Aldi cameravallen - bezint eer men begint?

Gestart door Rene Janssen, september 24, 2013, 12:37:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

Dag allen,

Morgen zijn er bij de ALDI weer cameravallen te koop http://www.aldi.nl/aldi_wildcamera_48_5_635_6578.html. De review van http://www.whatdigitalcamera.com/equipment/reviews/compactcameras/129662/1/aldi-maginon-wildlife-camera-review.html lijkt vrij positief te zijn, al blijkt de camera wel (wat) sloom in reactietijd te zijn. Het lijkt er niet op dat de reviewer de camera over een langere periode heeft getest. Mijn ervaring met goedkopere cameravallen is dat ze vaak enkel spatwaterdicht zijn, waardoor ze na een regenbui (of meerdere), het niet meer doen waardoor goedkoop duurkoop is. Let op: ik heb geen aandelen in deze camera, noch in de ALDI.
8) 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze camera (vooral na een half jaar). Zijn er mensen die deze camera al een langere tijd hebben, na een vorige ALDI-"aanbieding"?


René


René Janssen

H.J. Tromp

Ik heb 'm in de vorige aanbieding van Aldi gekocht. Ziet er netjes uit, meer dan spatwaterdicht zal het niet zijn, uitgebreide menumogelijkheden, film en/of video, 'breedkijkende' sensors, filmkwaliteit van dashcam-niveau, 's nachts met forse groep IR-leds in zwartwit, 20 meter, ook timelapse mogelijk (1 sec - 1 min).
Nog te weinig ervaring om iets stelligs over gevoeligheid/betrouwbaarheid te kunnen zeggen.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

martenboonstra

Vanmorgen op het punt gestaan eentje aan te schafffen. Toch maar even afgewacht nu blijkt dat het om een niet waterdicht exemplaar gaat. Als het spatwaterdicht is, dan lijkt het inderdaad op duurkoop. Ben wel benieuwd wat het prijsverschil is tussen een waterdichte en een spatwaterdichte welke over dezelfde kwaliteiten beschikt.

jva

Met alle respect, maar m.i. is geen enkel model 'waterdicht'. Ik moet de eerste camera nog zien die geheel waterproof is. Ik heb verschillende types gebruikt (o.a. Uway, Moultrie) en allen hebben vroeg of laat waterschade gehad. Nu moet ik erbij vertellen dat ik veelal ook gebruik heb gemaakt van stalen omhulsels tegen diefstal/ vernieling waarin mogelijk ook water kan cumuleren (en zodoende eerder vochtschade oploopt?). Je kunt wel randen insmeren met bv vaseline en natuurlijk bij de plaatsing rekening houden met de overheersende windrichting, het risico op waterschade blijft aanwezig. Of dat eerder het geval zal zijn bij het model wat de Aldi aanbiedt weet ik niet, maar het zal wellicht een leuk apparaat zijn voor erbij. Voor het geld kun je je er in ieder geval geen bult aan vallen als je kijkt wat andere, meer professionele cameravallen kosten...
Jelle

martenboonstra

@jva Bedankt voor je reactie en toelichting op het gebruik van de camera. Dus de overige duurdere types zijn ook niet waterdicht. Mooie oplossing dat je de randen dichtkit met vaseline. Er is toch ook speciale waterdichte behuizing in omloop? De behuizing voor vandalisme en diefstal neem ik op de koop toe. Vanmiddag haal ik toch maar eentje op.

Misschien wel even leuk. Ik zag een tijdje terug in de moerasbossen van de Weerribben een camera hangen. Vermoedelijk sta ik ook op beeld. Herkent iemand dit of heeft iemand mij toevallig op beeld staan?


marcel123

De meeste tijd is het droog en het toestel kan gebruikt worden in schuren en garages e.d. Alleen voor langere sessies en professioneel gebruik lijkt dit geen goed toestel..

martenboonstra

Dus deze camera is niet geschikt om te hangen op een strategisch plek in het bos, een aantal weken te laten hangen en daarna eens weer te kijken. Dit is eigenlijk mijn bedoeling.

marcel123

Als het al die tijd droog blijft waarschijnlijk wel. Maar ik heb geen ervaring met dit toestel. En ik zou hem gebruiken voor perioden van een weekend. Dan lijkt mij dit toestel wel geschikt.

martenboonstra

Lastige afweging. Vrijdagsavond bijvoorbeeld droog en zaterdagmorgen kan het regenen. Ik denk er nog maar eens
over na. Bedankt voor je tip.

joostheeremans

Ik heb vanmiddag er één gekocht bij de ALDI (was de laatste in Wageningen) en ben nu een beetje aan het uitvogelen hoe alles werkt. Ik heb ervaring met Reconyx, maar tot op heden ziet het er zeker niet onaardig uit. Filmen even geprobeerd, valt me tot nu toe niet tegen op het lcd schermpje, maar ik moet het allemaal nog goed onderzoeken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

whmvb

Citaat van: jva op september 25, 2013, 14:23:37 PM
Met alle respect, maar m.i. is geen enkel model 'waterdicht'. Ik moet de eerste camera nog zien die geheel waterproof is.

Hoi Jelle,

ik gebruik een Bushnell camera in een ijzeren kast. Deze staat al een half jaar open en bloot in weer en wind in het veld, zonder dat ik ook maar iets van vocht in de camera heb gehad. De merken die jij noemt hebben blijkbaar niet de goede kwaliteit.

Overigens lijkt een ander nadeel van de Aldi-camera dat de led verlichting 's nachts zichtbaar is voor dier en mens. Ik zie althans geen verwijzing naar 'darklight' led's in de beschrijving en op het plaatje is te zien dat er geen speciaal filter voor de led's zit. Zichtbaarheid van het infrarode licht verschrikt dieren (alleen een staartpunt op de foto) en maakt mensen attent op de camera (diefstal). Een puntje om mee te nemen in de afweging, lijkt me.

Wim
Wim van Boekel

jva

Citaat van: whmvb op september 26, 2013, 07:37:18 AM
Citaat van: jva op september 25, 2013, 14:23:37 PM
Met alle respect, maar m.i. is geen enkel model 'waterdicht'. Ik moet de eerste camera nog zien die geheel waterproof is.

Hoi Jelle,

ik gebruik een Bushnell camera in een ijzeren kast. Deze staat al een half jaar open en bloot in weer en wind in het veld, zonder dat ik ook maar iets van vocht in de camera heb gehad. De merken die jij noemt hebben blijkbaar niet de goede kwaliteit.

Overigens lijkt een ander nadeel van de Aldi-camera dat de led verlichting 's nachts zichtbaar is voor dier en mens. Ik zie althans geen verwijzing naar 'darklight' led's in de beschrijving en op het plaatje is te zien dat er geen speciaal filter voor de led's zit. Zichtbaarheid van het infrarode licht verschrikt dieren (alleen een staartpunt op de foto) en maakt mensen attent op de camera (diefstal). Een puntje om mee te nemen in de afweging, lijkt me.

Wim

Hoi Wim, ik zei ook vroeg of laat...

Ik heb nu overigens ook een Bushnell (119466). Tweedehands via Ebay. Wellicht overigens ook de moeite waard, voor nagenoeg hetzelfde geld van het Aldi model heb je een tweedehands (semi-)prof model. Hij werkt (nog) uitstekend (na een half jaar). Ik herken idd ook het 'euvel' met de zichtbare led's, deze kunnen nogal verstorend zijn voor dieren. 'Black light' is in dat opzicht een uitkomst, maar daar betaal je dan ook voor. Sommige camera's hebben ook een hoorbare 'klik' (sluiter) wanneer een foto wordt gemaakt, ook dit kan verstorend werken. Kortom, op alle merken duur of goedkoop is wel 'iets' aan te merken. Het komt er kort gezegd op neer hoeveel geld je wilt neertellen voor een camera en waarvoor je het wenst te gebruiken. Met het Aldi model zal je zeker leuke resultaten kunnen boeken, maar zal op den duur (als je er 'meer uit wilt halen') allicht tot beperkingen leiden. De tweedehands markt is in dat opzicht wellicht dan ook een goed alternatief.
Jelle

Johan Helmus

Gisteren heb ik er ook eentje aangeschaft. Gisteravond gelijk even getest in de achtertuin.

Als het ding een beweging detecteert, dan komt er inderdaad een zwakke rode gloed van de ledjes, ik hoorde verder geen geluid uit de camera komen. Een aantal van de opnames was overbelicht, maar dat kan ook te wijten zijn aan de opnameafstand. (< 1m) Op internet las ik het advies om eventueel een deel van de ledjes af te plakken, om overbelichting op te lossen. Binnenkort nog eens even een paar testjes draaien, mits het 's nachts niet gaat regenen uiteraard.
Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

Overigens weet ik van een studiegenoot die Reconyx camera's gebruikte voor zijn onderzoek, dat afgelopen lente bij het hoge water een aantal camera's in de uiterwaarden volledig onder water kwam te staan. Degene die hij terugvond bleek uiteindelijk gewoon nog te werken, de hele terugreis op de passagiersstoel was vastgelegd (hij wilde de camera zelf niet openen, hoopte de memorykaart nog te kunnen redden). Ook het opkomende water stond mooi geregistreerd op de camera, alleen onder water waren er geen foto's genomen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Martens

@Marten,

Als je  een otter op foto /video wilt krijgen dan kun je soms de camera heel goed onder een brug of bruggetje plaatsen.  Dan maakt het ook niet meer uit  of een camera al of niet volledig waterdicht is.

groet,
Vincent
groeten, Vincent

Vincent Martens

Mijn ervaring tot nu toe met de rode LEDjes: Vos springt meteen uit beeld, steenmarter kijkt recht in de lens, otter is soms zo nieuwsgierig dat je alleen nog wat vage snorharen in beeld krijgt...

Vincent
groeten, Vincent

joostheeremans

Ik heb even twee testfilmpjes op youtube gezet, een turkse tortel en een koolmees. Overigens lijkt de Turkse tortel te schrikken, misschien is dat inderdaad van de LED, al heeft hij 'm dan wel rijkelijk laat door. Ik moet nog onderzoeken of de kwaliteit in de instellingen nog hoger kan, ben er nog niet heel diep ingedoken. Voor de twijfelaars is dit misschien een indicatie of de kwaliteit voor hun afdoende is. Mij valt het niet tegen, maar ik verwachtte ook niet heel veel.

http://www.youtube.com/watch?v=IYTNxZ4XJ7E&feature=youtu.be


http://www.youtube.com/watch?v=WNAK_Y-rCR8


MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

martenboonstra

@ Tromp. Leuke en scherpe beelden. Mooi om te zien. De Tortel kijkt ietwat onwennig, maar het voedsel blijft hem bezig houden :blink:

@Vincent. Doordat ik de camera een tijdje in een vrijwel ontoegankelijk stuk moerasbos ga hangen,  denk ik na over de aanschaf van Reconyx camera's (conform het verhaal van @ Joost).

Allemaal bedankt voor ieders bijdrage.


DunesUnLimited

In een hebberige bui heb ik er ook maar een gekocht. Volgens de gebruiksaanwijzing is ie IP54 Spatwaterdicht.

Volgens wikipedia zegt het eerste cijfer de 5 iets over de geslotenheid van de behuizing:

5x    Stofbescherming    Aanrakingsveilig doordat de behuizing geheel dicht is. Geen volledige bescherming tegen stof maar wel voldoende om de goede werking niet te hinderen.

En die 4 zegt iets over hoe goed het tegen water kan:
4    JIS 4    IP-x4    Plensdicht    Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek

Als je dit zo leest moet regen geen probleem zijn. Dat is een beetje verbazingwekkend, want op zich ziet het apparaat er niet zo heel waterdicht uit, en ik zou hem zeker niet op zijn kop hangen, maar met 3 jaar garantie klinkt de fabrikant wel vrij zeker van zijn zaak.
Bernard van Duijnen

Vincent Martens

Vannacht een Aldi-camera uitgeprobeerd. Gisteravond geplaatst en vanochtend om kwart over vier (wintertijd) al een otter op de foto!
De otter kijkt recht naar het  rode LED licht  van de camera, maar laat zich er verder niet door storen.
groeten, Vincent

augustvansteensel

Citaat van: Vincent Martens op oktober 27, 2013, 10:26:29 AM
Vannacht een Aldi-camera uitgeprobeerd. Gisteravond geplaatst en vanochtend om kwart over vier (wintertijd) al een otter op de foto!
De otter kijkt recht naar het  rode LED licht  van de camera, maar laat zich er verder niet door storen.

Fantastisch!
Voer je m ook in?
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Vincent Martens

Ja, ik voer hem in op op telmee.nl

Het dier is behoorlijk dik/rond. Mannetje of volslanke dame?
Wiehetweetmaghetzeggen.
groeten, Vincent

jva

Citaat van: Vincent Martens op oktober 27, 2013, 10:26:29 AM
Vannacht een Aldi-camera uitgeprobeerd. Gisteravond geplaatst en vanochtend om kwart over vier (wintertijd) al een otter op de foto!
De otter kijkt recht naar het  rode LED licht  van de camera, maar laat zich er verder niet door storen.
Fantastische waarneming, is het echter normaal dat de stempel van de tijd, datum en temperatuur in spiegelbeeld staat weergegeven of heb je per ongeluk de foto gespiegeld in een fotoprogramma?
Jelle

Vincent Martens

De foto  is inderdaad per ongeluk gespiegeld bij het comprimeren van de foto.
groeten, Vincent

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Vincent Martens

Invoeren van mijn otterwaarnemingen op waarneming.nl zou voor mij  dubbel werk zijn. Het zou zelfs driedubbel werk worden want ik heb ook nog de formulieren voor de ottermonitoring. ;D

groeten, Vincent

maurice.lahaye

Valt mee, de otter-waarnemingen van waarneming.nl en telmee.nl komen uiteindelijk ook bij Vilmar (Zoogdiervereniging) terecht. Ik zal hem er nog eens op wijzen dat invoer nu, kennelijk, niet helemaal duidelijk is. Want van 3x invoeren wordt natuurlijk niemand gelukkig.


Groet,
Maurice




2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

@ Vincent. Hele leuke foto. Had je de camera ook ergens veilig onder een brug gehangen? Maw is de camara ook nat geworden?
Rond dit tijdstip was ik in de Weerribben waar het af een toe een klein beetje regende.

Vincent Martens

Ja, het was onder een brug. Omdat ik daar heel vaak kijk kan ik vrij nauwkeurig voorspellen wanneer de otter langskomt: meestal om de 10-12 dagen. De camera heeft er maar 1 nacht gehangen en over ruim een week ga ik het opnieuw proberen.
groeten, Vincent