Aldi cameravallen - bezint eer men begint?

Gestart door Rene Janssen, september 24, 2013, 12:37:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

martenboonstra

Heel erg leuk om te zien. Het blijft een lastige opgave te voorspellen wanneer de otter weer eens gezellig langs komt. Dit is voor mij ook altijd afwachten. Ik begon afgelopen zaterdagnacht de spraintsroute te lopen. De eerste pol geen spraints. Ongeveer vier uren later was ie wel langsgeweest en lag er verse spraints. Wat mij verder opvalt is dat als je de otter ziet, hij stukken groter is dan op de camera staat afgebeeld. Mijn laatste waarneming waarbij de otter op drie meter afstand langs mij liep leek hij ook ca. 1,5 lang. Echt een ongelofelijk groot dier. Het zal wel optisch bedrog zijn...

Rene Janssen

Dag Marten,


De meeste Trail cams hebben een groothoeklens er in zitten. Hierdoor lijken dieren die iets verder van de lens af staan, opeens een stuk kleiner. Optisch bedrog dus inderdaad.



René
René Janssen

martenboonstra

Hallo Rene,

Bedankt voor je toelichting.

Heb even een aantal voorbeelden van groothoeklensbeelden op internet bekeken en is
inderdaad sprake van optische bedrog. Het verschil is behoorlijk.

Met vriendelijke groet,


Marten

Johan Helmus

Met de aldi cameraval:



De tweede keer dat ik hem 'in het wild' ophang; een otter. B) De eerste keer dat ik hem buiten mijn veilige tuin ophing was het 's nachts helaas mistig, waardoor de camera helemaal was beslagen met condens. Geen succes dus, maar dat is nu ruimschoots gecompenseerd met deze bezoeker.

De waarneming is vervaagd, maar eenieder kan het gebied nog wel terug zien. Kan dit problemen opleveren voor een soort als de otter? (Voor kwaadwillende idioten oid?)
Groeten, Johan Helmus

tekenaar

Mag je die camera vallen zo maar gebruiken? Stel dat er iemand langsloopt, dan staat die dus ook op de foto. Is er niet ist van privacy-bescherming en moet jke mensen niet erop attent maken dat ze gefotografeerd kunnen worden? Dat is natuurlijk niet te combineren met voorkomen van diefstal ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ArjenDrost †

Citaat van: tekenaar op november 16, 2013, 23:54:45 PM
Mag je die camera vallen zo maar gebruiken? Stel dat er iemand langsloopt, dan staat die dus ook op de foto. Is er niet ist van privacy-bescherming en moet jke mensen niet erop attent maken dat ze gefotografeerd kunnen worden? Dat is natuurlijk niet te combineren met voorkomen van diefstal ...
Volgens mij mag je vrij mensen fotograferen (zal dus ook voor filmen gelden) en de foto's zelfs publiceren zolang de geportretteerde er geen redelijk belang bij heeft dat de foto niet geplaatst wordt. Dus zolang je geen vrijend stel vlak voor je op de camera hebt, zal er weinig aan de hand zijn, lijkt me.

Douwe van der Ploeg

Hoewel toestemming hebben van de terreineigenaar voor het plaatsen van zo'n ding wel nodig (of in ieder geval netjes) is, natuurlijk.
Douwe van der Ploeg

martenboonstra



Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet. Art 21 van de auteurswet.

ArjenDrost †

Citaat van: martenboonstra op november 17, 2013, 19:32:38 PM


Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet. Art 21 van de auteurswet.
Precies, dat bedoel ik dus :)

martenboonstra

@arjen. Keurige toelichting ogv zeer oude wetgeving. :duim:

H.J. Tromp

Experiment met de Aldi-cameraval, ben nog aan het proberen hoe het beste resultaat te verkrijgen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/80397104
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Rene Janssen

Ik hoorde afgelopen vrijdag over een test van Mathias Hermann van Oeko-Log.de. Hij liet weten dat de Aldi camera's die hij had getest maar eens in de vier keer af gingen wanneer er een beest langs liep (met een Reconyx cameraval als controle-camera).


Wat dat betreft zijn die otter- waarnemingen echt geweldig met die cameraval  :angel: :rolleye: .


René
René Janssen

Maarte5n

#42
Citaat van: tekenaar op november 16, 2013, 23:54:45 PM
Mag je die camera vallen zo maar gebruiken? Stel dat er iemand langsloopt, dan staat die dus ook op de foto. Is er niet ist van privacy-bescherming en moet jke mensen niet erop attent maken dat ze gefotografeerd kunnen worden? Dat is natuurlijk niet te combineren met voorkomen van diefstal ...

Wat ik inelkgeval weet is 2 dingen.

1: veel grondeigenaren, boswachters, en jachtopzieners zijn vaak niet blij met zo,n camera in hun perceel /bos. er zouden eens zeldzame dieren ontdekt kunnen worden die alleen hun weten, en dat vinden ze vaak niet zo,n prettig idee.
Ook boeren zijn er niet blij mee vaak met zo,n cam. als ze willen uitbreiden en er is een zeldzaam dier gefotografeerd met zo,n cam is de kans dat ze uitbreiden mogen ineens een stuk kleiner,uiteraard geld dat alleen op het terrein van die desbetreffende boer,landbouwer.

2:Wat ik gehoord heb is in de meeste gevallen 99% dat je toestemming moet vragen aan de eigenaar van de grond, dat kan particulier zijn maar ook boswachter opzichters enzv,
maar ik zelf vind onzin om voor die ene keer dat ik hem ophang toestemming te vragen (en meestal wijzen ze toch af)
Ze vragen altijd is het voor onderzoek of ben je van altara of van de uni van wageningen  :) en anders is het nee.

Het is gewoon je eigen keus uiteindelijk doen of niet doen, Wat ook kan helpen is als je toesteming vraagt dat de grond eigenaar de foto,s  als eerste ziet, maar daar ben ik juist voorzichtig mee, doe zelf dat liever niet.

En over per ongeluk mensen fotograferen, ik zelf en weet van meer mensen, die hebben de cam weleens heel diep en meer dan 200 meter van paden opgehangen en nog fotografeer je mensen honden en katten.
onVoorspelbaar waar mensen lopen.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Botervlieg

Citaat van: tekenaar op november 16, 2013, 23:54:45 PM
Mag je die camera vallen zo maar gebruiken? Stel dat er iemand langsloopt, dan staat die dus ook op de foto. Is er niet ist van privacy-bescherming en moet jke mensen niet erop attent maken dat ze gefotografeerd kunnen worden? Dat is natuurlijk niet te combineren met voorkomen van diefstal ...

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171676.0

Maarte5n

Citaat van: M. Baltus op december 03, 2013, 13:42:10 PM
Citaat van: tekenaar op november 16, 2013, 23:54:45 PM
Mag je die camera vallen zo maar gebruiken? Stel dat er iemand langsloopt, dan staat die dus ook op de foto. Is er niet ist van privacy-bescherming en moet jke mensen niet erop attent maken dat ze gefotografeerd kunnen worden? Dat is natuurlijk niet te combineren met voorkomen van diefstal ...

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171676.0

Is er geen verschil tussen uit de handfotografie en een automatische foto zonder erbij te zijn ?
Die link gaat over bewust fotograveren uit de hand met mogelijk mensen op de achtergrond.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

hiskodevries

als jij een mens met een cameraval op de foto zet en daar vervolgens niets mee doet, kraait daar natuurlijk geen haan naar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

whmvb

Citaat van: Maarte5n op december 03, 2013, 13:36:51 PM
maar ik zelf vind onzin om voor die ene keer dat ik hem ophang toestemming te vragen (en meestal wijzen ze toch af)
Ze vragen altijd is het voor onderzoek of ben je van altara of van de uni van wageningen  :) en anders is het nee.

Groet Maarten

Maarten,
misschien is het juist zo dat grondeigenaren willen voorkomen dat al die amateur 'onderzoekers' met hun Aldi-cameravallen 'voor die ene keer' dwars door hun terreinen lopen en de aanwezige dieren weg jagen. Je geeft wel een heel verkeerd signaal af op deze manier. Ik kan niemand aanraden je raad te volgen.

Wim
Wim van Boekel

Douwe van der Ploeg

Helemaal met Wim eens, zomaar door mensen hun land stappen is géén manier van werken, en daarnaast kan je het behoorlijk verpesten voor eventuele mensen met wél een nuttig onderzoeksplan die netjes toestemming vragen.
Douwe van der Ploeg

Maarte5n

#48
Citaat van: whmvb op december 03, 2013, 16:34:06 PM
Citaat van: Maarte5n op december 03, 2013, 13:36:51 PM
maar ik zelf vind onzin om voor die ene keer dat ik hem ophang toestemming te vragen (en meestal wijzen ze toch af)
Ze vragen altijd is het voor onderzoek of ben je van altara of van de uni van wageningen  :) en anders is het nee.

Groet Maarten

Maarten,
misschien is het juist zo dat grondeigenaren willen voorkomen dat al die amateur 'onderzoekers' met hun Aldi-cameravallen 'voor die ene keer' dwars door hun terreinen lopen en de aanwezige dieren weg jagen. Je geeft wel een heel verkeerd signaal af op deze manier. Ik kan niemand aanraden je raad te volgen.

Wim

Maar ik geef geen raad :( ik zij alleen wat ik meemaakte....

en je heb gelijk grondeigenaars houden niet van amateurs en gerommel, maar zelf als ik zij dat ik vaak daar kom en een keer mocht proberen mocht het ook niet. vanwege de feit dat ik geen professional was van altera of onderzoek werkgroepen enzov.

En al kende ik die mensen goed, dan nog hadden ze er moeite mee om toestemming te geven omdat ze echt denken dat het problemen geeft.en misschien is dat zo ik weet dat niet?  weet iemand dat?

kan het gebeuren als een boommarter of das gefotografeerd word op 200 meter van een plek waar gebouwd gaat worden,
De bouw verhinderd kan worden van een stal of schuur?

Vond zelf onzin dus heb gewoon weleens ergens wat opgehangen savonds en de volgende ochtend vroeg weer opgehaalt dan had ik toch wat ik bereikten, en dat mag ook gewoon als maar netjes is zonder verstoring of vernieling.
Ik laat zowiezo mijn cam nooit overdag buiten(en enkele keer laat ik hem wel overdag buiten in gebieden waar geen paden zijn of bosage,s die omringd zijn door weilanden), hang hem  verder alleen s,nachts op, is ook een echte nachtcam met 15 meter bereik van roodlicht, en heb hem ook puur gekocht voor s,nachts

En wim ik wil best positief praten en het minderen maar lekker laten zitten maar dat is ook niet helemaal naar waarheid berustend.
zeg liever waar het opstaat dan alleen het positieve te zeggen en dat mag uiteraard als het maar op persoonlijke titel is.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Lowieke

Als er personen op je cameraval te zien zijn, zijn of die personen in overtreding (ze begeven zich op een plek waar ze niet mogen komen) of je camera hangt niet goed.
http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/filmen-cameratoezicht/
Jeroen.

Douwe van der Ploeg

"Het doel van de camera's ophangen moet zijn het filmen of fotograferen van personen. "
Douwe van der Ploeg

martenboonstra

#51
De schending moet betrekking hebben op een norm die beoogd de particulieren te beschermen. Dit is de overkoepelende norm bij het strafrecht. Naar mijn overtuiging geldt dit dus niet voor cameravallen aan een boom welke dieren portretteert :)
Het portretrecht is van geheel andere orde en beoogt de maker ervan te beschermen, tenzij een redelijk belang zich hiertegen verzet.

Rene Janssen

Ik vroeg me af of de 12MP optie in deze camera een geinterpoleerd beeld geeft, of dat de sensor daadwerkelijk 12 MP is. Daarnaast ben ik benieuwd of er minder ruis optreed bij de 5MP beelden van bij de 12MP.


Ik hoop dat iemand van jullie die deze camera heeft, hierop kan antwoorden. Bedankt alvast!


René
René Janssen

Johan op den Dries

Toevallig iemand die hem gekocht heeft en er wel vanaf wil? Ik heb wel belangstelling... Of zou de aldi hem weer eens gaan verkopen??
Johan op den Dries
Sneek

Botervlieg

Citaat van: Johan op den Dries op maart 06, 2014, 21:51:17 PM
Of zou de aldi hem weer eens gaan verkopen??

Dat zou leuk zijn, ben ook wel benieuwd.

Aldi-kennende gooien ze wel eens wat in de herhaling ja.

Johan Helmus

De cameravallen zijn al meerdere keren te koop geweest bij de aldi, vermoedelijk zijn ze er binnen afzienbare tijd inderdaad wel weer verkrijgbaar.
Groeten, Johan Helmus

woen

Heb er 1 getest. Dit was de nachtopname. Volgens mij moet ik nog wat leren om overbelichting te voorkomen.
http://waarnemingen.be/soort/photos/375?from=2014-05-29&to=2014-05-29
Groeten,

Jeroen

jeroenroelofsen

Vanaf a.s. zaterdag (de 18e) zijn ze weer in de aanbieding (69.99).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bert Geerdes

Ik heb 'm nu een maand of drie. Hij hangt op eigen terrein, achter een poel, aan een knotwilg, bij een bosje. Hij reageert vrij traag, ondanks dat ie drie sensoren heeft. Mogelijk is dat de verklaring voor mijn indruk dat hij niet alles registreert. Vanuit huis zag ik bv de kat van de buren er langs lopen, maar die was niet gefilmd. Het kan zijn dat de sensoren alleen reageren op dieren die dichtbij zijn, die zijn dan al voorbij als hij begint te filmen. Hier kan je rekening mee houden bij het plaatsen, maar de situatie is er niet altijd naar. Toch heb ik nu filmpjes van m'n eigen kat, ekster, vlaamse gaai, waterhoen en een mooie nachtelijke opname van een vos. Kat en vos kijken overigens verbaasd in de camera, blijkbaar maakt hij een geluidje.
Groet, Bert Geerdes

Johan Helmus

#59
Het zou goed kunnen dat hij een geluidje maakt, maar hij licht sowieso ook een beetje rood op. Ik heb er ook meerdere malen vossen op gehad, die er allen slechts één foto op stonden. Vermoedelijk zijn ze geschrokken, en daarna gelijk gevlucht. Onlangs had ik een paar katten en een paar steenmarters, die trokken zich kennelijk minder aan van de cameraval. Die hebben een hele serie foto's achtergelaten.
Groeten, Johan Helmus