Wants nabij papandayan vulkaan- jawa barat- java - indonesia

Gestart door M.A.Rademaker, oktober 14, 2013, 14:59:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.A.Rademaker

Beste lezers,

Deze wants heb ik op de foto gezet tijdens mijn stage in java, ik heb echter geen flauw idee welke soort het is.
Iemand een idee of een idee waar ik dit zou kunnen vinden (online literatuur of papieren literatuur) :rolleye:

Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/79665323
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2013-06-05 Indonesia- Jawa Barat
Foto's:

Arp

Een Dysdercus (Pyrrhocoridae). Heb deze op Java ook een paar keer gezien. Als je op internet rondsnuffelt kom je steeds weer bij Dysdercus cingulatus uit, maar ik heb zware twijfel aan de juistheid van al die deteminaties op internet. Er zijn (historisch) een aantal Dysdercus uit Indonesiƫ bekend en het is moeilijk om goede info te vinden over welke soorten nog geldig zijn etc. Ook is er veel variatie in rugtekening (dwarsbandje of stippen) kleur van kop en kraag en van de onderkant. Het is alweer even geleden en ik heb niet meer precies in m'n hoofd waar de problemen/onzekerheden lagen, maar ik had uiteindelijk besloten om mijn waarnemingen als Dysdercus spec. in te voeren.

Oud geneuzel over deze soort/waarnemingen hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

M.A. Rademaker

Hee bedankt voor de info zal hem al D spec in voeren! Lastig als een sleutel niet blijkt goed  blijkt aan te sluiten bij de realiteit :rolleye: