Grote Kruisbekken 2013

Gestart door maartenwielstra, oktober 12, 2013, 19:03:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Op Falsterbo lijkt de trek van Kruisbekken vrijwel voorbij maar die van Grote gaat nog aardig door.

Herman van der Meer

Martijn Bot

Als ik toch eens opnameapperatuur zou hebben gehad. De wereld aan verschillende roepjes (ook types die ik zonder zichtwaarneming niet eens met Kruisbek geassocieerd zou hebben), subzang en zang. Een locatie waard om eens een dag in te steken.

Timo Roeke

Het waait momenteel wel erg hard voor goede opnames.

BramtK

Maar die beesten zitten er toch al een tijdje!? En Martijn is niet de enige die daar komt...
Groeten,

Bram ter Keurs

Martijn Bot

Citaat van: BramtK op november 03, 2013, 13:11:13 PM
Maar die beesten zitten er toch al een tijdje!?
O, vast, ze zullen niet gisteren aangekomen zijn. Er zitten echter maar twee Ganzenpoelvogels in mijn foto, de rest is op andere locaties in het NP.

Matthias_Koster

Kan iemand mij uitsluitsel geven of dit nu wel gaat om Grote Kruisbek of toch één van de types van de Kruisbek. In het veld tijdens het trektellen 2 iets forsere kruisbekken druk roepend. Geluidsopname gemaakt en beluisterd. In het veld tijdens het opnemen, leek het op kuub kuub, thuis bij het bewerken en beluisteren toch meer op één van de types van een Kruisbek. http://waarneming.nl/waarneming/view/80062478.
Ik hoor het graag van jullie
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Timo Roeke

Citaat van: Matthias_Koster op november 05, 2013, 14:29:05 PM
Kan iemand mij uitsluitsel geven of dit nu wel gaat om Grote Kruisbek of toch één van de types van de Kruisbek. In het veld tijdens het trektellen 2 iets forsere kruisbekken druk roepend. Geluidsopname gemaakt en beluisterd. In het veld tijdens het opnemen, leek het op kuub kuub, thuis bij het bewerken en beluisteren toch meer op één van de types van een Kruisbek. http://waarneming.nl/waarneming/view/80062478.
Ik hoor het graag van jullie
Wellicht handig om het geluid te bewerken. Het is nu heel zacht. Kun je ook een sonogram maken?

Folkert Jan

Als je audacity hebt of even download kun je het bestand inladen en het sonogram zien. Vergelijk dat met wat er al in dit topic is gepost et voila. Ik kan het vanuit hier helaas niet voor je doen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaofik

#128
Ha Matthias,


Hier is je sonogram, uit Raven met sharpness 475. Ben ook erg benieuwd wat dit zijn voor type, want t lijken me geen Grote K's. Edit: sonogram laat eerste zes roepjes zien. Volume opgekrikt en gefilterd onder 300Hz.


Groeten,


Herman van Oosten.

Thijs Fijen

Citaat van: Jaofik op november 05, 2013, 14:49:54 PM
Ha Matthias,


Hier is je sonogram, uit Raven met sharpness 475. Ben ook erg benieuwd wat dit zijn voor type, want t lijken me geen Grote K's. Edit: sonogram laat eerste zes roepjes zien. Volume opgekrikt en gefilterd onder 300Hz.


Groeten,


Herman van Oosten.

Dit is toch 'gewoon' type X? Enige echo van een object erg dichtbij en van een hard object, maar voorderest prima toch?
Thijs Fijen

Jaofik

Ha Thijs,


Misschien wel hoor, mijn enige referentie met de types is het (eerste) Sound Approach boek. Op p. 154 ('fig' CD2-70) staat een type X maar ik vind die toch wat anders lijken. t Is natuurlijk wel maar 1 figuur -heb jij misschien nog andere sonogrammen van X? Kan ik ook meteen bijleren,


hoi!


