Hoofdmenu

Onbekende plant

Gestart door W.Strijker, september 14, 2013, 21:34:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

W.Strijker

Hallo forum,

afgelopen week vond ik op een bouwplaats de volgende plant. Weet iemand de naam van deze plant.
Mijn excuses voor de onscherpe foto, is met een iPhone gemaakt.

Groet, Willem

Rob Koelman

Alsemambrosia.

Dit is een exoot die actief bestreden wordt! Het is namelijk een plant die serieuze hooikoortsverschijnselen kan veroorzaken.

Mocht je in de buurt wonen -> de planten graag vernietigen.

Anders even een seintje aan de gemeente of Floron.

De waarneming sowieso invoeren.


Rob
Met vriendelijke groet, Rob

WimV

Nou, nou, niet overdrijven hoor. Zo erg als dat men het doet voorkomen, is het echt niet hoor.
Groetjes,
Wim

Rob Koelman

Citaat van: WimV op september 14, 2013, 23:09:23 PMZo erg als dat men het doet voorkomen, is het echt niet hoor.

Waarom is er dan een landelijke actie opgezet om groeiplaatsen van deze soort te vernietigen?

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op september 15, 2013, 11:06:31 AM
Citaat van: WimV op september 14, 2013, 23:09:23 PMZo erg als dat men het doet voorkomen, is het echt niet hoor.

Waarom is er dan een landelijke actie opgezet om groeiplaatsen van deze soort te vernietigen?

Rob

Waarschijnlijk omdat het een exoot is. Talloze mensen zijn allergisch voor pollen van bijvoorbeeld Berk en grassen en niemand zal het toch in zijn hoofd halen om die te bestrijden.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op september 15, 2013, 11:42:33 AM
Citaat van: Rob Koelman op september 15, 2013, 11:06:31 AM
Citaat van: WimV op september 14, 2013, 23:09:23 PMZo erg als dat men het doet voorkomen, is het echt niet hoor.

Waarom is er dan een landelijke actie opgezet om groeiplaatsen van deze soort te vernietigen?

Rob

Waarschijnlijk omdat het een exoot is. Talloze mensen zijn allergisch voor pollen van bijvoorbeeld Berk en grassen en niemand zal het toch in zijn hoofd halen om die te bestrijden.

Dat is wat kort door de bocht. De pollen van alsemambrosia veroorzaken sterkere allergieklachten dan pollen van veel andere soorten en doordat de plant laat in het seizoen bloeit wordt het pollenseizoen er enkele maanden door verlengt. Wel degelijk een reden om deze soort gericht te bestrijden, zeker nu dat nog kan (het aantal groeiplaatsen is wel groot, maar niet dusdanig groot dat de soort niet meer te bestrijden is).

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Alsemambrosia is bij lange na niet de enige soort die in deze tijd van het jaar stuifmeel produceert, dus dat kan de reden niet zijn om ze te bestrijden.

Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op september 15, 2013, 11:54:59 AMAlsemambrosia is bij lange na niet de enige soort die in deze tijd van het jaar stuifmeel produceert, dus dat kan de reden niet zijn om ze te bestrijden.

Alsemambrosia veroorzaakt in de landen waar de soort al regulier voorkomt veel grotere problemen met de gezondheid dan andere pollen-producerende planten. Dit in combinatie met de late bloeitijd is dus wel degelijk een reden om de soort gericht te bestrijden.

Rob

Met vriendelijke groet, Rob

W.Strijker


bedankt, ik geef het door.

willem

Rense Haveman

Zucht....

Volgens mij moeten ze Pijpenstrootje gaan bestrijden! Dat is op dit moment het grootste probleemgeval voor hooikoortspatiƫnten. En ik heb recht van spreken, dat mag je aannemen. De hvh pijpenstrootjespollen in de lucht wordt nooit ingehaald door alsemambrosiapollen, als je ziet hoeveel het gras voorkomt....

Volgens mij is het een hype, en de bestrijding is kansloos!
Groet! Rense

havikskruiden!

M.V.S

Rense, op facebook zou ik nu op like  :duim: drukken. Je slaat de spijker op z'n kop.
Groetjes, Marc

Pieter Stolwijk

Sluit me geheel bij Rense aan!
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rob Koelman

Wat een saamhorigheid!  ;D

Het klopt dat alsemambrosia in Nederland momenteel geen probleem soort is als het gaat om hooikoorts. NOG NIET! Als je de soort echter laat inburgeren komt er - naast de reeds aanwezige hooikoortsplanten - nog een soort bij waar hooikoortspatienten stevig last van zullen hebben.

En ja, natuurlijk kun je reeds aanwezige hooikoortsplanten als pijpenstrootje niet bestrijden. Bij alsemambrosia is dat echter (nog) wel mogelijk.

Oftewel: voorkomen is beter dan...


Rob

Met vriendelijke groet, Rob

ejslootweg

Als ze de soort effectief willen bestrijding kunnen ze er beter voor zorgen dat de zaden niet meer in vogelvoer zitten. Er zijn vrij weinig standhoudende populaties van alsemambrosia in Nederland. Vrijwel alle planten zijn afkomstig van vogelzaad, vetbollen, etc.

groeten, Erik
groeten, Erik

Pieter Stolwijk

Zoals Erik zegt. Ik ken in Twente geen blijvende populaties.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

petraw

Heren,

Zelf denk ik dat de meeste pollen van de enorme groeiplaats komen in de haven van Antwerpen. Daar staan er elk jaar duizenden in een zaadbed bij een overslag. Met dus nog genoeg zaden voor nog jaren te gaan. Ook hier in West-Brabant geen populaties die uitbreiden of al jaren op dezelfde plek staan. De enige plek bij Willemstad was na een jaar of 6 ook weer verdwenen (uit vogelvoer voor uitgezette kippen).
Groet, Petra

HPM

Citaat van: Pieter Stolwijk op september 16, 2013, 16:44:01 PM

Zoals Erik zegt. Ik ken in Twente geen blijvende populaties.


Doogeniest?
Herman van der Meer