Van welk lieveheersbeestje is deze pop?

Gestart door victorwiro, oktober 01, 2013, 20:35:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

victorwiro

Wie kan mij zo op het eerste gezicht vertellen van welk lhb deze pop is?
Pop heb ik meegenomen. Kan natuurlijk wachten totdat ie uitkomt, maar ben erg nieuwsgierig.

Groet,
Willy Ronkes
www.insectenwereld.blogspot.nl
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Gerrian

Ik denk roomvlek. Gelukkig duurt de ontwikkeling bij lieveheersbeestjes gewoonlijk niet zo lang.

Arp

#2
Ik zet in op Har.qua. - een donkere. Maar het is maar goed dat Willy de pop heeft meegenomen, want van deze foto's durf ik het niet zeker te zeggen.

Poppen zijn - op een paar soorten na - niet makkelijk. In deze "kleurstelling" behalve de al genoemde Cal.qua. en Har.qua. ook nog Sos.vig. en Ana.oce. - die laatste is optisch grofweg dubbel zo groot (niet dubbele lengte maar zeker dubbel volume), maar dat zie je op foto's niet.

Voor alle poppen van Coccinellinae is een hele grote scherpe foto van de afgestroopte larvehuid aan de "voet" (staart) van de pop handig en voor deze drie soorten zijn scherpe foto's schuin van boven op de zijkant handig zodat je de vorm (en kleur) van de "zijvleugeltjes" (epimeren) goed kunt beoordelen. Beide zie ik net niet lekker.

Maar verreweg de zekerste determinatie is om de pop gewoon thuis uit te laten komen :)

P.S. Ik heb nog even vergeleken, maar ik denk dat de tekening op het halsschild ook wel behoorlijk diagnostisch zal zijn om Har.qua. van de andere kandidaten te onderscheiden (en die is wel duidelijk op de foto), dus ook van deze foto's: Har.qua..
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Beste Gerrian en Arp,
Bedankt voor jullie hulp! Als ik jouw uitleg zo lees Arp, dan zet ik hem ook in op Har.qua.
Deze lijkt er ook het meest in dit stadium op. Ik hoop dat ie snel uitkomt, dan zal ik jullie hierover berichten en een foto plaatsen.

Groet,
Willy Ronkes
www.insectenwereld.blogspot.nl
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Gerrian

Dit was een mooie aanleiding om weer eens in mijn foto's van poppen te duiken, want als ik Arp wil tegenspreken, moet ik met goede argumenten komen. Die heb ik dus niet gevonden.
Roomvlek was mijn eerste indruk (en hij lijkt er ook best op), maar bij nadere beschouwing is het halsschild inderdaad anders. Ik voeg van beide soorten een foto bij. Van de harlekijn heb ik helaas geen duidelijke foto van het halsschild. Hij was op een wat onhandige plek in de rand van het petrischaaltje gaan zitten.
Ik denk dat de afgestroopte larvehuid bij deze twee soorten weinig informatie geeft, omdat beide soorten larven met stekels hebben. Maar misschien is er bij heel goed bestuderen och verschil te zien. Toch maar weer eens vaker poppen op de foto zetten...


En nu maar wachten tot Willy met de uitslag komt.

Arp

#5
Hoi saampies,

Ik wilde gisteren een samenstelling maken van de poppen in verschillende aanzichten naast elkaar, maar ik heb zelf helaas nog nooit Sospita uit kunnen kweken (nooit larfjes van gevonden).

De "borstels" van de larvenhuid helpen wel, als ze redelijk schoon/ongehavend zijn en scherp in beeld gebracht. Har.qua. heeft de "snackbarvorkjes" die je grofweg vergelijkbaar ook zo van het Aziaatische neefje kent. De drie andere hebben korte tot vrij lange "conus"-vormige borstels zonder gesplitste punt en al dan niet met kleine zijtandjes/haren (senti/strumae). Die verschillen onderling ook duidelijk - van Anatis het langst, op Sospita lager en breder, Cal.qua. er tussenin - maar die verschillen zijn wel subtieler dan het verschil met Harmonia.   

Ik doe hier even wat collages bij van slechte kiekjes ter documentatie van kweekprojectjes.

Hieronder een paar dingetjes waar ik naar kijk omdat ze door de bank genomen bruikbaar lijken - dit zijn nadrukkelijk geen keiharde "kenmerken" (daarvoor heb ik er niet genoeg bestudeerd), maar wel erg indicatief. Sospita laat ik even buiten beschouwing, die ken ik niet zelf:

Halsschildtekening De vlekjes aan weerszijden middenin het halsschild zitten er bij Har.qua. bijna altijd (ook bij heel dun getekende poppen al herkenbaar) en zijn gemiddeld genomen net zo groot/dicht/zwart als de vlekken langs de zijranden. Bij de andere soorten zijn ze alleen op heel donkere poppen aangeduid herkenbaar, maar altijd veel kleiner/vager dan de randvlekken. De randvlekken zijn bij Har.qua. meestal meer parallel aan de buitenrand, bij de anderen staan ze er als schuine streepjes tegenaan (totdat ze helemaal dik uitgelopen zijn, dan niet meer zo herkenbaaar).

"Zijvleugeltjes" (epimeren? - geen idee of er in de literatuur een goede term voor is): Bedoeld zijn de door naden afgezette kleine plaatjes dorsolateraal die achter de vleugelkapsels iets zijwaarts uitsteken. Deze dragen bij Ana.oce. en Cal.qua. een extra uitstekende borstel/doorn aan de buitenrand. Bij Har.qua. is de buitenrand glad afgerond. Bij Ana.oce. is het borsteltje aan het derde zijvleugeltje al duidelijk gereduceerd, bij Cal.qua. pas vanaf het vierde.

