Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Cicade?  (gelezen 461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tukkerbird

  • Member
  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
  • Fly like an eagle
    • http://www.pbase.com/tukkerbird
Cicade?
« Gepost op: september 19, 2013, 21:35:20 pm »

Hallo,
 
Volgens mij een Cicade maar om welke soort het gaat is mij niet duidelijk.
Iemand enig idee?
 
Gr.Martin

Tukkerbird

  • Member
  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
  • Fly like an eagle
    • http://www.pbase.com/tukkerbird
Re: Cicade?
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2013, 21:45:30 pm »

Kan het zijn dat die cicade een aphrophora alni is ::) 
 
 
Hier nog een foto waarvan ik denk dat het een wants is, iemand die kan helpen.
 
Gr.Martin

harry60

  • Admins
  • Offline Offline
  • Berichten: 12221
Re: Cicade?
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2013, 21:50:45 pm »

De cicade is inderdaad Aphrophora alni
Gelogd
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Tukkerbird

  • Member
  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
  • Fly like an eagle
    • http://www.pbase.com/tukkerbird
Re: Cicade?
« Reactie #3 Gepost op: september 20, 2013, 19:40:23 pm »

Bedankt Harry, iemand nog bekend met dat andere beestje.
 
Gr.Martin

Arp

  • Admins
  • Offline Offline
  • Berichten: 18369
Re: Cicade?
« Reactie #4 Gepost op: september 20, 2013, 21:04:28 pm »

Lijkt mij Arma custos, maar sla me niet als het toch wat anders is.
Gelogd
Groetengedoe, Arp (the admin formerly known as Pudding4brains)
Wrn: - JungleDragon - insorg - nlsrt

Tukkerbird

  • Member
  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
  • Fly like an eagle
    • http://www.pbase.com/tukkerbird
Re: Cicade?
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2013, 16:10:32 pm »

Lijkt mij Arma custos, maar sla me niet als het toch wat anders is.

Ik zal je niet slaan ;D  Hij lijkt er inderdaad veel op, volgens mij een jong beestje?
Bedankt :duim:

jck

  • Member
  • Offline Offline
  • Berichten: 10071
Re: Cicade?
« Reactie #6 Gepost op: september 21, 2013, 16:34:45 pm »

De custos nimfjes in de database hebben allemaal een lichte stip in de halve maantjes langs de zijkant van het achterlijf - hoe zie je dat dit geen Troilus luridus is?

James
Gelogd

Arp

  • Admins
  • Offline Offline
  • Berichten: 18369
Re: Cicade?
« Reactie #7 Gepost op: september 22, 2013, 05:37:39 am »

Hoi James,

Om te beginnen: Ik heb al een half decennium ruzie met de nimfjes van die twee. Dat begon met dit berichtje in 2008 en getuige dit berichtje van twee jaar geleden blijft het knagen.

Berend heeft er nooit op gereageerd en ik ben bang dat een deel van m'n verwarring misschien toch veroorzaakt wordt door een paar vergissingen bij de validaties van Berend waardoor steeds alles wat ik zelf (opnieuw) meen te hebben uitgepuzzeld op losse schroeven komt.

Als ik door oude forumtopics terug kijk schaam ik me dood, want ik zie een hoop nimfen waar ik een naam heb voorgesteld (zonder zekerheid gelukkig) die ik vandaag anders zou noemen. Bij een aantal daarvan was Berend het met me eens, maar het is erg gemakkelijk om door een incorrecte voorzet op het verkeerde been te worden gezet.

Een paar concrete voorbeelden (maar er zijn er vast meer):

Bij al deze nimfen heb ik Troilus luridus als kandidaat genoemd, maar ik denk vandaag dat het Arma custos zijn:Anderen gaat het al niet veel beter af, want hier is er nog zo eentje ;)

In de oude discussies zijn een aantal dingen genoemd, zoals o.a. de witte hartjes in de zwarte vlekken op het connexivium, maar deels ook weer weerlegd. Ik probeer hier mijn conclussies tot op heden maar weer eens samen te vatten, in de hoop dat ze een keer door Berend bevestigd of ontkracht worden:
  • Antennekleur: De imago's verschillen hier duidelijk. Bij Troilus is de hele antenne zwart met alleen een lichte ring op de top van het voorlaatste segment; Arma variabel maar in principe minimaal de basis van de laatste drie segmenten licht en vaak meer, zodat alleen de top van het derde segment nog zwart is of zelfs de hele antenne licht. Bij de laatste nimf-stadia begin je dit soms al te herkennen en zie je bij Arma grote delen geel of rookkleurig lichter, vooral dus rond de basis van alle segmenten. Bij Troilus zie je soms een licht ringetje aan de top van het 3e segment (soms ook 2e) - dat zijn dus de twee voorlaatste, want deze nimfen hebben maar 4 antennesegmenten. Maar heel vaak zijn de antennes ook nog helemaal donker, met hooguit de gewrichtjes licht - dan heb je er dus niks aan.
  • Connexivium: De witte hartjes in de zwarte vlekken zijn (tussen deze beide) volgens mij vrijwel 100% indicatief voor Arma custos. Er zijn op het forum (zie boven) en in de database een stuk of wat nimfen met deze witte hartjes door Berend als Troilus bevestigd/gevalideerd, maar ik denk dat het een vergissing is, of hooguit zeer uitzonderlijk zo voor zou komen bij Troilus. Bedenk dat het imago dit ook niet heeft en Arma juist wel. Het omgekeerde kun je echter niet concluderen(!) Ook bij Arma custos zullen er nimfen rondstappen waarbij de zwarte vlekken geen (of nauwelijks herkenbaar) licht hartje hebben. Dit is vooral zo bij de jongere stadia (1-3) en dan vooral kort na de vervelling - de witte vlekken worden pas duidelijker als alles weer wat "oprekt".
  • Kleuring thorax: Erg variabel en lastig om de vinger op te leggen. Troilus heeft meer de neiging iriserend te zijn, maar bij Arma kunnen vooral de jongere stadia ook knap glimmen. Verder lijkt Arma veel sneller/vaker lichte randen te hebben, ook van het mesonotum, en lichte vlekken over de middenlijn van de thorax. Bij Troilus juist een neiging om, vooral op de prothorax twee grote lichte vlekken aan weerszijde van de middenlijn te ontwikkelen, die kunnen uitdijen tot een bijna helemaal lichte prothorax. Maar bij beide is, vooral bij de jongere dieren, de thorax ook vaak helemaal (iriserend) donker/zwart (en dus niets-zeggend).
  • Vorm en groote van sclerietplaten op abdomen: Omdat alle voorgaande "kleuringsdingetjes" erg variabel lijken te zijn en vooral bij de jongere nimfen vrijwel onbruikbaar, is dit is voor mij steeds meer het "besliscriterium" geworden. Bekijk eens een paar laatste stadium nimfen van beide (die zijn op de andere punten niet te verwarren). Bij Troilus zijn de sclerietplaten veel groter en anders gevormd. Ze liggen dichter bij elkaar (minder tussenruimte), zijn breder en buigen op de flanken af naar achteren. De "2e"/breedste plaat lijkt zelfs vrijwel altijd in twee puntjes uitgetrokken te zijn. Bij Arma zit er bovendien boven het eerste plaatje nog een aangeduid plaatje/streepje terwijl Troilus daar "schoon" is. Interpoleer dit door de jongere stadia heen en neem bijvoorbeeld de foto's van British Bugs als referentie voor Troilus. Die zijn behoorlijk zeker goed, want Arma custos komt daar niet voor (naar mijn weten). Een kleine slag om de arm is wel op zijn plaats: de ligging/afstand en relatieve grootte varieert wat tussen begin en einde van elk stadium - als het nimje groeit wordt alles wat opgerekt.
Concreet voor deze nimf: Antennens met kleine lichte delen aan basis van laatste twee segmenten en het lange segment daarvoor zelfs helemaal rookkleurig licht. Daarbij de vorm van de sclerietplaten (en de afstand daartussen) die ik typisch vind voor Arma custos. Vergelijk die platen met de "Mid instar" nimfjes van Troilus op BB. Die liggen wat dichter op elkaar en zijn groter en hoekiger.

Let wel, dit is allemaal slechts een wilde theorie van een ignorante wantsennincompoop die ongehinderd door enige kennis van zaken en zonder beschikbare literatuur plaatjeskijkend wat vage conclussies trekt. Het zou zomaar kunnen dat het allemaal echt helemaal nergens op slaat.  :angel:

P.S. Deze van jou zou ik dus ook als Arma custos inschatten, maar is goedgekeurd als Troilus. Twee mogelijkheden: (1) Ik snap er nog steeds geen ene mallemoer van (gaarne uitleg dus!); (2) Berend had niet goed gekeken (is zeldzaam!)

