Paddenstoel onbekend - Leeuwarderbos (Friesland) - 01/10/2013

Gestart door Yeronimo, oktober 01, 2013, 20:16:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79407679
onzeker Hertenzwam spec. - Pluteus spec. gezien op 2013-10-01 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:






Ik vond deze paddenstoelen naast het zandpad, ze staan zelf op kleigrond op een vrij vochtig stuk in het gras net onder de bomen. Een vrij grote paddenstoel van wat ik schat tussen de 10 en 15 centimeter al stonden er kleinere (jongere?) exemplaren bij. Het was een vrij stevige paddenstoel al heb ik zo min mogelijk eraan gezeten (enkel een afgebroken één die ik ernaast vond erbij gelegd). Zelf kwam ik allereerst uit op een Hertenzwam spec. maar werd gecorrigeerd door Grieta met de vraag hem op het forum te plaatsen. Wellicht kunnen jullie mij helpen? Ik ben morgen op dezelfde plek terug en kan dan zaken in het veld controleren. Op de foto's staat de zon op de paddenstoel en diegene eronder lijken daardoor 'grijs', terwijl deze ook echt bruin/oranje zijn.

bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

grietaf

Let morgen vooral op de rand van de lamellen. Zijn daar soms zwarte spikkels te zien? Kun je op de steel ook sporenpoeder vinden en welke kleur hebben die? Is de hoed wat wollig/vezelig? Dat laatste is door de droogte misschien niet zo goed te zien. Zijn de lamellen aangehecht aan de steel?
Zo maar wat vraagjes.
Grieta.

Yeronimo

Morgen hoop ik de antwoorden te kunnen geven op je vragen!  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

Diameter 12-13 cm van de grootste die ik verder bekeken heb.

Rand lamellen, zwarte spikkels zijn daar te zien:


Op de steel zwarte spikkels te zien, geen idee of dat de sporenpoeder is. Toen ik met de vinger over de lamellen ging had ik wel zwarte sporen op mijn vinger. Of de hoed wollig/vezelig is vind ik moeilijk te zeggen. Ik vond hem vooral wat teer.
De lamellen lijken mij aangehecht aan de steel:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

grietaf

Prima geobserveerd!
Het is de Tranende franjehoed, die normaal gesproken een vezelige hoed heeft, spinnenwebachtig velum van de hoedrand naar de steel en druppels op de lamelrand. Daarin verzamelen de sporen zich en bij opdrogen zie je dan die zwarte vlekjes.
Grieta.