Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Even in perspectief, dit is pas de derde dag dit najaar dat er een vaal stormvogeltje is gezien in Nederland en de eerste dag dat er meer dan één werd gezien door meer dan één waarnemer. Dat is dus best bijzonder. Blijkbaar was dit dus de eerste dag dat je eigenlijk aan zee moest zitten voor die fantastische soort!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

cursorius

Citaat van: snwja3 op september 10, 2013, 14:07:39 PM
Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 12:34:29 PM
Beetje overdreven om een Vaaltje te piepen, of is dat nieuw, een ik-heb-hem-voor-de-jaarlijst-piep?

Juist niet, er wordt veelste weinig gepiept! Laat maar weten dat ze weer vliegen, met de wind draaiend vanmiddag alleen maar goed om het idee te krijgen die kanten uit te gaan ipv vanavond erachter te komen wat je hebt gemist!

We weten toch al tientallen jaren dat ze vliegen in september met een beetje wind?

Corstiaan Beeke

Vermakelijk om te lezen dit. Ik vind het allemaal prima, maar twitch dan ook heel weinig buiten de eigen regio en ontvang ook geen DB-alerts. Hoewel ik Wietze best begrijp (zieltjes winnen), is de andere kant wel dat mensen ook nog wel een heel klein beetje zelf het een en ander in de gaten mogen houden hoor. Elke fanatieke zichzelf respecterende vogelaar kijkt toch zeker in deze tijd van het jaar wat de wind doet? Als zeker twee dagen van te voren op alle windsites te zien is dat op dinsdag 10 september (!) NW5 waait en dat dat in de loop van de namiddag gaat aantrekken tot NW7 met buien, dan moet je gewoon gaan en niet wachten op piepjes.
Ik heb nog wel een andere vraag. Hoewel ik zelf dus geen RBA heb, wil ik best graag iets direct doorgeven als ik wat leuks vind. Ik kan (bij voldoende bereik) natuurlijk ter plaatse invoeren op wrn.nl (met of zonder ObsMapp), maar kan ik als niet RBA-lid nou wel of niet piepen? Via de DB-site een waarneming doorgeven kan toch alleen als je lid bent?

snwja3

Als niet lid van DBAlerts kan je wel via de website http://www.dutchbirdalerts.nl/ je waarneming doorgeven.
Dit via de optie <Waarneming doorgeven>. Wel wordt je naam, telefoonnummer en mail-adres gevraagd, zodat we de waarneming (indien nodig) kunnen verifieren.
Doorgeven voor niet leden via de Apps wordt aan gewerkt, nu nog niet mogelijk.
Wietze Janse

Corstiaan Beeke

Dank Wietze. Ik heb het even gecheckt en het werkt volgens mij inderdaad. Een testje met de Grauwe Franjepoten van Westkapelle mislukte echter 'omdat de soort niet zeldzaam genoeg is'. Eén vraag nog: verschijnt je melding meteen na 'opslaan'  op de site, of duurt dat een x aantal minuten?

snwja3

Gewone soorten hebben we voor niet-leden uitgeschakeld, we kregen nogal wat gewone soorten op deze manier door.
Omdat we die allemaal handmatig moet checken ......... maar Grauwe Franjepoot een niveautje omhoog gehaald, moet nu wel lukken. Toch een leuke soort!

Bij niet-leden zit er altijd eerst een check op van een van de admins. Afhankelijk van de zeldzaamheid, tijd, etc. staat die er binnen een minuut op tot enkele uren.
Wietze Janse

Corstiaan Beeke

Hmmm... In dat geval blijft de handigste manier om als niet RBA-lid de ontdekking van pak 'm beet een Noordse Boszanger (goed idee  8) ) wereldkundig te maken, dus gewoon: ter plaatse invoeren en uploaden via ObsMapp en op een regionale whatsapp-groep melden en vragen of iemand met RBA hem wil piepen.

