Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

#360
Citaat van: jeroenroelofsen op december 11, 2013, 09:25:34 AM
Is het überhaupt een record jaar? Ik bedoel; is dit het jaar met de meeste soorten ooit in Nederland waargenomen (en aanvaard)?
Als ik naar de waargenomen soorten van Waarneming kijk, lijkt het er wel op. In 2013 zijn er 384 soorten ingevoerd, 13 soorten meer dan voorgaande drie jaren.


Jaar   Soorten
2013   384
2012   371
2011   371
2010   371
2009   357
2008   352

Edit: grafiekje met daarin de ingevoerde vogelsoorten vanaf 2000. Hierbij is niet gekeken naar de goedkeuring, maar het geeft toch een indicatie. Over het geheel genomen worden er de laatste paar jaar meer vogelsoorten op Waarneming ingevoerd.

Groeten, Jarinka Heijink

Denro

#361
Citaat van: Jarinka op december 11, 2013, 09:40:34 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 11, 2013, 09:25:34 AM
Is het überhaupt een record jaar? Ik bedoel; is dit het jaar met de meeste soorten ooit in Nederland waargenomen (en aanvaard)?
Als ik naar de waargenomen soorten van Waarneming kijk, lijkt het er wel op. In 2013 zijn er 384 soorten ingevoerd, 13 soorten meer dan voorgaande drie jaren.


Jaar   Soorten
2013   384
2012   371
2011   371
2010   371
2009   357
2008   352

Tot nu toe in 2013 303 soorten goedgekeurd via waarneming. Voor 2012 zijn dat er 313.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

laatvlieger

Toch is er dit jaar volgens mij maar één nieuwe soort voor Nederland ontdekt! Dat is best een beetje karig voor zo'n topjaar!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankw

Citaat van: Denro op december 11, 2013, 09:55:40 AM
Citaat van: Jarinka op december 11, 2013, 09:40:34 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 11, 2013, 09:25:34 AM
Is het überhaupt een record jaar? Ik bedoel; is dit het jaar met de meeste soorten ooit in Nederland waargenomen (en aanvaard)?
Als ik naar de waargenomen soorten van Waarneming kijk, lijkt het er wel op. In 2013 zijn er 384 soorten ingevoerd, 13 soorten meer dan voorgaande drie jaren.


Jaar   Soorten
2013   384
2012   371
2011   371
2010   371
2009   357
2008   352

Tot nu toe in 2013 303 soorten goedgekeurd via waarneming. Voor 2012 zijn dat er 313.
Dat is natuurlijk geen vergelijk. De meeste soorten die ingediend moeten worden staan nog op niet te beoordelen omdat de CDNA nog geen uitspraak heeft gedaan. Zo zullen er vast voor 2012 ook nog wel wat soorten rouleren.

Marcel van kammen

@Wouter: Als er in voorgaande jaren veel nieuwe soorten voor nederland zijn ontdekt wordt de spoeling ook dunner natuurlijk.


falco

Er staat me iets van bij dat 1996 ook een recordjaar was, maar volgens mij was dat minder dan 384.
Schreef Hans ter Haar er niet over in zijn prachtige reeks '30 jaar Dutch Birding'?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)


Bas vd Burg

Citaat van: laatvlieger op december 11, 2013, 10:08:38 AM
Toch is er dit jaar volgens mij maar één nieuwe soort voor Nederland ontdekt! Dat is best een beetje karig voor zo'n topjaar!

Als je op die manier naar 2013 kijkt is het zelfs een slecht jaar  ;D www.dutchavifauna.nl/statistics-best
(maar dit is nog niet helemaal bijgewerkt natuurlijk)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

Ik geloof dat Aart Vink elk jaar bijhoudt hoeveel <twitchbare> soorten er gezien zijn.
Ik weet niet of ie dat nog steeds doet maar je kan er vast veel over horen op de volgende Dutch Birding dag op 8 febr 2014: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=873
Steven Wytema


Justin Jansen

Primaire bron, hoeveel soorten die er gezien zijn, zijn de CDNA jaarverslagen. Daarin staat vaak het aantal soorten wat in dat jaar is vastgesteld.
M.v.g., Justin Jansen


jeroenroelofsen

Bedankt voor de info;

Pieter zet hem op voor de dwerguil  :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jvdlaan

Ik heb zelf voor de jaarverslagen van DB de aantallen bijgehouden in een spreadsheet. In een van de laatste jaarverslagen staat een opverziocht in een staafdiagram van de laatste jaren. Ik kan het bestand even niet vinden, zo gauw ik het heb, zal ik het hier neerzetten.

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

hiskodevries

Citaat van: jvdlaan op december 11, 2013, 11:44:59 AM
Ik heb zelf voor de jaarverslagen van DB de aantallen bijgehouden in een spreadsheet. In een van de laatste jaarverslagen staat een opverziocht in een staafdiagram van de laatste jaren. Ik kan het bestand even niet vinden, zo gauw ik het heb, zal ik het hier neerzetten.
dynamische lijsten laten je verrassen http://waarneming.nl/observed_specieslist.php?g=1&y=2013&exoot=0&approved=0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvdlaan

#374
Citaat van: hiskodevries op december 11, 2013, 12:33:08 PM
Citaat van: jvdlaan op december 11, 2013, 11:44:59 AM
Ik heb zelf voor de jaarverslagen van DB de aantallen bijgehouden in een spreadsheet. In een van de laatste jaarverslagen staat een opverziocht in een staafdiagram van de laatste jaren. Ik kan het bestand even niet vinden, zo gauw ik het heb, zal ik het hier neerzetten.
dynamische lijsten laten je verrassen http://waarneming.nl/observed_specieslist.php?g=1&y=2013&exoot=0&approved=0

Ik zie zo al een paar soorten in die lijst die in het jaarverslag 2013 van DB zeer waarschijnlijk in de appendix zullen terechtkomen en niet in het deel van de aanvaarde gevallen.

Steven Wytema

Citaat van: jvdlaan op december 11, 2013, 12:50:52 PM
Citaat van: hiskodevries op december 11, 2013, 12:33:08 PM
Citaat van: jvdlaan op december 11, 2013, 11:44:59 AM
Ik heb zelf voor de jaarverslagen van DB de aantallen bijgehouden in een spreadsheet. In een van de laatste jaarverslagen staat een opverziocht in een staafdiagram van de laatste jaren. Ik kan het bestand even niet vinden, zo gauw ik het heb, zal ik het hier neerzetten.
dynamische lijsten laten je verrassen http://waarneming.nl/observed_specieslist.php?g=1&y=2013&exoot=0&approved=0
Ik kom tot ca 15 soorten (!) Lijkt me dus niet heel erg betrouwbare lijst

Ik zie zo al een paar soorten in die lijst die in het jaarversalg 2013 van DB zeer wrs in de appendix zullen terechtkomen en niet in het deel van de aanvaarde gevallen.
Steven Wytema


hiskodevries

Citeerk zie zo al een paar soorten in die lijst die in het jaarverslag 2013 van DB zeer waarschijnlijk in de appendix zullen terechtkomen
vandaar ook de opmerking dynamisch. boven in het scherm zie je de optie ' alleen goedgekeurde'  dan verdwijnen alle (nog) niet goedgekeurde soorten.
als straks het jaarverslag verwerkt is zal 2012 ook wel wat minder soorten kennen.
het mooie is gaat gewoon vanzelf, zie ik met een spreadsheet niet snel gebeuren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Nogmaals bedankt voor de info, misschien beter om over het aantal per jaar in NL een ander topic te openen.

Pieter heeft ondertussen dus 353 gescoord, de dwerguil. Of... zijn het er al meer?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

August

Citaat van: jeroenroelofsen op december 11, 2013, 22:18:54 PM
Nogmaals bedankt voor de info, misschien beter om over het aantal per jaar in NL een ander topic te openen.

Pieter heeft ondertussen dus 353 gescoord, de dwerguil. Of... zijn het er al meer?
Mogelijk 355 als de Rode Rotslijster van Den Helder en de Bergfluiter van Texel worden aanvaard door het CDNA . Deze heeft hij voor de zekerheid niet op zijn lijst gezet ,omdat voor beide vogels er een discussie is omtrend of het daadwerkelijk deze soorten betreft. Rode Rotslijster is mogelijk een Hybride met een Blauwe Rotslijster en Bergfluiter mogelijk een Balkan Bergluiter.
August van Rijn

GertJ

Citaat van: August op december 11, 2013, 23:18:59 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 11, 2013, 22:18:54 PM
Nogmaals bedankt voor de info, misschien beter om over het aantal per jaar in NL een ander topic te openen.

Pieter heeft ondertussen dus 353 gescoord, de dwerguil. Of... zijn het er al meer?
Mogelijk 355 als de Rode Rotslijster van Den Helder en de Bergfluiter van Texel worden aanvaard door het CDNA . Deze heeft hij voor de zekerheid niet op zijn lijst gezet ,omdat voor beide vogels er een discussie is omtrend of het daadwerkelijk deze soorten betreft. Rode Rotslijster is mogelijk een Hybride met een Blauwe Rotslijster en Bergfluiter mogelijk een Balkan Bergluiter.
En hoe was die kleine Canadees in zijn telling opgenomen. Inmiddels geaccepteerd.
Groet Gert Jager

August

Citaat van: GertJ op december 11, 2013, 23:23:27 PM
Citaat van: August op december 11, 2013, 23:18:59 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 11, 2013, 22:18:54 PM
Nogmaals bedankt voor de info, misschien beter om over het aantal per jaar in NL een ander topic te openen.

Pieter heeft ondertussen dus 353 gescoord, de dwerguil. Of... zijn het er al meer?
Mogelijk 355 als de Rode Rotslijster van Den Helder en de Bergfluiter van Texel worden aanvaard door het CDNA . Deze heeft hij voor de zekerheid niet op zijn lijst gezet ,omdat voor beide vogels er een discussie is omtrend of het daadwerkelijk deze soorten betreft. Rode Rotslijster is mogelijk een Hybride met een Blauwe Rotslijster en Bergfluiter mogelijk een Balkan Bergluiter.
En hoe was die kleine Canadees in zijn telling opgenomen. Inmiddels geaccepteerd.
Wel geteld hij was overtuigd dat het goed zou komen ;)
August van Rijn

migratorius

Citaat van: laatvlieger op december 11, 2013, 10:08:38 AM
Toch is er dit jaar volgens mij maar één nieuwe soort voor Nederland ontdekt! Dat is best een beetje karig voor zo'n topjaar!
Er zijn er wel meer ontdekt, maar of ze het gaan halen?
In volgorde van afnemende waarschijnlijkheid van aanvaarding: Rosse Waaierstaart (aanvaard), Glanstroepiaal (foto, ronde 2), Purperzwaluw (beschrijving, ronde 1).

JanHein

laatvlieger

Citaat van: migratorius op december 11, 2013, 23:42:31 PM
Citaat van: laatvlieger op december 11, 2013, 10:08:38 AM
Toch is er dit jaar volgens mij maar één nieuwe soort voor Nederland ontdekt! Dat is best een beetje karig voor zo'n topjaar!
Er zijn er wel meer ontdekt, maar of ze het gaan halen?
In volgorde van afnemende waarschijnlijkheid van aanvaarding: Rosse Waaierstaart (aanvaard), Glanstroepiaal (foto, ronde 2), Purperzwaluw (beschrijving, ronde 1).

