(Balkan?)bergfluiter Texel

Gestart door thomas u, oktober 12, 2013, 17:30:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim de Boer

#30
Wel jammer dat het inderdaad allemaal pas doorkomt als je thuis bent ipv dat je nog bij de boot staat.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Rob Gordijn

Vincent Douwes zei dat hij de vogel had gepiept, in mijn jaszak hoorde ik het bijbehorende toontje.
Het was erg nat dus had weinig zin om naar mijn telefoon te kijken naar die piep.


Later bleek die piep een siberische tjif te zijn die door zijn ondersoort status toch door mijn profiel weet te wurmen (profiel staat normaal gesproken erg strak).
Van de plek ben ik kleumend en nat naar Amsterdam gereden, niet wetend dat de vogel niet netjes was doorgekomen.

Hans Verdaat

via texelse berichtengroep: vogel laat zich op dit moment (18:24 uur) goed zien.

HPM

Citaat van: Hans Verdaat op oktober 13, 2013, 18:29:44 PM
via texelse berichtengroep: vogel laat zich op dit moment (18:24 uur) goed zien.

Dan moet de zon wel doorhekomen zijn.
Herman van der Meer

Max Berlijn

#34
Wat we nu dus hebben is een vogel die er uit ziet als een Westelijke (groen, open teugel) een vleugel formule die meer past op Balkan, maar dat had de zekere Westelijke van het broedgeval van de Veluwe ook, begreep ik inmiddels, waarvan mogelijk een geluidje is op genomen wat als oostelijk te interpreteren is,  maar wat niemand in het veld gehoord heeft. Volgens mij hebben we meerdere najaars Westelijke, nog een beetje te weinig, ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JohanvantBosch

Is de geluidsopname ook al ergens te beluisteren? O0

frankcoenjaerts

Ik heb zojuist een "to-the-best-of-my-knowledge" reconstructie van het bewuste half uurtje als waarneming ingevoerd.
Ik had zelf slecht internet-bereik, maar stond naast Vincent toen deze zijn DB alert doorpiepte ....; wel zelf nog wat mensen gebeld (dat lukte wel).
Met vriendelijke groeten,

Frank


migratorius

Het artikel van Dick en Teus in DB (2011:33, 1-9) is helemaal niet zo stellig over de roep!

JanHein

Vincent Hart

#39
Citaat van: migratorius op oktober 13, 2013, 20:30:49 PM
Het artikel van Dick en Teus in DB (2011:33, 1-9) is helemaal niet zo stellig over de roep!

JanHein
Nou ... Het meldt dat Arnoud enkellettergrepige roepjes van Westelijke heeft opgenomen maar dat die roepjes (hoewel ze nooit gepubliceerd zijn) op sonogram duidelijk verschillen van de typische tjielp van Balkan. Diezelfde Arnoud heeft de opname van de Texel-vogel geanalyseerd en komt op (waarschijnlijke/kandidaat voor/ verzin een andere term voor viavia-nieuws) Balkan uit ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


HPM

Citaat van: Steven Wytema op oktober 14, 2013, 07:59:01 AM

geluid staat op http://www.dutchbirding.nl/soundgallery.php?p=sounddetails&sid=337&page=1

Ik denk dat de tweede roep die hij noemt (11.3) een Koolmees is.
Op 2.4 zit trouwens ook nog een zacht roepje maar dat lijkt op een Zwartkop of zoiets.
Bij de overblijvende roep op 3.9) zie ik geen overeenkomst met de roep van Balkanbergfluiter.
Herman van der Meer

Steven Wytema

Het eerste 3,9 roepje vind ik juist best veel overeen komen met hoe ik de Balkanbergfluiters op geluid vind op Lesbos.
(de trekkers dan, de territoriale nagenoeg alleen op zang).
Ik heb wel ff gepuzzled maar kan niet bedenken wat het anders kan zijn?


tweede roepje ligt idd net voor koolmees geluid, en zou ook daarbij kunnen horen.
Steven Wytema


HPM

Steven, ik schreef "zie ik geen overeenkomst". Daar bedoelde ik in het spectrogram mee.
Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: HPM op oktober 14, 2013, 12:37:01 PM
Steven, ik schreef "zie ik geen overeenkomst". Daar bedoelde ik in het spectrogram mee.
Welk spectrogram dan Herman? Misschien interessant om dat te delen?
Ik heb ook nog geen sonagram gezien overigens, ben er toch wel benieuwd naar.
(los van dat ik bang ben dat ie als spec de boeken in gaat)
Steven Wytema


Sander Bot

Iedereen kan zelf een spectogram maken: download het geluid van de DB-site, installeer gratis Audacity en klaar is Kees!