Ik lees links en rechts volgens mij steeds vaker berichtjes van o.a. Max dat men zich er aan stoort, dat leuke meldingen eerst via whatsapp-groepjes bekend worden gemaakt, i.p.v. dat ze direct op RBA binnenkomen. Denkend in het belang van twitchers / RBA-leden is het toch wel veel handiger als mensen zoals ik gewoon wel kunnen 'piepen', hoewel ze geen lid zijn en dus geen RBA ontvangen?

snwja3

Citaat van: Corstiaan Beeke op september 11, 2013, 19:48:27 PM
Denkend in het belang van twitchers / RBA-leden is het toch wel veel handiger als mensen zoals ik gewoon wel kunnen 'piepen', hoewel ze geen lid zijn en dus geen RBA ontvangen?

Denk dat het antwoord al in mijn vorige bericht 502 staat .....  ;)
Wietze Janse

Vincent Hart

En over de WhatsApp-groepjes: Als je je lijst belangrijk vindt is het wel zaak in de goeie groepjes te zitten  ;)
Zonder gekheid, prima dat als iemand iets geks heeft, hij dat eerst met z'n vogelvrienden wil afstemmen toch?
Juist door die technologie kun je nu vanuit het veld in een oogwenk mensen raadplegen die geen finder stress hebben. Fotootje erbij, klaar.
Reken maar dat zulke waarnemingen juist dankzij dat WhatsApp-circuit snel bij de DB Admins terechtkomen die hun best doen relevante info z.s.m. op de pieper te krijgen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Het mooie van die app-groepjes is m.i.:
A. De snelheid waarmee info tot je komt.
B. Je profiteert van de lijntjes die mede app-groep-genoten hebben.
C. De drempel is lager om bij een moeilijk determineerbare soort afstemming te zoeken met je app-groep-genoten dan met heel twitchend Nederland.
Volgens mij, als de info hard genoeg is, word er hierdoor even snel/misschien wel sneller gepiept via RBA.

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Corstiaan Beeke

Eens met Vincent en David natuurlijk. Ik ben zelf wél van het whatsapp-groepje en niet van de RBA. Ik vind het ook prima werken, al moet je sommige mensen links en rechts nog wel afleren om overtrekkende groepen lepelaars te gaan melden, of nog erger: via de whatsapp-groep gaan discussiëren welke soorten we wel en niet appen  :police: 

GertJ

Citaat van: Corstiaan Beeke op september 11, 2013, 19:48:27 PM
Hmmm... In dat geval blijft de handigste manier om als niet RBA-lid de ontdekking van pak 'm beet een Noordse Boszanger (goed idee  8) ) wereldkundig te maken, dus gewoon: ter plaatse invoeren en uploaden via ObsMapp en op een regionale whatsapp-groep melden en vragen of iemand met RBA hem wil piepen.


Nee hoor, de handigste manier kost  slechts 3 € per maand... Je kunt vast wel een profiel instellen dat je nooit meldingen ontvangt als je dat niet wilt.
Groet Gert Jager

Folkert Jan

Wat ik ook als groot voordeel ervaar is dat je elkaar kan opjutten om die vage melding toch maar met een mooi aantal mensen te gaan checken wat dit jaar nogal wat soorten heeft opgeleverd die anders nooit onderzocht waren. (denk maar even aan die ortolaan van lauwersoog of die steppevorkstaartplevier van friesland).

Ook worden soorten sneller gepiept dan anders. (die veldriet bijvoorbeeld was anders nooit zo snel op de RBA gekomen).
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op september 12, 2013, 08:31:52 AM
Wat ik ook als groot voordeel ervaar is dat je elkaar kan opjutten om die vage melding toch maar met een mooi aantal mensen te gaan checken wat dit jaar nogal wat soorten heeft opgeleverd die anders nooit onderzocht waren. (denk maar even aan die ortolaan van lauwersoog of die steppevorkstaartplevier van friesland).

Ook worden soorten sneller gepiept dan anders. (die veldriet bijvoorbeeld was anders nooit zo snel op de RBA gekomen).


En ik maar denken dat "die ortolaan van lauwersoog" in eerste instantie 'gewoon' gemeld èn getwitcht was als zekere Ortolaan tot er eindelijk iemand op het idee kwam dat die bruine keel misschien wel niet klopte voor een Ortolaan: da's toch heel wat anders dan een "vage melding checken"....?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op september 12, 2013, 11:04:51 AM
Citaat van: Folkert Jan op september 12, 2013, 08:31:52 AM
Wat ik ook als groot voordeel ervaar is dat je elkaar kan opjutten om die vage melding toch maar met een mooi aantal mensen te gaan checken wat dit jaar nogal wat soorten heeft opgeleverd die anders nooit onderzocht waren. (denk maar even aan die ortolaan van lauwersoog of die steppevorkstaartplevier van friesland).

Ook worden soorten sneller gepiept dan anders. (die veldriet bijvoorbeeld was anders nooit zo snel op de RBA gekomen).


En ik maar denken dat "die ortolaan van lauwersoog" in eerste instantie 'gewoon' gemeld èn getwitcht was als zekere Ortolaan tot er eindelijk iemand op het idee kwam dat die bruine keel misschien wel niet klopte voor een Ortolaan: da's toch heel wat anders dan een "vage melding checken"....?

die ortolaan werd doorgegeven via de whatsapp ;) daardoor konden we gelijk overleggen dat mensen bleven om het beestje in de gaten te houden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Gelukkig was Max in de buurt toen de vogel gepiept werd  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Corstiaan Beeke

Citaat van: GertJ op september 12, 2013, 07:28:18 AM
Citaat van: Corstiaan Beeke op september 11, 2013, 19:48:27 PM
Hmmm... In dat geval blijft de handigste manier om als niet RBA-lid de ontdekking van pak 'm beet een Noordse Boszanger (goed idee  8) ) wereldkundig te maken, dus gewoon: ter plaatse invoeren en uploaden via ObsMapp en op een regionale whatsapp-groep melden en vragen of iemand met RBA hem wil piepen.


Nee hoor, de handigste manier kost  slechts 3 € per maand... Je kunt vast wel een profiel instellen dat je nooit meldingen ontvangt als je dat niet wilt.

Kuch... Lekker gelezen Gert  :rolleye: : [citaat:] ...de handigste manier om als niet RBA-lid... [einde citaat].

Ik vind €36 per jaar wel veel, als ik niets met al die RBA-meldingen doe. Alles wat ik als regio-vogelaar het bekijken waard vind, werd 'vroegah' en petit comité telefonisch of per sms gedeeld en sinds een jaar of twee per whatsapp. Werkt uitstekend en is gratis. Neemt niet weg dat ik graag een leuke ontdekking z.s.m. wereldkundig wil maken, en niet persé alleen aan mijn whatsapp-groep. Vandaar ook mijn eerste bericht.

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op september 12, 2013, 11:04:51 AM
Citaat van: Folkert Jan op september 12, 2013, 08:31:52 AM
Wat ik ook als groot voordeel ervaar is dat je elkaar kan opjutten om die vage melding toch maar met een mooi aantal mensen te gaan checken wat dit jaar nogal wat soorten heeft opgeleverd die anders nooit onderzocht waren. (denk maar even aan die ortolaan van lauwersoog of die steppevorkstaartplevier van friesland).

Ook worden soorten sneller gepiept dan anders. (die veldriet bijvoorbeeld was anders nooit zo snel op de RBA gekomen).


En ik maar denken dat "die ortolaan van lauwersoog" in eerste instantie 'gewoon' gemeld èn getwitcht was als zekere Ortolaan tot er eindelijk iemand op het idee kwam dat die bruine keel misschien wel niet klopte voor een Ortolaan: da's toch heel wat anders dan een "vage melding checken"....?