JanHein
Oh ja! Die troepiaal was ik helemaal vergeten! Die heeft denk ik best goede papieren om erdoor te komen. Die Purperzwaluw geef ik weinig kans, daarvoor is de documentatie denk ik te mager.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

H.Valkema

#383
Even in de lijstjes gedoken vanochtend:

Niet op de lijst van pieter:

(wordt) Aanvaard (twitchbaar)
Griel - Burhinus oedicnemus (1 uur  twitchbaar)
Kleine Spotvogel - Iduna caligata (bijv. dt2 iedereen die de 1e boot had)
Citroenkwikstaart - Motacilla citreola (zelfde dag twitchbaar op eiland)
Siberische Boompieper - Anthus hodgsoni (twee dagen achterelkaar op Schier)

Mogelijk aanvaard – 2013 (twitchbaar)
Veldrietzanger - Acrocephalus agricola


Zeer waarschijnlijk afgekeurd (twitchbaar)

Grijskopspecht - Picus canus

(wordt) aanvaard – 2013 (niet twitchbaar)

Koningseider - Somateria spectabilis
Steenarend - Aquila chrysaetos
Grote Pijlstormvogel - Puffinus gravis
Stormvogeltje - Hydrobates pelagicus
Bairds Strandloper - Calidris bairdii
Alpengierzwaluw - Tachymarptis melba
Notenkraker - Nucifraga caryocatactes
Roodstuitzwaluw - Cecropis daurica
Bosgors - Emberiza rustica

Mogelijk aanvaard – 2013 (niet twitchbaar)
Dwergaalscholver - Microcarbo pygmeus
Ringsnavelmeeuw - Larus delawarensis
Lachmeeuw - Leucophaeus atricilla
Purperzwaluw - Progne subis
Glanstroepiaal - Quiscalus quiscula

Zeer waarschijnlijk afgekeurd (niet twitchbaar):
Harlekijneend - Histrionicus histrionicus
Dwergarend - Hieraaetus pennatus
Eleonora's Valk - Falco eleonorae
Giervalk - Falco rusticolus

Ringvangst:
Siberische Sprinkhaanzanger - Locustella certhiola
Kleine Sprinkhaanzanger - Locustella lanceolata
Groeten,
Haije Valkema

JohanvantBosch

Citaat van: H.Valkema op december 14, 2013, 10:44:10 AM
Even in de lijstjes gedoken vanochtend:

Niet op de lijst van pieter:

(wordt) Aanvaard (twitchbaar)
Griel - Burhinus oedicnemus (1 uur  twitchbaar)
Kleine Spotvogel - Iduna caligata (bijv. dt2 iedereen die de 1e boot had)
Citroenkwikstaart - Motacilla citreola (zelfde dag twitchbaar op eiland)

Mogelijk aanvaard – 2013 (twitchbaar)
Veldrietzanger - Acrocephalus agricola
Siberische Boompieper - Anthus hodgsoni (twee dagen achterelkaar op Schier)

Zeer waarschijnlijk afgekeurd (twitchbaar)

Grijskopspecht - Picus canus

(wordt) aanvaard – 2013 (niet twitchbaar)

Koningseider - Somateria spectabilis
Steenarend - Aquila chrysaetos
Grote Pijlstormvogel - Puffinus gravis
Stormvogeltje - Hydrobates pelagicus
Bairds Strandloper - Calidris bairdii
Alpengierzwaluw - Tachymarptis melba
Notenkraker - Nucifraga caryocatactes
Roodstuitzwaluw - Cecropis daurica
Bosgors - Emberiza rustica

Mogelijk aanvaard – 2013 (niet twitchbaar)
Dwergaalscholver - Microcarbo pygmeus
Ringsnavelmeeuw - Larus delawarensis
Lachmeeuw - Leucophaeus atricilla
Purperzwaluw - Progne subis
Glanstroepiaal - Quiscalus quiscula

