Hoofdmenu

in vlinderval

Gestart door cora, mei 22, 2007, 18:21:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Deze waterkever zat vanmorgen in de vlinderval. Is deze zo op naam te brengen?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

Is dit een waterkever spec.???
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

spanjool

#2
Hoi Cora,

klop op google even waterkevers in en de eerste die je ziet is Hydaticus seminiger de Geer of dat em is moeten kenners je bevestigen, maar hij lijkt er wel verrekte veel op.
Jammer dat er zowel bij dat plaatje als bij jouw melding en ook mijn melding geen maten bij staan. Ik heb nl ook nog twee van die beestjes openstaan.
De ene had ik idd ook in de lichtval (15mm) en de andere zat op een blad van gele lis (10mm) vermoedelijk beide dezelfde.
Hoe groot ze in het echt zijn heb ik nog niet gevonden.
Op waarneming zijn deze kevers wel gemeld, helaas zonder foto, je moet dus maar geloven dat die meldingen juist zijn, maar je kunt em dus ook gewoon als zodanig melden en dan doe je er geen foto bij.
Probleem opgelost.   :D
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

MC

Hydaticus seminiger lijkt me niet. Die soort is nl. helemaal zwart met een gele zijrand, deze waterkever is bruinig op de bovenkant... Hoe groot is deze kever?
Aan Spanjool: 10mm lijkt me erg klein voor een H. seminiger, dat zal vermoedelijk een andere soort zijn.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Leon Olsthoorn

De kever van Cora lijkt erg op Hydrophoris Palustris, maar ik mis de roeipoten. En hoe groot was de kever uit de vlinderval? H. Palustrus is 3,5 tot 5 mm.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

gardensafari

Ik zit een beetje te denken aan de Gegroefde Haarwaterroofkever (Acilius sulcatus), want hij lijkt mij tamelijk fors.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

MC

De halsschildtekening + de bruine bovenkant doen mij wel een beetje aan Rhantus denken.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

cora

de kever was niet echt groot. Stom niet opgemeten maar groter dan 2cm was hij niet.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

MC

De soorten die hier geroepen worden, zijn bijv. 11-13, 12-15 of 2-3mm groot. Voor veel waterkevers, zeker vanaf foto, is de lengte tot op mm nauwkeurig wel echt van belang. Maar misschien dan Jan het wel meteen aandurft, even wachten tot ie weer langs komt dus.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

jan cuppen

Ondanks de vele discussies was Matthijs het dichtste bij met Rhantus. Het is een onvervalste Rhantus suturalis, de algemeenste van de zes Rhantus-soorten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen