Knopgal op Moseik

Gestart door Margreet Kwh, oktober 03, 2013, 17:04:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Op een afgewaaid takje van een Moseik in de wijk vond ik een knopgal met een uitsluipgat. Het galletje is slechts enkele mm groot, glad en geel. Ik kom met het gallenboek tot Andricus corruptrix, maar geen van de foto's op waarneming.nl lijkt op mijn galletje. Daarom twijfel ik over mijn determinatie. Wie kan helpen?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79453225
onzeker Eikentopgalwesp - Andricus corruptrix gezien op 2013-10-03 Haarlem - Molenwijk
Foto's:




Toelichting:
gevonden op afgewaaid takje
bij voorbaat dank,
Margreet Kouwenhoven
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fluitenier

#1
Dag Margreet,

de gallen veroorzaakt door de seksuele generatie van Eikentopgalwesp zijn nog nooit ingevoerd in waarneming.nl (of waarnemingen.be). De foto's die je ziet bij deze soort zijn de gallen veroorzaakt door de agame generatie op Zomer- of Wintereik en die zien er inderdaad totaal anders uit.

Aangezien je het Gallenboek hebt gebruikt weet je dat het gaat tussen Eikentopgalwesp, Knikkergalwesp en Colanootgalwesp. Ik probeer wat extra informatie te verzamelen. Ik weet wel dat het niet eenvoudig zal zijn ... maar dit is sowieso een bijzondere vondst: het aantal waarnemingen van de seksuele generatiegallen van elk van de drie vernoemde soorten is immers uiterst beperkt.

Groeten,

Bart
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

rkoops

Moseik...knopgallen....licht gekleurd...
Zou dit de seksuele generatie zijn van A. kollari?

Zie bijgevoegde foto die ik maakte in Engeland...


Hartelijke groet,

Roelof Jan

Margreet Kwh

Dank voor jullie reacties. Leuk om iets bijzonders te hebben gevonden.
Ik zal de gal in elk geval bewaren!
Ik had gekozen voor Andricus corruptrix omdat het maar 1 gal betreft. Bij Redfern & Shirley lees ik dat niet alleen A. corruptrix, maar ook A. lignicola als enkele gal in een knop voor kan komen. Onderscheidende kenmerken zitten ook op de top van de gal. Helaas zit het uitsluipgat op de plaats van de top, zodat ik niet kan zien of die top puntig was of niet.
Ik zie in het boek van Redfern & Shirley, British Plant Galls, dat de seksuele generatie van de drie gallen A. lignicola, A. corruptrix en A. kollari, moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden:  "For certain identification adults must be rearded and identified". (citaat blz. 403)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fluitenier

Een uitgebreide beschrijving van de 3 soorten gallen is ook te vinden in "Oak-galls in Britain" van Robin Williams. Het document kan in 2 delen gedownload worden van de website van het Natural History Museum. De 2 bestanden zijn samen ongeveer 19 MB groot. De beschrijvingen van deze 3 moseikgallen staan in het eerste deel (p. 43-45).

http://www.nhm.ac.uk/resources/research-curation/projects/chalcidoids/pdf_X/Willia2010.pdf

http://www.nhm.ac.uk/resources/research-curation/projects/chalcidoids/pdf_X/Willia2010b.pdf
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Margreet Kwh

Bart, dank je wel voor het posten van deze pdf's! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fluitenier

Docters van Leeuwen heeft ook ooit (in 1958!) gepubliceerd over dit onderwerp:

The bigamic generations of Andricus corruptrix Schlechtendal and Andricus lignicolus Hartig (Hymenoptera, Cynipidae) Part II
W M D V Leeuwen and J M Dekhuijzen-Maasland
Tijdschrift Voor Entomologie 101: 101-111 (1958)

Het artikel (met o.a. 2 interessante afbeeldingen van gallen van Colanootgalwesp op moseik) kan je hier te lezen (gewoon beetje inzoomen):
http://biostor.org/reference/49719
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!