Paddenstoelenexcursie 2013

Gestart door xenion, september 18, 2013, 18:40:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

P.Rijnen

Hallo Melchior.
Kan zijn dat mijn boekhouding niet klopt maar de gevlekte vezelkop is door Grieta na microscopisch onderzoek gedefinieerd als geelbruine spleetvezelkop.
Groet,
Peter

Arno van Stipdonk



WijnandvB

Zeer bedankt voor het organiseren en begeleiden van deze excursie, Martin, Arno, Melchior.
Als nieuwkomer in paddenstoelenland ben ik steeds weer onder de indruk van jullie kennis en kunde. Han, Grieta en Tjerk hebben me ook het e.e.a. kunnen bijbrengen. En de andere deelnemers bedankt voor jullie gezelligheid.
Graag tot een volgende keer.

Mvrgr, Wijnand.

WijnandvB

#34

grietaf

Citaat van: P.Rijnen op oktober 21, 2013, 18:58:38 PM
Hallo Melchior.
Kan zijn dat mijn boekhouding niet klopt maar de gevlekte vezelkop is door Grieta na microscopisch onderzoek gedefinieerd als geelbruine spleetvezelkop.
Groet,
Peter
Zie mijn opmerking bij de waarneming.
Grieta.

grietaf

Op mijn microscooplijstje staan nog de volgende soorten:
Glimmerinktzwam ss.
Pluishoedhertenzwam
Knolvoethertenzwam
Gele aderhertenzwam
Oranjebruine parasolzwam
Zwartwitte veldridderzwam
Esdoornhoutknotszwam
Sombere vezelkop.

Ik heb enorm genoten!!!
Grieta.

Han Endt

Ik heb het ook een gezellige dag gevonden met hele leuke soorten. Allen: :duim: En natuurlijk Grieta, Arno, Henk-Jan en Melchior bedankt voor het microscoopwerk!
Met vriendelijke groet,
Han.

tjerk

De (on)deugd in het midden!

Groet,
Tjerk

WijnandvB

Moet je Grieta's blik zien.  :-\

Sinie ziet er de humor wel van in....

En ik pakte alleen maar een pakje drinken.

WijnandvB

o ja.. Nog wat....

Grieta:
je hebt hierboven een fraai lijstje vermeld met soorten die microscopisch zijn onderzocht, waarvoor veel dank en bewondering.
Maar..... wat is wat? Zijn er ook foto's van de oorspronkelijke paddenstoeltjes of is er ergens een verwijzing. Want op deze manier blijf ik natuurlijk nog steeds met allerlei specjes opgescheept.

:duim:

Violet (en Remco)

Citaat van: WijnandvB op oktober 24, 2013, 19:23:53 PM
Moet je Grieta's blik zien.  :-\

Sinie ziet er de humor wel van in....

En ik pakte alleen maar een pakje drinken.

Wie o wie plaatst de foto van Wijnand en Grieta zo gezellig naast elkaar (waar een boom in de weg stond voor de fotografen)? Dat zag er zo gezellig uit!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

tjerk

Citaat van: Violet (en Remco) op oktober 24, 2013, 19:42:56 PM

Wie o wie plaatst de foto van Wijnand en Grieta zo gezellig naast elkaar?
Hier is ie dan!
Foto is helaas niet helemaal scherp, maar dat krijg je met die vage figuren!
Groet,
Tjerk

Violet (en Remco)

Super Tjerk!

Moet erg grinniken om de blik van Wijnand op deze foto. Alles weer in evenwicht zo  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl


Violet (en Remco)

Citaat van: WijnandvB op oktober 24, 2013, 21:20:31 PM
:-X

Misschien dat er nog een andere foto opduikt waarbij jullie er wel beide met een gezellige blik op staan? Want dat was natuurlijk wel zo!
Momentopnames...
En anders volgend jaar beter?!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

WijnandvB


Melchior van Tweel

Ik ben inmiddels echt uit die gekke amanieten. Het blijkt toch niet Amanita battarae te zijn maar Amanita lividipallescens. Een belangrijk onderscheidend kenmerk is dat de cellen in de volva en combinatie hebben van sphaerocysten (bollen) en hyphen (draden).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Han Endt

#49
Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 25, 2013, 13:56:51 PM
Ik ben inmiddels echt uit die gekke amanieten. Het blijkt toch niet Amanita battarae te zijn maar Amanita lividipallescens. Een belangrijk onderscheidend kenmerk is dat de cellen in de volva en combinatie hebben van sphaerocysten (bollen) en hyphen (draden).

En dat is natuurlijk ook een hele leuke.........
Met vriendelijke groet,
Han.

WijnandvB

Sterker nog....
Da's een hele zeldzame, lees ik! En ik vind het razend knap dat dit resultaat is bereikt.

Mvrgr, Wijnand.


xenion

Het was een leuke dag met een paar erg leuke soorten!
Ik had stiekem toch materiaal meegenomen: Rondsporige stinkkorstzwam (Scytinostroma hemidichophyticum), die stinkende gladde korstzwam.
Groeten,
Martin

xenion

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 25, 2013, 13:56:51 PM
Ik ben inmiddels echt uit die gekke amanieten. Het blijkt toch niet Amanita battarae te zijn maar Amanita lividipallescens. Een belangrijk onderscheidend kenmerk is dat de cellen in de volva en combinatie hebben van sphaerocysten (bollen) en hyphen (draden).
Over dat kenmerk zijn de verschillende auteurs het helaas niet echt met elkaar eens, maar ik heb mijn exemplaar onder de microscoop gehad en ik kan me wel in de naam vinden.
Groeten,
Martin

WijnandvB

Schurk!

Wel mooi dat die stinkerd een naam heeft. Zo'n geur vergeet je niet snel.
Dat is los van de vraag of je de soort ooit weer vindt.  ;)

Mvrgr, Wijnand.

Melchior van Tweel

Citaat van: xenion op oktober 25, 2013, 21:32:45 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 25, 2013, 13:56:51 PM
Ik ben inmiddels echt uit die gekke amanieten. Het blijkt toch niet Amanita battarae te zijn maar Amanita lividipallescens. Een belangrijk onderscheidend kenmerk is dat de cellen in de volva en combinatie hebben van sphaerocysten (bollen) en hyphen (draden).
Over dat kenmerk zijn de verschillende auteurs het helaas niet echt met elkaar eens, maar ik heb mijn exemplaar onder de microscoop gehad en ik kan me wel in de naam vinden.
Hallo Martin,
Ik ben ecoloog en geen taxonoom. Als auteurs het over een kenmerk niet eens zijn, laat ik vaak de nieuwste literatuur de doorslag geven.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl