Herbariummateriaal verzamelen nog van deze tijd?!

Gestart door hiskodevries, oktober 18, 2013, 08:36:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Nieuwe soort voor een gebied gevonden? Moeite met determineren van de plant? Verzamel materiaal en stuur het op naar Naturalis. Waarom en hoe lees je hier.
http://waarneming.nl/download/Herbariummateriaalverzamelen.pdf
Leni Duistermaat, Naturalis – sectie Botanie, onderzoeker Nederlandse flora
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Erik Simons

nog een paar aanvullingen hierop:

-plantbeschrijvingen zijn écht belangrijk, omdat er na het drogen, en ook na het jarenlang bewaren, veel kenmerken verloren gaan. hoogte, kleur, geur, textuur en glans blad, stengel/bast, bloemen en vruchten moeten echt vermeld worden.
-een korte beschrijving van de ecologie is ook meer dan welkom
-in deze tijd van databases natuurlijk ook de coordinaten!
-houd een nummering bij. een herbariumvel, genaamd collectie, hoort een unieke combinatie van verzamelaar en nummer te zijn. het is belangrijk deze nummering zelf goed bij te houden!

over het drogen: voor kleine kruidachtigen werkt genoemde methode goed, maar voor grote hoeveelheden materiaal, en zeker voor houtige gewassen, is het goed om het droogproces wat te bespoedigen. met een ventilator of haardroger kun je warme lucht door de veldpers leiden, zorg dan wel dat je de pers en ventilator afsluit met een brandvrije deken. zie bijgevoegde nogal knullige tekening :-) in zwart de ventilator en de veldpers, in grijs de deken die je om het geheel heenwikkelt (banden om uiteinde veldpers [uiteinde zelf niet bedekken, daar moet de warme lucht uit stromen] en om ventilator) zodat alle warme lucht alleen door de pers gaat

groeten
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Datura

Citaat van: Erik Simons op oktober 18, 2013, 13:02:06 PM
nog een paar aanvullingen hierop:

-plantbeschrijvingen zijn écht belangrijk, omdat er na het drogen, en ook na het jarenlang bewaren, veel kenmerken verloren gaan. hoogte, kleur, geur, textuur en glans blad, stengel/bast, bloemen en vruchten moeten echt vermeld worden.

......

groeten
Erik

Met de huidige digitale fotografie is voor een deel van bovenstaande kenmerken een 'Life' (in situ) foto (of meerdere) van het verzamelde exemplaar erg handig, verhelderend, en zo genomen. Idealiter zitten de fotos dan bij het herbariumvel, maar een verwijzing op het herbariumvel naar een digitaal bestand/waarneming met foto is dan een minimale noodzakelijkheid. Het moet dan wel ondubbelzinnig duidelijk zijn welke foto bij het herbariumexemplaar hoort, waarbij in waarneming/observado het invoervakje 'collectie/monsternr' handig is.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

petraw

Erik,
Citaat van: Erik Simons op oktober 18, 2013, 13:02:06 PM
over het drogen: voor kleine kruidachtigen werkt genoemde methode goed, maar voor grote hoeveelheden materiaal, en zeker voor houtige gewassen, is het goed om het droogproces wat te bespoedigen. met een ventilator of haardroger kun je warme lucht door de veldpers leiden, zorg dan wel dat je de pers en ventilator afsluit met een brandvrije deken. zie bijgevoegde nogal knullige tekening :-) in zwart de ventilator en de veldpers, in grijs de deken die je om het geheel heenwikkelt (banden om uiteinde veldpers [uiteinde zelf niet bedekken, daar moet de warme lucht uit stromen] en om ventilator) zodat alle warme lucht alleen door de pers gaat

groeten
Erik

Goede tip! Maar niet iedereen heeft een ventilator. Wat ook goed kan is de plant in een krant eerst plat krijgen tussen de pers of een paar dikke boeken, droge krant er omheen en dan (meestal na een dag al) bij 50 tot 60 graden in een hete luchtoven leggen.

Voor in het veld: wie waterplanten wil verzamelen, neem altijd een rol keukenpapier mee. Stop hier je waterplant in. Dit neemt al veel water op, thuis in een nieuwe laag keukenpapier, tussen een krant en dan in de plantenpers. Scheelt echt enorm in het vervangen van kranten en je waterplanten houden, vind ik, beter kleur vast in keukenpapier dan in een krant.
Groet, Petra

M.V.S

Dan kan ik vast mijn vraag hier meteen stellen:

Voor Lenie ben ik wat verwilderde cotoneasters aan het verzamelen. Ze wil ze graag met bessen hebben, en later ga ik nog eens terug voor bloemen van dezelfde struik.