Ach, thuis had ik natuurlijk vanzelf boekje erbij gepakt die ik in veld niet had en had die achteraf goed op naam gegaan. Communicatie in het veld heeft ervoor gezorgd dat iemand eerder was met die eer. Niet erg, iedereen heeft er nu mooi door kunnen genieten  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GertJ

Citaat van: Corstiaan Beeke op september 12, 2013, 17:47:25 PM
Citaat van: GertJ op september 12, 2013, 07:28:18 AM
Citaat van: Corstiaan Beeke op september 11, 2013, 19:48:27 PM
Hmmm... In dat geval blijft de handigste manier om als niet RBA-lid de ontdekking van pak 'm beet een Noordse Boszanger (goed idee  8) ) wereldkundig te maken, dus gewoon: ter plaatse invoeren en uploaden via ObsMapp en op een regionale whatsapp-groep melden en vragen of iemand met RBA hem wil piepen.


Nee hoor, de handigste manier kost  slechts 3 € per maand... Je kunt vast wel een profiel instellen dat je nooit meldingen ontvangt als je dat niet wilt.


Kuch... Lekker gelezen Gert  :rolleye: : [citaat:] ...de handigste manier om als niet RBA-lid... [einde citaat].

Ik vind €36 per jaar wel veel, als ik niets met al die RBA-meldingen doe. Alles wat ik als regio-vogelaar het bekijken waard vind, werd 'vroegah' en petit comité telefonisch of per sms gedeeld en sinds een jaar of twee per whatsapp. Werkt uitstekend en is gratis. Neemt niet weg dat ik graag een leuke ontdekking z.s.m. wereldkundig wil maken, en niet persé alleen aan mijn whatsapp-groep. Vandaar ook mijn eerste bericht.


Ok, ok , ik was al bang voor het antwoord ;D . Zolang er in je App-groepje mensen zitten die wel RBA-alerts hebben is het allemaal prima natuurlijk zo. En regioabonnementen, dat zal wel niet kunnen...
Groet Gert Jager

snwja3

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen, DBAlerts maar ook Whatsapp, sms, etc.
Zolang je in het veld maar bedenkt hoe je de mensen moet bereiken die je wilt bereiken, loopt het meestal wel over alle nodige systemen heen.
Maar overzetten levert meestak kostbare vertraging op, dus waar niet nodig ...... ;)
Wietze Janse

Yeronimo

Citaat van: H.Valkema op september 09, 2013, 12:13:29 PM
ik kwam op 7 'knallers' en dan moeten soorten als Papegaaiduiker, Dwerggors, Pallas' Bos en Kleine Alk  ook allemaal nog lukken

3 Knallers nu al gekomen sinds die tijd die Pieter binnen heeft... Noordse boszanger, arendbuizerd en rosse waaierstaart.
Nu nog 9 soorten te gaan voor Pieter om gelijk te komen met het record van Alwin vorig jaar.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jvdlaan

Citaat van: Yeronimo op september 26, 2013, 14:45:41 PM
Citaat van: H.Valkema op september 09, 2013, 12:13:29 PM
ik kwam op 7 'knallers' en dan moeten soorten als Papegaaiduiker, Dwerggors, Pallas' Bos en Kleine Alk  ook allemaal nog lukken

3 Knallers nu al gekomen sinds die tijd die Pieter binnen heeft... Noordse boszanger, arendbuizerd en rosse waaierstaart.
Nu nog 9 soorten te gaan voor Pieter om gelijk te komen met het record van Alwin vorig jaar.

Volgens de laatste stand DB-lijst stond hij op 327. Met de Noordse Boszanger, Arendbuizerd en Roose Waaierstaart moet hij nu uitkomen op 330. Dus nog 11 te gaan om op gelijke hoogte te komen. Wordt inderdaad spannend, maar een najaar kan heel goed zijn, of ineens totaal uitgaan als een nachtkaars, zoals in 2012 eigenlijk.

August

#52
Citaat van: jvdlaan op september 26, 2013, 17:07:25 PM
Citaat van: Yeronimo op september 26, 2013, 14:45:41 PM
Citaat van: H.Valkema op september 09, 2013, 12:13:29 PM
ik kwam op 7 'knallers' en dan moeten soorten als Papegaaiduiker, Dwerggors, Pallas' Bos en Kleine Alk  ook allemaal nog lukken

3 Knallers nu al gekomen sinds die tijd die Pieter binnen heeft... Noordse boszanger, arendbuizerd en rosse waaierstaart.
Nu nog 9 soorten te gaan voor Pieter om gelijk te komen met het record van Alwin vorig jaar.

Volgens de laatste stand DB-lijst stond hij op 327. Met de Noordse Boszanger, Arendbuizerd en Roose Waaierstaart moet hij nu uitkomen op 330. Dus nog 11 te gaan om op gelijke hoogte te komen. Wordt inderdaad spannend, maar een najaar kan heel goed zijn, of ineens totaal uitgaan als een nachtkaars, zoals in 2012 eigenlijk.
Heeft vandaag Dwerggors 331  http://waarneming.nl/waarneming/view/79316550 nog 10 te gaan om gelijk te komen
August van Rijn

JohanvantBosch

Citaat van: August op september 27, 2013, 10:17:09 AM
Heeft vandaag Dwerggors 331  http://waarneming.nl/waarneming/view/79316550 nog 10 te gaan om gelijk te komen


Vast een prima waarneming, maar toch is het lekker als daar een geluidsopname of (vlucht)fotootje bij zou komen, denk ik.

August

Citaat van: JohanvantBosch op september 27, 2013, 10:33:34 AM
Citaat van: August op september 27, 2013, 10:17:09 AM
Heeft vandaag Dwerggors 331  http://waarneming.nl/waarneming/view/79316550 nog 10 te gaan om gelijk te komen


Vast een prima waarneming, maar toch is het lekker als daar een geluidsopname of (vlucht)fotootje bij zou komen, denk ik.
De tellers op de Vulkaan zijn zeer kritisch. Zit denk ik wel goed als het door de gerjon,rinse en rob proof komt Ha Ha
August van Rijn

JohanvantBosch

Citaat van: August op september 27, 2013, 10:45:29 AM
Citaat van: JohanvantBosch op september 27, 2013, 10:33:34 AM
Citaat van: August op september 27, 2013, 10:17:09 AM
Heeft vandaag Dwerggors 331  http://waarneming.nl/waarneming/view/79316550 nog 10 te gaan om gelijk te komen


Vast een prima waarneming, maar toch is het lekker als daar een geluidsopname of (vlucht)fotootje bij zou komen, denk ik.
De tellers op de Vulkaan zijn zeer kritisch. Zit denk ik wel goed als het door de gerjon,rinse en rob proof komt Ha Ha
Geen twijfel aan de waarnemers hoor, maar voor het meetellen op een mogelijke recordjaarlijst vind wat onderbouwing van de determinatie op zijn plek.

pwolf

Rinse had waarschijnlijk gewoon een recorder aan staan. Zoals het hoort.


groeten,


Pim
Pim Wolf, Vlissingen

August

#57
Weer 1 !! Struikrietzanger  :rolleye:  Wat een dolle dwaze dagen
August van Rijn

GertJ

Gaat inderdaad hard zo. Maar Struikriet en Veldriet moeten nog wel "even" door de CDNA komen natuurlijk.
Laten we daar maar eens van uit gaan. Ben benieuwd of de Raddes op de kale dijk haalbaar is..
Groet Gert Jager

August

Citaat van: GertJ op september 30, 2013, 16:03:28 PM
Gaat inderdaad hard zo. Maar Struikriet en Veldriet moeten nog wel "even" door de CDNA komen natuurlijk.
Laten we daar maar eens van uit gaan. Ben benieuwd of de Raddes op de kale dijk haalbaar is..
veldriet niet op zijn lijst struik geef ik een goede kans en ja Raddes heeft hij gehaald
August van Rijn