echt heel simpel: Oeverlibellen hebben nooit zwart op de basis van de vleugels, Korenbouten altijd (Bruine meen ik op de basis van alle 4 maar heb dat ff niet voorradig). Bruine Korenbout heeft daarnaast meestal (maar niet altijd) zwarte vlekken op de vleugeltip. Kijk maar ff op mn site (onder Libellen 2006)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerMaar die geel vlekjes trekken toch nog weg? En je moet dus kijken naar de vlekken aan de aanhechting van de achtervleugel?
Yep, net als bij een platbuik.
En daarnaast hebben korenbouten, zeker de jongere exemplaren vaak donkere punten aan de vleugels.

Jeroen Nagtegaal

#15
Bedankt, dan heb ik dus weer een nieuwe limburgse stip erbij, hopelijk komen er zo meer Korenbouten bij,

en korenbout heeft blauwe ogen ipv groen? dat was wel iets wat me in het veld direct opviel,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Daar herken ik ze ook aan in het veld inderdaad, de oogkleur is opvallend anders. Daarmee pik je ze er zo tussen uit. Als ze dan gaan zitten kun je de zwarte vleugelvlekken zien.

Groet Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

MC

Ik kan mij van de uitgekleurde korenbouten langs de Kromme Rijn vooral herinneren dat ze juist opvallend groene ogen hadden, veel uitgesprokener dan de gew oevers.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

grunsven

Het is een heel vreemde kleur hoe je hem moet noemen weet ik niet maar hij is duidelijk anders
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

MC

Ja, vooral een veel intensere kleur dan de vale ogen van gewone oever zou ik zeggen. Ook voor het achterlijf geldt dat het meestal veel minder grijzig overkomt dan gewone oever.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

marcel123

Citeeren korenbout heeft blauwe ogen ipv groen? dat was wel iets wat me in het veld direct opviel,
http://users.telenet.be/libdam2/LIBDAM_kleuren.html helemaal de onderste foto;s. Alleen goed uitgekleurde exemplaren hebben dat blijkbaar.

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeeren korenbout heeft blauwe ogen ipv groen? dat was wel iets wat me in het veld direct opviel,
http://users.telenet.be/libdam2/LIBDAM_kleuren.html helemaal de onderste foto;s. Alleen goed uitgekleurde exemplaren hebben dat blijkbaar.
Ik bedoelde eigenlijk Groen Ipv Blauw,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com