Aldi cameravallen - bezint eer men begint?

Gestart door Rene Janssen, september 24, 2013, 12:37:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Citaat van: Rene Janssen op januari 22, 2014, 14:46:34 PM
Ik vroeg me af of de 12MP optie in deze camera een geinterpoleerd beeld geeft, of dat de sensor daadwerkelijk 12 MP is. Daarnaast ben ik benieuwd of er minder ruis optreed bij de 5MP beelden van bij de 12MP.


Ik hoop dat iemand van jullie die deze camera heeft, hierop kan antwoorden. Bedankt alvast!


René
onder het motto; beter laat dan nooit. Uit de handleiding:

Aanbevolen wordt de resolutie 5M. Een hogere resolutie leidt tot een deels verbeterde fotokwaliteit, maar ook tot grotere bestanden die meer ruimte op de geheugenkaart in beslag nemen. Bovendien wordt voor de resoluties 12M en 8M interpolatie toegepast, wat eveneens nadelig kan zijn voor de kwaliteit.
Groeten, Johan Helmus

AdeHaan

Ik heb ook de wildcamera maginon wk 3 HD aangeschaft van aldi. Ik heb hem op de dag zelf direct uitgeprobeerd in de tuin. Het regende die middag en geen problemen ondervonden nog. Ik ben best wel tevreden met deze cameraval en inderdaad de vogels in de tuin schrikken wel eerst van de ledlampjes, maar de mussen en eksters zijn er naar 2 dagen al aangewent. De camera is niet te vergelijken met andere dure camera's. Maar voor dit geld is het best wel een goede camera om dieren er mee te observeren.
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.


xJochemx

Ik heb sinds juli 2012 een Tevion WK-1 cameraval van de Aldi in Duitsland. Sinds oktober 2013 ook nog een Maginon WK-1 van de Aldi in Nederland. Deze camera's zijn nagenoeg hetzelfde. Het buitenwerk zeker en dat wordt door nog wel meer fabrikanten gebruikt (zoals het bij bezoek van hun website misselijkmakende Ltl Acorn). De interne zaken verschillen wat waardoor de Tevion een wat lagere resolutie heeft dan de Maginon, maar beide voldoen prima wat mij betreft.


Ik hang beide camera's op diverse plaatsen op en zeker ook op plaatsen waar ze kletsnat worden. Ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad! Het grootste minpunt van deze camera's is wat mij betreft dan ook dat ze niet zo vreselijk robuust zijn. De sluiting is erg klein en gevoelig voor breuk (wat gelukkig nog niet gebeurd is). Als dat gebeurd wordt het knutselen, als het al mogelijk is, om de camera nog waterdicht te laten sluiten.
Verder is er een soort tweede batterijvak aanwezig waarbij aan de achterzijde een soort beugelconstructie aanwezig is. Ik gebruik deze om het spanbandje doorheen te halen, maar bij het strak trekken is bij één van de camera's een heel stuk van de beugelconstructie afgebroken. Deze camera kan ik nu niet meer met een spanbandje bevestigen wat wel vervelend is...


Een ander niet zo héél sterk maar wel overkomelijk punt is het batterijverbruik. Volgens mij ligt dat wat hoger dan bij mijn Bushnell camera's. En de Bushnell's hebben in mijn geval onzichtbare LEDs, wat ik ook wel prettig vind gezien schrikreacties die ik bij diverse dieren heb gefilmd in een goed donker bos (al schrikken veel dieren evengoed van je geur die op een camera achterblijft, een pijnlijke herinnering aan de 'evolutie' van bejaagde dieren om doodsbang te zijn voor alles dat menselijk is...


Hopelijk heeft iemand hier iets aan. Als beelden nodig zijn hoor ik het wel, al zijn ze natuurlijk op bijv. YouTube te vinden en op mijn eigen website.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

jeroenroelofsen

Bedankt voor je beschrijving Jochem

Heb je een linkje naar je youtube kanaal?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

xJochemx

Yep, die laatste is het. www.xjochemx.nl is mijn website, waar ook redelijk wat cameraval-filmpjes te vinden zijn, vooral in het dagboek-gedeelte dat nogal achter loopt, maar je kan op de homepage zoeken op 'cameraval' en dan kom je best een eind denk ik.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Rene Janssen

Citaat van: xJochemx op oktober 21, 2014, 11:04:25 AMEn de Bushnell's hebben in mijn geval onzichtbare LEDs, wat ik ook wel prettig vind gezien schrikreacties die ik bij diverse dieren heb gefilmd in een goed donker bos (al schrikken veel dieren evengoed van je geur die op een camera achterblijft, een pijnlijke herinnering aan de 'evolutie' van bejaagde dieren om doodsbang te zijn voor alles dat menselijk is...
Ik denk dat het vooral het aanspringen van de camera is wat je zelf ook hoort. En in een stil bos een klik wat je niet kent, is natuurlijk altijd vreemd...
René Janssen

xJochemx

Misschien soms, maar ik zie vaak opnames waarbij dieren heel rustig rondlopen tot ze de camera zien. Dan is de camera dus al aan en speelt het geluid geen rol meer.
Overigens zie ik ook vaak reacties van dieren op geur. Volgens mij ruiken zwijnen bijvoorbeeld heel goed dat er mensenhanden bezig zijn geweest en zijn ze daar als de dood voor...  :( (zie bijv. dit filmpje gemaakt met een Bushnell met onzichtbare LED's: http://youtu.be/XjJWW67KKVQ)
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Rob Koelman

Dat schrikken van het wilde varken op het filmpje valt nog wel mee. Je ziet een volgroeid moeder(?)dier, dat al een tijdje voor de camera rondsnuffelt - even schrikken. Zou inderdaad de mensengeur op de camera kunnen zijn, maar ik kan mij niet voorstellen dat het dier die niet al lang heeft geroken. Varkens hebben een geweldige reukzin. Daarna komen nog enkele jonge dieren in beeld die onverstoord aan het rondwroeten zijn. Als er echt paniek was zou de hele groep al lang zijn weggerend...
Met vriendelijke groet, Rob

marcel123

Bij een lezing werd verteld dat het plaatsen van lokvoer na de eerste keer ook met benzinehandschoenen gebeurde om geursporen te voorkomen op het voer.

xJochemx

Update-je... De Maginon cameraval vertoond kuren. Bij een instelling filmpjes van 60 seconden te maken worden vaak kortere filmpjes gemaakt. Met schijnbare willekeur zijn het filmpjes van 1 seconde, 10, 15, etc.. Het valt nog binnen de garantietermijn van 3 jaar, dus ik verwacht de camera gratis op te kunnen sturen voor reparatie of vervanging. En stiekem hoop ik dat de WK-1 helemaal niet meer op voorraad is er ik er een WK-3 voor terug krijg. :p
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

jeroenroelofsen

Die willekeur; daar is wellicht een verklaring voor. Bij mijn canon camera gebeurd het ook dat de snelheid van foto's maken omlaag gaan als de buffer vol loopt bij de "repeteer" stand, 6,5 fps.
Wellicht is het bij jou camera ook een buffer probleem. Als je veel filmpjes achter elkaar maakt, dan zou het kunnen dat je buffer vol raakt omdat je niet snel genoeg weg kunt schrijven naar de geheugen kaart.

Hopen dat je idd op je garantie een upgrade krijg ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ArjenDrost †

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 24, 2015, 15:03:36 PM
Die willekeur; daar is wellicht een verklaring voor. Bij mijn canon camera gebeurd het ook dat de snelheid van foto's maken omlaag gaan als de buffer vol loopt bij de "repeteer" stand, 6,5 fps.
Wellicht is het bij jou camera ook een buffer probleem. Als je veel filmpjes achter elkaar maakt, dan zou het kunnen dat je buffer vol raakt omdat je niet snel genoeg weg kunt schrijven naar de geheugen kaart.

Hopen dat je idd op je garantie een upgrade krijg ;)
Het lijkt me toch dat als je camera een optie heeft om filmpjes van 60 seconden te maken, dat z'n buffer daar ook groot genoeg voor is. Dat is iets anders dan wanneer je met een fotocamera op hoge snelheid foto's gaat maken.


Hoop idd dat ze het op kunnen lossen.

jeroenroelofsen

Citaat van: ArjenDrost op januari 24, 2015, 16:25:38 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 24, 2015, 15:03:36 PM
Die willekeur; daar is wellicht een verklaring voor. Bij mijn canon camera gebeurd het ook dat de snelheid van foto's maken omlaag gaan als de buffer vol loopt bij de "repeteer" stand, 6,5 fps.
Wellicht is het bij jou camera ook een buffer probleem. Als je veel filmpjes achter elkaar maakt, dan zou het kunnen dat je buffer vol raakt omdat je niet snel genoeg weg kunt schrijven naar de geheugen kaart.

Hopen dat je idd op je garantie een upgrade krijg ;)
Het lijkt me toch dat als je camera een optie heeft om filmpjes van 60 seconden te maken, dat z'n buffer daar ook groot genoeg voor is. Dat is iets anders dan wanneer je met een fotocamera op hoge snelheid foto's gaat maken.
Dat is zeker waar. Kan natuurlijk dat die buffer stuk is.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Lowieke

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 24, 2015, 15:03:36 PM
Bij mijn canon camera gebeurd het ook dat de snelheid van foto's maken omlaag gaan als de buffer vol loopt bij de "repeteer" stand, 6,5 fps.
Jouw fotocamera heeft een buffer omdat je met 6,5 fps op maximale resolutie vrijwel zeker boven de schrijfsnelheid uitkomt van de geheugenkaart (10MiB/s). Dat is bij cameravallen niet het geval en deze hebben dan ook geen buffer.
Ik heb dit probleem ook we eens gehad, oorzaak was een slechte SD kaart.
Jeroen.

xJochemx

Ik heb het met verschillende SD-kaartjes geprobeerd (waaronder erg goede), maar het probleem bleef. De camera is inmiddels verstuurd, dus even afwachten wat het gaat opleveren. Duimen voor een upgrade...  :P
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

jurgen74

Ik heb 4 van deze camera's omdat deze spat waterdicht zijn alleen bij droog weer gebruikt

Wel een boommarter en een bever voor de lens gehad
kerkuil bosmuis ed.

Ben tevreden over de kwaliteit

Groeten Jurgen

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Yeronimo

Hopelijk komt er weer zo een actie. Ik baal nog steeds tot de dag van vandaag dat ik er niet één heb aangeschaft.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Johan Helmus

Doet iemand hier nog iets aan beveiliging voor de camera? En zo ja, hoe dan?

Citaat van: Yeronimo op februari 06, 2015, 13:06:29 PM
Hopelijk komt er weer zo een actie. Ik baal nog steeds tot de dag van vandaag dat ik er niet één heb aangeschaft.
Is gewoon een kwestie van tijd, denk ik. Ze zijn er al meerdere keren langsgekomen.
Groeten, Johan Helmus

xJochemx

Ik ga voor de kapotte Maginon een vervanging krijgen, maar wel hetzelfde, inmiddels verouderde type (WK-1). Helaas heeft de iets oudere, praktisch dezelfde Tevion WK-1 het ook begeven... Eens kijken of ik daar ook nog iets voor gedaan kan krijgen.


Met water heb ik nooit echt problemen gehad trouwens. Dan waren ze wel eerder stuk geweest, want ik gebruikte ze in weer en wind. Ze zijn ook wel aardig bestand tegen water, toch, met IP54 (plens-bestendig, 10 l/min).
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Johan Helmus

Citaat van: Yeronimo op februari 06, 2015, 13:06:29 PM
Hopelijk komt er weer zo een actie. Ik baal nog steeds tot de dag van vandaag dat ik er niet één heb aangeschaft.
http://www.aldi.nl/aldi_wildcamera_48_5_16141_26674.html  :blink:
Groeten, Johan Helmus

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HJDT

Citaat van: Yeronimo op juli 07, 2015, 13:06:46 PM
Citaat van: Johan Helmus op juli 06, 2015, 10:55:22 AM
Citaat van: Yeronimo op februari 06, 2015, 13:06:29 PM
Hopelijk komt er weer zo een actie. Ik baal nog steeds tot de dag van vandaag dat ik er niet één heb aangeschaft.
http://www.aldi.nl/aldi_wildcamera_48_5_16141_26674.html  :)

Yes! Thanks voor het bericht  :duim:

Ik zou hier niet zo blij mee zijn als ik jou was: sinds afgelopen maandag was deze cameraval in de aanbieding (van 70) voor 40 euro. In het krantje dat geldig is vanaf 12 juli is de prijs opeens 90 euro! Ik vroeg vandaag bij de Aldi hoe dit kan en daar hadden ze geen antwoord op...
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HJDT

Afgelopen maandag deze camera aangeschaft en er wat mee zitten klooien. Werkt allemaal goed, het menu kan wat intuitiever maar is OK.

Nu heb ik alleen een probleem met de filmpjes: ik wil deze bewerken en heb dat met verschillende programma's geprobeerd (Premiere Elements, Windows Moviemaker en HD Writer) maar al die programma's lopen vast op het moment dat ik de filmpjes heb ingeladen. Bij 1 programma lukt het inladen wel maar als ik ze vervolgens op de tijdslijn sleep loopt het programma alsnog vast.

Kent iemand dit probleem en/of weet daar een oplossing voor?

Groet Michel Veldt
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

xJochemx

Michel, beetje omslachtig misschien, maar probeer het gratis programma Any Video Converter. Daarmee kun je het bestand naar een heel stel andere bestandsformaten omzetten. Je kan er ook delen mee knippen en zo, maar volgens mij helaas geen tekst toevoegen. Daarvoor converteer ik de filmpjes naar WMV en zet de tekst er in met Windows Live Movie Maker.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

jurgen74

Ik heb 4 Aldi WK HD 2

Meer dan een half jaar die het nog prima doen zelf na een regenbui en in de winter de vorst en sneeuwbui.

Ik heb nu ook de WK HD 3 GEKOCHT deze moet ik in het veld nog testen maar chter huis deden het prima op de huiskatten

Rene Janssen

Er schijnt weer een nieuwe camera in de aanbieding te komen bij de Aldi. Ik heb nog eens wat er over opgezocht en kwam onder andere deze review tegen (in het Duits) http://www.wildkamera-test.com/test-aldi-maginon-wk3-hd-wildkamera/382. Het komt zeer overeen met de testresultaten waarvan ik hoorde op een Duits wilde kattencongres van Mathias Hermann. Het advies: betaal iets meer voor een iets betere camera kan ik me voorstellen: vooral dieren missen zou zonde zijn...
René Janssen