Aldi cameravallen - bezint eer men begint?

Gestart door Rene Janssen, september 24, 2013, 12:37:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

whmvb

Denk nu niet dat alleen Aldi-camera's snel kapot kunnen gaan. Ik heb zelf inmiddels aardig wat Bushnell's in gebruik, maar heb er daarvan ook al 2 vrij snel na aankoop terug moeten sturen, vanwege niet goed functionerende software. Bovendien is de keuzeknop (uit-menu-aan) erg gevoelig voor storing. Soms wordt er geen contact gemaakt, waardoor het menuscherm of de aan-stand niet werkt. Het wil dan nog wel eens helpen om het SD-kaartje eruit te halen en opnieuw in te steken. Het nieuwste model van Bushnell heeft dan ook nog eens de kuur (bij 2 van de 3 apparaten gehad) dat de nachtopname de helft van de tijd duurt van wat je ingesteld hebt (dus als je 30 sec instelt, neemt hij maar 15 sec op). Allemaal erg knullig, maar ja, de helft van de prijs van een Reconix. Ben benieuwd of die ook van dit soort kuren hebben.

Wim
Wim van Boekel

s.hietkamp

bij de eerste kregen de opnamen allerlei vreemde balken en kleuren, er was eigenlijk niets meer te zien.

De tweede wilde niet meer opnemen.

gr.,
Sander


Cygnus

Citaat van: peterv op oktober 12, 2017, 21:56:19 PM
Nieuwe ronde:

https://www.aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_1810_5_26368.html

Een uitgebreide specificatie (in het Duits) is hier te vinden: https://www.weltdergadgets.com/2017/10/aldi-nord-medion-s47044-wildkamera/

Eerdere modellen van Medion waren voor dieren (en mensen) niet onzichtbaar, dat is een groot nadeel. Ik weet niet of dat met dit aangeboden model ook het geval is. Wat ook een nadeel is zijn de microSD opslagkaartjes, die zijn in het veld super onhandig.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

marcel123

Citaat van: peterv op oktober 12, 2017, 21:56:19 PM
Eerdere modellen van Medion waren voor dieren (en mensen) niet onzichtbaar, dat is een groot nadeel.
Hoe bedoel je dat? Vallen ze op als ze geactiveerd worden?

tekenaar

ze hebben een zichtbare IR flits, je ziet dus een rood flitslampje wanneer ze 's nachts een foto maken. Sommige diersoorten reageren hier meer op dan andere.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Cygnus

En als je filmpjes maakt branden de rode lampjes continu.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Vincent Martens

Vanaf zaterdag 20 oktober is er weer een wildcamera te koop bij de Aldi: Maginon MD87755 voor 80 Euro.
groeten, Vincent

Cygnus

Citaat van: Vincent Martens op oktober 20, 2018, 18:36:56 PM
Vanaf zaterdag 20 oktober is er weer een wildcamera te koop bij de Aldi: Maginon MD87755 voor 80 Euro.

Wederom met Low-Glow-Leds, dus zichtbaar voor mens en dier, zonde van je geld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb die camera's van de Aldi en heb er onder andere in stedelijk gebied bunzing, steenmarter, egel, muizen en kleine zangvogels mee vastgelegd. In het buitengebied hebben deze camera's ook vos, wild zwijn, edelhert, ree en wilde kat vastgelegd. Tevens hebben ze soms langere en soms kortere tijd buiten gehangen, in warmer en kouder weer en in de regen. Mijn ervaring is dat ze het prima doen voor gestelde prijs. Ik ben er in voorgaande jaren helaas twee kwijtgeraakt aan vandalisme, maar heb er momenteel vier in mijn bezit.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Cygnus

Ik heb die camera ook gebruikt en mijn ervaring is dat de camera invloed heeft op het gedrag (soorten zijn hoofdzakelijk Vos, Wasbeerhond en Jakhals). Je ziet dieren in de richting van de camera lopen, dan gaat het lichtje aan, ze zien dat en lopen terug. Bij de No-Glow camera heb je dat probleem niet, ze hebben niet door dat er een camera hangt. Daardoor is het gedrag veel natuurlijker en ze komen dagelijks terug.

De No-Glow camera die ik gebruik is een Secacam Raptor. Deze camera is in Duitsland te koop en kost standaard 149 Euro en wordt af en toe aangeboden voor circa 120 Euro via Ebay.de of Secacam.de. Afgelopen week is er ook een Secacam Pro op de markt gekomen, die heb ik nog niet getest.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Cygnus

#133
Citaat van: Johan Helmus op november 19, 2018, 21:01:21 PM
Vandaag in de aanbieding(?)

http://www.ibood.com/sports-fashion-nl/nl/product-specs/43001/158950/bresser-observation-camera.html

De aanbieding (ik dacht van circa 80 Euro) is nu al niet meer geldig. Toch even de specificaties in de handleiding van deze Bresser Observation Camera bekeken. Op het eerste gezicht lijken de specificaties goed. Reactietijd is snel, de opnames worden op een SD-kaart gezet, er zijn veel verschillende instellingsmogelijkheden. Er wordt gesproken over onzichtbare LEDs. Gangbaar is dat over No-Glow of Black-Leds wordt gesproken. Vragen die hierover werden gesteld werden door de deskundige onbeantwoord gelaten, dus dat is een beetje verdacht. Verder lijkt het niet mogelijk om een opnamepauze in te stellen. dat betekent, dat als je bijvoorbeeld op een voerplek opneemt dat er dan continue opnames worden gemaakt. Ook lijkt het batterijverbruik vrij hoog. Op internet kan ik verder geen enkele review van dit product vinden of opnames die op bijvoorbeeld Youtube zijn gezet. Over de kwaliteit van deze camera is dus verder niet zoveel te zeggen. Ik zou mijn geld hier niet aan uitgeven, voor een beetje meer heb je een bewezen goede camera. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Citaat van: Cygnus op oktober 22, 2018, 09:57:04 AM
Afgelopen week is er ook een Secacam Pro op de markt gekomen, die heb ik nog niet getest.

Inmiddels heb ik deze camera getest. Ik ben van mening dat dit nieuwe type voor het maken van natuuropnamen geen verbetering is ten opzicht van de Secacam Raptor. Bij de Raptor is de opnamehoek 52 graden, bij de Pro is het 80 graden. Het betekent dat het opgenomen voorwerp, bijvoorbeeld een Vos, bij de Pro op dezelfde camera-afstand kleiner in beeld is dan bij de Raptor. Om dit op te lossen kun je de camera dichter bij het opnamegebied ophangen, daardoor is het centrale deel van het beeld al gauw overbelicht. Bovendien is het opnamegebied minder overzichtelijk, omdat je maar een klein deel ziet. Bij de Pro kun je de SD kaart moeilijk verwijderen omdat het kaartje dicht tegen een rand aan zit, je kunt je vinger er niet achter krijgen (zoals bij de Raptor). Bij de Raptor kun je het front geheel van het ophanggedeelte afhalen. Je kunt dan op ooghoogte rustig de camera instellen. Bij de Pro is dit niet mogelijk. Als de camera vrij laag hangt moet je dus door de knieen om alles goed te kunnen zien. Het sluiten van het afdekklepje van de Pro veroorzaakt een luide klik. Een groot nadeel is het ontbreken van een opnamepauze. Als een dier op bijvoorbeeld een voerplek aanwezig is, begint na een opname direct de volgende opname. Als een Vos vijf minuten op een plek zit en je stelt de camera in op filmpjes van 20 seconden dan krijg je ongeveer 12 filmpjes. De meeste mensen zitten hier niet op te wachten, want dan krijg je meestal een grote hoeveelheid soortgelijke filmpjes. Meestal wordt na een opname een opnamepauze ingesteld. Er is wel een aanpassing van de firmware aangekondigd, maar ik weet niet hoe lang dit duurt. De Raptor heeft de mogelijkheid van een opnamepauze wel. Al met al zie ik geen enkele reden waarom iemand voor de Pro zou kiezen, alle nadelen van de Pro zijn bij de Raptor niet aanwezig. 

Secacam Pro: https://www.secacam.com/de/kameras/pro-premium-pack
Secacam Raptor: https://www.secacam.com/de/kameras/raptor-premium-pack

Via Ebay.de is de Raptor momenteel te koop voor € 134,90
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

debru050

Ik heb bij Aldi vorige week een wildcamera gekocht - inderdaad voor 80 Euro : MAGINON WK 4 HD.
Compleet met zeer duidelijke gebruiksaanwijzing (68 blz. in het Nederlands), met 8 AA batterijen, 4 GB kaartje, USB snoer, bevestigingsriem, soort bevestigingsbeugel / statiefje. De camera ziet er verder uit als twee andere wildcamera's die ik jaren geleden kocht : Bushnell HD en Dörr, beide zo rond de 150 Euro.  Beide hebben een zeer lastig menuutje voor het instellen van foto/video en beginnen nu kuren te vertonen.

De Magignon is wat dat betreft een hele verademing : duidelijk menu, met veel keuze mogelijkheden. Zoals fotoformaat 0.5, 2.0, 5.0, 8.0, of 12.0 Mpix, aantal foto's na activering (1 - 9), vertraging tussen opnamen : 5 sec tot 1 uur, video lengte : 10 tot 180 sec, etc. etc. etc. Je kan een starttijd instellen, met een stoptijd - zodat de camera alleen binnen een bepaalde periode werkt.
Mogelijkheid om video's op apparaat af te spelen (kleurenmonitor 480x234 pix). Activeringstijd ongeveer halve sec. Twee zijwaartse sensors zorgen dat de camera gereed is als de middelste sensor beeld krijgt - dan start de video of het fotograferen. Zowel aan onderkant als achterkant zit een statiefgat.   De nachtverlichting is dezelfde als bij mijn twee andere camera's : met infrarood lichtjes, die je kunt zien oplichten.

