Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Leo Heemskerk op september 18, 2014, 21:12:19 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 18, 2014, 17:17:41 PM
Citaat van: pietervanveelen op september 18, 2014, 16:35:50 PM
Het gaat er niet om wat er op deze site wordt beschreven bij de waarnemingen (NoBo) maar wat er op het indienformulier wordt ingevuld.
Er is door enkelen (met name de ontdekkers) een noordse boszanger gezien die in detail is bekeken en beschreven. We wachten af  8) ;D Dikke credits voor Arnout, Jeroen d B, et al.

Uiteraard, maar een soort die in het verleden tot 2 keer problemen heeft opgeleverd terwijl er foto's waren zal het zonder foto's niet makkelijk krijgen  ;)
Komt gewoon op de lijst. De vorige tijdens DT kwam er prima doorheen. http://www.dutchavifauna.nl/record/3282 zonder foto's en door minder vogelaars gezien.  8)

Ik zeg herroulatie  ;D
Had em graag aan mijn TOH lijst toegevoegd, maar dit najaar helaas even andere prioriteiten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Schuller

#661
Citaat van: Ben Wielstra op september 18, 2014, 21:30:11 PM
Ik denk dat het voor Pieter nu voornamelijk strategisch is om alle andere jaarlijsters dermate wanhopig te krijgen dat ze er niet vol voor gaan.

Lijkt al aardig te lukken als je de huidige stand van zaken bekijkt. Het gat met #2 is al aanzienlijk, #3 en lager zie ik 't al niet meer doen of Pieter moet echt bijzonder slechte keuzes gaan maken.
Edwin Schuller

Ben Wielstra

Of een been breken of gebroken worden.

Edwin Schuller

Hoe heb je die vergelijking zo snel gemaakt?  :rolleye:
Edwin Schuller

Guus Peterse

Citaat van: Have op september 19, 2014, 11:31:17 AM
Iets verder kijken....
Het zal aan het eind van het jaar waarschijnlijk gaan om het verschil in vetrode soorten.
Dan zijn de verschillen klein.
Bijvoorbeeld tussen nummer 5, Alwin en nummer 1, Pieter is het verschil maar 1 soort (2 als Kuhls/Scopoli wordt meegerekend).
Alwin wel, Pieter niet: Citroenkwikstaart
Pieter wel, Alwin niet: Stormvogeltje + Noordse Boszanger

Groet,
Helena
Ik zou dan nog iets verder willen kijken: het is alweer bijna eind september en dan is het lang niet meer vanzelfsprekend dat je alle minder vet rode soorten die je achter ligt, nog wel even kunt inhalen. Stel, de een heeft een waterrietzanger en de ander niet, dan zie ik de ander dat dit jaar niet meer goedmaken. Heb je dat in je vergelijking meegenomen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

August

Aangezien ik dit Topic heb aangemaakt naam van topic veranderd ,omdat er dit jaar door meer mensen een poging gedaan word.
August van Rijn

August

#   Naam   
1   Pieter Doorn   337   
2   André Strootman   332   
3   Linda Aandeweg   329   
4   Maartje Doorn   328   
5   Alwin Borhem   326   
August van Rijn


August

Pieter staat nu op 343 soorten nog 13 om zijn record te evenaren. Vorig jaar stond hij op 333 rond deze tijd. Zie http://waarneming.nl/user/lifelist/54436?user=54436&g=1&local_list=0&local_list=1&fam=0&jaar=2013&maand=0&prov=0&rar=0&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&esc=0&cdna=0&sorteer=datum&f=0&sound=0
Relatief makkelijk zijn nog Noordse Pijl en een Vaaltje. Mogelijke soorten op zijn lijst die het misschien niet halen bij het CDNA zijn Noordse Boszanger, Ross Gans en Roze Pelikaan. Volgens mij maakt hij een goede kans om zijn record te verbeteren ook Alwin staat er goed voor trouwens.
August van Rijn

RWester

Vaaltje...hmmmm. benieuwd of Pieter morgen in de Achterhoek aanwezig is Vaaltje bij Azewijn


Vogel is gaan slapen midden op de plas, uur voor zonsopgang staan we er...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Edwin Schuller

Pieter nu op 343 met - sinds mijn vorige post - dankzij Middelste Jager, Grote Jager, Grauwe Pijlstormvogel, Grijze Strandloper, Grote Franjepoot en Izabeltapuit. Dat gaat lekker! En dan tel ik die Withalsvliegenvanger nog even niet mee.
Edwin Schuller

Gert Ottens


Edwin Schuller

Ennn Pieter staat inmiddels alweer op 348. Daar staan dan wel o.a. Roze Pelikaan, Witkruintapuit en Turk. Klauwier bij, maar 'missen' o.a. 1 soort Baardgrasmus en Vale Braamsluiper. Nog twee-en-een-halve maand te gaan... ik wil 't niet jinxen maar 't moet zo toch wel gaan lukken om zijn eigen record te gaan verbreken?
Edwin Schuller

Guus Peterse

Afgezien van mogelijk de vogel van Texel hebben we nog geen daurische klauwier gehad dit jaar. Dus mocht hij die turkestaan moeten laten vallen, dan houdt-ie daar een daurische aan over, dus dat heeft geen effect op zijn totaal. Waarmee ik maar wil zeggen dat turkestaanse klauwier niet thuishoort in het rijtje roze pelikaan en witkruintapuit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Predator

Tenzij de daurische/turkestaan een hybride is en dus niet als één soort mee te tellen is.
Overigens hoort hij dan nog steeds niet in het rijtje witkruin en roze pelikaan thuis.
Groet, Maarten

Edwin Schuller

Of als Turkestaanse/Daurische Klauwier de boeken ingaat :). Maar je hebt wel gelijk Guus, de kans dat hij er +0 aan over houdt is klein.
Edwin Schuller

August

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 13, 2014, 13:12:18 PM
Ennn Pieter staat inmiddels alweer op 348. Daar staan dan wel o.a. Roze Pelikaan, Witkruintapuit en Turk. Klauwier bij, maar 'missen' o.a. 1 soort Baardgrasmus en Vale Braamsluiper. Nog twee-en-een-halve maand te gaan... ik wil 't niet jinxen maar 't moet zo toch wel gaan lukken om zijn eigen record te gaan verbreken?
Word toch lastiger dan je denkt, even met Pieter vandaag zijn lijst doorgenomen. Hij staat nu op 350 vorig jaar stond hij op deze datum op 337. Wij hebben berekend dat 345 tot nu zeker zijn,  en 5 onzeker deze zijn Ross Gans, Roze Pelikaan en Witkruintapuit kans dat het CDNA deze als escape zien is aanwezig, 2 andere soorten kunnen wel eens als Spec de boeken in gaan dit zijn de Turkestaanse Klauwier en in minder mate misschien ook de Oostelijke Blonde Tapuit. Dus in het slechtse geval staat hij 8 voor tov van vorig jaar ipv 13. Vorig jaar heeft hij van de datum van vandaag tot aan 31 december nog 19 soorten bijgeschreven maar van deze 19 soorten heeft hij er al 12 op zijn huidige lijst staan. Het komt er op neer dat hij er nog 12 nodig heeft om zijn record te breken om zeker te zijn. Als hij er bv 7 bijschrijft moet hij hopen dat het CDNA mild is ;D
August van Rijn

Bas vd Burg

Volgens mij vergeten jullie er nog eentje August en dat is de vermeende/mogelijke Balkanbergfluiter
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

August

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 13, 2014, 15:50:42 PM
Volgens mij vergeten jullie er nog eentje August en dat is de vermeende/mogelijke Balkanbergfluiter
Ha wou ik net schrijven deze staat niet in de lijst van 350 maar misschien als jokertje als het een Balkan word want bergfluiter staat wel op zijn lijst
August van Rijn

DKoppenol

Welke soorten moet Pieter nog die 'gemakkelijk' te doen zijn? Zwarte/Witbuik/Roodhals ganzen? Pallas Boszanger? Blauwstaart?
Natuurlijk nog mogelijke invasiesoorten, maar dat is altijd afwachten..
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

ArjenDrost †

#680
Citaat van: DKoppenol op oktober 13, 2014, 16:26:09 PM
Welke soorten moet Pieter nog die 'gemakkelijk' te doen zijn? [...] Blauwstaart?
Het is maar wat je 'makkelijk' noemt... :) :rolleye:


Maar dat is nou het mooie van een site als Waarneming.nl: je kunt het zelf opzoeken. Conclusie: de ganzen uiteraard al wel, Pallas ook, Blauwstaart 'uiteraard' niet.


Groeten, Arjen

Bas vd Burg

Zullen wel soorten als Kleine Alk, Vaal Stormvogeltje, Taigarietgans zijn, die als gemakkelijk zijn te bestempelen. De baardgrasmussen die Pieter heeft gezien (2 stuks) zullen 2 soorten worden vermoed ik (Texel = Balkan, Mavla = Westelijke)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

DKoppenol

Ja, klopt. Bedankt voor het linkje! Ik hoopte alleen even een soort voorspelspel aan te wakkeren voor de lijst van Pieter. Maar als ik dat lijstje zo zie.. Gemakkelijk zit er niet echt bij..
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jan van der Laan

Ik heb op de DB-Alerts gekeken en zijn lijst (daar 344 soorten) vergeleken met Remco Hoflands Valse NL-Lijst en kwam tot de volgende soorten die evenuteel nog kunnen:

Taigarietgans, Noordse Pijlstormvogel, Vaal Stormvogeltje, Amerikaanse Goudplevier (had ik dit weekend op Texel verwacht), Grote Grijze Snip, Kleine Alk, Turkestaanse Klauwier (niet aangevinkt), Raddes Boszanger (het is nog oktober), Bruine Boszanger (kan tot half november), Graszanger (niet aangevinkt, ze zijn toch niet weg?), Roze Spreeuw (kan nog deze maand), Blauwstaart (gezien het voorkomen de afgelopen jaren), Aziatische Roodborsttapuit (makkelijk te vinden als er één komt), Izabeltapuit (niet aangevinkt), Bonte Tapuit (typische eind oktobersoort), Woestijntapuit (kan tot in november). Baardgrasmussen zijn niet bijgwerkt (die optie is nog niet aanwezig).

Vincent Hart

Pieter heeft in elk geval 'onze' Izabeltapuit gezien dus ik vermoed dat het lijstje op DB-alerts niet compleet is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

#685
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 13, 2014, 16:53:57 PMGraszanger (niet aangevinkt, ze zijn toch niet weg?)
Vrijwel: er is maar één melding dit jaar die ik als echt betrouwbaar zou beschouwen (met excuses aan de andere waarnemers voor mijn cynisme): ergens diep in Saeftinghe... Gek na zo'n zachte winter!

JanHein

August

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 13, 2014, 16:53:57 PM
Ik heb op de DB-Alerts gekeken en zijn lijst (daar 344 soorten) vergeleken met Remco Hoflands Valse NL-Lijst en kwam tot de volgende soorten die evenuteel nog kunnen:

Taigarietgans, Noordse Pijlstormvogel, Vaal Stormvogeltje, Amerikaanse Goudplevier (had ik dit weekend op Texel verwacht), Grote Grijze Snip, Kleine Alk, Turkestaanse Klauwier (niet aangevinkt), Raddes Boszanger (het is nog oktober), Bruine Boszanger (kan tot half november), Graszanger (niet aangevinkt, ze zijn toch niet weg?), Roze Spreeuw (kan nog deze maand), Blauwstaart (gezien het voorkomen de afgelopen jaren), Aziatische Roodborsttapuit (makkelijk te vinden als er één komt), Izabeltapuit (niet aangevinkt), Bonte Tapuit (typische eind oktobersoort), Woestijntapuit (kan tot in november). Baardgrasmussen zijn niet bijgwerkt (die optie is nog niet aanwezig).
Zal vragen of hij de lijst op db alerts bijwerkt ;)
August van Rijn

JohanvantBosch

Citaat van: August op oktober 13, 2014, 15:46:36 PM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 13, 2014, 13:12:18 PM
Ennn Pieter staat inmiddels alweer op 348. Daar staan dan wel o.a. Roze Pelikaan, Witkruintapuit en Turk. Klauwier bij, maar 'missen' o.a. 1 soort Baardgrasmus en Vale Braamsluiper. Nog twee-en-een-halve maand te gaan... ik wil 't niet jinxen maar 't moet zo toch wel gaan lukken om zijn eigen record te gaan verbreken?
Word toch lastiger dan je denkt, even met Pieter vandaag zijn lijst doorgenomen. Hij staat nu op 350 vorig jaar stond hij op deze datum op 337. Wij hebben berekend dat 345 tot nu zeker zijn,  en 5 onzeker deze zijn Ross Gans, Roze Pelikaan en Witkruintapuit kans dat het CDNA deze als escape zien is aanwezig, 2 andere soorten kunnen wel eens als Spec de boeken in gaan dit zijn de Turkestaanse Klauwier en in minder mate misschien ook de Oostelijke Blonde Tapuit. Dus in het slechtse geval staat hij 8 voor tov van vorig jaar ipv 13. Vorig jaar heeft hij van de datum van vandaag tot aan 31 december nog 19 soorten bijgeschreven maar van deze 19 soorten heeft hij er al 12 op zijn huidige lijst staan. Het komt er op neer dat hij er nog 12 nodig heeft om zijn record te breken om zeker te zijn. Als hij er bv 7 bijschrijft moet hij hopen dat het CDNA mild is ;D


Noordse boszanger lijkt me ook nog een risicofactor. Niet vanwege de determinatie, maar omdat er geen foto's of geluidsopnames zijn.....

August

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 13, 2014, 18:05:44 PM
Citaat van: August op oktober 13, 2014, 15:46:36 PM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 13, 2014, 13:12:18 PM
Ennn Pieter staat inmiddels alweer op 348. Daar staan dan wel o.a. Roze Pelikaan, Witkruintapuit en Turk. Klauwier bij, maar 'missen' o.a. 1 soort Baardgrasmus en Vale Braamsluiper. Nog twee-en-een-halve maand te gaan... ik wil 't niet jinxen maar 't moet zo toch wel gaan lukken om zijn eigen record te gaan verbreken?
Word toch lastiger dan je denkt, even met Pieter vandaag zijn lijst doorgenomen. Hij staat nu op 350 vorig jaar stond hij op deze datum op 337. Wij hebben berekend dat 345 tot nu zeker zijn,  en 5 onzeker deze zijn Ross Gans, Roze Pelikaan en Witkruintapuit kans dat het CDNA deze als escape zien is aanwezig, 2 andere soorten kunnen wel eens als Spec de boeken in gaan dit zijn de Turkestaanse Klauwier en in minder mate misschien ook de Oostelijke Blonde Tapuit. Dus in het slechtse geval staat hij 8 voor tov van vorig jaar ipv 13. Vorig jaar heeft hij van de datum van vandaag tot aan 31 december nog 19 soorten bijgeschreven maar van deze 19 soorten heeft hij er al 12 op zijn huidige lijst staan. Het komt er op neer dat hij er nog 12 nodig heeft om zijn record te breken om zeker te zijn. Als hij er bv 7 bijschrijft moet hij hopen dat het CDNA mild is ;D


Noordse boszanger lijkt me ook nog een risicofactor. Niet vanwege de determinatie, maar omdat er geen foto's of geluidsopnames zijn.....
Inderdaad bij dit geval geen rekening gehouden als risicofactor ,heb wel begrepen dat er twee commissie leden de vogel ook gezien hebben ;D
August van Rijn

August

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 13, 2014, 16:41:21 PM
Zullen wel soorten als Kleine Alk, Vaal Stormvogeltje, Taigarietgans zijn, die als gemakkelijk zijn te bestempelen. De baardgrasmussen die Pieter heeft gezien (2 stuks) zullen 2 soorten worden vermoed ik (Texel = Balkan, Mavla = Westelijke)
De Baardgrasmussen zijn al opgenomen bij de 350 soorten die we meegerekend hebben ook de braamsluipers.
August van Rijn