Ik heb bij Aldi vorige week een wildcamera gekocht - inderdaad voor 80 Euro : MAGINON WK 4 HD.
Compleet met zeer duidelijke gebruiksaanwijzing (68 blz. in het Nederlands), met 8 AA batterijen, 4 GB kaartje, USB snoer, bevestigingsriem, soort bevestigingsbeugel / statiefje. De camera ziet er verder uit als twee andere wildcamera's die ik jaren geleden kocht : Bushnell HD en Dörr, beide zo rond de 150 Euro. Beide hebben een zeer lastig menuutje voor het instellen van foto/video en beginnen nu kuren te vertonen.
De Magignon is wat dat betreft een hele verademing : duidelijk menu, met veel keuze mogelijkheden. Zoals fotoformaat 0.5, 2.0, 5.0, 8.0, of 12.0 Mpix, aantal foto's na activering (1 - 9), vertraging tussen opnamen : 5 sec tot 1 uur, video lengte : 10 tot 180 sec, etc. etc. etc. Je kan een starttijd instellen, met een stoptijd - zodat de camera alleen binnen een bepaalde periode werkt.
Mogelijkheid om video's op apparaat af te spelen (kleurenmonitor 480x234 pix). Activeringstijd ongeveer halve sec. Twee zijwaartse sensors zorgen dat de camera gereed is als de middelste sensor beeld krijgt - dan start de video of het fotograferen. Zowel aan onderkant als achterkant zit een statiefgat. De nachtverlichting is dezelfde als bij mijn twee andere camera's : met infrarood lichtjes, die je kunt zien oplichten.
Ik heb de camera nu een paar dagen en gebruikt om te zien wat er zoveel herrie in de kruipruimte maakte - dat bleek een bruine rat. Die komt op de 10 seconden video's zeer helder in beeld, zowel dichtbij (niet erg overbelicht) als op enkele meters afstand. De rat lijkt zich van de infraroodlampjes niets aan te trekken. De beelden op de computer zijn veel en veel beter dan van mijn twee andere camera's.
Ik heb hem nog niet buiten getest, dus over waterdichtheid durf ik niets te zeggen - maar aan het randprofiel te zien had het handiger gekund. Wel is het een stuk beter dan bij mijn twee andere camera's die wel in de regen hebben gestaan en (voor zover ik weet) daarmee geen problemen hadden.
Dus al met al vind ik deze camera van Aldi die 80 euro meer dan waard.
Henny de Bruin