HPM

 
Hierbij een spectrogram met links de roep van Texel met daarnaast roepen van Balkanbergfluiters uit Turkije en Cyprus afkomstig van XenoCanto.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Voor de duidelijkheid Herman, 1x Texel en 3x Turkije/Cyprus?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 15, 2013, 09:15:41 AM

Voor de duidelijkheid Herman, 1x Texel en 3x Turkije/Cyprus?


Ja. Twee uit Turkije, een van Cyprus.

Mijn conclusie is dat als de Texelse Bergfluiter een Balkan is de opgenomen roep niet van deze vogels is.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:19:12 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 15, 2013, 09:15:41 AM

Voor de duidelijkheid Herman, 1x Texel en 3x Turkije/Cyprus?


Ja. Twee uit Turkije, een van Cyprus.

Mijn conclusie is dat als de Texelse Bergfluiter een Balkan is de opgenomen roep niet van deze vogels is.


???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op oktober 15, 2013, 09:20:54 AM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:19:12 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 15, 2013, 09:15:41 AM

Voor de duidelijkheid Herman, 1x Texel en 3x Turkije/Cyprus?


Ja. Twee uit Turkije, een van Cyprus.

Mijn conclusie is dat als de Texelse Bergfluiter een Balkan is de opgenomen roep niet van deze vogels is.

???

Vanwaar deze verbijstering?
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:22:02 AM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 15, 2013, 09:20:54 AM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:19:12 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 15, 2013, 09:15:41 AM

Voor de duidelijkheid Herman, 1x Texel en 3x Turkije/Cyprus?


Ja. Twee uit Turkije, een van Cyprus.

Mijn conclusie is dat als de Texelse Bergfluiter een Balkan is de opgenomen roep niet van deze vogels is.

???

Vanwaar deze verbijstering?


Folkert Jan heeft de vogel gister goed kunnen bekijken, dus dit komt niet goed uit.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Steven Wytema

#52
Omdat je zinsopbouw een beetje moeilijk/meervoudig te interpreteren is.
Je bedoelt waarschijnlijk dat als uiteindelijk de Texelvogel een Balkan blijkt, dat de opgenomen roep niet overeenkomt met vogels uit Turkije/Cyprus (dus dat mogelijk de opgenomen roep niet afkomstig is van de bergfluiter).
Ik zou eerder willen zeggen dat de opname Balkan niet uitsluit, maar dat is grotendeels gebaseerd op wat ik hoor (& ervaring met Balkan), niet op het sonagram (los daarvan ben ik nog steeds bang dat ie als spec de boeken in gaat)
Mooi sonagram trouwens. Eens met Sander trouwens (alleen had ik gister en vandaag geen audacity tot mijn beschikking).
Steven Wytema


HPM

Citaat van: Jaap Denee op oktober 15, 2013, 10:10:19 AM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:22:02 AM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 15, 2013, 09:20:54 AM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:19:12 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 15, 2013, 09:15:41 AM

Voor de duidelijkheid Herman, 1x Texel en 3x Turkije/Cyprus?


Ja. Twee uit Turkije, een van Cyprus.

Mijn conclusie is dat als de Texelse Bergfluiter een Balkan is de opgenomen roep niet van deze vogels is.

???

Vanwaar deze verbijstering?

Folkert Jan heeft de vogel gister goed kunnen bekijken, dus dit komt niet goed uit.  ;)

Maar het enige is dat volgens mij de opname de determinatie als Balkanbergfluiter niet ondersteunt.
Als hij hem goed genoeg heeft gezien om er een orientalis van te maken is dat dus geen probleem.
Als de redenatie was dat er een opname van de vogel was en dat hij daarom goed naar orientalis stond te kijken kan er wél een probleem zijn. Maar hij heeft hem als bonelli/orientalis in gevoerd, dus de verbijstering begrijp ik nog niet.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Steven Wytema op oktober 15, 2013, 10:14:26 AM

Omdat je zinsopbouw een beetje moeilijk/meervoudig te interpreteren is.
Je bedoelt waarschijnlijk dat als uiteindelijk de Texelvogel een Balkan blijkt, dat de opgenomen roep niet overeenkomt met vogels uit Turkije/Cyprus (dus dat mogelijk de opgenomen roep niet afkomstig is van de bergfluiter).