Zwart vlekje Deze gebruik ik als "extra" hulpje tussen Ana.oce. en Cal.qua., voor de andere heb ik het niet bekeken: Als je de hierboven genoemde "eipimeren" bekijkt en dan het eerste equivalente plaatje neemt dat net binnen de vleugelkapsel ligt ingesloten (en dus niet zijwaarts uitsteekt). Dan draagt dit kleine plaatje bij Ana.oce. (vrijwel?) altijd een duidelijke zwarte vlek, bij Cal.qua. (vrijwel?) nooit.

Er zijn wat meer opvallende verschillen in de vlektekening, maar die zijn bijna allemaal "statistisch", dwz sommige vlekken komen op de ene soort eerder tot ontwikkeling dan bij de andere, maar kunnen er bij beide wel (in een bepaalde vorm) zitten - afhankelijk van de totale kleurontwikkeling van de pop.
Ik beschrijf die liever niet, want dat wordt geklungel.

P.S. Omdat de (oer)oude collage die ik voor Cal.qua. bij de hand had wel erg slecht belicht is doe ik er nog een iets minder oude serie bij van een iets donkerdere Cal.qua.-pop (zonder pijltjes).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Hallo Arp,

Geweldige info heb je toegevoegd! Deze heb ik natuurlijk (met jouw goedvinden) ook in mijn studiemappen geplaatst.
Je kunt wel een gelijk hebben vwb Har. Qua. Ik ben vandaag weer naar de vindplek geweest waar ik gisteren de pop vond.
Een aantal overhangende takken van de grove den. In de zelfde takken waar in de pop vond heb ik 3 Harlekijnlhb.(Harmonia quadripunctata) gevonden. En in een zijtak vond ik nog een pop. Volgens mij een overtuigend bewijs dat mijn getoonde  foto's van de pop één van de Har. Qua. moet zijn. Maar....ik laat me nog verrassen...als ie uitkomt :blink:

Groet,
Willy Ronkes
www.insectenwereld.blogspot.nl
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Arp

Mooie verse Harlekijnen - fijn om te zien (ben er dit jaar zelf weinig tegengekomen) :blink:

De vindplaats is ook typsich iets waar je Anatis(-poppen) zou kunnen vinden (Cal.qua. niet zo gauw) - dus wel blijven opletten  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Ik zal je wat vertellen Arp....de oogvlek vond ik toevallig ook in die zelfde tak!
Dat wil zeggen... ca. 2 uur later nadat ik de harlekijnen daar had aangetroffen ben ik teruggekeerd om te kijken of ik ze nog weer aan zou treffen, maar tot mijn grote verrassing ontdekte ik deze oogvlek lhb.
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Gerrian

Op mijn computer staat sinds vanavond de submap 'poppen Arp'. Bedankt voor deze interessante informatie, Arp. Ik weet nu dat ik bij volgende uitkweeksels meer mijn best moet doen om de poppen van alle kanten te fotograferen, maar dat komt volgend jaar wel. Eerst deze winter maar eens studeren op de poppen van soorten die ik tot nu toe heb uitgekweekt.
Sospita heb ik zelfs nog nooit als imago gezien, laat staan als larve, en zo heb ik nog wel een paar wenssoorten.

Arp

Fijn dat jullie beide wat aan de info hadden :)

@Willy: Dat zeg ik  B)  (ik heb zelf ook een paar keer larven van beide soorten tegelijk op dezelfde Den gevonden ;) )

@Gerrian: Ik fotografeer (nou ja, soortvan) ze wel van alle kanten en heb dan ook hele lange series (vaak helaas ongelovelijke meukkiekjes) maar kom er zelden of nooit toe om er later doorheen te worstelen, de bruikbare eruit te vissen en nuttige samenstellingen van te maken. Eigenlijk alleen naar aanleiding van dit soort topics of soms vragen via e-mail ofzo. Ook het "echt een keertje uitpluizen" of/hoe de verschillende poppen determineerbaar zijn blijft zo al heel lang wensdenken waar weinig van terecht komt. Voor deze had ik toevallig een jaar of wat geleden al een keertje zitten puzzelen omdat iemand me vroeg hoe je ze uit elkaar zou kunnen houden, dus kon ik dat antwoord makkelijk opgraven ;) Voor de oranje Coccinella/Hippodamia etc poppen zie ik het met minder vertrouwen tegemoet - lastpakken en weinig vergelijkingsmateriaal qua zeker uitgekweekte poppen van alle (zeldzamere) soorten  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Aan allen die deze topic volgt.

HOERA!! Hij is geboren op 7 oktober ca. 21.00 uur.
Hij is enkele millimeters lang en weegt bijna niets.
En we noemen hem HARLEKIJN

Helaas had hij in het begin moeite met het uitkruipen. Zijn achterlijfje zat te lang vast aan zijn "jasje", daardoor zijn z'n dekschilden ietwat gebogen. Maar uiteindelijk is het toch goed gekomen.

Vandaag heb ik hem op de plaats waar ik hem als pop heb gevonden weer losgelaten ( in een grove den)

Groet,
Willy Ronkes
www.insectenwereld.blogspot.nl
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Gerrian

Op 7 oktober nog wel, da's mijn verjaardag. Mooi harlekijntje.

victorwiro

Ook nog van harte gefeliciteerd Gerrian!
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Arp

Van mij uiteraard ook felicitaties aan beiden  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)