Herman.

Thijs Fijen

Ja, verspreid op het internet staan er natuurlijk een boel. In waarneming.nl: http://waarneming.nl/sound/index?q=type+x&g=1&ts=0&z=1&sort=o&rating=0. Op Xeno-canto: http://xeno-canto.org/species/Loxia-curvirostra?query=ssp:%22x%22

Natuurlijk is het wel handig om er bij te vermelden dat de eerste dalende syllable het zwakste gedeelte van de roep is. Bij een zachte opname zullen vooral de hogere tonen daarbij verloren gaan. Wat volgens mij ook het geval is bij de opname van Matthias. De typische 'n' structuur is er dan wel uit te halen.
Thijs Fijen

HPM

Wat afwijkt van de X-roepen van the Sounds Aapproach is dat de neerhaal aan het begin veel dieper gaat.

Een probleem met naar andere X-en kijken is natuurlijk dat die X genoemd zijn naar het voorbeeld van Magnus Robb.
Herman van der Meer

Matthias_Koster

Soortgelijke roepjes hoor de laatste tijd veel in het gebied. Er zit volgens mij geen echo in de geluidsopname, aangezien ik soortgelijk roepjes al een maand in het gebied op gehoor hoor. Heb de geluidsopname niet bewerkt voordat ik de opname uploadde, erg opmerkelijk is dat het geluid juist op de recorder wel duidelijk is en niet zacht....waarschijnlijk dan toch niet de juiste instellingen. Verder rest laat ik het aan jullie over qua type roep.
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Thijs Fijen

Citaat van: HPM op november 05, 2013, 15:27:30 PM
Wat afwijkt van de X-roepen van the Sounds Aapproach is dat de neerhaal aan het begin veel dieper gaat.

Een probleem met naar andere X-en kijken is natuurlijk dat die X genoemd zijn naar het voorbeeld van Magnus Robb.

Dat probleem blijf je houden, maar ik heb zo'n vermoeden dat het over het algemeen wel goed gaat en met enige zekerheid binnen de variatie van types blijft.
Dat de neerhaal veel dieper gaat dan in SA zie ik ook, maar ik denk dat het binnen de variatie past. Heb zelf ook opnames waar de neerhaal tot 2 kHz gaat.
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Matthias_Koster op november 05, 2013, 15:38:55 PM
Soortgelijke roepjes hoor de laatste tijd veel in het gebied. Er zit volgens mij geen echo in de geluidsopname, aangezien ik soortgelijk roepjes al een maand in het gebied op gehoor hoor. Heb de geluidsopname niet bewerkt voordat ik de opname uploadde, erg opmerkelijk is dat het geluid juist op de recorder wel duidelijk is en niet zacht....waarschijnlijk dan toch niet de juiste instellingen. Verder rest laat ik het aan jullie over qua type roep.

Het is merkwaardig dat de opname vrijwel niet was is te horen (heb zelfs mij kabeltjes en zo gecontroleerd), maar dat het spectrogram (bij) mij zonder verstreking mooi gedetailleerd is. Op mijn manier zit er ook weinig 'schaduw in. Ik zal zien dat ik dat vanavond nog laat zien.
Herman van der Meer

Jan Borst

Kan iemand iets over deze waarneming zeggen? Want het gedrag van kegels/appels afknippen lijkt mij dan niet alleen iets voor Grote Kruisbekken....
http://waarneming.nl/waarneming/view/80103344

Folkert Jan

Klopt, is het ook niet.

Het gaat voornamelijk om de soort waarbij dat gebeurd.

Kruisbek - spar
Grote kruisbek - grove den
Witbandkruisbek - lork (larix)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citaat van: Folkert Jan op november 06, 2013, 21:27:25 PM
Klopt, is het ook niet.

Het gaat voornamelijk om de soort waarbij dat gebeurd.