Ik heb de camera nu een paar dagen en gebruikt om te zien wat er zoveel herrie in de kruipruimte maakte - dat bleek een bruine rat. Die komt op de 10 seconden video's zeer helder in beeld, zowel dichtbij (niet erg overbelicht) als op enkele meters afstand. De rat lijkt zich van de infraroodlampjes niets aan te trekken. De beelden op de computer zijn veel en veel beter dan van mijn twee andere camera's.
Ik heb hem nog niet buiten getest, dus over waterdichtheid durf ik niets te zeggen - maar aan het randprofiel te zien had het handiger gekund. Wel is het een stuk beter dan bij mijn twee andere camera's die wel in de regen hebben gestaan en (voor zover ik weet) daarmee geen problemen hadden.

Dus al met al vind ik deze camera van Aldi die 80 euro meer dan waard.
Henny de Bruin   

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


Lowieke

Citaat van: whmvb op mei 11, 2017, 08:06:24 AM
Het nieuwste model van Bushnell heeft dan ook nog eens de kuur (bij 2 van de 3 apparaten gehad) dat de nachtopname de helft van de tijd duurt van wat je ingesteld hebt (dus als je 30 sec instelt, neemt hij maar 15 sec op). Allemaal erg knullig, maar ja, de helft van de prijs van een Reconix.
Wellsiwaar een oud bericht, maar toch: Bij de instelling dat de LED verlichting op maximaal staat is de max opnameduur 15 seconden ongeacht of je deze hoger hebt ingesteld. Verlichting in standje medium of low en je kan tot 1 minuut opnemen.
Jeroen.

Cygnus

Citaat van: Cygnus op november 20, 2018, 17:17:12 PM
Via Ebay.de is de Raptor momenteel te koop voor € 134,90

Wordt nu aangeboden voor € 119,90 op Ebay.de
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

marcel234

#140
Is er ook zo'n topic of review over Lidl Outdoor wildlife camera?

wildobservatiecamera
https://www.lidl-shop.nl/Outdoor-wildlife-camera/p100287753

en binnenkort komt er een camera beschikbaar die 15 euro goedkoper is:
https://www.lidl-shop.be/nl-BE/DENVER-Wildcamera-WCT-8010/p100239613

CiteerDeze wildcamera heeft een 3-zone bewegingsdetector met een reikwijdte tot 20 meter
Met automatische video- en foto-opnames, een infraroodlampjes in het donker en een stand-by tot 6 maanden
De outdoor wildflife camera is voorzien van een geïntegreerde microfoon en een fotostatiefschroefdraad van 6,35 mm (1/4")
De behuizing is weerbestendig (IP54) en de camera heeft een totale detectiehoek van de sensoren van 180 °
Keuze uit 2 verschillende varianten:
Camouflage
Grijs

Bresser wildcamera 5MP voor 50 euro.

lukasverboom

Marcel, uit nieuwsgierigheid: deze winter vond ik Graphium aphthosae, een obscure korstmosparasiet die pas 1x eerder in Nederland was gevonden. Sindsdien heb je in je handtekening een link naar die soort op Inaturalist staan. Waarom?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marcel234

uu
#142
uu

lukasverboom

Citaat van: marcel234 op mei 19, 2020, 17:59:15 PM
Citaat van: lukasverboom op mei 19, 2020, 17:37:35 PM
Waarom?
Omdat ik hem daar ingezet heb. Anders stond ie er niet.
Toevallig al eens geklikt op de link en het tabje 'kaart'?

Ja, ik had gezien dat Nederland daar staat als land waar de soort voorkomt. Heb je mijn waarneming daar ingevoerd?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marcel234

#144
https://www.lidl.nl/p/bresser-wildcamera-5mp/p100354374
BRESSER Wildcamera 5MP
Videoresolutie: 1920x1080
Videoduur: 10 seconden

Lijkt niet duur, maar kan er geen reviews over vinden.

Detectiehoek: 60°Captudddre.JPG

Cygnus

Aanbieding bij Lidl is niet meer geldig. Bij de fabrikant is de camera echter voor 59 Euro te koop plus volgens mij 6.90 Euro verzendkosten naar Nederland. Meer specificaties te vinden op de website van de fabrikant: https://www.bresser.de/Freizeitoptiken/Ueberwachungskameras/UEberwachungskameras/BRESSER-Wildkamera-5-MP-Full-HD-mit-PIR-Bewegungssensor.html

Het betreft dus een camera die geen lampje laat zien als hij in werking is, dat is volgens mij nog niet eerder het geval geweest bij camera's in dit segment. Ook de opnamehoek van 52 graden is ideaal. Het enige nadeel is de microSD-kaart, dat is in de praktijk in het veld een gepriegel. Specificaties lijken dus goed, ik weet natuurlijk niets over de kwaliteit van de opnames.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema