kan dit van een wolf zijn?

Gestart door Tom Bosch, januari 16, 2023, 10:02:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tom Bosch

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/262183022/.
1 Wolf - Canis lupus
datum: 2023-01-15
locatie: Ammerzoden - Uiterwaard (GE)

foto's:



tekenaar

#1
Nee: te smalle voet. Afmeting is lastig te schatten, maar deze is zo smal dat het best een vos kan zijn. Anders een slank model hond.

Andersom, als je een echte wolven-pootafdruk vindt, kan je zonder extra aanwijzingen nooit zeker zijn. Sommige honden hebben voeten van "model wolf".
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: tekenaar op januari 16, 2023, 10:22:31 AMNee: te smalle voet. Afmeting is lastig te schatten, maar deze is zo smal dat het best een vos kan zijn. Anders een slank model hond.

Andersom, als je een echte wolven-pootafdruk vindt, kan je zonder extra aanwijzingen nooit zeker zijn. Sommige honden hebben voeten van "model wolf".

Daarnaast kan een enkele prent vrijwel nooit zekerheid geven en wordt er een draf over een lengte van 100 mtr gemeten.

tekenaar

In Nederland kan ook echt overal iemand met een hond geweest zijn, of een hond hebben losgelopen (ook waar dat niet mag).

Ik woon in Slovenie en er leven hier wolven die tot vlak bij de huizen komen. Ik zie die wolven eigenlijk nooit (in 20 jaar een keer of 5), maar zie hun sporen regelmatig. In feite gaat determinatie zo: vorm en afmeting moeten correct zijn (anders hond, vos of jakhals); plek moet correct zijn (geen evenverse menselijke voetafdruk ernaast, bijvoorbeeld) en situatie moet "goed voelen voor wolf". Met dat laatste bedoel ik wat vogelaars beschrijven als jizz: een totaalindruk van prent en omgeving die niet of nauwelijks op een enkele foto vast te leggen is. Met die combinatie ben ik in het veld vaak zeker van wolf. Toch ga ik dit niet als zekere waarneming invoeren, want het is niet echt controleerbaar.

Wat helpt is dat ik hier ook regelmatig uitwerpselen vindt (mij hond is ook erg goed in vinden van wolvenuitwerpselen, alleen jammer dat ze er niet anders op reageerd als op hondendrollen). Die zitten doorgaands tjokvol haar (ree of edelhert) en liggen karakteristiek precies op het midden van onverharde boswegen. Ik weet niet wat andere honden doen, maar mijn hond poept juist tussen vegetatie, naast (en niet op) die boswegen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: tekenaar op januari 25, 2023, 09:05:43 AMIn Nederland kan ook echt overal iemand met een hond geweest zijn, of een hond hebben losgelopen (ook waar dat niet mag).

Even een zijstap, nav deze opmerking.

In de praktijk lopen honden vooral over de paden in de nabijheid van de baasjes en struinen en stropen ze niet het struweel af. Slechts bepaalde rassen hebben hier sterke aanleg voor, zoals bepaalde jachthondenrassen en het lijkt ook vaker voor te komen bij de husky's en hieraan verwante rassen.

Afgelopen week hadden we in Nederland weer eens sneeuw en was het heel duidelijk te zien hoe de hondenprenten zich verhouden tot de mensenprenten. Deze bevonden zich op dezelfde paden.

Recent ook een discussie met 2 boswachters uit de omgeving die n.a.v. een rapport van de valwildvereniging verklaarden dat het gros van de aanrijdingen kwamen door loslopende honden, ware het niet dat de piektijden ('s nachts) van de aanrijdingen totaal niet overeenkwamen met de tijdstippen dat mensen met hun honden in de bossen lopen.

Voor de monitoring van dassen ben ik geregeld in de duisternis in de benoemde bossen, maar in de afgelopen 15 jaar ben ik nog nooit een hondenuitlater tegengekomen in het donker. De enige andere mensen die ik tegenben gekomen zijn mountainbikers, maar die worden door beide boswachters dan weer niet als een probleem gezien, ondanks de video die ik heb gedeeld van verstoring door MTB-ers bij een grote burcht waar ze op <20 meter een MTB pad hebben neergelegd.

Er is heel veel te mopperen op hondeneigenaren (hondenpoep!), maar mijn gevoel is dat de verstoring op het wild schromelijk overdreven wordt. Dat gezegd hebbende, er zijn honden die wil najagen, er zijn honden die percelen afstruinen, maar laten we de meerderheid niet afrekenen op het gedrag van de minderheid.

peterv

Citaat van: Norman op januari 25, 2023, 09:49:07 AMIn de praktijk lopen honden vooral over de paden in de nabijheid van de baasjes en struinen en stropen ze niet het struweel af.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen referentiebeeld over wat "in de praktijk" is. Ik heb als jarenlang heel wat wildcamera's (soms een flink eind) buiten de paden hangen en kom wel degelijk met regelmaat loslopende honden tegen, ook in natuurgebieden waar alle honden sowieso aangelijnd moeten zijn. Niet alleen overdag, maar ook 's nachts lopen sommige honden regelmatig tot een paar kilometer van huis (hier dieren op basis van de camerabeelden kunnen herleiden tot hun huis/herkomst). Per gebied/regio zijn er vast verschillen maar het is wel degelijk zo dat er in Nederland overal rondstruinende honden aangetroffen kunnen worden en dat je dus bij wolf of hond een hond nooit op basis van de locatie kunt uitsluiten.
Peter Venema

Norman

Hi Peter,

Ik ontken het probleem niet, en deel de ervaring, maar de tendens lijkt vaak zo te zijn dat alle honden en alle hondeneigenaren hier debet aan zijn, maar dat de praktijk is dat het maar een hele kleine groep is.

Ik heb wel interesse aan de honden die herleidbaar waren, evenals de nachtelijke bezoekers en zou hier graag meer over weten. Kun je mij een DM sturen?