Kruisbek - spar
Grote kruisbek - grove den
Witbandkruisbek - lork (larix)
Volgens deze redenatie zouden dit dus allemaal Witbandkruisbekken moeten zijn. Mooie waarneming dan  :duim: ;)




Jan Borst

Bedankt voor de reactie's! Dat voorkeur hebben voor bepaalde zaden was me bekent ja, maar ik las ergens dit:

"Kruisbek eet wel zaden uit sparren- of dennenkegels, maar is blijkbaar niet sterk genoeg om ze af te knippen."

Maar misschien is dat per type dan nog weer verschillend?
(of kunnen ze het bij larixkegels wel.....)

Timo Roeke

En wellicht zaten deze zaden net iets losser? Er zijn altijd uitzonderingen op de regels.

Jan Borst

Er zaten nog meer kruisbekken in dezelfde boom en die vertoonden dit gedrag niet. Dus ik dacht met al die verschillende types is het misschien gewoon geen regel en zijn er ook genoeg kruisbekken die dit kunstje kennen?

Ik kwam tussen de kruisbek foto's ook nog deze waarneming tegen:

http://waarneming.nl/waarneming/view/79567851 
Is er ook bekend of daar nog verder naar is gekeken?

BramtK

Citaat van: jannob88 op november 07, 2013, 11:16:24 AM
Er zaten nog meer kruisbekken in dezelfde boom en die vertoonden dit gedrag niet.

Je hebt die vogels niet gezien met afgeknipte kegels, maar wat is dat waard. Ik heb ook wel eens een Torenvalk niet zien bidden... Als je begrijpt wat ik bedoel.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan Borst

 ;D als je een valk langdurig ziet bidden en het blijkt een boomvalk te zijn zou je het ook wel even melden denk ik ;)

Jaofik

Ha,


Laatst weer de Veluwe op geweest. Ondanks 30 min verwoede pogingen om de papegaaitjes tot excitement calls te bewegen (en boy, wat ben ik ver gegaan!) is dat niet gelukt. Wel bijgevoegde afwijkende roep van een man opgenomen: typische vorm van de 2013 GK maar met een slurf. Het geheel klinkt wat meeuwesque of roofvogelig.


Iemand soortgelijke roepen opgenomen?


Groet,


Herman van Oosten.


http://waarneming.nl/waarneming/view/80192160

jelmerpoelstra

Citaat van: Jaofik op november 12, 2013, 13:38:39 PM
Laatst weer de Veluwe op geweest. Ondanks 30 min verwoede pogingen om de papegaaitjes tot excitement calls te bewegen (en boy, wat ben ik ver gegaan!) is dat niet gelukt.

Dwerguil afspelen werkt meestal erg goed!

Jaofik

Hi Jelmer!


Hehehe...ik heb drie soorten uilen (Dwerg-, Bos- en Ruigpootuil) nagefloten maar niets hoor...wellicht zegt dat dan meer over de kwaliteit van mijn gefluit dan het dier :)


Groet,


Herman.

Jan Borst

Vandaag weer een "kegelknipper" op mijn werk en nu wel foto's kunnen maken vanaf de zijkant (en niet weer alleen van onder), ook lukte het om het geluid op te nemen! en.... dit was er toch echt 1  :blink:
http://waarneming.nl/waarneming/view/80226360

frankneijts

Het knippen van larikskegels is in elk geval niet soortgebonden: ook gewone Kruisbekken doen dat regelmatig.
(Wat niet wegneemt dat op de foto's van Janno wel degelijk Grote KB staan die dat doen...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sam

Ha,
Ik had gisteren een groep gewone kruisbekken. Aan het sonogram te zien type C (correct me if I am wrong). Er zat ook een andere type in wat iets lijkt op de 'tafelberg' van grote kruisbek (1e en 4e in eerste plaatje en 1e in tweede plaatje). Is dit idd grote of een andere type (bijv E) van gewone kruisbek?
groet 
Sam