Het zou mooi zijn om er eens wat uitsluitsel over te krijgen.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2013, 06:32:40 am door Arp »
Gelogd
Groetengedoe, Arp (the admin formerly known as Pudding4brains)
Wrn: - JungleDragon - insorg - nlsrt

jck

  • Member
  • Offline Offline
  • Berichten: 10071
Re: Cicade?
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2013, 07:55:02 am »

Arp, alweer een super uitgebreid antwoord. Bedankt hiervoor. Die ene van mij is inderdaad een beetje twifelgeval maar na dit te hebben gelezen...wat vind je van deze:

http://waarneming.nl/waarneming/view/70616904

Heb ondertussen wat nimfenplaatjes bekeken - is de dikte van de lichte streep tussen sclerietplaat 1 en 2 ( evt samen met de vorm van plaat 2) bruikbaar? In de serie op BB is deze op alle plaatjes slechts de helft of minder dan de dikte van sclerietplaat 1?

James
Gelogd

Arp

  • Admins
  • Offline Offline
  • Berichten: 18369
Re: Cicade?
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2013, 11:34:55 am »

wat vind je van deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/70616904
Ik zou daar ook een Arma custos van maken (lichte vlek midden op pronotum, ipv twee aan weerszijde van midden, witte vlekjes langs connexivium, hele kleur/habitus, sclerietplaatjes lijken ook goed, maar slecht te beoordelen). 

Naar mijn bescheiden mening zit er tussen de "niet onderzocht"e Troilus-nimfen in de database een behoorlijk aantal van deze Arma custos-nimfen, maar ik heb ze niet "gerapporteerd" omdat ik vanwege een aantal tegenstrijdige validaties/bevestigingen van Berend niet zeker ben of mijn theorietje hierboven wel juist is.

Citaat
Heb ondertussen wat nimfenplaatjes bekeken - is de dikte van de lichte streep tussen sclerietplaat 1 en 2 ( evt samen met de vorm van plaat 2) bruikbaar? In de serie op BB is deze op alle plaatjes slechts de helft of minder dan de dikte van sclerietplaat 1?
Ik vind dat inderdaad wel het meest in het oog springende aspect van de door mij hierboven aangeduide verschillen, maar kijk liever naar het "hele plaatje" - dus ook de vorm/hoeken van de plaatjes etc. vanwege de al genoemde variatie door het oprekken in de looptijd van een stadium. Bij het witte L3-nimfje linksonder liggen ze bijvoorbeeld subtiel iets verder uit elkaar (maar inderdaad niet meer dan de breedte van het eerste plaatje). Ik ben dus liever voorzichtig met "harde" uitspraken daarover, maar het is wel de eerste plek waar m'n ogen naartoe gaan ;)
Gelogd
Groetengedoe, Arp (the admin formerly known as Pudding4brains)
Wrn: - JungleDragon - insorg - nlsrt

jck

  • Member
  • Offline Offline
  • Berichten: 10071
Re: Cicade?
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2013, 13:30:35 pm »

Leuke discussie en een soort rijker - Arma custos stond niet op mijn lijst. Bedankt, Arp.

James
Gelogd

Arp

  • Admins
  • Offline Offline
  • Berichten: 18369
Kleine update/correctie
« Reactie #11 Gepost op: september 24, 2013, 19:16:28 pm »

Connexivium: De witte hartjes in de zwarte vlekken zijn (tussen deze beide) volgens mij vrijwel 100% indicatief voor Arma custos. Er zijn op het forum (zie boven) en in de database een stuk of wat nimfen met deze witte hartjes door Berend als Troilus bevestigd/gevalideerd, maar ik denk dat het een vergissing is, of hooguit zeer uitzonderlijk zo voor zou komen bij Troilus. Bedenk dat het imago dit ook niet heeft en Arma juist wel.
Dat rode is natuurlijk onzin - sorry. Het verschil is dat bij Troilus luridus de imago's alleen een lichte vlek in het midden van elk segment hebben en bij Arma custos er ook nog eens een licht randje aan de voor en achterrand van elk segment zit. Dit kun je dus niet herleiden naar de witte hartjes in de zwarte vlekken bij de nimfen.

Nu heb ik nog eens door heel veel foto's van Troilus luridus-nimfen gekeken en ik kan maar één foto vinden (deze 5e stadium nimf uit Wales) waarin ook T.luridus enigszins aangeduide witte vlekjes in de rand heeft. Helemaal 100% zal het dus inderdaad niet zijn, maar zeker bij de jongere stadia lijkt het me zeer onwaarschijnlijk, c.q. dus een sterke indicatie voor Arma custos
Gelogd
Groetengedoe, Arp (the admin formerly known as Pudding4brains)
Wrn: - JungleDragon - insorg - nlsrt
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.037 seconden met 21 queries.