Leuke soort op een nieuwe plek

Gestart door JeroenVoogd, oktober 19, 2013, 17:44:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Borst

Over de rupsen had ik vernomen dat het erg lastig is ze te vinden, en die persoon wist waar ze moest zoeken. Dus hier ben ik voor als nog niet aan begonnen, maar misschien volgend jaar eens een poging wagen. Voor een beginneling klinkt de volgorde vlinders vinden en dan naar rupsen zoeken de meest logische. Maar ik begrijp nu van jullie dat het zeker bij nachtvlinders beter andersom kan. Dat het bij zulke soorten belangrijk is om veel velduren te maken was ik me al wel van bewust. En goed dat je nog eens aangeeft (want dat beeld bestaat nog wel eens) dat het geen kwestie is van ergens even met je lamp gaan staan. Daar ben ik met die Pammene soorten alwel achter gekomen  ;).

Over (uit)kweken van vlinders heb ik mooie verhalen gelezen en het lijkt me ook bijzonder interessant om te doen. Maar mijn 1e poging dit jaar met rupsen van de zuidelijke tandvlinder, ging gelijk helemaal mis. Dus sindsdien ben ik er een beetje huiverig voor.

JeroenVoogd

Ken je soorten en dan bedoel ik vooral de biologie dan is het vinden en kweken een stuk makkelijker. Ik zal nooit op een openbaar forum veel details geven over waar en hoe te zoeken. Überhaupt ben ik voorzichtig geworden met het delen van locaties omdat je merkt dat er toch een toeloop van gegadigden optreedt, zelfs illegaal wordt er op plekken genachtvlinderd (dus zonder toestemming van de beheerder/eigenaar, waarvan waarnemingen dan doodleuk op deze site verschijnen) Mij is ook door terreinbeheerders verzocht  om waarnemingen niet op waarneming.nl door te geven.

De rupsen van dumi zijn op de juiste plekken en onder de juiste omstandigheden (na regen, want dan zitten ze hoger en meer in het zicht ipv verstopt tussen de vegetatie) makkelijk te vinden en m.i. de beste manier om de soort vast te stellen.

Een aantal zaken in het artikel van Schaffers matchen niet met mijn ervaringen, zo zijn de vlinders wel degelijk ook na 14:00 uur nog actief en wordt zuring pertinent niet als waardplant benut. Er zijn zat soorten die je beter en makkelijker in andere stadia dan het adultstadium kunt vinden. Bij dagvlinders is het heel gewoon om bijvoorbeeld sleedoornpage en gentiaanblauwtjes op basis van eitjes te inventariseren maar bij nachtvlinders ligt de focus nog teveel op adulten.

Lees ook eens mijn artikeltje over de purperbeer:

http://www.sectieterhaar.com/faunistische-mededelingen.php?Herkomst=Lijst&Key=31

Jeroen

Jan Borst

Daar heb ik alle begrip voor Jeroen, daarom vraag ik ook niet naar locaties. Als ik het hele verhaal zo lees heb ik er ook alle begrip voor dat je niet verder in detail wil treden op een openbaar forum. In ieder geval heel erg bedankt voor je toelichting en je eerdere bijdragen in dit topic, ik heb er als beginneling weer een hoop van opgestoken.

Een vriend van me heeft een tijdje terug nog een rups van de purperbeer gevonden, dus zal je artikel binnenkort eens rustig doorlezen.

JeroenVoogd

Overigens zal ik tijdens de najaarsbijeenkomst van de sectie ter Haar van de Nederlandse Entomologische Vereniging iets vertellen over Lemonia dumi en dan komen er allerlei biotoopplaatjes voorbij...

Jeroen

jack_windig

Citaat van: JeroenVoogd op oktober 02, 2015, 11:51:36 AM
... Überhaupt ben ik voorzichtig geworden met het delen van locaties omdat je merkt dat er toch een toeloop van gegadigden optreedt, zelfs illegaal wordt er op plekken genachtvlinderd (dus zonder toestemming van de beheerder/eigenaar, waarvan waarnemingen dan doodleuk op deze site verschijnen) Mij is ook door terreinbeheerders verzocht  om waarnemingen niet op waarneming.nl door te geven.
Voer waarnemingen vervaagd en/of onder embargo in om kwetsbare situaties te beschermen zou ik zeggen.

Helaas deel ik je ervaring dat mensen zonder toestemming gaan nachtvlinderen op plekken waar anderen interessante vlinders hebben waargenomen. DOE DAT NIET! Neem altijd contact op met degene die daar regelmatig gaat nachtvlinderen. Die heeft vaak de contacten met de terreineigenaar zorgvuldig opgebouwd en meestal kan je wel een keer samen gaan. Ga je toch stiekem nachtvlinderen dan loopt degene die dat wel legaal doet de kans er ook uitgegooid te worden. Wij hebben meegemaakt dat iemand op een van onze plekken het laken opzette, en gesnapt is. Kon hij zijn apparatuur inleveren en een forse boete betalen. Vervelender was dat wij daarna in eerst instantie niet meer mochten lichten, en nu nog maar zeer beperkt.

JeroenVoogd

Op enkele van mijn 'vanglocaties' wordt nu frequenter gecontroleerd omdat men via waarneming.nl ziet dat er lieden het gebied betreden op momenten dat dit niet toegestaan is en inderdaad zelfs met smeer en of licht werken.

Jeroen

Jan Borst

Citaat van: JeroenVoogd op oktober 02, 2015, 14:24:42 PM
Overigens zal ik tijdens de najaarsbijeenkomst van de sectie ter Haar van de Nederlandse Entomologische Vereniging iets vertellen over Lemonia dumi en dan komen er allerlei biotoopplaatjes voorbij...

Jeroen

Ik neem aan dat deze bijeenkomst alleen voor leden is Jeroen? Van de week een aantal uur in het veld kunnen doorbrengen en heb toch het idee dat er wat kwartjes beginnen te vallen.

Nu het er toch over gaat, heb ik nog een vraag. Waar mag je nou wel en waar mag je nou niet smeren? Ik heb namelijk altijd begrepen dat dit langs de openbare weg gewoon mag. Maar ik kan eigenlijk nergens vinden wat nou precies de regels zijn.

JeroenVoogd

Je kan als geïnteresseerde natuurlijk altijd een keer komen kijken bij een Ter Haar bijeenkomst en wie weet lid worden....

Jeroen

@Jan, je hebt een PB

Elachista

En een lidmaatschap kost maar 11 euro per jaar... voor de micro's is dat zelfs 9.
Groet,
Tymo

Jan Borst

Citaat van: Avondrood op oktober 03, 2015, 12:57:11 PM
En een lidmaatschap kost maar 11 euro per jaar... voor de micro's is dat zelfs 9.

Dank voor de info. Ik zal er eens naar kijken.

klaas van haeringen

Citaat van: JeroenVoogd op oktober 20, 2013, 07:23:43 AM
Beste Willem, Douwe en anderen,

Embargo en invoeren op gebiedsniveau heb ik beide geprobeerd, embargo resulteert/resulteerde alsnog tot (ongewenste) toeloop en als Waarneming.nl het gekozen gebied (ik voerde in op gemeenteniveau) te groot vond keurde men waarnemingen niet goed want de verspreidingskaartjes zouden dan waardeloos worden. Het stadium van invoeren op waarneming.nl ben ik dus voorbij. Ik heb al mijn waarnemingen weloverwogen verwijderd.
Vandaag liep op een vliegplek van de herfstspinner een vlinderaar rond, die aangaf dat hij gemakkelijk achter de vliegplek was gekomen omdat hij als 'admin' alle embargowaarnemingen op waarneming.nl kan bekijken.
Ik vind het niet kunnen dat er bij het invoeren van een waarneming niet wordt vermeld dat 'embargo' niet geldt voor een groep mensen achter de schermen. Mensen die vervolgens doodleuk met welke intenties dan ook naar de 'geheime' plekken van een kwetsbare soort gaan en de lokatie ook weer kunnen doorvertellen binnen hun kennisenkring. Dit kan op den duur de doodsteek zijn voor kwetsbare populaties. Ik zou het netjes vinden als waarneming.nl de gebruikers hierop wijst bij het invoeren van een waarneming!

jack_windig

Citaat van: klaas van haeringen op oktober 20, 2018, 20:51:16 PM

Vandaag liep op een vliegplek van de herfstspinner een vlinderaar rond, die aangaf dat hij gemakkelijk achter de vliegplek was gekomen omdat hij als 'admin' alle embargowaarnemingen op waarneming.nl kan bekijken.
Ik vind het niet kunnen dat er bij het invoeren van een waarneming niet wordt vermeld dat 'embargo' niet geldt voor een groep mensen achter de schermen. Mensen die vervolgens doodleuk met welke intenties dan ook naar de 'geheime' plekken van een kwetsbare soort gaan en de lokatie ook weer kunnen doorvertellen binnen hun kennisenkring. Dit kan op den duur de doodsteek zijn voor kwetsbare populaties. Ik zou het netjes vinden als waarneming.nl de gebruikers hierop wijst bij het invoeren van een waarneming!
Beste Klaas,
Natuurlijk kunnen admins details van een waarneming zien, anders zouden we nooit goed kunnen valideren. En uiteraard dienen admins  zorgvuldig om te gaan met die informatie, niet daarmee te gaan soortenjagen op geheime kwetsbare plekken en al helemaal niet informatie die vertrouwelijk is ingevoerd door te geven aan anderen. In dit geval kon ik omdat ik admin ben gelijk zien dat inderdaad een andere admin op de plek van de herfstspinners was geweest. Maar het ligt toch wat genuanceerder dan in jou bericht. Hij woont in de buurt en had al met Jeroen Voogd over de herfstspinner gesproken, en is zorgvuldig op de paden gebleven om niets te vertrappen, iets waar overigens niet iedereen zich aan hield die dag. Hij heeft aan helemaal niemand anders iets verteld over de locatie en dat hebben de andere admins ook niet gedaan.
met vriendelijke groet,
Jack Windig

klaas van haeringen

Beste Jack,

Het gaat mij hier om het privacyaspect van geheime waarnemingen, niet over de vraag of een admin een geheime waarneming mag bekijken, of de admin de lokatie op grond van die informatie voor zijn/haar eigen plezier mag bezoeken en hoe een admin zich in dan het veld hoort te gedragen.

Het probleem is dat waarneming.nl de gebruikers op het invoerscherm niet inlicht dat een 'embargo' niet absoluut is. Er is nu sprake van een situatie waarbij de privacy van gebruikers van deze website zonder hun medeweten wordt geschonden. Ik ben heel benieuwd of jullie van plan zijn om hier wat aan te gaan doen?

Groeten, Klaas

hiskodevries

#73
Elke waarneming dient controleerbaar te zijn door de validatoren van de betreffende soortgroep, uit hoofde van die functie hebben zij toegang tot alle data van hun eigen soortgroep (niet daar buiten).
De validator krijgt wel een melding bij het openen van een embargo/vervaagde waarneming
CiteerDeze waarneming staat onder embargo

Omdat je admin bent heb je in dit scherm meer rechten, ga daar voorzichtig mee om.
Dus daar gaat niets aan wijzigen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0