Dat is toch precies wat ik zeg?

Citeer

Ik zou eerder willen zeggen dat de opname Balkan niet uitsluit, maar dat is grotendeels gebaseerd op wat ik hoor (& ervaring met Balkan), niet op het sonagram.

Dat geeft mooi aan dat bij dit soort geluiden alleen afgaan op het gehoor niet zo'n goed idee is.

Citeer

Mooi sonagram trouwens. Eens met Sander trouwens (alleen had ik gister en vandaag geen audacity tot mijn beschikking).

Het mijne heb ik zoals gewoonlijk met Raven gemaakt. Met Audacity lukt dat zo niet.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Jaap Denee op oktober 15, 2013, 10:10:19 AM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:22:02 AM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 15, 2013, 09:20:54 AM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:19:12 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 15, 2013, 09:15:41 AM

Voor de duidelijkheid Herman, 1x Texel en 3x Turkije/Cyprus?


Ja. Twee uit Turkije, een van Cyprus.

Mijn conclusie is dat als de Texelse Bergfluiter een Balkan is de opgenomen roep niet van deze vogels is.

???

Vanwaar deze verbijstering?


Folkert Jan heeft de vogel gister goed kunnen bekijken, dus dit komt niet goed uit.  ;)

Wat maak je er toch weet wat moois van.
Ik snap gewoon niet wat Herman bedoeld met zijn zin.

Ik las het namelijk zo: als de roep van de texel vogel een balkanbergfluiter is, dan heeft de bergfluiter van texel die roep NIET gemaakt.

Waaruit ik op maak dat Herman van mening is dat de bergfluiter van texel geen balkan kan zijn.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch


Samengevat en opgesplitst, zoiets: - De opgenomen roep lijkt op basis van het sonogram niet overeen te komen met die van diverse Balkanbergfluiters uit Turkije/Cyprus.
- Het is onbekend welke vogel de opgenomen roep heeft voortgebracht.
- Niemand heeft de 'bergfluiter' in de tuintjes tot nu toe horen roepen[size=78%].[/size]
- De vleugelformule van de 'bergfluiter' in de tuintjes lijkt in de richting van Balkanbergfluiter te wijzen (maar zeker is dat nog niet?).

simonvb

Citaat van: Folkert Jan op oktober 15, 2013, 12:01:32 PM
Citaat van: Jaap Denee op oktober 15, 2013, 10:10:19 AM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:22:02 AM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 15, 2013, 09:20:54 AM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2013, 09:19:12 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 15, 2013, 09:15:41 AM

Voor de duidelijkheid Herman, 1x Texel en 3x Turkije/Cyprus?


Ja. Twee uit Turkije, een van Cyprus.

Mijn conclusie is dat als de Texelse Bergfluiter een Balkan is de opgenomen roep niet van deze vogels is.

???

Vanwaar deze verbijstering?


Folkert Jan heeft de vogel gister goed kunnen bekijken, dus dit komt niet goed uit.  ;)

Wat maak je er toch weet wat moois van.
Ik snap gewoon niet wat Herman bedoeld met zijn zin.

Ik las het namelijk zo: als de roep van de texel vogel een balkanbergfluiter is, dan heeft de bergfluiter van texel die roep NIET gemaakt.

Waaruit ik op maak dat Herman van mening is dat de bergfluiter van texel geen balkan kan zijn.

Volgens mij trek jij een conclusie die Herman niet trekt. 
Met vriendelijke groet,

Simon

HPM

#58
Citaat van: Folkert Jan op oktober 15, 2013, 12:01:32 PM
...
Ik snap gewoon niet wat Herman bedoeld met zijn zin.
Ik las het namelijk zo: als de roep van de texel vogel een balkanbergfluiter is, dan heeft de bergfluiter van texel die roep NIET gemaakt.
Waaruit ik op maak dat Herman van mening is dat de bergfluiter van texel geen balkan kan zijn.

Met het eerste kan je gelijk hebben maar de conclusie die je daaruit trekt klopt niet. Ik spreek ook duidelijk geen oordeel uit over de determinatie van de soort.
Om het nog maar eens simpel te zeggen: ook als het geluid door de bewuste vogel gemaakt zou zijn ondersteunt het naar mijn mening een determinatie als Balkanbergfluiter niet maar dat sluit niet uit dat het er op andere gronden wel een zou kunnen zijn.

Johan geeft denk ik een goede samenvatting.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik begreep je later wel, maar reageerde hier op Jaap en anderen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013