Hoofdmenu

Velduil???

Gestart door ingevdmeeberg, mei 22, 2007, 21:18:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

ingevdmeeberg

Hoi,

Ik heb op het forum van vogelvisie.nl ook al een post gedaan en daar dachten ze dat het hier om een ransuil ging. Toch blijf ik eigenwijs en vind ik het ook erg veel op een velduil lijken.

Ik zou het leuk vinden om hier ook een beetje te horen wat jullie denken en vooral waarom. Want daar leer ik natuurlijk van.

De linkerfoto is de uil die ik heb gezien. De rechterfoto is een foto van een velduil (van vogelvisie.nl). Ik zie erorm veel gelijkenissen. Maar ik ben absoluut geen kenner.

groetjes van inge

Jeroen Nagtegaal

Is de rechtse foto ook avn jou? of een van internet?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Wielstra

De ogen geven 'm weg.

JaapHennevanger

#3
het is een ransuil omdat hij oranje ogen heeft  ;)  
Jaap Hennevanger



Jan Harteman

CiteerIs de rechtse foto ook avn jou? of een van internet?
CiteerDe linkerfoto is de uil die ik heb gezien. De rechterfoto is een foto van een velduil (van vogelvisie.nl).

frankneijts

Even op de buitenste handpennen letten: bij de linkse vogel is de basiskleur 'licht' met vage donkere bandjes, bij de rechtse 'massief' donker, vooral de toppen. Ergo: een in het veld (op enige afstand) goed bruikbaar verschil tussen Ransuil (de linkse vogel) en Velduil, in elk geval beter dan de oogkleur.

groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ingevdmeeberg

Bedankt voor deze duidelijke uitleg! Wel jammer, want ik hoopte stiekem op een velduil. Maar dit blijft een mooie verschijning.

Toch wel apart dat hij dan overdag ook jaagt.

xxx
inge

laatvlieger

CiteerBedankt voor deze duidelijke uitleg! Wel jammer, want ik hoopte stiekem op een velduil. Maar dit blijft een mooie verschijning.

Toch wel apart dat hij dan overdag ook jaagt.

xxx
inge
Sterker nog, het is veel bijzonderder om een ransuil overdag te zien vliegen dan een velduil! Dat zullen niet veel vogelaars gezien hebben, laat staan vastgelegd op foto's.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

ingevdmeeberg

En het leukste is dat hij er eigenlijk bijna elke dag wel te zien is. Meestal ga ik wel rond een uur of 8 hoor, maar dan is het nog wel geheel licht. En tot nu toe hebben we hem elke keer nog zien vliegen.

Ik heb ook een mooie foto weten te maken van een van de jongen. Die zal ik ook nog toevoegen.

xxx
inge

Fabian Meijer

Inderdaad een leuke foto van het jong!

groet,

Bram Rijksen

CiteerErgo: een in het veld (op enige afstand) goed bruikbaar verschil tussen Ransuil (de linkse vogel) en Velduil, in elk geval beter dan de oogkleur.

groet,

Frank
uiteraard, maar Inge wilde graag ahv deze foto duidelijk gemaakt krijgen welke uil het was; in het veld spelen andere kenmerken een veel grotere rol.

Bram Rijksen

CiteerErgo: een in het veld (op enige afstand) goed bruikbaar verschil tussen Ransuil (de linkse vogel) en Velduil, in elk geval beter dan de oogkleur.

groet,

Frank
uiteraard, maar Inge wilde graag ahv deze foto duidelijk gemaakt krijgen welke uil het was; in het veld spelen andere kenmerken een veel grotere rol.

frankneijts

Citeer
CiteerErgo: een in het veld (op enige afstand) goed bruikbaar verschil tussen Ransuil (de linkse vogel) en Velduil, in elk geval beter dan de oogkleur.

groet,

Frank
uiteraard, maar Inge wilde graag ahv deze foto duidelijk gemaakt krijgen welke uil het was; in het veld spelen andere kenmerken een veel grotere rol.
Me dunkt dat dat op deze foto's juist luid en duidelijk te zien is! Juist daarom noemde ik dit kenmerk en niet een aantal andere die in het veld evengoed opgaan maar op deze foto minder zichtbaar.........

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Toch knalt oogkleur er in het veld meestal wel uit. Tenzij je een Velduil op 2km over zee ziet gaan ofzo. Verder valt oranje vs gele grondkleur ook op.

Kaja

CiteerEn het leukste is dat hij er eigenlijk bijna elke dag wel te zien is. Meestal ga ik wel rond een uur of 8 hoor, maar dan is het nog wel geheel licht. En tot nu toe hebben we hem elke keer nog zien vliegen.

Ik heb ook een mooie foto weten te maken van een van de jongen. Die zal ik ook nog toevoegen.

xxx
inge
Rode ogen? Ik heb er laatst een gezien met gele ogen, of licht dat aan de leeftijd van het jong?

Ben Wielstra

Ik zie alleen oogleden, klopt dat?

Kaja

Sorry voor de vage foto, hier de ogen aangegeven: (voor het linker oog zit een tak)