Zeer waarschijnlijk afgekeurd (niet twitchbaar):
Harlekijneend - Histrionicus histrionicus
Dwergarend - Hieraaetus pennatus
Eleonora's Valk - Falco eleonorae
Giervalk - Falco rusticolus

Ringvangst:
Siberische Sprinkhaanzanger - Locustella certhiola
Kleine Sprinkhaanzanger - Locustella lanceolata

Je loopt nogal op de zaken vooruit... O0
Je ranking van de sibopie van schier vind ik verrassend gezien de beschikbare foto´s

Jacob Molenaar

Citaat van: JohanvantBosch op december 14, 2013, 11:24:27 AM
Citaat van: H.Valkema op december 14, 2013, 10:44:10 AM
Even in de lijstjes gedoken vanochtend:

Niet op de lijst van pieter:

(wordt) Aanvaard (twitchbaar)
Griel - Burhinus oedicnemus (1 uur  twitchbaar)
Kleine Spotvogel - Iduna caligata (bijv. dt2 iedereen die de 1e boot had)
Citroenkwikstaart - Motacilla citreola (zelfde dag twitchbaar op eiland)

Mogelijk aanvaard – 2013 (twitchbaar)
Veldrietzanger - Acrocephalus agricola
Siberische Boompieper - Anthus hodgsoni (twee dagen achterelkaar op Schier)

Zeer waarschijnlijk afgekeurd (twitchbaar)

Grijskopspecht - Picus canus

(wordt) aanvaard – 2013 (niet twitchbaar)

Koningseider - Somateria spectabilis
Steenarend - Aquila chrysaetos
Grote Pijlstormvogel - Puffinus gravis
Stormvogeltje - Hydrobates pelagicus
Bairds Strandloper - Calidris bairdii
Alpengierzwaluw - Tachymarptis melba
Notenkraker - Nucifraga caryocatactes
Roodstuitzwaluw - Cecropis daurica
Bosgors - Emberiza rustica

Mogelijk aanvaard – 2013 (niet twitchbaar)
Dwergaalscholver - Microcarbo pygmeus
Ringsnavelmeeuw - Larus delawarensis
Lachmeeuw - Leucophaeus atricilla
Purperzwaluw - Progne subis
Glanstroepiaal - Quiscalus quiscula

Zeer waarschijnlijk afgekeurd (niet twitchbaar):
Harlekijneend - Histrionicus histrionicus
Dwergarend - Hieraaetus pennatus
Eleonora's Valk - Falco eleonorae
Giervalk - Falco rusticolus

Ringvangst:
Siberische Sprinkhaanzanger - Locustella certhiola
Kleine Sprinkhaanzanger - Locustella lanceolata

Je loopt nogal op de zaken vooruit... O0
Je ranking van de sibopie van schier vind ik verrassend gezien de beschikbare foto´s
SOW, die foto's had ik ook gemist!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

H.Valkema

haha ik ook :-)

bij deze aangepast.. verder is het natuurlijk beetje koffiedik kijken maar volgens mij is dit verder wel een redelijke inschatting
Groeten,
Haije Valkema

Thijs Fijen

Afgekeurd is niet hetzelfde als niet aanvaard. De CDNA aanvaard of aanvaard soorten niet op de Nederlandse lijst. Ze keuren het niet af. Klein verschil, voor sommige geen verschil, maar ik vind het een belangrijke nuance.
Thijs Fijen

Edwin Schuller

Ringsnavelmeeuw vind ik dan weer te positief ingeschat. Gaat om dit beest neem ik aan? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/72910066
Edwin Schuller

August

Koningseider was wel twitchbaar zie vervolg waarnemingen de dagen ernaar dat heet twitchen ;)  en inderdaad verander afgekeurd in niet aanvaard dat Is namelijk niet hetzelfde
August van Rijn