snuitkever - Curculio

Gestart door thijsdegraaf, september 17, 2013, 16:28:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/79143435 Curculio spec. gezien op 2013-09-17 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

thijsdegraaf


Arp

Hoi Thijs,

qua vorm had ik spontaan even betulae op m'n netvlies, maar daar is ze veel te groot voor en bovendien zijn de tandjes onder de voordijen herkenbaar, dus toch dame nucum/glandium. Daarna gaat bij mij het licht uit  :-\

Er is geen duidelijke haarkam te herkennen, maar het meiske is ook wel erg versleten en ik heb er meer een nucum-gevoel bij dan glandium, maar als ik "kenmerkjes" probeer te herkennen gaat het weer mis.

Het vaak opgevoerde kenmerk van de antenneflagel heb ik nooit duidelijk genoeg kunnen herkennen. De sleutels leuteren allemaal over glandium smaller, 3x zo lang als breed en nucum breder, 2x zo lang als breed. Als ik ze naast elkaar leg zie ik subtiel verschil, maar niet zo duidelijk als dat de tekst het voordoet en van foto kan ik er echt helemaal niks mee.

Verder zou dame glandium de snuit iets langer moeten hebben. Zo lang als het lichaam (kop+dekschilden), tegenover iets langer dan de dekschilden. Vind ik ook slecht te herkennen aan beesten (lijkt me ook wat variabel bovendien, zelfs aan de weinige exemplaren die ik ooit beter heb bekeken) en van foto nog hachelijker.

De verschillen in beharing ... zijn hier niet meer te gebruiken.

Verder wordt vaak genoemd dat de snuit en benen van glandium lichter zijn, van nucum donker (bruin/zwart). Ook kom je altijd tegen dat het "lichaam" (bedoeld wordt volgens mij kop/dekschilden onder de schubben, niet het lichaam onder de dekschilden) van nucum gelig bruin is, maar dit is dan als contrast bedoelt met de echt zwarte (en veel kleinere) villosus. Voor glandium is er in de drie sleutels die ik heb niks genoemd voor de "lichaams"kleur en ik zie eerlijk gezegd geen bruikbare verschillen - ook niet in de pootkleur trouwens. Volgens mij is de individuele variabiliteit hier bijna net zo groot als de gesuggereerde interspecifieke verschillen.

Ik zou hier het lichaam zwart noemen (?!?), de poten licht (glandium?), de snuit duidelijk langer dan de dekschilden maar korter dan het lichaam (?!?) en de flagel 2x zo lang als breed (nucum?)

Daar kan ik dus niks mee. Blijft het buikgevoel (nucum), maar daar moet je bij mij géén waarde aan hechten - ik heb van beide soorten misschien elk 5-10 exemplaren ooit wat beter bekeken en vond de sleutelkenmerken aan hand daarvan zelfs moeilijk te volgen - laat staan van foto inzetbaar.

Ben benieuwd wat Theodoor ervan zou maken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Geweldig Arp.
Aan de beharing heb je inderdaad niet veel. Vandaar, dat ik me niet aan een naam gewaagd heb. Ik heb nog gezocht naar een ander exemplaar, want deze vloog weg.  :)
Maar dat zal wel volgend jaar worden.
In ieder geval bedankt voor alle informatie. Ik weet nu heel wat meer. Verder zullen we maar op Theodoor wachten.

Arp

Op een verse heb je genoeg aan de vorm van het schildje (langwerpig of breed/vierkant), wel/geen haarkam op de bips en wel/geen tandjes onder de voordijen - dus een dorsale plaat, eentje schuin over de kont heen en eentje waarop de onderkant dijen te zien is. De rest is sowieso moeizaam (vind ik).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#5
Ik heb m'n overige foto's nog eens bekeken. Maar dat wordt niets.  :rolleye:  Bedankt nogmaals.
Het is wel zo, dat er bij ons veel eiken staan (er stond er een twee meter van de vindplek), maar ik weet niet waar een hazelnoot staat. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat er geen in de buurt staat.