Maar hoe droog je een plant met zo veel bessen? Het wordt een zooitje. Hoe doen jullie dat?
Groetjes, Marc

Erik Simons

Hoi Marc,

goed warm en vrij vlot drogen, als het helemaal is gedroogd, kun je voorzichtig door de krant te buigen, de krant loskrijgen van de bessen.

de beste optie voor vruchten is m.i. ook vruchten te verzamelen in alcohol, gewone alcohol die je bij de doe het zelf zaak koopt; ben je erg lang in het veld, dan kun je een paar potjes meenemen waarin je een heel klein beetje alcohol doet (de damp is al voldoende), thuis kun je dan de potjes volgieten.

groetjes
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

petraw

Groet, Petra

RutgerB

Ten overvloede hier ook nog wat tips; https://sites.google.com/site/planteninc6/planten-drogen (en reclame voor mijn website  :blink:).

Ik leg mijn planten altijd op een veilige plaats bij de (gasgestookte) verwarmingsketel die bij ons in een kast zit tussen kranten en stukken dik karton. Groot boek erop en klaar. Natuurlijk daarna nog eens checken en af en toe een krantje vervangen, maar meestal is dat niet eens nodig. Zelfs tomaten (de vruchten) drogen er moeiteloos.

gertjanvannoord

verder ook een goed idee om je huisgenoten te informeren, want anders gaat de krant - met je gedroogde plantje daar netjes in verstopt - mee met de oude kranten.

ja dat is me gebeurd, dank u voor uw medeleven.
Gertjan van Noord

nick w


Rense Haveman

Ik heb vorig jaar een reis-stoof gemaakt, van een paar plankjes, wat bed-haken, isolatiefolie en een goeiekoop blaaskacheltje. De planten zijn binnen 24 uur droog en dat is handig als je doorlopend materiaal verzameld - en zeker in zo'n nat voorjaar als vorig jaar!!  Hier een fotootje.


Herbarium dryer by Rense Haveman, on Flickr


Herbarium dryer by Rense Haveman, on Flickr
Groet! Rense

havikskruiden!

Margreet Kwh

#12
Heeft iemand nog een speciale tip voor hoofdjes van composieten? bijvoorbeeld doorsnijden?
Edit:
Helaas heb ik op deze vraag geen antwoord gekregen.
Ik heb één van de hoofdjes doorgesneden en daar een foto van gemaakt, voordat de plant gedroogd is.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rense Haveman

Citaat van: Margreet Kwh op mei 22, 2014, 16:56:17 PM
Heeft iemand nog een speciale tip voor hoofdjes van composieten? bijvoorbeeld doorsnijden?
Edit:
Helaas heb ik op deze vraag geen antwoord gekregen.
Ik heb één van de hoofdjes doorgesneden en daar een foto van gemaakt, voordat de plant gedroogd is.

Margreet, ik doe daar nooit wat mee: gewoon in zijn geheel in de pers en drogen!
Groet! Rense

havikskruiden!

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KoenVerhoogt

Ik heb een vraagje over de documentatie van een herbarium (weet niet zeker of dit het goede topic daarvoor is.
Als je herbaria (herbariums?) aanlegt van meerdere soortgroepen, wat is dan de beste manier om ze te labellen?
is het dan het handigst om bij bijv. planten van 1 tot zoveel te nummeren, bij mossen van 1 tot zoveel, en van kevers van 1 tot zoveel.
Of is het het beste om bij planten van 1 tot 30, bij mossen van 31 tot 55 en dan weer planten van 56 tot 70 (dus alle groepen samen als 1 herbarium zien)?

Met vriendelijke groet,
Koen Verhoogt
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Erik Simons

in feite bedoel je collecties aanleggen, want herbarium duidt op planten (vgl 'herbe', planten/kruiden)  ;).
het beste is denk ik om gewoon één doorlopende nummering te gebruiken voor je eigen administratie, aangezien de identiteit van een collectie (enkelvoud) het beste kan worden opgehangen aan de unieke combinatie verzamelaar/verzamelnummer.
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

KoenVerhoogt

Ah ja, collectie bedoel ik dan  :rolleye:
Maar bedankt! dan kan ik wat gaan ordenen. (had het nu per soortgroep apart, maar gelukkig heb ik nog geen grote collectie).

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url