Hoofdmenu

larve viervlek?

Gestart door Wim Bakker, mei 22, 2007, 08:46:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker



Is dit een larve van een viervleklieveheersbeestje?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Stippen

Lijkt mij niet.
Heb je nog foto's waarop de borstels goed te zien zijn, en/of eentje van de zijkant?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Wim Bakker



Helaas waren de foto's niet geweldig. Hierbij nog een poging. Misschien is het toch een larve van een ander haantje?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Stippen

#3
Citeer
Misschien is het toch een larve van een ander haantje?

Wim
Nee het is wel een LHB, maar exochomus heeft veel langere dunne borstels.
Larven met een geel lijf zijn oa. psylobora, vibidia en halyzia.
Op dit moment kom ik hier niet verder mee (maar het werk aan larven gaat door  :)  )
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

Bij nader inzien is dit geen LHB, maar inderdaad een bladhaantje.
Weet je nog welke plant? Dat kan een goede aanwijzing zijn.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerBij nader inzien is dit geen LHB, maar inderdaad een bladhaantje.
Mag ik meeleren? Waar is dat op gebaseerd? Ik kan hem ook niet als LHB onderbrengen, maar zijn er kenmerken te noemen die het een bladhaan maken ipv LHB? Die dubbele borstels achter elkaar op het 2e eb 3e segment (ipv naast elkaar), of toch wat anders??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Waar kom jij op uit als je de tabel volgt?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Wim Bakker

De larven zaten op Els (Zwarte Els, neem ik aan), aan de onderkant van de bladeren.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arp

#8
CiteerWaar kom jij op uit als je de tabel volgt?
Dan loop ik in principe al vast op de geen/enkele/dubbele borstels op de zijkant van meso- en metathorax - die zie ik namelijk op de foto's niet goed genoeg.

* Kies ik voor "twee" (daar lijkt het een beetje op vinnik), dan zou qua borstelvorm eventueel Tytthaspis het meest (of liever het minst NIET) in aanmerking komen, maar met de kanttekening dat borstels op jonge larvestadia wellicht nog niet dezelfde vorm/kenmerken hebben als van I4. Ik heb ook nog geen fotovergelijkingsmateriaal voor Tytthaspislarvjes gevonden. Misschien kan ik dus die 16-punt niet op voorhand uitsluiten??!

* Kies ik voor "één" (en dan uitkom bij "geen"?), dan stopt het bij de volgende stap (plooien en andere kenmerken op de kop).

Laat ik me niet ontmoedigen door die kop en volg ik beide lijnen nog even door, dan ...
- Kom ik voor de Y-plooi op borstels die me vrij onwaarschijnlijk lijken, ook in een eventueel later larvestadium.
- Kom ik voor de Urn-plooi erop dat ook het puntje van het achterlijf niet echt fijn te herkennen is op de foto, dus weer een splitsing in drie takken die ik kan volgen ...

En dan wordt het zo langzamerhand weinig zinvol meer om de tabel te volgen en ga ik plaatjes kijken. Op die plaatjes - voor zover beschikbaar - zie ik dan geen enkele soort met de genoemde dubbele stipjes achter elkaar op de rug van meso- en metathorax (ook niet bij dieren met lange borstels trouwens) en vroeg me daarom af of dit misschien een "Niet-LHB" kenmerk is?

Ik vermoed dat de bedoeling van jouw vraag was om me zelf tot de conclussie te laten komen dat ik met de tabel geen passend LHB-tje kan vinden en het er dus geen is. Maar (correct me if I'm wrong) niet alle LHB-tjes staan erin en indien dit een I2- of I3-larve is moet ik sowieso een geslagen korreltje zout om de arm houden ... vandaar dus mijn vraag waar jij je zekerheid aan ontleende :mellow:

Dit is overigens geen kritiek op de tabel, maar het blijkt wel dat je toch wel tamelijk specifieke en goede foto's nodig hebt om die tabel "zeker" te kunnen volgen - meer iets voor mensen die de larve "bij de hand" hebben dus. Een vrij algemeen probleem met stapsgewijze determinatiehulpmiddelen natuurlijk - als je voor één stap geen duidelijk antwoord hebt loop je vast.

Het zou misschien een leuk project zijn om, naast deze tabel (!), ook eens te kijken of er wat intkey-achtigs voor te verzinnen is waarbij je alle mogelijke kenmerken in een database duwt en op basis van 'bekende' kenmerken de selectie steeds verder verkleint ... min of meer zoals jullie ook met de kevers doen meen ik me te herinneren ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#9
Je opmerkingen gelden voor alle determinatie tabellen, zodra je een kenmerk niet weet ben je de draad kwijt, neem nou eens de gewone flora van Heimans et al, ik kom nooit verder dan lijst 1, maar ik heb daar dan ook veel te weinig ervaring mee.
Wat betreft onze bewerking van Klausnitzer, naar mate ik meer foto's verzamel probeer ik de keuzes beter te illustreren. Maar er is geen shortcut voor ervaring.

Kenmerken die zeggen 'wel of geen LHB' zijn microscopisch: kaaktasters, 3e tarslid etc.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Wim Bakker

Ben nog maar even op de plaats des onheils geweest.

In mijn herinnering stonden daar alleen maar Elzen langs de waterkant, maar er stond één...































WILG.

En raad eens wat ik daarin vond:







Twintigstippelige Wilgenhaantjes! Raadsel opgelost?

Excuses voor het falende geheugen (old age) en bedankt voor het meedenken!

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arp

Prachtig Wim! En bedankt voor het melden van de oplossing  :duim:

Zijn dit volgens jou nu vervellingshuidjes of uitgslopen poppen? Ik vraag dat omdat bij de bladhaantjes die ik tot nu toe mee heb mogen maken de larves in de grond kruipen om te verpoppen - maar die larves lijken ook minder sterk op de jouwe (Groen zuringhaantjes en sneeuwbalhaantje).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Wim Bakker

CiteerZijn dit volgens jou nu vervellingshuidjes of uitgslopen poppen?
Eerlijk gezegd kan ik daar alleen maar naar raden omdat ik het hele process niet heb kunnen volgen. Maar hier vond ik een paar plaatjes van de larve en pop van Chrysomela scripta:
what's that bug (even doorbladeren tot ca. 25% van de pagina).

Het lijkt er dus op dat deze Chrysomela's poppen vormen.

Wim

PS. overigens ben ik blijkbaar niet de eerste die die boom heeft ontdekt, Marian en Bert gingen mij al voor. Zie hun waarneming.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson